Gå til innhold

Langvarige plager etter vaksine - 221 meldinger om langvarig hodepine etter vaksinasjon i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

https://www.dagbladet.no/nyheter/far-meldinger-om-langvarige-plager/74430465

"Sigurd Hortemo ved Legemiddelverket sier at de vil se nærmere på mulige langvarige bivirkninger etter coronavaksinasjon. Hittil har de mottatt 221 meldinger om langvarig hodepine."

"Hittil har Legemiddelverket mottatt over 37 000 meldinger om mulige bivirkninger etter coronavaksinasjon i Norge, og det er dette som Hortemo omtaler som spontanrapportering.

Fra og med i sommer har Legemiddelverket merket meldinger om hodepine som har vedvart i mer enn to-tre uker etter vaksinasjon med en spesiell kode. De vil også oppfordre folk som opplever langvarig hodepine etter vaksinasjon til å gå til legen, som kan rapportere til Legemiddelverket om det.

- Det er klart at dette er en ubehagelig tilstand, og derfor vil vi undersøke dette nærmere, sier Hortemo.

- Nå skal FHI legge inn spørsmål om hodepine i spørreskjemaene som brukes i deres kohortstudier, som for eksempel mor og barn-studien hvor tusenvis av kvinner intervjues jevnlig over flere år."

"På grunn av omstendighetene iverksatte verdens helsemyndigheter vaksinasjon mot covid-19 til tross for at kunnskapsgrunnlaget om langvarige bivirkninger var mangelfullt.

- Ettersom covid-19 ble betegnet som en global helsekrise, åpnet man for betinget godkjenning av vaksiner. Den største forskjellen mellom full og betinget godkjenning er at man åpner for kortere observasjonstid når det kommer til vaksinenes sikkerhet. Det har vi vært åpne om hele veien, sier Hortemo og fortsetter:

- Dette medførte at coronavaksinene fikk betingede godkjennelser etter å ha gjennomført store studier som ga sikre resultater om effekt, men som hadde en oppfølgingstid på bare to måneder. Ideelt sett hadde vi ønsket at oppfølgingstida var lengre før vaksinene ble tatt i bruk, men vi var i en situasjon der verden hadde behov for vaksiner raskt.

Selv om coronavaksinene har fått betingede godkjenninger, fortsetter produsentenes studier av vaksinene i minst ett år, opplyser Hortemo. På den måten vil det komme mer informasjon om langvarige bivirkninger etter coronavaksinasjon etter hvert."

Endret av AfterTheRain
  • Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat det du har uthevet er nettopp det mange av oss har prøvd å si hele tiden, men igjen og igjen blir det avfeid med "nei, den er ikke ny fordi så og så mange millioner har tatt den, betinget godkjent = godkjent, så den er helt trygg, minimal sjanse for langtidsvirkninger" osv osv. 

Godt de sjekker det opp da.

• Liker 17
Skrevet
Just now, infectedsopp said:

Akkurat det du har uthevet er nettopp det mange av oss har prøvd å si hele tiden, men igjen og igjen blir det avfeid med "nei, den er ikke ny fordi så og så mange millioner har tatt den, betinget godkjent = godkjent, så den er helt trygg, minimal sjanse for langtidsvirkninger" osv osv. 

Godt de sjekker det opp da.

Ja som vi ser, fagfolk innenfor helse alltid uttrykker seg mye mer nyansert og uten skråsikkerhet. Akkurat fordi de vet at her er det mye vi ikke vet. Og at dette ikke er svart-hvitt. Ja, vaksinene er VELDIG BRA OG VIKTIG, spesielt for de som ikke tåler sykdommen godt, men samtidig er det viktig å følge med på bivirkningene og ikke kategorisk feie de under teppet. 

Bra at de i Norge undersøker både dette med hodepine, at de har startet et prosjekt med å forske på underlivsblødninger, og at de er forsiktige angående Moderna og unge mennesker. Med en gang virker dette mye mer seriøst enn å bare nekte alt som skjer.

Hver eneste av oss tar på seg en viss risiko i denne pandemien, uansett om vi tar vaksinen eller ikke. Og siden vi ikke har konkret grunnlag for størrelsen av denne risikoen, må alle ta en beslutning for seg selv. Og den må respekteres.

• Liker 10
Skrevet

Dersom effekten av vaksinene er så kortvarig som den tilsynelatende er, og det viser seg at noen får langvarige bivirkninger. Vil mange nok være like villige til å ta dose 3 og 4  osv.?Det er mange som har blitt veldig dårlige i uker etter vaksinen som ikke har rapportert noe også. Dersom man ikke lenger oppnår en generell immunitet i befolkningen pga vaksinene hva skjer da?

• Liker 9
Skrevet
AfterTheRain skrev (2 timer siden):

Hver eneste av oss tar på seg en viss risiko i denne pandemien, uansett om vi tar vaksinen eller ikke. Og siden vi ikke har konkret grunnlag for størrelsen av denne risikoen, må alle ta en beslutning for seg selv. Og den må respekteres.

Det har du helt rett i, men vi som tar vaksinen bidrar til at denne risikoen blir mindre for alle. 

• Liker 7
Skrevet
13 minutter siden, Babushka said:

Det har du helt rett i, men vi som tar vaksinen bidrar til at denne risikoen blir mindre for alle. 

Og vi som faktisk har hatt covid bidrar til at denne risikoen blir enda mindre for alle.

• Liker 15
Skrevet
AfterTheRain skrev (2 minutter siden):

Og vi som faktisk har hatt covid bidrar til at denne risikoen blir enda mindre for alle.

Ja, vi må alle regne med å bli smittet på sikt. Men noe må gjøres for å hindre den totale belastningen på samfunnet/helsevesenet. Og om vi får dårlig vaksinedekning og mer smitte så blir det tiltak. Samfunnet er jo åpent nå pga vaksinene. 

• Liker 2
Skrevet
AfterTheRain skrev (7 minutter siden):

Det er bare ca 200 000 + sikkert noen mørketall registrert smittede i Norge. Tror du virkelig det er nok til å gjøre risikoen mindre for alle?

• Liker 1
Skrevet
AfterTheRain skrev (48 minutter siden):

Og de som har hatt covid OG tatt vaksine bidrar enda mer.

• Liker 2
Skrevet
Babushka skrev (1 time siden):

Dersom effekten av vaksinene er så kortvarig som den tilsynelatende er, og det viser seg at noen får langvarige bivirkninger. Vil mange nok være like villige til å ta dose 3 og 4  osv.?Det er mange som har blitt veldig dårlige i uker etter vaksinen som ikke har rapportert noe også. Dersom man ikke lenger oppnår en generell immunitet i befolkningen pga vaksinene hva skjer da?

Enig. Ingen av de jeg kjenner som var syke/dårlige i lang tid etter vaksinen, har meldt det inn noe sted. Jeg er svært skeptisk til å personlig ta en tredje dose med mindre det muterer til noe betraktelig mer dødelig, mtp kost/nytte. Jeg synes derimot at risikogruppene burde få tilbud om en tredje dose. 

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, Nicathv said:

Og de som har hatt covid OG tatt vaksine bidrar enda mer.

Nei fordi de har kun antistoffer mot spike proteinet mens naturlig immunitet gir beskyttelse mot hele viruset.

https://townhall.com/tipsheet/spencerbrown/2021/08/31/natural-immunity-offers-better-protection-against-delta-variant-than-mrna-vaccines-study-n2595054

https://www.msn.com/en-us/health/medical/dr-makary-says-natural-immunity-is-more-effective-then-vaccine-immunity/ar-AAMX3sM

• Liker 5
Skrevet
AfterTheRain skrev (Akkurat nå):

Les innlegget mitt en gang til.

• Liker 4
Skrevet

Uff, sannsynligvis er det nok også mange mørketall. Jeg kjenner til noen som sliter med plager, men som ikke melder ifra fordi de tror at plagene oppstod tilfeldig. Jeg er overrasket over at så mange har turt og ta denne vaksinen. Jeg holder meg i hvert fall langt unna før den evt blir formelt godkjent. 

• Liker 6
Skrevet

Morsomt at du kopierer inn nesten hele artikkelen, men utelater dette nedenfor. Hvorfor det? Passet det ikke inn i bildet du prøver å tegne av de skumle, farlige vaksinene? 

Sitat

Ettersom nesten hele befolkningen vaksineres, er det en utfordring å finne ut av om tilstandene har oppstått tilfeldig og uavhengig av vaksinasjon, eller om det kan være en sammenheng, sier Hortemo til Dagbladet

Skrevet

Min datter har slitt med migrene lignende hode smerter siden dagen etter vaksinen. Hun er veldig usikker på om hun tør å ta nr 2, siden hun også ikke har så mye mer fravær å gå på etter hodepinen. 

Hun er 17. Og jeg aner virkelig ikke hva jeg skal råde henne til

• Liker 2
Skrevet (endret)
18 minutter siden, Optimo said:

Morsomt at du kopierer inn nesten hele artikkelen, men utelater dette nedenfor. Hvorfor det? Passet det ikke inn i bildet du prøver å tegne av de skumle, farlige vaksinene? 

Nei det var faktisk ikke derfor men takk for tilliten. Selvfølgelig må de undersøke, jeg kopierte jo dette også "Det er klart at dette er en ubehagelig tilstand, og derfor vil vi undersøke dette nærmere, sier Hortemo."

Kopierte den delen som sier mest om temaet etter min mening:

- At hodepine KAN være en bivirkning, siden flere skrev at de opplever hodepine det her på KG også
- At folk blir oppmuntret til å melde ifra hvis de opplever noe lignende
- En liten påminning om at vaksinen fortsatt er under betinget godkjenning og det er viktig å melde om bivirkninger

Endret av AfterTheRain
  • Liker 3
Skrevet
velociraptor skrev (47 minutter siden):

Enig. Ingen av de jeg kjenner som var syke/dårlige i lang tid etter vaksinen, har meldt det inn noe sted. Jeg er svært skeptisk til å personlig ta en tredje dose med mindre det muterer til noe betraktelig mer dødelig, mtp kost/nytte. Jeg synes derimot at risikogruppene burde få tilbud om en tredje dose. 

Problemet er bare at det holder ikke at kun risikogruppene vaksinerer seg.  For at Norge skal holdes åpent uten for stor belastning på samfunnet/helsevesenet kreves en høy vaksinedekning. Vi ser jo hva som skjer nå i land med lav vaksinedekning, de må stenge ned på nytt. 

• Liker 2
Skrevet
Frøya90 skrev (49 minutter siden):

Uff, sannsynligvis er det nok også mange mørketall. Jeg kjenner til noen som sliter med plager, men som ikke melder ifra fordi de tror at plagene oppstod tilfeldig. Jeg er overrasket over at så mange har turt og ta denne vaksinen. Jeg holder meg i hvert fall langt unna før den evt blir formelt godkjent. 

Pfizer vaksinen er formelt godkjent. 

• Liker 3
Skrevet
Babushka skrev (2 timer siden):

Nei, det er jo et godt spørsmål det da. Myndighetene verden over har satset alt på ett kort og har ingen plan B.
Mange har godtatt strenge tiltak fordi vaksinene var underveis for å redde dem. Det er ikke sikkert neste runde blir like godt mottatt, spesielt ikke i land med mindre rause velferdsordninger.
Og nei, jeg tror nok ikke annet enn de mest innbitte vaksineforkjemperne kommer til å stille seg i kø for dose 3 osv hvis de allerede har vært eller fortsatt er plaget med alvorlige bivirkninger. Har de en fastlege med respekt for seg selv og sitt yrke, burde denne også fraråde det på det sterkeste.
En annen ting er om det har noen hensikt å pøse på mer av det samme som ikke virket spesielt bra første gang. 

Myndighetene har hatt over halvannet år på seg for å finne løsninger for helsevesenet hvis de ser det som et problem, men de har knapt løftet en finger, i den grad de har gjort noe har det bare redusert antall flere sengeplasser.

Mange leger har meldt om gode resultater av behandling med diverse medisiner, men myndighetene er lite interessert, i noen land forbys til og med slike medisiner. Studiene er ikke gode nok sier de men har de satt igang bedre studier selv? Nei selvfølgelig ikke. Vaksinene derimot fortsetter å rulles ut mens studier settes igang i etterkant.

• Liker 10
  • Opprett ny...