Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Koronatiden var rene velsignelsen for min del, da det medførte hjemmekontor i over 1 år. Har aldri jobbet så konsentrert og vært i nærheten av å ha det overskuddet som jeg hadde da. Nå som alt er tilbake til normalen merker jeg hvor ufattelig sliten jeg er av å jobbe i åpent landskap. Jeg har kollegaer rundt meg som ikke vet hva innestemme er, som sier alle setninger de tenker høyt og kakler i vei hele dagen. Ofte hører jeg nesten ikke hva kunder sier på tlf pga all støyen fra kollegaer. Selv bruk av Noise Cancelletions er nytteløst og jeg er både ineffektiv og totalt utslitt av dette. Det hjelper heller ikke å si ifra.

Meg og en annen kollega synes dette er slitsomt og tok det opp med sjefen. Der var det lite hjelp å få, da sjefen mener det er viktig for trivselen at folk får snakke når de vil. Meg og min kollega ble også «beskyldt» for å være stille typer, og det ble antydet at vi kanskje bare var litt oversensitive.

Jeg liker denne jobben og har ikke lyst å si opp. Men samtidig vet jeg ikke hvor mye lenger jeg orker dette. Jeg har migrene flere ganger i uken, er konstant sliten og orker nesten ikke gjøre noe sammen med barna mine på 4 og 2 år etter jobb eller når helgen kommer. 

Men hva kan man egentlig gjøre med dette? Kan jeg kreve tilrettelegging av noe slag om jeg har legeerklæring? Vi har kun ett stillerom som alle 40 stk på kontoret deler på, så tror ikke jeg kan sitte der fast. Har i utgangspunktet mer lyst å sitte sammen med kollegaer  - de er tross alt hyggelige folk. men orker snart ikke mer kakling :( 

Noen som har fått løst lignende problem? 

Anonymkode: 973da...dab

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er litt som deg, merker jeg blir utrolig sliten av å sitte midt i summingen av kolleger. På slutten av dagen er jeg trøtt og har vondt i hodet, noe som ikke skjer på hjemmekontor.

På min bedrift så har vi stillesoner da som jeg kan trekke meg tilbake til da, er det fysisk mulig å opprette på din arbeidsplass?

Trenger ikke være et lukket rom nødvendigvis, men et område på andre enden av lokalet hvor det ikke er lov å bable, da må man trekke ut til kaffesone eller finne møterom.

Vi har også lydtette "telefonkiosker" hvor man går for og ta telefoner.

Du kan kanskje google opp noe research på dette til sjefen din, åpent landskap gir lavere effektivitet og sliter ut folk fortere, og det finnes nok også mange forslag til løsninger.

Anonymkode: f51af...9c4

• Liker 5
Skrevet

Sykmelding med forhold på jobb som utløsende årsak. Da må de ta tak i det. 

Anonymkode: e367e...ad3

• Liker 10
Skrevet

Forslag om å etablere stillesone i landskapet? 

Slik er det hos oss. I en sone kan man prate høyt, i andre enden skal det være helt stille. 

Selv elsker jeg å prate meg gjennom dagen innimellom, kan være vel så effektiv da, og det er viktig for det kollegiale. Andre dager igjen trenger jeg at det er helt stille, og da setter jeg meg et annet sted. 

Er også merkelig om sjefen ikke gir deg mulighet for hjemmekontor 2-3 dager i uka, om jobben kan tilpasses dette? Hos oss er det fortsatt fritt frem for det. 

Anonymkode: 1f810...ae6

• Liker 1
Skrevet

Dette er et stort problem. Bedrifter tenker økonomi og det er klart de sparer penger ved å samle alle i et rom. Det de ikke tenker på er at rundt 40% av oss er introverte og trenger alenetid for å få energi. De tror at det er helt topp for alle dersom de kan skravle og holde på.  Jeg har selv sittet i kontorlandskap og det er helt ille.  Det er også vist flere ganger at produktivitet og trivsel går ned dersom man sitter i kontorlandskap. Og uten å ha dekning for det så vil jeg tro sykefraværet øker.

Jeg ville innhentet litt informasjon om de negative sidene ved kontorlandskap  for deg/dere og så snakket med personalsjefen. Jo flere dere er som står bak kravet, desto bedre er det.

Anonymkode: e1380...322

• Liker 11
Skrevet

Dette er også noe du må snakke med verneombudet på jobb om. Kontorlandskap ble funnet på fire å spare penger, men da regnes ikke konstader ved mindre produksjon, økte sykemeldinger osv. inn. Felles kontor med 3-5 andre er det beste for de fleste av oss. 

Anonymkode: 2b026...c32

• Liker 3
Skrevet

Åpent kontorlandskap er fandens verk!

Anonymkode: ba4f4...1f6

• Liker 14
Skrevet

Høres ut som om verneombud bør involveres for å få fart i en prosess med kulturregler i kontorlandskapet. Har jobbet i flere kontorlandskap selv, og har aldri opplevd at folk oppfører seg sånn som det blir beskrevet. 

Det skjer innimellom at noen glemmer seg og lager mye støy(spesielt om det har skjedd noe moro i helga), men da holder det at en av oss andre kikker bort på vedkommende.

Anonymkode: 39477...5f7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Felles kontor med 3-5 andre er det beste for de fleste av oss. 

Anonymkode: 2b026...c32

Tviler jeg på. Noen vil elske det, men veldig mange introverte vil bli nesten like sliten av det som et større åpent kontorlandskap. Jeg trives definitivt best med eget kontor.

Anonymkode: b2247...238

• Liker 9
Skrevet

Kjenner noen med autisme som er likedan. Er du diagnostisert? 

Anonymkode: 0558f...613

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kjenner noen med autisme som er likedan. Er du diagnostisert? 

Anonymkode: 0558f...613

Morsom du. Gjenkjennelig i flere tråder med korte spydige innlegg.

Anonymkode: ba4f4...1f6

• Liker 14
Skrevet

Ja, det er ikke for alle, det er helt klart

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Koronatiden var rene velsignelsen for min del, da det medførte hjemmekontor i over 1 år. Har aldri jobbet så konsentrert og vært i nærheten av å ha det overskuddet som jeg hadde da. Nå som alt er tilbake til normalen merker jeg hvor ufattelig sliten jeg er av å jobbe i åpent landskap. Jeg har kollegaer rundt meg som ikke vet hva innestemme er, som sier alle setninger de tenker høyt og kakler i vei hele dagen. Ofte hører jeg nesten ikke hva kunder sier på tlf pga all støyen fra kollegaer. Selv bruk av Noise Cancelletions er nytteløst og jeg er både ineffektiv og totalt utslitt av dette. Det hjelper heller ikke å si ifra.

Meg og en annen kollega synes dette er slitsomt og tok det opp med sjefen. Der var det lite hjelp å få, da sjefen mener det er viktig for trivselen at folk får snakke når de vil. Meg og min kollega ble også «beskyldt» for å være stille typer, og det ble antydet at vi kanskje bare var litt oversensitive.

Jeg liker denne jobben og har ikke lyst å si opp. Men samtidig vet jeg ikke hvor mye lenger jeg orker dette. Jeg har migrene flere ganger i uken, er konstant sliten og orker nesten ikke gjøre noe sammen med barna mine på 4 og 2 år etter jobb eller når helgen kommer. 

Men hva kan man egentlig gjøre med dette? Kan jeg kreve tilrettelegging av noe slag om jeg har legeerklæring? Vi har kun ett stillerom som alle 40 stk på kontoret deler på, så tror ikke jeg kan sitte der fast. Har i utgangspunktet mer lyst å sitte sammen med kollegaer  - de er tross alt hyggelige folk. men orker snart ikke mer kakling :( 

Noen som har fått løst lignende problem? 

Hvis jobben din kan utføres med hjemmekontor så kontakter du lege og forklarer situasjonen. Hør med lege om det er mulig å få avventende sykemelding. Det betyr i praksis at arbeidsgiver får vite at dersom du ikke får noe tilrettelegging vil du måtte ha sykemelding.

Anonymkode: e393c...e32

• Liker 1
Skrevet

Men hvorfor er dette et problem nå og ikke før corona? Jeg forstår ikke hvorfor så mange plutselig ikke vil sitte på jobb. Var ingen som forventet hjemmekontor før corona.

Anonymkode: a6bf4...50d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor er dette et problem nå og ikke før corona? Jeg forstår ikke hvorfor så mange plutselig ikke vil sitte på jobb. Var ingen som forventet hjemmekontor før corona.

Det var slitsomt og irriterende før også, men nå merkes det ekstra godt fordi man har kunnet jobbe i fred og ro. Og man har erfart at jobben gjøres bedre hjemme. Forøvrig fantes hjemmekontor før korona også, bare i mindre omfang.

Anonymkode: d195a...a95

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tro meg: Det var et megaproblem og et stort irritasjonsmoment også før korona. I starten var det ok, men det siste halvåret frem til pandemien brøt ut ble det gjort flere nyansettelser av folk som bare har gjort situasjonen verre. Hadde aldri hatt hjemmekontor før jeg fikk det pga korona, så det var en virkelig Eye opener.

ts

• Liker 4
Skrevet

Går det an å spørre om du kan ha en dag med hjemmekontor i uka.

På vår jobb har vi kun to faste kontordager i uka selv om alt er åpnet opp. Så kan de som vil sitte på kontoret de andre dagene. Veldig ålreit ordning.

Dessverre virker det som at de har et holdningsproblem på jobben din. Det er ikke normalt at folk sitter og snakker piss store deler av dagen.

Anonymkode: 8e447...657

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi før ble man sett stygt på om man tok det opp, så man måtte bare akseptere det i stillhet. Før kunne også arbeidsgiver skylde på at folk sluntrer unna hvis de er hjemme.. nå etter korona har det blitt bevist at man er MER effektiv hjemme. Endelig, nye tider.  Hvorfor skal jeg betale månedsbillett på ruter, bruke 2 timer daglig på å gjøre meg klar/reise til jobb. Gå i all slags drittvær, når jeg kan gjøre samme jobben BEDRE hjemme? Håper en av disse gamle, sta arbeidsgiverne kan gi meg et logisk svar her. 

Anonymkode: ebf50...d71

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Går det an å spørre om du kan ha en dag med hjemmekontor i uka.

På vår jobb har vi kun to faste kontordager i uka selv om alt er åpnet opp. Så kan de som vil sitte på kontoret de andre dagene. Veldig ålreit ordning.

Dessverre virker det som at de har et holdningsproblem på jobben din. Det er ikke normalt at folk sitter og snakker piss store deler av dagen.

Anonymkode: 8e447...657

Veldig enig. Vi har åpent landskap og folk prater omtrent ikke, og går på stillerom for å ta telefonen og ha møter.

Anonymkode: 525e0...853

• Liker 1
Skrevet

Hater også åpent kontorlandskap. Savner luksusen det er å kunne slippe en promp uten å måtte bekymre seg. Før da jeg hadde eget kontor kunne jeg prompe så mye jeg ville. Nå må jeg holde all luft inne og slippe en kjempestor braker på toalettet. 

Anonymkode: 7ec38...e9b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...