AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #1 Skrevet 25. oktober 2021 «- Når jeg har gått ut med kritikk av utlendingsmyndighetene eller Nav, har jeg bare fått skryt, men når man skal fremme systemkritikk mot barnevernet, en tjeneste med enorm makt og hvor rettssikkerheten i mange tilfeller er svak, ligger det nærmest som et implisitt krav at man samtidig må løfte fram det som fungerer bra. Hvilket formål tjener det? spør psykologspesialisten.» https://www.dagbladet.no/nyheter/psykologer-slar-barnevernsalarm/74408142 Det er et stort problem at når man er kritisk til hva som skjer i norsk barnevern blir man satt i samme bås som de i anti-bv gruppene på FB. Det er mange alvorlige problemer i norsk barnevern, familier til barn med særskilte behov blir meldt over en lav sko, familier som klager på skolen blir meldt og dette utgjør et stort rettsikkerhetsproblem for familiene. Barn og ungdommer går til grunne i institusjoner, og mange får det verre enn det de blir fjernet fra. Anonymkode: f430f...437 21
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #2 Skrevet 25. oktober 2021 https://files.nettsteder.regjeringen.no/wpuploads01/sites/469/2021/10/Norsk-psykologforening.pdf Her er høringsnotatet fra Norsk Psykologiforening. Anonymkode: f430f...437 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #3 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): «- Når jeg har gått ut med kritikk av utlendingsmyndighetene eller Nav, har jeg bare fått skryt, men når man skal fremme systemkritikk mot barnevernet, en tjeneste med enorm makt og hvor rettssikkerheten i mange tilfeller er svak, ligger det nærmest som et implisitt krav at man samtidig må løfte fram det som fungerer bra. Hvilket formål tjener det? spør psykologspesialisten.» https://www.dagbladet.no/nyheter/psykologer-slar-barnevernsalarm/74408142 Det er et stort problem at når man er kritisk til hva som skjer i norsk barnevern blir man satt i samme bås som de i anti-bv gruppene på FB. Det er mange alvorlige problemer i norsk barnevern, familier til barn med særskilte behov blir meldt over en lav sko, familier som klager på skolen blir meldt og dette utgjør et stort rettsikkerhetsproblem for familiene. Barn og ungdommer går til grunne i institusjoner, og mange får det verre enn det de blir fjernet fra. Anonymkode: f430f...437 Det er et langt større problem at for få barn får hjelp enn det motsatte. Anonymkode: 594e8...924 19
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #4 Skrevet 25. oktober 2021 Dette sier seg selv. Barn skal ha det ganske ille hvis de skal få det bedre på institusjon eller fosterhjem, fremfor å være hos sin familie. Tenk å frata barn sin egen familie. Også enig at det settes store ressurser inn når et barn bor på institusjon eller i fosterhjem. Man burde heller bruke ressurser på å hjelpe familiene og sette inn ressurser der det er problemer. Videre mener jeg at all overtagelse av barn må bli godkjent av et overordnet organ. Barnevernsansatte i kommuner burde ikke ha en slik makt. Anonymkode: 748a7...28d 24
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #5 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dette sier seg selv. Barn skal ha det ganske ille hvis de skal få det bedre på institusjon eller fosterhjem, fremfor å være hos sin familie. Tenk å frata barn sin egen familie. Også enig at det settes store ressurser inn når et barn bor på institusjon eller i fosterhjem. Man burde heller bruke ressurser på å hjelpe familiene og sette inn ressurser der det er problemer. Videre mener jeg at all overtagelse av barn må bli godkjent av et overordnet organ. Barnevernsansatte i kommuner burde ikke ha en slik makt. Anonymkode: 748a7...28d Det er slik i dag at fylkesnemnda må godkjenne akuttvedtak innen 48 timer Anonymkode: 424f2...351 17
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #6 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er slik i dag at fylkesnemnda må godkjenne akuttvedtak innen 48 timer Anonymkode: 424f2...351 Fylkesnemnda er en vits. De legger mest vekt på hva barnevernet mener enn å se helhetsbildet, noe som har blitt bevist mange ganger. Anonymkode: d875d...a28 16
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #7 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er slik i dag at fylkesnemnda må godkjenne akuttvedtak innen 48 timer Anonymkode: 424f2...351 Jeg tenker at det burde være et overordnet statlig organ, og ikke på fylkesnivå. Anonymkode: 748a7...28d 12
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #8 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er et langt større problem at for få barn får hjelp enn det motsatte. Anonymkode: 594e8...924 Jeg foreslår at du leser artikkelen og høringsnotatet grundig. Og til din påstand: da burde du jo være ekstra opptatt av artikkelens innhold, at ressurser blir brukt feil går utover de som ikke får hjelp. Anonymkode: f430f...437 9
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #9 Skrevet 25. oktober 2021 Det har jo blitt slått alarm så utrolig mange ganger i løpet av de siste 10 år. Samtidig har barnevernet blitt verre og verre og maktovergrepene de begår mer og mer alvorlige. Ingenting kommer til å skje denne gangen heller, tipper jeg. Hele verden vet om det norske barnevernet. Jeg bor i utlandet, og når jeg forteller folk her at jeg flyttet hit med barna mine fra Norge så er de første to kommentarene alltid om den vakre naturen og det norske barnevernet som fjerner barn fra vanlige gode familier på syltynn grunnlag. Har snakket med mange som har blitt tilbudt jobb i Norge men takket nei, for ingen vil jo risikere sine barn. Anonymkode: 72125...419 9
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #10 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er et langt større problem at for få barn får hjelp enn det motsatte. Anonymkode: 594e8...924 Hva så? Så man kan ikke slå ned på tilfeller av f.eks politivold fordi de fleste politifolk er flinke i jobben sin? Man må da kunne peke på at det finnes alvorlige feil og mangler ved barnevernets arbeid selv om mange får god hjelp av barnevernet. Dessuten er ett av punktene i psykologenes liste at barnevernet ikke setter inn gode hjelpetiltak tidlig. De mener at flere barn bør få tidlig hjelp. Anonymkode: ec7df...899 11
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #11 Skrevet 25. oktober 2021 Barnevernet kommer aldri til å bli bedre for det er det eneste stedet mennesker med lav intelligens kan få makt. Det er helt forferdelige å forholde seg til den type mennesker. Det er snakk om dårlige sosiale antenner som får fritt spillerom. Anonymkode: 56d89...115 9
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #12 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): «- Når jeg har gått ut med kritikk av utlendingsmyndighetene eller Nav, har jeg bare fått skryt, men når man skal fremme systemkritikk mot barnevernet, en tjeneste med enorm makt og hvor rettssikkerheten i mange tilfeller er svak, ligger det nærmest som et implisitt krav at man samtidig må løfte fram det som fungerer bra. Hvilket formål tjener det? spør psykologspesialisten.» https://www.dagbladet.no/nyheter/psykologer-slar-barnevernsalarm/74408142 Det er et stort problem at når man er kritisk til hva som skjer i norsk barnevern blir man satt i samme bås som de i anti-bv gruppene på FB. Det er mange alvorlige problemer i norsk barnevern, familier til barn med særskilte behov blir meldt over en lav sko, familier som klager på skolen blir meldt og dette utgjør et stort rettsikkerhetsproblem for familiene. Barn og ungdommer går til grunne i institusjoner, og mange får det verre enn det de blir fjernet fra. Anonymkode: f430f...437 Hei. Jeg er foreldre til et barn med spesielle behov, jeg har blitt meldt hvertfall 5 ganger av folk som ikke kjente meg, så jeg kan skrive under på at vi er i en risikogruppe. Jeg har også blitt utsatt for krenkende adferd fra mennesker i skole og barnehage, noe fra barnevern. Jeg er høyt utdannet innen barnevern og har arbeidet som leder i faget i mange år, mitt barn er nå voksen og klarer seg veldig bra takket være min egen innsats, kunnskap og tidlige intervensjon. Anonymkode: 927de...63c 13
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #13 Skrevet 25. oktober 2021 Hvorfor er det sånn at vi leser om alvorlig svikt fra etnisk norske barn som har blitt sviktet av barnevernet, der hele nabolag , skole og omgangskrets viste og varslet om alvorlig omsorgssvikt med rus, seksuell overgrep fra egne foreldre men barnevernet grep ikke inn. Jeg leser om veldig mange slike historier hvor disse barna har blitt voksne og søker erstatning som voksne nå. Hvor var barnevernet da ? På andre siden leser jeg og hører historier om innvandrere som blir fratatt barna sine for bagateller som at det ikke er god nok matpakke og at mor har glemt karneval klær et par ganger i barnehagen. Barnevernet i Norge begår alvorlige menneskerettigheter mot ressurssvake familier og innvandre men de tør aldri heller å snakke med folk fra vestkanten, eller rike hvite nordmenn som om de aldri aldri begår omsorgssvikt. Vanskelig å ta barnevernet seriøst og ha tillit til dem da. Anonymkode: 8ce6f...b60 12
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #14 Skrevet 25. oktober 2021 Det er en del gode poeng i rapporten. Men 1) Asle Hansen skriver så uetterrettelig om barnevern at det gjør vondt å lese. Her bør man lese selve rapporten, ikke hans tolkning av den. 2) Det hele fremstår ganske... anekdotisk. En ting er det som kommer fra psykologer i sakkyndigfunksjon, men de er jo for det første inne kun i de tyngste sakene og for det andre har de en avgjørende betydning i disse sakene. Hva psykologer med behandlingsansvar men uten innsyn i barnevernssaken synes, er jo ofte ganske preget av ensidig informasjonsflyt. Anonymkode: 6238f...028 8
