AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #1 Del Skrevet 25. oktober 2021 Hadde en helt håpløs samtale med banken i dag. Jeg kommer til å få utbetalt 700.000 kr neste uke i arv. Jeg er gift og vi har felles eie og deler alt likt. Så sier bankmannen at siden vi er gift blir arven delt på meg og mannen min?? Nei, arven er min. Min mann er ikke arvelater til min mor. Jeg ønsker å betale ned på huslånet. bankmannen sier det er mer fornuftig å betale ned billånet vi har på 300.000 fordi det er litt høgere renter på det. MEN… hva om vi blir skilt om si 5 år.. ? Betaler jeg ned på huset er jo det en god investering på min arv. Bilene synker jo i verdi? Han foreslår at jeg setter pengene på egen konto og sparer de i stedet. hvorfor skal jeg spare så mye penger når vi har stort lån vi kan betale ned på? noen som har peiling? Anonymkode: 14504...351 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #2 Del Skrevet 25. oktober 2021 Advokat. Husk at arv er ikke særeie, men den kan kreves skjevdelt hvis midlene er i behold. Altså er nedbetaling av billån en dårlig idé. Anonymkode: 5df40...04d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #3 Del Skrevet 25. oktober 2021 Eier dere huset 50 /50? Og bilen? Hvem eier den? Anonymkode: 55068...62b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #4 Del Skrevet 25. oktober 2021 Utgangspunktet i ekteskapsloven er at alt ektefellene eier, er felleseie. Det vil si at verdien av alt ektefellene eier, skal deles likt ved død eller skilsmisse. Dere kan kreve skjevdeling ved skilsmisse, det vil si at bestemte deler av formuen holdes utenfor delingen. Dette gjelder for eksempel verdier du hadde med deg inn i ekteskapet, eller det du senere har fått i arv eller gave fra andre enn ektefellen. Ved død vil den gjenlevende ektefellen har rett til å sitte i uskiftet bo med felleseie. Det vil si at den gjenlevende ektefellen overtar alt dere eier sammen og at arveoppgjøret utsettes. Dersom det finnes særkullsbarn, må disse samtykke til dette. Anonymkode: 3ae42...a70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 25. oktober 2021 #5 Del Skrevet 25. oktober 2021 Arv i ekteskapet er relativt enkelt juridisk. Som nevnt over kan man kreve verdien av arv skjevdelt, forutsatt at verdien er i behold. Det er derfor lurt, dersom du vil sikre pengene, å sette de i aksjefond, på konto eller nedbetale boliggjeld. Jeg synes imidlertid arv i ekteskapet åpner en del andre problemstillinger. Dersom to ektefeller tjener veldig ulikt og den som tjener minst arver, er det da rettferdig å ikke kjøre pengene inn i felleskassa? De fleste med høy inntekt finansierer ektefellens liv i form av å betale mer for alt i hverdagen. Er det ikke da rimelig at den som tjener minst bidrar litt ekstra når vedkommende arver? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #6 Del Skrevet 25. oktober 2021 Brunello skrev (1 time siden): Arv i ekteskapet er relativt enkelt juridisk. Som nevnt over kan man kreve verdien av arv skjevdelt, forutsatt at verdien er i behold. Det er derfor lurt, dersom du vil sikre pengene, å sette de i aksjefond, på konto eller nedbetale boliggjeld. Jeg synes imidlertid arv i ekteskapet åpner en del andre problemstillinger. Dersom to ektefeller tjener veldig ulikt og den som tjener minst arver, er det da rettferdig å ikke kjøre pengene inn i felleskassa? De fleste med høy inntekt finansierer ektefellens liv i form av å betale mer for alt i hverdagen. Er det ikke da rimelig at den som tjener minst bidrar litt ekstra når vedkommende arver? Tja.. mim mann tjener mer enn meg, han jobber borte. når det er sagt tar jeg meg av barna 27/7 når han er borte på jobb. han vil også Arve av sine foreldre etterhvert. Anonymkode: 14504...351 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #7 Del Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Eier dere huset 50 /50? Og bilen? Hvem eier den? Anonymkode: 55068...62b Alt er 50/50 Anonymkode: 14504...351 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #8 Del Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Advokat. Husk at arv er ikke særeie, men den kan kreves skjevdelt hvis midlene er i behold. Altså er nedbetaling av billån en dårlig idé. Anonymkode: 5df40...04d Hvis midlene er i behold? Gjelder det ved nedbetaling av felles lån? Anonymkode: 14504...351 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 25. oktober 2021 #9 Del Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Tja.. mim mann tjener mer enn meg, han jobber borte. når det er sagt tar jeg meg av barna 27/7 når han er borte på jobb. han vil også Arve av sine foreldre etterhvert. Anonymkode: 14504...351 Det kommer selvsagt også an på hvor stor differansen er. Men den som tjener mest kan selvsagt gjøre noe med fordelingen dersom vedkommende er misfornøyd med den. Som gift er ikke inntekten felles. Man har bare forsørgerplikt. Det vil si at den som tjener mest kan kreve at den andre bidrar mer når han/hun har egne penger. Eksempelvis ved å si at man ikke gidder å betale for ny bil til vedkommende når han har arvet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #10 Del Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvis midlene er i behold? Gjelder det ved nedbetaling av felles lån? Anonymkode: 14504...351 Det er derfor jeg sier advokat. Dere må avtale at nedbetalingen er din. Anonymkode: 5df40...04d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Smeltemann Skrevet 25. oktober 2021 #11 Del Skrevet 25. oktober 2021 Hvorfor setter du ikke pengene i fond? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #12 Del Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Tja.. mim mann tjener mer enn meg, han jobber borte. når det er sagt tar jeg meg av barna 27/7 når han er borte på jobb. han vil også Arve av sine foreldre etterhvert. Anonymkode: 14504...351 Ja, noen har lange dager...😂 Anonymkode: cd32b...357 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #13 Del Skrevet 25. oktober 2021 Smeltemann skrev (1 time siden): Hvorfor setter du ikke pengene i fond? Jeg kan absolutt gjøre det, men ser heller fornuften med å betale ned på lån Anonymkode: 14504...351 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #14 Del Skrevet 25. oktober 2021 Brunello skrev (1 time siden): Det kommer selvsagt også an på hvor stor differansen er. Men den som tjener mest kan selvsagt gjøre noe med fordelingen dersom vedkommende er misfornøyd med den. Som gift er ikke inntekten felles. Man har bare forsørgerplikt. Det vil si at den som tjener mest kan kreve at den andre bidrar mer når han/hun har egne penger. Eksempelvis ved å si at man ikke gidder å betale for ny bil til vedkommende når han har arvet. Jo det er faktisk felles inntekt. malt jeg har spart opp i fond av min lønn blir delt med mannen i en evt skilsmisse. Det samme gjelder han. som gift og med felleseie er alt likedelt om ikke noe annet er avklart. Dette på papiret. Men.. om jeg trenger en ny mob tlf sparer jeg opp til den selv utifra min lønn. Hvis det er personlige ting jeg ønsker meg må jeg selv finansiere det og prioritere hva jeg bruker penger på. Samme gjelder han. Alt går til felles uansett. Jeg har f esk. Betalt for 2 konfirmasjoner, pluss pengegave. Av midler jeg har spart opp av min lønn, mens han har betalt andre utgifter. Anonymkode: 14504...351 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #15 Del Skrevet 25. oktober 2021 Du kan jo betale inn alt på boliglån og da få mindre å betale på lånet? altså at du får mindre lån enn din mann. eller sette alt inn på en sparekonto og spare pengene i fond. Anonymkode: 8df67...2ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #16 Del Skrevet 25. oktober 2021 Fint som pensjonsparing da. Anonymkode: 8df67...2ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 25. oktober 2021 #17 Del Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo det er faktisk felles inntekt. malt jeg har spart opp i fond av min lønn blir delt med mannen i en evt skilsmisse. Det samme gjelder han. som gift og med felleseie er alt likedelt om ikke noe annet er avklart. Dette på papiret. Men.. om jeg trenger en ny mob tlf sparer jeg opp til den selv utifra min lønn. Hvis det er personlige ting jeg ønsker meg må jeg selv finansiere det og prioritere hva jeg bruker penger på. Samme gjelder han. Alt går til felles uansett. Jeg har f esk. Betalt for 2 konfirmasjoner, pluss pengegave. Av midler jeg har spart opp av min lønn, mens han har betalt andre utgifter. Anonymkode: 14504...351 Nei, inntekten er ikke felles. Ved oppgjør av boet skal alt deles likt. Men så lenge dere er gift, disponerer du fritt over egne penger. Dere har dog forsørgerplikt overfor hverandre og barna, så dersom den ene har lav eller ingen inntekt, må den som har penger sørge for at ektefellen og barna har det nødvendigste. Sitter den ene igjen med en hundrelapp og den andre 20 000 etter at det nødvendige er betalt, kan den men 20 000 bruke dette på seg selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #18 Del Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jo det er faktisk felles inntekt. malt jeg har spart opp i fond av min lønn blir delt med mannen i en evt skilsmisse. Det samme gjelder han. som gift og med felleseie er alt likedelt om ikke noe annet er avklart. Dette på papiret. Men.. om jeg trenger en ny mob tlf sparer jeg opp til den selv utifra min lønn. Hvis det er personlige ting jeg ønsker meg må jeg selv finansiere det og prioritere hva jeg bruker penger på. Samme gjelder han. Alt går til felles uansett. Jeg har f esk. Betalt for 2 konfirmasjoner, pluss pengegave. Av midler jeg har spart opp av min lønn, mens han har betalt andre utgifter. Anonymkode: 14504...351 Du må skille på som er felles i ekteskapet og hva som er felles ved skilsmisse. Du har full råderett over egen inntekt og eiendeler i ekteskapet. Anonymkode: 4d64c...910 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Smeltemann Skrevet 25. oktober 2021 #19 Del Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg kan absolutt gjøre det, men ser heller fornuften med å betale ned på lån Anonymkode: 14504...351 Fornuften må vel være å sette pengene der det er mest avkastning, sånn som det er nå og virker å være så er renten større på fond eller lån i bank. Men skjønner at det "føles" mere fornuftig, ser den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #20 Del Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Du må skille på som er felles i ekteskapet og hva som er felles ved skilsmisse. Du har full råderett over egen inntekt og eiendeler i ekteskapet. Anonymkode: 4d64c...910 Føles urettferdig overfor mannen at jeg betaler inn på lånet, og ved en evt skilsmisse senere så sitter han i minus. Da blir det ikke likt mellom oss. Kommer jo an på om han vil at jeg skal bruke pengene på felles nedbetaling av gjeld hvis det blir slik at jeg beholder min del i en evt skilsmisse senere? Anonymkode: 14504...351 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå