Gå til innhold

Akne-utbrudd etter isotretinoin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt rådvill. Har slitt med akne rundt munn og på hake siden begynnelsen av tenårene og gikk til hudlege for et par år siden med det. Fikk begynne på isotretinoin. Lite bivirkninger og kvisene var borte relativt raskt, gikk på kuren i 5 mnd. Etter ca 1,5 år med ren hud kom de akutt tilbake. Gikk fra å ha helt fin hud til å ha akne på hele haken på ca 1 uke. Gikk tilbake til hudlege og fikk ny runde med isotretinoin, denne gangen 7 mnd. Igjen lite bivirkninger og huden ble fort fin. Dette er ca 2 år siden og huden har vært helt nydelig siden den gang, men forrige uke begynte jeg å få litt kviser på haken igjen og nå er det tilbake for fullt. Hva skal jeg gjøre? Jeg renser huden med egnet produkter (+ differin på resept) så det er absolutt ikke der feilen ligger. Jeg har egentlig ingen problemer med å gå tilbake på isotretinoin, men orker ikke tanken på å måtte styre med alt dette bare for å få uren hud igjen om 1-2 år.. Dette ødelegger hele selvtilliten min og påvirker det sosiale livet mitt ekstremt. Er det noe jeg gjør feil? Jeg skjønner ikke.. 

Anonymkode: a4e03...46e

Skrevet

Det er ikke noe du gjør feil!

Akne på hake og kinn (spesielt kinn, mener jeg) er typisk for hormonell akne, så da vil alle hormonene dine spille inn. Man styrer jo ikke hormonene sine, men du kan f.eks unngå p-piller, eller faktisk begynne på p-piller, eller unngå melkeprodukter, evt andre ting, vi er forskjellige og man må ofte prøve seg fram. Men snakk absolutt med legen din (som jeg håper er hudlege og ikke bare fastlegen) igjen og legg en plan for videre behandling, inkludert en plan for hva du skal gjøre etter endt isotretinoin-kur, om du får enda en kur. Du må regne akne som en sykdom og søke hjelp deretter. Ikke gi deg. Masse lykke til!

Anonymkode: 5ca8b...3e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.10.2021 den 10.34):

Det er ikke noe du gjør feil!

Akne på hake og kinn (spesielt kinn, mener jeg) er typisk for hormonell akne, så da vil alle hormonene dine spille inn. Man styrer jo ikke hormonene sine, men du kan f.eks unngå p-piller, eller faktisk begynne på p-piller, eller unngå melkeprodukter, evt andre ting, vi er forskjellige og man må ofte prøve seg fram. Men snakk absolutt med legen din (som jeg håper er hudlege og ikke bare fastlegen) igjen og legg en plan for videre behandling, inkludert en plan for hva du skal gjøre etter endt isotretinoin-kur, om du får enda en kur. Du må regne akne som en sykdom og søke hjelp deretter. Ikke gi deg. Masse lykke til!

Anonymkode: 5ca8b...3e8

Jeg må gå på p-piller grunnet vonde mensensmerter, og begynte vel på isotretinoin i første omgang for å unngå å måtte ty til drastiske tiltak som å bruke tusenvis av kroner på hudpleieprodukter eller vende om hele kostholdet mitt.. Ble henvist til hudlege av fastlegen og ble avsluttet der etter endt kur så har ingen fast hudlege, men får be om ny henvisning.. Fryktelig slitsomt, dette her..

Skrevet

Forstår deg så veldig godt, ts.. Gikk selv på 2 isotretinoin-kurer i 20-årene og de fungerte greit underveis og i kort tid etterpå før kvisene på hake og rundt munnen var tilbake. Sluttet med meieriprodukter for flere år siden, har prøvd med og uten p-piller x antall kremer samt ingen krem og det meste annet mellom himmel og jord. Er i midten av 30-årene nå og har vel egentlig bare resignert. 

Anonymkode: 55831...5b0

Skrevet

Jeg hadde det likt frem til jeg byttet ut p-piller med spiral. Da holder hormonene seg bare i livmor og fucker ikke så mye med resten av kroppen. Har nesten ikke menssmerter, nesten ikke mens og huden er bedre enn noen gang 😊

Anonymkode: 4990e...700

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Forstår deg så veldig godt, ts.. Gikk selv på 2 isotretinoin-kurer i 20-årene og de fungerte greit underveis og i kort tid etterpå før kvisene på hake og rundt munnen var tilbake. Sluttet med meieriprodukter for flere år siden, har prøvd med og uten p-piller x antall kremer samt ingen krem og det meste annet mellom himmel og jord. Er i midten av 30-årene nå og har vel egentlig bare resignert. 

Anonymkode: 55831...5b0

Åh, vondt å lese.. Jeg ville med glede gått på isotretinoin for alltid om det holdt kvisene borte. Har bestilt legetime nå for å se hva vi kan gjøre fordi dette er helt uaktuelt for meg. Det sosiale livet mitt har blomstret de siste to årene, men denne uka har jeg allerede avlyst to sosiale sammenkomster på grunn av tilbakefallet.. Er helt knust.

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg hadde det likt frem til jeg byttet ut p-piller med spiral. Da holder hormonene seg bare i livmor og fucker ikke så mye med resten av kroppen. Har nesten ikke menssmerter, nesten ikke mens og huden er bedre enn noen gang 😊

Anonymkode: 4990e...700

Spiral er dessverre ikke aktuelt for meg og på grunn av den psykiske helsen min er det skummelt å skulle eksprimentere med å bytte til andre p-piller og lignende uten å engang vite om jeg vil få utbytte av det.. Har prøvd 3 ulike merker p-piller før men slet mye med forverret depresjon og humørsvingninger, men har ingen problemer med de nåværende p-pillene jeg går på. 

Skrevet

Så bra at du har legetime snart slik at du kan få diskutert videre tiltak der. Jeg har hørt (husker ikke fra hvor) at noen har hatt nytte av en lavdose-iso kur over lengre tid. 

Skrevet

Altså jeg vet jo hva som fungerer - isotretinoin. Har prøvd vegansk kosthold, vegetarisk kosthold, alle hudpleieproduktene du kan tenke deg, flere antibiotika-kurer, ulike p-piller, å gå uten sminke over lengre tid, kosttilskudd, ALT. Men jeg skjønner bare ikke hvorfor det plutselig kommer tilbake på denne måten, sånn helt akutt. Huden var fin i flere mnd etter første iso-kur, før det sa pang og i løpet av en uke eller to så var huden tilbake til normalt. Samme skjedde denne gangen. Huden har vært en drøm i nærmere to år, men plutselig så jeg to kviser på haka forrige uke og nå sitter jeg her med sikkert 15 kviser samlet på haken og rundt munnen.. Jeg skjønner ikke. 

Skrevet
gohege skrev (Akkurat nå):

Så bra at du har legetime snart slik at du kan få diskutert videre tiltak der. Jeg har hørt (husker ikke fra hvor) at noen har hatt nytte av en lavdose-iso kur over lengre tid. 

Takk. Jeg synes å ha lest om ei som gikk på "vedlikeholdsdose" i lang tid jeg også. Mulig det er noe for meg! Får bare bite tennene sammen og komme meg igjennom de neste månedene, det er alltid så lang ventetid til hudlege..  

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk. Jeg synes å ha lest om ei som gikk på "vedlikeholdsdose" i lang tid jeg også. Mulig det er noe for meg! Får bare bite tennene sammen og komme meg igjennom de neste månedene, det er alltid så lang ventetid til hudlege..  

Klem til deg 💗 jeg endte opp med å gå til privat hudlege siden ventetiden var så lang offentlig. Kanskje er det også verdt det for deg? 

Skrevet

Jeg har også gått igjennom to kurer med isotretinoin. Jeg spurte hudlegen min om hva som skjedde om jeg fikk tilbakefall igjen, om jeg måtte igjennom en runde til eller ikke. Det svaret han ga meg var at om jeg fikk tilbakefall måtte jeg ta en ny runde med kuren. Om jeg fikk tilbakefall etter den tredje runden så kunne jeg få en type psoriasis medisin. Han fortalte at de brukte å gi resept på psoriasis medisin til personer som sliter med akne og isotretinoin ikke funker hos, så du kan jo forhøre deg med din lege om dette? Jeg har nå vært fri for akne i 1år og jeg håper jeg slipper å gå igjennom det igjen.

Anonymkode: 12413...37f

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har også gått igjennom to kurer med isotretinoin. Jeg spurte hudlegen min om hva som skjedde om jeg fikk tilbakefall igjen, om jeg måtte igjennom en runde til eller ikke. Det svaret han ga meg var at om jeg fikk tilbakefall måtte jeg ta en ny runde med kuren. Om jeg fikk tilbakefall etter den tredje runden så kunne jeg få en type psoriasis medisin. Han fortalte at de brukte å gi resept på psoriasis medisin til personer som sliter med akne og isotretinoin ikke funker hos, så du kan jo forhøre deg med din lege om dette? Jeg har nå vært fri for akne i 1år og jeg håper jeg slipper å gå igjennom det igjen.

Anonymkode: 12413...37f

Takk. Kan ta det opp med legen! Mulig det blir en ny runde isotretinoin da, jeg har "bare" gått på den to ganger tidligere. Har lest om folk som har måttet gått på den opptil 3 ganger, men fy søren så frustrerende.. Hadde helt ren hud i nærmere 2 år denne omgangen, trodde virkelig jeg hadde sluppet unna.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...