AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #1 Skrevet 25. oktober 2021 Alle rundt meg bare antar at hovedprioriteten min er studier, og at jeg skal bruke hver dag på å studere. Jeg pleier å riste det av meg, men jeg kjenner at jeg nå blir så lei av daglige kommentarer der folk tuller med om jeg har sluttet på studiet og stiller meg til veggs på når jeg har tid til å studere. De gir meg rett og slett dårlig samvittighet for at jeg ikke bruker masse tid på å studere og velger annerledes enn det de ville ha gjort. Jeg kjenner meg selv godt nok at jeg vet at jeg ikke hadde gjort en bedre jobb med mer tid på studier, så jeg velger å sette av minimalt med tid per uke til studier og øke mengden før eksamen/innlevering, og heller bruke en god del tid på å jobbe, ivareta de få relasjonene og interessene jeg har og å jobbe meg gjennom sykdom. Jeg liker å være rask og effektiv, og å kose meg mellom slagene. Det høres jo ikke fælt ut? Og fleksibiliteten er vel det som er det beste med å være student. Likevel har så mange et behov for å legge seg opp i hvordan jeg gjør det. Som sagt, som regel klarer jeg å riste det av meg, men av og til er det godt å få ut litt frustrasjon. Det er ikke slik at jeg legger opp til slike kommentarer heller. Prater veldig sjeldent om mine studier utenom når jeg blir spurt. Anonymkode: ec3eb...3e2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #2 Skrevet 25. oktober 2021 Som student så forventes det at hovedprioriteringen er studiene. Hvis ikke, så kunne noen som vil det mer hatt din plass. Anonymkode: 0e7c1...c38 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #3 Skrevet 25. oktober 2021 Det du gjør er helt ok. Drit i hva de synes. Anonymkode: 8ce5e...3ae 11
detteermittnavn Skrevet 25. oktober 2021 #4 Skrevet 25. oktober 2021 Spiller nøyaktig null rolle hvor mye tid du bruker på studiene, så lenge du består👍 5
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #5 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Som student så forventes det at hovedprioriteringen er studiene. Hvis ikke, så kunne noen som vil det mer hatt din plass. Anonymkode: 0e7c1...c38 Heldigvis så er ikke "den som vil det mest" et opptakskrav. Anonymkode: 132ba...efe 12
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #6 Skrevet 25. oktober 2021 Det er ikke så rart at du får kommentarer, for du framstår jo som en slækker, da. Er du på forelesninger, eller møter du ikke der heller? Anonymkode: 84805...5cc
Taluno Skrevet 25. oktober 2021 #7 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Som student så forventes det at hovedprioriteringen er studiene. Hvis ikke, så kunne noen som vil det mer hatt din plass. Anonymkode: 0e7c1...c38 Så om man består fint uten å ha studiet som hovedpriorotering, så mener du at man bør kastes ut? Hvor mange timer mener du man minimum må bruke på studiet for å ha studierett? Siden det å bestå fagene ikke bør være avgjørende i følge deg? Mener du vi også da skal skille på hvem som lærer raskt? Og sette høyere timekrav til de som lærer saktere? Det er ikke hvor mye tid man bruker på studiet som avgjør om man skal få studere eller ikke... 6
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #8 Skrevet 25. oktober 2021 Jeg studerte litt av og til jevnt over ukene (mesteparten av lesingen tok jeg i perioden rett før eksamen) og kom meg gjennom masteren med greie karakterer likevel. Deltok på nødvendige forelesninger, men ikke alt. Fikk meg en god jobb etter endt utdanning. Jeg var aktiv i foreningslivet og brukte mye tid på trening, sosiale sammenkomster og bare å henge med venner osv. Jeg studerte med mange som var aktive i studentforeninger og hadde andre frivillige verv og vanlig jobb i tillegg, så her var det normalt å ha mange baller i luften i tillegg til selve studiene. NYT studenttiden og fleksibiliteten den tiden fører med seg. Jeg tenker at din måte å prioritere hverdagen din som student er helt opp til deg, og så lenge du klarer å henge med på studiet er det ingen grunn for å endre på noe som helst. Anonymkode: d8bfb...5d0 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #9 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Som student så forventes det at hovedprioriteringen er studiene. Hvis ikke, så kunne noen som vil det mer hatt din plass. Anonymkode: 0e7c1...c38 Min hovedprioritering nå er å komme meg i jobb når jeg er ferdigutdannet, og da betyr relevant erfaring mest. Det er mange som kjemper for en studieplass på den utdanningen jeg går og ikke kommer seg inn, og jeg har kommet inn og bestått eksamener på studiet mitt fair and square. Det er synd for de som ikke får det til selv om de ønsker det så sterkt, men det gjenspeiler ikke min motivasjon eller ønske om å praktisere faget. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er ikke så rart at du får kommentarer, for du framstår jo som en slækker, da. Er du på forelesninger, eller møter du ikke der heller? Anonymkode: 84805...5cc Hvorfor synes du det? Jeg går ikke på noen forelesninger, nei. Å skrive dette er som å kaste inn en brannfakkel. Folk tenker automatisk som deg at jeg "slækker". Jeg får rett og slett ikke noe læringsutbytte av slike passive læringsmetoder. Vi har mye praksis, og det deltar jeg på selvfølgelig. Utover det jobber jeg målrettet med case-arbeid og eksamensoppgaver. I tillegg får jeg jo mye gratis gjennom å jobbe veldig mye gjennom semesteret. Jeg synes ikke at man "slækker" bare fordi man jobber smart og effektivt, enn å bruke masse tid på noe som kan effektiviseres. Jeg ser nå dette på jobb også. Folk er forskjellige når det gjelder hvor effektive og løsningsorienterte man er. Anonymkode: ec3eb...3e2 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #10 Skrevet 25. oktober 2021 Takk for alle andre innspill i tråden også. Det hjelper med en liten motvekt i all kritikken. Jeg er jo et voksent menneske, og bestemmer jo hva jeg gjør, men samtidig så er det kjekt å ikke bli undervurdert bare fordi man ikke er en A4-student. Anonymkode: ec3eb...3e2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #11 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som student så forventes det at hovedprioriteringen er studiene. Hvis ikke, så kunne noen som vil det mer hatt din plass. Anonymkode: 0e7c1...c38 Nei det gjør ikke det nå lenger. Den nye ministeren for høyere utdanning har jo til og med uttalt at han vil at studenter skal måtte jobbe ved siden av. Anonymkode: 92c40...1e6
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #12 Skrevet 25. oktober 2021 Jeg har det på samme måte, og det er slitsomt i lengden når folk skal påpeke at jeg studerer lite eller er lite på Universitetet.. Likevel får jeg ok karakterer og rikelig med jobberfaring. Som du sier så er det viktig å opprettholde de få relasjonene en har, og erfaring fra jobb gir meg mye mer enn en tørr foreleser.. Holder på med master nå, og får gode tilbakemeldinger på det jeg leverer inn. Har ikke vært på forelesning enda Anonymkode: 3c263...cad 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #13 Skrevet 26. oktober 2021 Jeg gikk ut av masteren i nanoteknologi på NTNU med godt nok snitt til å bli tilbudt stipendiatstilling. Jeg sov til kl. 12 hver dag og jobbet ca 10 timer i uken (dvs så lenge det tok meg å gjøre 4 øvinger, 1 per fag, kastet aldri bort tid på forelesning) med skolen de første 4 årene, med unntak av eksamensperiodene hvor jeg jobbet nesten 16 timer i døgnet. På masteren ble naturlig nok jobbingen mer jevn fordi det er nødvendig for å få en god karakter og å få publisert en artikkel som jeg ville for å komme inn på PhD. Det er ikke akkurat vanlig blant mine kolleger å ha gjort som meg, men det fungerte godt i alle fag, pådro meg en D fordi jeg missa pensum med å ikke gå i forelesninger (egentlig var det professoren som var dust som ikke ville gi ut en skikkelig pensumliste), men ellers var det gjennomgående gode karakterer uten å være i noen forelesninger. Pleide å dra i første forelesning per semester, om jeg var imponert over foreleseren og det virket som de hadde merverdi over Bøker/YouTube/Kompendier/Øvinger så møtte jeg opp. Forelesningene til Justin Wells, Mette Langaas og Jakob Linder var de eneste jeg fulgte på 5 år. Uansett, jobb som det passer deg, du kan komme langt så lenge du bare får ting gjort bra, drit i hvor mye tid du bruker på det. Anonymkode: 7982e...daa
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #14 Skrevet 26. oktober 2021 Hvor mye tid du bruker er jo irrelevant, det som betyr noe er jo hvordan resultatene er. Mange er på lesesalen uten å utrette stort. Anonymkode: 25fa4...e25
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå