AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #1 Skrevet 25. oktober 2021 Hvis en er sykemelding fra en giftig jobb og vil si opp i siste mnd før maksdato. Får en penger i oppsigelsestiden? Anonymkode: 92bf7...a32
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #3 Skrevet 25. oktober 2021 Så da ender jeg opp med null penger som sykemeldt? Anonymkode: 92bf7...a32 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #4 Skrevet 25. oktober 2021 Vil jeg ikke få noe fra nav? Anonymkode: 92bf7...a32
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #5 Skrevet 25. oktober 2021 Nei, står det at du er sykemeldt pga jobb og du har sakt opp så finnes det ikke noe grunnlag til at du skal få sykepenger. Men én annen diagnose gjør at du får penger fra arbeidsgiver de første 16 dagene og så tar nav over. Da skal du også være rimelig sikker på at din arbeidsgiver ikke bestrider sykemeldinger fordi han veit at du "juger" for å slippe å jobbe. Anonymkode: d31f2...e2e 1
Hareena Skrevet 25. oktober 2021 #7 Skrevet 25. oktober 2021 Sykelønn får du kun i 12 mnd, deretter må du søke om arbeidsavklaringspenger. Det er uavhengig om du har en arbeidsgiver eller ikke. Hvis du ikke er syk lenger kan du få dagpenger etter 18 ukers karenstid siden du har sagt opp stillingen selv. Hvis oppsigelsestiden utløper før maksdato vil du få sykelønn i oppsigelsestiden hvis du har sykemelding fra lege. 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #8 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei, står det at du er sykemeldt pga jobb og du har sakt opp så finnes det ikke noe grunnlag til at du skal få sykepenger. Men én annen diagnose gjør at du får penger fra arbeidsgiver de første 16 dagene og så tar nav over. Da skal du også være rimelig sikker på at din arbeidsgiver ikke bestrider sykemeldinger fordi han veit at du "juger" for å slippe å jobbe. Anonymkode: d31f2...e2e Kan du forklare her hva du mener med annen diagnose? Har vært sykmeldt i snart ett år! Anonymkode: 92bf7...a32
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #9 Skrevet 25. oktober 2021 Hareena skrev (5 minutter siden): Sykelønn får du kun i 12 mnd, deretter må du søke om arbeidsavklaringspenger. Det er uavhengig om du har en arbeidsgiver eller ikke. Hvis du ikke er syk lenger kan du få dagpenger etter 18 ukers karenstid siden du har sagt opp stillingen selv. Hvis oppsigelsestiden utløper før maksdato vil du få sykelønn i oppsigelsestiden hvis du har sykemelding fra lege. Er fortsatt syk og har maksdato. Men ville gjerne si opp fordi den jobben kan jeg ikke tilbake til og vet ikke i det hele tatt om jeg kan pga sykdom. Jobben gjør meg mer syk. Er ikke sikkert om jeg er frisk nok nå maksdato er der. Mulig må søkes til aap! Så vil jeg få penger når jeg sier opp de siste mnd i min sykeår? Anonymkode: 92bf7...a32
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #10 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er fortsatt syk og har maksdato. Men ville gjerne si opp fordi den jobben kan jeg ikke tilbake til og vet ikke i det hele tatt om jeg kan pga sykdom. Jobben gjør meg mer syk. Er ikke sikkert om jeg er frisk nok nå maksdato er der. Mulig må søkes til aap! Så vil jeg få penger når jeg sier opp de siste mnd i min sykeår? Anonymkode: 92bf7...a32 Du er klar over at søknadstidspunktet for AAP er opptil 7-8 måneder. Er du ikke avklart i det hele tatt eller i noe behandlingsopplegg? Hvis maks tid for sykemelding snart går ut så må du virkelig ta tak i dette ASAP. En skal ikke ta for gitt at du får videre sykepenger fra Nav, de vil nok kreve dokumentasjon for sykdom. Anonymkode: 8a04c...b97 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #11 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du er klar over at søknadstidspunktet for AAP er opptil 7-8 måneder. Er du ikke avklart i det hele tatt eller i noe behandlingsopplegg? Hvis maks tid for sykemelding snart går ut så må du virkelig ta tak i dette ASAP. En skal ikke ta for gitt at du får videre sykepenger fra Nav, de vil nok kreve dokumentasjon for sykdom. Anonymkode: 8a04c...b97 Så lenge? Trodde ikke det ifh nav! Jo, er i behandling! Anonymkode: 92bf7...a32
Hareena Skrevet 25. oktober 2021 #12 Skrevet 25. oktober 2021 Sjekk på sykemeldingen din, der har legen satt en ICD kode. Dette er et internasjonalt diagnosesystem og sannsynligvis står det en kode i kategorien F00-F99. (psykiske lidelser, hos deg kanskje depresjon). Denne koden gir rett til sykelønn. Hvis oppsigelsestiden din f. eks er 2 måneder og maksdatoen din er 31.12. , kan du si opp i 31.okt og få sykelønn ut året så framt lege forlenger sykemelding til 31.12. Du må sjekke om bedriften din teller oppsigelsestid i hele måneder eller fra dato til dato. Det skal framkomme av arbeidskontrakt.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #13 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Er fortsatt syk og har maksdato. Men ville gjerne si opp fordi den jobben kan jeg ikke tilbake til og vet ikke i det hele tatt om jeg kan pga sykdom. Jobben gjør meg mer syk. Er ikke sikkert om jeg er frisk nok nå maksdato er der. Mulig må søkes til aap! Så vil jeg få penger når jeg sier opp de siste mnd i min sykeår? Anonymkode: 92bf7...a32 Husk å søke aap. Sjekk nav for behandlingstid lokalt, for meg var det 8 uker så måtte sørge for å søke før sykepengene utløp, så jeg ikke stod uten penger i to måneder. Mange arbeidsplasser sier deg opp når du går over på aap, det kan de gjøre fordi det er så langvarig. Det er fastlegen din som skal begrunne søknad for aap for deg. Anonymkode: 1eb3b...fdc 1
Hareena Skrevet 25. oktober 2021 #14 Skrevet 25. oktober 2021 Saksbehandlingstider i NAV for AAP varierer fra fylke til fylke. Her kan du sjekke hva som er forventet for ditt fylke: https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/om-nav/saksbehandlingstider-i-nav Klikker du f.eks på Oslo står det 8 uker. Husk å søke elektronisk og være veldig nøye med korrekt utfylling og med å legge ved all dokumentasjon ellers øker behandlingstiden betraktelig. 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #15 Skrevet 25. oktober 2021 Hareena skrev (20 minutter siden): Sjekk på sykemeldingen din, der har legen satt en ICD kode. Dette er et internasjonalt diagnosesystem og sannsynligvis står det en kode i kategorien F00-F99. (psykiske lidelser, hos deg kanskje depresjon). Denne koden gir rett til sykelønn. Hvis oppsigelsestiden din f. eks er 2 måneder og maksdatoen din er 31.12. , kan du si opp i 31.okt og få sykelønn ut året så framt lege forlenger sykemelding til 31.12. Du må sjekke om bedriften din teller oppsigelsestid i hele måneder eller fra dato til dato. Det skal framkomme av arbeidskontrakt. Hvor kan jeg finne den? Anonymkode: 92bf7...a32
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #16 Skrevet 25. oktober 2021 Dere er snille! Anonymkode: 92bf7...a32
Hareena Skrevet 25. oktober 2021 #17 Skrevet 25. oktober 2021 Jeg håper virkelig du fikk en arbeidskontrakt/ansettelsesavtale til signering da du begynte i denne jobben i sin tid. Hvis du ikke har en slik kontrakt eller kontrakten ikke beskriver det, er det oppsigelsesfrister i Arbeidsmiljøloven som gjelder, dvs én måned om du har vært ansatt under fem år. Hvis du har fått kontrakt, men ikke har tatt vare på den, kan du be om kopi, helst fra personalavdelingen om slikt finnes, alternativt lønn/admin, men ellers blir det å be sjefen om kopi noe som kanskje ikke kjennes komfortabelt.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #18 Skrevet 25. oktober 2021 Hareena skrev (51 minutter siden): Jeg håper virkelig du fikk en arbeidskontrakt/ansettelsesavtale til signering da du begynte i denne jobben i sin tid. Hvis du ikke har en slik kontrakt eller kontrakten ikke beskriver det, er det oppsigelsesfrister i Arbeidsmiljøloven som gjelder, dvs én måned om du har vært ansatt under fem år. Hvis du har fått kontrakt, men ikke har tatt vare på den, kan du be om kopi, helst fra personalavdelingen om slikt finnes, alternativt lønn/admin, men ellers blir det å be sjefen om kopi noe som kanskje ikke kjennes komfortabelt. Hva skal jeg med kontrakten? Vet at oppsigelsen er tre mnd. Takker deg for svar 🌺 Anonymkode: 92bf7...a32
Hareena Skrevet 25. oktober 2021 #19 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor kan jeg finne den? Anonymkode: 92bf7...a32 Da trenger du den ikke, jeg misforsto kommentaren din. Du har full oversikt selv, lykke til.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #20 Skrevet 25. oktober 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvor kan jeg finne den? Anonymkode: 92bf7...a32 9 minutter siden, Hareena said: Da trenger du den ikke, jeg misforsto kommentaren din. Du har full oversikt selv, lykke til. Tror TS leter etter sykemeldingen sin? Jeg mener den ligger inne på "mitt NAV", logg på nav.no og se på min side der og let etter sykemeldinger/sykefravær eller noe liknende knapp Anonymkode: 6470c...d22 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå