Gå til innhold

Nye regler for tilstandsrapport fra 1. januar

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/norge/nye-reglar-skal-dempe-konfliktar-ved-huskjop-1.15699025

Er det ikke litt uheldig at takstmannen skal drive og bore hull i badet og taket? Jeg bor i bygg fra 2017 med baderomskabin. Begynner takstmannen å bore her, bryter han umiddelbart "forseglingen".

Tror dere det vil oppstå en del skader som følge av de nye reglene? Og når skal dette evalueres?

Anonymkode: 23437...0b7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takstmannen må vel tette igjen etter seg, eller?

Anonymkode: 509dc...72d

Skrevet

Det står spesifikt at huset er over 50 år og de derfor vil vite tilstanden på rørene, og du bekymrer deg for en 4 år gammel baderomskabin?

Anonymkode: fb555...9ec

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Begynner takstmannen å bore her, bryter han umiddelbart "forseglingen".

Alle vegger har en bakside :) Man er ikke absolutt nødt til å borre seg gjennom flis og membran på badet, man kan gå gjennom veggkonstruksjon på den andre siden for å sjekke status inni veggen

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det står spesifikt at huset er over 50 år og de derfor vil vite tilstanden på rørene, og du bekymrer deg for en 4 år gammel baderomskabin?

Anonymkode: fb555...9ec

Jeg oppfatter det som at dette skal kontrolleres uansett. At det er et av sjekkpunktene i den nye tilstandsrapporten.

• Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (2 timer siden):

Alle vegger har en bakside :) Man er ikke absolutt nødt til å borre seg gjennom flis og membran på badet, man kan gå gjennom veggkonstruksjon på den andre siden for å sjekke status inni veggen

Men et hull er et hull. Hos meg hadde det blitt over kjøkkenbenken. Ikke akkurat noe bedre det.

Synes bare det virker veldig voldsomt å lage hull i veggene til folk for å kontrollere om det er tett. Er ikke det litt mot sin hensikt?

Skrevet

De skal visst bore fra tilstøtende rom. Men om de treffer på akkurat det ene området med fukt eller ikke er jo sjansespill. Fikk nettopp ordnet tilstandsrapport selv og sa jeg ikke ville de skulle bore noe i veggene. 

Skrevet
pia mater skrev (7 minutter siden):

De skal visst bore fra tilstøtende rom. Men om de treffer på akkurat det ene området med fukt eller ikke er jo sjansespill. Fikk nettopp ordnet tilstandsrapport selv og sa jeg ikke ville de skulle bore noe i veggene. 

Jeg tenker det er likså greit. Da må kjøper forholde seg til det - h*n kan ikke vite hvordan det er , og må godta den risikoen. Da er man jo egentlig tilbake til der vi er i dag: alder, hva man kan se og lukte, fuktmåling utenpå veggen. 

• Liker 1
Skrevet

Hvem vil egentlig godta at det borres hull i vegger og tak? Det var veldig spesielt må jeg si.

Anonymkode: 2a5b9...add

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvem vil egentlig godta at det borres hull i vegger og tak? Det var veldig spesielt må jeg si.

Anonymkode: 2a5b9...add

I forskriften som følger den nye rapporten står det at fuktskader skal undersøkes ved å bore et hull på minimum 73 mm. (forskrift om avhendingsloven)

Skrevet
pia mater skrev (14 timer siden):

Fikk du spørsmål om det allerede nå? Vi ordnet tilstandsrapport for 3 uker siden, og var heldigvis ikke noe tema da. Hadde ikke hørt om det før nå 😅

Anonymkode: 162c7...b5e

Skrevet

Hulltaking kan unnlates der det åpenbart ikke er lekkasjer, ved spesielle konstruksjoner f eks baderomskabin, der baksiden av våtromsveggen ligger i en annen boenhet eller der badet har en slik alder/tilstand at det uansett skal "slaktes" med TG 3.

Formålet med hulltaking er å finne lekkasjer. Ikke sjekke rørkvalitet. Hullet skal være 73 mm og skal tas fra baksiden.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fikk du spørsmål om det allerede nå? Vi ordnet tilstandsrapport for 3 uker siden, og var heldigvis ikke noe tema da. Hadde ikke hørt om det før nå 😅

Boliger som blir solgt etter 1.1.22 faller inn under den nye forskriften uavhengig av når de ble lagt ut i markedet.

For boliger lagt ut i 2021 som ligger over nyttår anbefales det ny rapport etter ny forskrift av samme grunn. Derfor brukes rapporten allerede nå på boliger som kanskje ligger over nyttår.

Endret av A-hunter
  • Liker 2
Skrevet

Jeg hadde nylig takstmann for  tilstandsrapport. Han boret ikke. Men fant heller ikke fukt. 

Han lagde rapporten med den nye forskriften.  

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke skjønne at dette er negativt for hverken selger eller kjøper? 

Anonymkode: 8aa54...44e

• Liker 2
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Hos meg hadde det blitt over kjøkkenbenken. Ikke akkurat noe bedre det.

Hvor mange trappetrinn opp har du til badet ditt? Går vel an å gjøre inspeksjon fra under kjøkkenbenken, altså der man som regel har skap... 

Skrevet

Haha hva i alle dager? Kan jo være greit i oppussingsobjekter hvor alt uansett må tas. Da kan det jo være greit for kjøper å vite om evt fukt. Men for boliger med grei standard håper jeg virkelig det blir standard at selgere motsetter seg å bore hull. 73 cm er jo ganske mye. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan variere fra firma til firma, men megler sa de helst ville begynne med den nye rapporten nå. Tviler selv på at jeg får solgt før nyttår så like greit å ha gjort det så jeg slipper å betale for en helt ny rapport. 

Skrevet
Snedig skrev (1 time siden):

Haha hva i alle dager? Kan jo være greit i oppussingsobjekter hvor alt uansett må tas. Da kan det jo være greit for kjøper å vite om evt fukt. Men for boliger med grei standard håper jeg virkelig det blir standard at selgere motsetter seg å bore hull. 73 cm er jo ganske mye. 

Det står ikke i forskriften at selger kan motsette seg at det bores hull.

Det står derimot at den bygningssakkyndige skal bore hull på 73 mm. Så er det gitt noen unntak fra dette som nevnt over.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvis man selger i 2021 trenger du ikke det, men planlegger du visning og salg i januar 2022 så trer nye regler inn. Det går på budrunde-dato og ikke overtagelsesdato, så salg nå med overtagelse i 2022 er gamle (2021) regler. 

Anonymkode: 98d70...0d2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...