Gå til innhold

Hvorfor bruker ytre høyre alltid "de tar ytringsfriheten fra oss" som "argument"?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ichiko skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg tolket deg ikke men tok deg ordrett og bokstavelig i det du startet tråden med.

Om Storhaug mener at Bjørkholts mulige selvsensur tyder på innskrenking av meningsrommet, så er det som sagt henne fritt å mene, ikke sant?

Dette er relevant.

Ichiko skrev (1 minutt siden):

Det er greit å minne om at Storhaug må leve på hemmelig adresse og med politivakt pga. trusler og vold. Mange mener dette er hennes egen feil pga. hennes ytringer og at hun derfor skal holde kjeft, andre mener skylden ligger hos de som ikke aksepterer hennes ytringer.

Vi kan ikke ha et samfunn der meningsmotstandere angripes fysisk og/eller drapstrues. For det er virkelig å ta ytringsfriheten fra dem.

Hvordan er dette relevant? Det er trist, ingen tvil om saken. Men nei, det er ikke å ta ytringsfriheten fra noen. Det er det motsatte, når politiet forsvarer individers yttringsfrihet fra de som ønsker å utføre voldelige handlinger mot vedkommende så er det det motsatte av "å ta yttringsfriheten fra henne".

Yttringsfrihet er å kunne ytre seg politisk om offentlige politiske saker uten å straffeforfølges av staten.

Eller, som språkrådet så kort, godt og enkelt definerer det:

Sitat

ytrings|frihet m1, f1 rett til å uttale seg fritt, men ikke injurierende, om forhold av offentlig interesse
https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=ytringsfrihet&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Rett til. Den retten har hun. Særlig eksemplifiseres dette ved at politiet forsvarer henne.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Lampe1 skrev (9 timer siden):

Fordi det i mange tilfeller stemmer.

Spør deg selv: Har det noen konsekvenser overhodet å erklære synspunkter som passer inn i båsen «ytre venstre»?

Har du hørt om all hetsen AUF-erne ble utsatt for etter utøya? De er jo ikke i nærheten av ytre venstre, de er bare venstre og har fått MYE hets. Eller har du hørt om Lan Marie Berg? Om du leser deg opp på hennes eller hennes kollegaers FB side så tipper jeg du kan finne ganske mye grovt også 

For all del det er synd om mennesker sensurerer seg selv fordi de er rede for reaksjoner, og polarisering og aggressivt debatt klima er definitivt et stort samfunnsproblem. Men jeg blir oppgitt over at høyresiden alltid skal spille offer angående dette!!!! Selv når AP utalte seg om hvordan de hadde opplevd tiden (med blant annet grov hets) etter utøya, så var det vist Fabian og Høyre det var synd på. 

• Liker 4
Skrevet
Pippi Lotta skrev (1 minutt siden):

Har du hørt om all hetsen AUF-erne ble utsatt for etter utøya? De er jo ikke i nærheten av ytre venstre, de er bare venstre og har fått MYE hets. Eller har du hørt om Lan Marie Berg? Om du leser deg opp på hennes eller hennes kollegaers FB side så tipper jeg du kan finne ganske mye grovt også 

For all del det er synd om mennesker sensurerer seg selv fordi de er rede for reaksjoner, og polarisering og aggressivt debatt klima er definitivt et stort samfunnsproblem. Men jeg blir oppgitt over at høyresiden alltid skal spille offer angående dette!!!! Selv når AP utalte seg om hvordan de hadde opplevd tiden (med blant annet grov hets) etter utøya, så var det vist Fabian og Høyre det var synd på. 

Jeg tror alle samfunnsdebattanter har det dritt i dagens debattklima. Men Storhaug blir truet på livet og må ha politibeskyttelse. Hvor mange andre debattanter må det?

En typisk sint ytre-høyre-idiot i sofaen sin er ytterst sjelden en fysisk trussel. Det samme kan man ikke si om islamister.

Skrevet
Lampe1 skrev (3 minutter siden):

Jeg tror alle samfunnsdebattanter har det dritt i dagens debattklima. Men Storhaug blir truet på livet og må ha politibeskyttelse. Hvor mange andre debattanter må det?

Jeg aner ikke hvor mange som lever med politibeskyttelse, men det er vel ganske mange AUf-ere som skulle ønske de hadde hat det. Det er trist at debatt klimaet er som det er, men vi kommer ingen sted med og grave oss ned i at den andre siden bare er slemme mens min side aldri gjør noe farlig. Om det så skule være slik at Høyre siden får mer fysiske trusler(og jeg skriver om for jeg har da lest om de fleste typer trusler til Lan Marie Berg blant annet), så "leder" jo venstre siden i det og bli utsatt for faktisk fysisk vold. Slik kan vi jo "konkurrere" i det evige uten og løse noen problemer! Når Høyresiden alltid mener at de er ofrene og at venstre siden er de "slemme", blir det jo umulig og ha en fornuftig samtale om det som virkelig er et stort SAMFUNSPROBLEM (ikke høyreside problem).

Lampe1 skrev (13 minutter siden):

En typisk sint ytre-høyre-idiot i sofaen sin er ytterst sjelden en fysisk trussel. Det samme kan man ikke si om islamister.

Nå var vel både Breivik og Manshaus ytre-høyre-idioter og til de grader fysiske, og det er jo ikke så lenge siden en AP politiker ble slått ned og drapstruet i Trondheim. Så jeg kan ikke si at jeg deler din oppfatning av at ytre høyre er mindre farlig. 

• Liker 1
Gjest enkarfranordenplas
Skrevet (endret)

Jeg synest ytre høyre er ganske hyklerske når det gjelder ytringsfrihet, våg å argumenter imot deres standpunkter og da kommer personangrepene ganske fort.

Lampe1 skrev (29 minutter siden):

Enda de siste to terrorangrpene i Norge har blitt uført av to karer fra det ytre høyre, og det som verre er, folk som sier de er ikke enig i det breivik gjorde MEN !!! men hva da ???

Hva slags jævla men ???

Endret av enkarfranordenplas
Skrevet

Uavhengig av politikk, så er mangel på ytringsfrihet et kjempeproblem! Overrasket over at flere ikke opplever dette? Synes dere ikke det er noe som skurrer når det ikke er lov å tenke fritt? At noen skal få lov å bestemme hva du skal mene, bare for å kontrollere deg og uten å ha noen logikk eller lytteevne å møte deg med? Synes dere virkelig det er riktig? Hvorfor synes du ikke at du skal være fri? Eller er det kanskje sånn at det er greit så lenge det skjer med andre, bare ikke med deg?

• Liker 5
Skrevet
Pippi Lotta skrev (36 minutter siden):

Jeg aner ikke hvor mange som lever med politibeskyttelse, men det er vel ganske mange AUf-ere som skulle ønske de hadde hat det. Det er trist at debatt klimaet er som det er, men vi kommer ingen sted med og grave oss ned i at den andre siden bare er slemme mens min side aldri gjør noe farlig. Om det så skule være slik at Høyre siden får mer fysiske trusler(og jeg skriver om for jeg har da lest om de fleste typer trusler til Lan Marie Berg blant annet), så "leder" jo venstre siden i det og bli utsatt for faktisk fysisk vold. Slik kan vi jo "konkurrere" i det evige uten og løse noen problemer! Når Høyresiden alltid mener at de er ofrene og at venstre siden er de "slemme", blir det jo umulig og ha en fornuftig samtale om det som virkelig er et stort SAMFUNSPROBLEM (ikke høyreside problem).

Nå var vel både Breivik og Manshaus ytre-høyre-idioter og til de grader fysiske, og det er jo ikke så lenge siden en AP politiker ble slått ned og drapstruet i Trondheim. Så jeg kan ikke si at jeg deler din oppfatning av at ytre høyre er mindre farlig. 

Det viktige er å skape holdninger mot hets og trusler, og straffeforfølge de som står for dette. Det trengs harde straffer, også fengselsstraff, for å sende dødstrusler eller oppfordre til vold.

Alle noenlunde siviliserte mennesker bør være enige om å avstå fra slikt. Det diskvalifiserer en person fra enhver debatt.

Skrevet (endret)

Det blir vel feil å kalle de to angrepene høyreekstreme, en mer korrekt kategori er nok separatisme/ethno-nasjonalisme som eksisterer overalt på det politiske aspektet.  Høyreekstreme er faktisk den gruppen som er ansvarlig for færrest angrep i Europa.  Om det er ett parti som har opplevd trusler i Norge så er det frp/fpu som jevnlig blir angrepet på åpen gate og truet. Hvilke andre har sanger med slik tekst fra kjente artister rettet mot seg?

Sitat

Jeg har fyrstikker, bleach og en kanne bensin – La meg tenne på en FpU-kar

Årlige rapporten fra EU:

1781984358_Screenshot2021-07-06at19-37-40tesat_2021_0pdf.png.8f8f36e9fd4e89e43ff9ecd6b9c4c248.png

Endret av MAGEROST
  • Liker 2
Skrevet
Minted skrev (28 minutter siden):

Uavhengig av politikk, så er mangel på ytringsfrihet et kjempeproblem! Overrasket over at flere ikke opplever dette? Synes dere ikke det er noe som skurrer når det ikke er lov å tenke fritt? At noen skal få lov å bestemme hva du skal mene, bare for å kontrollere deg og uten å ha noen logikk eller lytteevne å møte deg med? Synes dere virkelig det er riktig? Hvorfor synes du ikke at du skal være fri? Eller er det kanskje sånn at det er greit så lenge det skjer med andre, bare ikke med deg?

Ytringsfriheten finnes, men man må våge å ytre seg og ta konsekvensene av det.

Men hat, hers og trusler må bort. Punktum.

Skrevet
Lampe1 skrev (1 minutt siden):

Det viktige er å skape holdninger mot hets og trusler, og straffeforfølge de som står for dette. Det trengs harde straffer, også fengselsstraff, for å sende dødstrusler eller oppfordre til vold.

Alle noenlunde siviliserte mennesker bør være enige om å avstå fra slikt. Det diskvalifiserer en person fra enhver debatt.

Dette er jeg helt enig i 🙂 

Det som  frustrerer meg er at noen ganske fremtredenen på høyre siden ser ut til og mene at det er et problem som ført og fremst rammer dem. Da blir det vanskelig og snake om det som er et samfunnsproblem (ikke høyreside problem). Som Fabaian som presterte og se seg selv som offer når AP snaket om 22 juli😲 Det er liksom noen som mangler evne til og forstå at de ikke er de eneste som har det vanskelig. Men det er selvfølgelig ikke noe mer greit at folk hetser Sylvi en at de hetser Lan Marie.  

• Liker 2
Skrevet (endret)
MAGEROST skrev (43 minutter siden):

Det blir vel feil å kalle de to angrepene høyreekstreme, en mer korrekt kategori er nok seperatisme/ethno-nasjonalisme som eksisterer overalt på det politiske aspektet.  

Em nei, de var høyre ekstreme. Har aldri hørt noen seriøse aktører som har hevdet noe annet, rasisme (som sinne mot innvandrere) og antifeminisme er da heller ikke likt fordelt utover det politiske spekteret. 

Høyreekstreme er faktisk den gruppen som er ansvarlig for færrest angrep i Europa. 

Det kan være, samtidig så er høyreekstreme faktisk den gruppen som er ansvarlig for flest angrep i Norge.

Om det er ett parti som har opplevd trusler i Norge så er det frp/fpu som jevnlig blir angrepet på åpen gate og truet. 

Interessant! Har du noen kilder på den forskningen? 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 1
Skrevet
Pippi Lotta skrev (31 minutter siden):

Dette er jeg helt enig i 🙂 

Det som  frustrerer meg er at noen ganske fremtredenen på høyre siden ser ut til og mene at det er et problem som ført og fremst rammer dem. Da blir det vanskelig og snake om det som er et samfunnsproblem (ikke høyreside problem). Som Fabaian som presterte og se seg selv som offer når AP snaket om 22 juli😲 Det er liksom noen som mangler evne til og forstå at de ikke er de eneste som har det vanskelig. Men det er selvfølgelig ikke noe mer greit at folk hetser Sylvi en at de hetser Lan Marie.  

Det du skriver her, er jeg fullstendig enig i. Det er feilaktig og ufølsomt å prøve å ta monopol på en offerrolle. Sannheten er at mobbere, hetsere og gærninger angriper hele den politiske skalaen, og alle slags mennesker.

Lan Marie er nok den av politikerne som har vært hetset grovest.

Skrevet

Jeg antar at ytringsfrihet har en tendens til å være en viktigere sak for de som i mindre grad har eierskap over eller tilknytning til de etablerte medieflatene og at å innskrenke ytringsrommet er mindre problematisk for de som er komfortable med og ønsker innskrenkningen. 

Så kan det være en del tilfeldigheter også. Venstresiden (og deler av sentrum/høyre) har stått for en veldig liberal innvandringspolitikk der argumenter mot fort har blitt "brunbeiset", og da vi i praksis (gjen)innførte blasfemilover under karikaturstriden ble det et veldig tydelig skille mellom de som ønsket å fronte ytringsfriheten og ikke. Så kan det i dette tilfellet handle mer om omstendighetene, mediene og venstresiden ville antagelig aldri lagt seg på rygg for tilsvarende krav og trusler fra kristne, og "ytringsfrihet" dermed i større grad blitt en kampsak uten at det i utgangspunktet var noe norsk venstreside ville vært mindre for enn norsk høyreside. 

• Liker 4
Skrevet
Gugglo skrev (13 timer siden):

Er ikke så mye å diskutere. Han følte seg fornærmet og mente at hans ytringsfrihet ble tatt fra han når noen sa han imot, i likhet med ytre høyre av idag.

Og Stalin, tilsvarende ledestjerne på ytre venstre, sendte de som var uenig med han i gulagen. Så da har ytre høyre rett i at venstresiden knebler ytringsfriheten.

QED, sjakk matt.

• Liker 4
Skrevet

Det som er avgjørende for kvaliteten på enhver debatt er at man holder orden på begrepene. 

Skrevet (endret)

Fordi det er 100'% sant, om en ytrer seg kritisk om innvandring eller Islam kan en regne med utfrysning, latterliggjøring, stempling, forfølgelse, vold, overdøvende støy og andre former for udemokratiske sanksjoner.

At venstrevridde ikke evner eller vil se dette åpenbare faktum betyr ikke at det er en myte.

Endret av Jegern Puahate
  • Liker 6
Skrevet
Jegern Puahate skrev (1 time siden):

Fordi det er 100'% sant, om en ytrer seg kritisk om innvandring eller Islam kan en regne med utfrysning, latterliggjøring, stempling, forfølgelse, vold, overdøvende støy og andre former for udemokratiske sanksjoner.

At venstrevridde ikke evner eller vil se dette åpenbare faktum betyr ikke at det er en myte.

Enig. Det brukes pressmidler for å få gjennom en multikulturell agenda, og skjule konsekvensene.

Skrevet
Hank Amarillo skrev (6 timer siden):

Og Stalin, tilsvarende ledestjerne på ytre venstre, sendte de som var uenig med han i gulagen. Så da har ytre høyre rett i at venstresiden knebler ytringsfriheten.

QED, sjakk matt.

Jeg er ganske sikker på at Støre ikke setter pris på den sammenligningen din, men om du mener Støre er Stalin så mener du det. Hvor mener du vårt Gulag er hen?

• Liker 1
Skrevet
Jegern Puahate skrev (6 timer siden):

Er det det liberalistiske partiet "Venstre" du tenker på når du nevner "venstrevridde"?

Sitat

De tre partiene stemte for fire forslag fra Arbeiderpartiet, som blant annet handlet om å skjerpe kravene til klarlegging av identitet og skjerping om tilknytningskravet i familieetableringssaker.

Solveig Schytz, innvandringspolitisk talsperson i Venstre, kaller det hele for en «katastrofe».

- Dette er et forvarsel om hva slags politikk vi får hvis det blir regjeringsskifte neste år. En regjering med Ap og Sp som får støtte i enkeltsaker fra Frp vil bli katastrofe for innvandringspolitikken og ille for de som er opptatt av en human asylpolitikk, sier Schytz til Vårt Land.

https://www.vl.no/nyheter/2020/12/09/asylpolitikken-strammes-enda-mer-av-ap-sp-og-frp/

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...