Gå til innhold

Når kontakte lege ved høy feber hos barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, så ingen krise her enda (nettopp fått feber) og jeg ringer selvfølgelig lege dersom jeg er bekymret for tilstanden til barnet mitt, men:

Hvor lang tid med høy feber før man kontakter lege? Vet at dersom man må gi paracet utover 2-3 dager bør lege kontaktes, men utover dette, er det noe "regel"? Barnet er 1,5 år.

Anonymkode: 1ca84...a27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved feber og dårlig allmentilstand over 3 dager hadde jeg ringt. Er han på bedringens vei trenger du ikke gjøre noe.

Anonymkode: e21b0...9af

• Liker 1
Skrevet

Feber i tre dager, eller dårlig almenntilstand. Feks hvis det er vanskelig å få kontakt med barnet, eller det ikke får i seg drikke.

Anonymkode: 4a2f7...ade

• Liker 1
Skrevet

Hvis feberen blir veldig høy kan du høre med lege om barnet bør sjekkes. Og dårlig allmenntilstand, tar ikke til seg væske. På et så lite barn ville jeg gitt paracet ved 38.5 grader. Følg med klokka om feber holder seg nede, skriv gjerne opp klokkeslett for når du gir paracet, og temp målinger. Du kan gi paracet 3x i døgnet. Det betyr at medisinen skal holde feberen nede omlag 8 timer. Hvis feber stiger opp etter 4 timer f.eks, så hadde jeg hørt med lege. Vi opplevde det, og da ble barnet innlagt på sykehus.

Generelt så ringer jeg legevakta for å få kvalifiserte råd når jeg er usikker. Der sitter det sykepleiere å svarer, de kan hjelpe vurdere om barnet bør ha tilsyn av lege. 

Anonymkode: 62125...480

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis feberen blir veldig høy kan du høre med lege om barnet bør sjekkes. Og dårlig allmenntilstand, tar ikke til seg væske. På et så lite barn ville jeg gitt paracet ved 38.5 grader. Følg med klokka om feber holder seg nede, skriv gjerne opp klokkeslett for når du gir paracet, og temp målinger. Du kan gi paracet 3x i døgnet. Det betyr at medisinen skal holde feberen nede omlag 8 timer. Hvis feber stiger opp etter 4 timer f.eks, så hadde jeg hørt med lege. Vi opplevde det, og da ble barnet innlagt på sykehus.

Generelt så ringer jeg legevakta for å få kvalifiserte råd når jeg er usikker. Der sitter det sykepleiere å svarer, de kan hjelpe vurdere om barnet bør ha tilsyn av lege. 

Takk for utfyllende svar. Barnet våknet med 39,5 grader så jeg gav paracet med engang. Drikker mye heldigvis og sover mye. Skal sjekke tempen igjen om en times tid (3 timer siden paracet) så ser jeg da om den går ned. Er ikke bekymret nå når det nettopp har kommet, tenkte mest på Hvis det vedvarer 🙂

Anonymkode: 1ca84...a27

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Rart det er forskjell på plasser. Her ga vi nurofen og paracet til en 1.5 åring, og febern gikk ned en grad i løp av 1t, i løp av 2 så hadde den gått opp til 39.9 igjen. Fikk bare beskjed om å gi mye mye vann og gi febernedsettende igjen når det var tid for det. Var ikke snakk om innleggelse i hvertfall. Fikk ikke i han mye vann, men bleiene var våte så de konkluderte det som normalt..

• Liker 1
Skrevet
Tuppeluri skrev (31 minutter siden):

Rart det er forskjell på plasser. Her ga vi nurofen og paracet til en 1.5 åring, og febern gikk ned en grad i løp av 1t, i løp av 2 så hadde den gått opp til 39.9 igjen. Fikk bare beskjed om å gi mye mye vann og gi febernedsettende igjen når det var tid for det. Var ikke snakk om innleggelse i hvertfall. Fikk ikke i han mye vann, men bleiene var våte så de konkluderte det som normalt..

De legger ikke inn kun pga. høy feber. Min baby på 6 mnd. hadde over 40 i feber og lungebetennelse, var aldri snakk om noe innleggelse. Det som avgjør innleggelse er stort sett allmenntilstand, høy feber og god allmenntilstand behandles i de fleste tilfeller hjemme. 

Anonymkode: e21b0...9af

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...