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #15 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Videre mener jeg at all overtagelse av barn må bli godkjent av et overordnet organ. Barnevernsansatte i kommuner burde ikke ha en slik makt. Anonymkode: 748a7...28d Det er jo slik. All overtakelse av omsorg må vedtas av et overordnet organ. I akutte tilfeller kan barnevernleder fatte et vedtak om flytting, men dette må da godkjennes av fylkesnemnda innen 48 timer og om vedtaket påklages behandles for nemnd innen en uke. Alle omsorgsovertakelser av mer langsiktig karakter må behandles i fylkesnemnda. Det er denne som vedtar omsorgsovertakelser, ikke barneverntjenesten. Vedtak fra fylkesnemnda kan ankes til tingretten og eventuelt videre til høyere rettsinstanser. Anonymkode: 6238f...028 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #16 Skrevet 25. oktober 2021 Hva slags kompetanse har man egentlig til å vurdere komplekse saker etter 3 år på en høgskole? Anonymkode: 29721...9b9 11
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #17 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hva slags kompetanse har man egentlig til å vurdere komplekse saker etter 3 år på en høgskole? Anonymkode: 29721...9b9 Ingen. Og så blir det enda verre når barnevernssaken gjelder et barn med spesielle behov eller et flerspråklig barn eller en innvandrerfamilie, for med disse har barnevernet absolutt null kompetanse. Anonymkode: 72125...419 8
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #18 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvorfor er det sånn at vi leser om alvorlig svikt fra etnisk norske barn som har blitt sviktet av barnevernet, der hele nabolag , skole og omgangskrets viste og varslet om alvorlig omsorgssvikt med rus, seksuell overgrep fra egne foreldre men barnevernet grep ikke inn. Jeg leser om veldig mange slike historier hvor disse barna har blitt voksne og søker erstatning som voksne nå. Hvor var barnevernet da ? På andre siden leser jeg og hører historier om innvandrere som blir fratatt barna sine for bagateller som at det ikke er god nok matpakke og at mor har glemt karneval klær et par ganger i barnehagen. Barnevernet i Norge begår alvorlige menneskerettigheter mot ressurssvake familier og innvandre men de tør aldri heller å snakke med folk fra vestkanten, eller rike hvite nordmenn som om de aldri aldri begår omsorgssvikt. Vanskelig å ta barnevernet seriøst og ha tillit til dem da. Anonymkode: 8ce6f...b60 Enig. Jeg har en mistanke om at mange ansatte i barnevernet unnlater å gripe inn i de verste sakene fordi de er redd for konsekvenser selv, voldsutøveren har allerede bevist at han/hun ikke bryr seg og har få sperrer, mens foreldre som dør av skrekk bare ved synet av barnevernet har de ingen motforestillinger å fullstendig overkjøre. Skulle nesten tro at de kjører nervøse og usikre foreldre såpass hardt for å kompensere for manglende handlekraft der det virkelig trengs. Rent psykologisk er det veldig flaut å omgås barnevernet. Blir som bøllen som skal ta skolens svakeste, mens når en større bølle kommer forholder den mindre bøllen/barnevernet seg musestille. Blir flau bare av å skrive dette. Tenk at dette er et offentlig organ. Anonymkode: 56d89...115 10
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #19 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hva slags kompetanse har man egentlig til å vurdere komplekse saker etter 3 år på en høgskole? Anonymkode: 29721...9b9 Ikke all verdens. Mye av den kunnskapen man må ha i barneverntjenesten lærer man i praksis, utdanningen er et primært teoretisk grunnlag. Den burde være bedre, og det jobbes det heldigvis med. Så er det svært utbredt med mastergrader, videreutdanninger, kursing m.m. selvsagt. Jeg vil likevel hevde at de fleste dyktige fagpersonene jeg kjenner i barneverntjenesten har blitt det primært ved å være i et fagmiljø. Derfor er jeg bekymret over bittesmå barneverntjenester på landet. Både fordi de mangler et fagmiljø og fordi de umulig kan få den mengdetreningen vi har i de større byene. Men det er vanskelig å vite hvordan det skal løses - Norge har en geografi som gir behov for barneverntjenester også på småsteder. Interkommunale samarbeid som man ser mange steder er i hvert fall en begynnelse. Anonymkode: 6238f...028 5
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #20 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er jo slik. All overtakelse av omsorg må vedtas av et overordnet organ. I akutte tilfeller kan barnevernleder fatte et vedtak om flytting, men dette må da godkjennes av fylkesnemnda innen 48 timer og om vedtaket påklages behandles for nemnd innen en uke. Alle omsorgsovertakelser av mer langsiktig karakter må behandles i fylkesnemnda. Det er denne som vedtar omsorgsovertakelser, ikke barneverntjenesten. Vedtak fra fylkesnemnda kan ankes til tingretten og eventuelt videre til høyere rettsinstanser. Anonymkode: 6238f...028 Det er eksakt dette som er ulovlig. Det skal ikke være noen omsorgsovertakelser av "langsiktig karakter" eller "permanent karakter". Omsorgsovertakelse skal alltid være midlertidig, og barnet skal tilbake til familien sin så fort som mulig. Her bryter Norge loven hele tiden. Anonymkode: 72125...419 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå