Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha keisersnitt om et par uker og lurer hva de gjør på en gynekologisk undersøkelse i forkant av «operasjonen»? Noen som vet/har erfaring?

Anonymkode: 3fb0a...459

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ? Hvorfor skulle de det? 

Anonymkode: cad2f...e74

Skrevet

Hadde ingen gynekologiske undersøkelser i forkant av ks. Har hatt to planlagte keisersnitt 

Anonymkode: 3cc9c...30f

Skrevet

Ingen undersøkelser, men du må ha kateter under keisersnittet. 

Skrevet

Hadde planlagt keisersnitt for noen uker siden. Ingen gynekologisk undersøkelse da. Eneste som foregår nedentil er kateter og evt barbering der hvor snittet skal være. 

Anonymkode: 8e2ec...2fc

Skrevet

Mente jeg fikk beskjed om at jeg skulle ha det men kanskje jeg har missforstått da, at jeg bare skal prate med en gynekolog? Tusentakk for svar☺️

-ts 

Skrevet

Man har noen samtaler med gynekologen som skal operere, og anestesilegen, men ikke gynekologisk undersøkelse. Rett før man skal inn er det barbering (IKKE barber selv, la det gro ut) og innsett av kateter. 

Anonymkode: 8f6ee...33f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Mente jeg fikk beskjed om at jeg skulle ha det men kanskje jeg har missforstått da, at jeg bare skal prate med en gynekolog? Tusentakk for svar☺️

-ts 

Ja, det er gynologer som foretar selve keisersnittet, og noen har samtaler med pasienten i forkant. Jeg hadde det første gang, men ikke andre gang. 

Ellers stemmer det at det er kun kateter som skal settes inn, og det er det jordmor som gjør.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man har noen samtaler med gynekologen som skal operere, og anestesilegen, men ikke gynekologisk undersøkelse. Rett før man skal inn er det barbering (IKKE barber selv, la det gro ut) og innsett av kateter. 

Anonymkode: 8f6ee...33f

Da har jeg nok missforstått ja🙈 Har hørt at man skal la hårene gro helst en mnd før så det har jeg gjort! Selv om jeg helst ville hatt det bort og føler jeg har en hel skog der nede😆 Tusentakk for svar og tips!

Skrevet
Sariou skrev (1 time siden):

Ja, det er gynologer som foretar selve keisersnittet, og noen har samtaler med pasienten i forkant. Jeg hadde det første gang, men ikke andre gang. 

Ellers stemmer det at det er kun kateter som skal settes inn, og det er det jordmor som gjør.

Tusen takk for svar! Vet om dette med kateter, men må nok ha misforstått under samtale på sykehuset🙈  

-ts 

Skrevet

Jeg skal også ha ks og lurer på til de som har erfaring: 

Brukte dere klyx før ks? Og opplevde dere å ha luft i magen etter operasjonen? 

Skrevet

Hvorfor barberer man ved keisersnitt? 

Anonymkode: 84521...d90

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg brukte Klyx kvelden før forrige ks. Det var ikke påkrevd, men er utrolig glad jeg gjorde det. Er det en ting du ikke vil slite med etter et ks er det treg mage. Brukte også Minifom tabletter mot luft. Startet å ta de noen dager før ks. De på sykehuset ville hverken anbefale eller fraråde det, pga usikkerhet mtp effekt. Jeg vet ikke hvor mye det hjalp, men kanskje litt. Hadde uansett endel vonde luftsmerter noen dager etterpå, men jordmor mente det også kunne være etterrier. 

Kommer uansett til å bruke både Klyx og Minifom før neste ks også.

Til TS: Har ikke hatt GU hverken før eller etter ks, kun samtale med legen som skal foreta inngrepet.

Endret av Sandie
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Brukte ikke klyx, det er det ingen grunn til :) Jeg slapp unna luft, men jeg var oppe og gikk, og tvang jordmor til å fjerne kateter etter 3 timer, det er visstnok litt uvanlig. 

Anonymkode: f8baf...f49

Skrevet

Tusen takk for svar! Vet om dette med kateter, men må nok ha misforstått under samtale på sykehuset🙈  

-ts 

Det kan jo hende man må ha undersøkelse om det er noe spesielt, men da hadde du sikkert fått forklart det og hvorfor.

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvorfor barberer man ved keisersnitt? 

Anonymkode: 84521...d90

For å ikke få hår i operasjonssåret. Det er bare bittelitt de barberer, helt øverst på venusberget. Selve snittet ligger rett over hårlinjen, og de må jo strekke og dra en del i huden for å ut barnet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg tok ikke klyx, i følge sykehuset var det ikke nødvendig. Jeg hadde ikke plager med hverken treg mage eller luft etter operasjonen. Jeg var oppe og gikk samme kveld keisersnittet ble utført. 

Anonymkode: fc24b...e41

Skrevet

Brukte ikke klyx, det er det ingen grunn til :) Jeg slapp unna luft, men jeg var oppe og gikk, og tvang jordmor til å fjerne kateter etter 3 timer, det er visstnok litt uvanlig. 

Anonymkode: f8baf...f49

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg tok ikke klyx, i følge sykehuset var det ikke nødvendig. Jeg hadde ikke plager med hverken treg mage eller luft etter operasjonen. Jeg var oppe og gikk samme kveld keisersnittet ble utført. 

Anonymkode: fc24b...e41

Her er det tydeligvis ulik praksis mellom ulike sykehus. Jeg har hatt ett planlagt ks tidligere der Klyx ikke ble nevnt i brevet, men skal snart ta et ks ved et annet sykehus og her er Klyx anbefalt som en forberedelse i brevet jeg har fått.

Anonymkode: 7c291...480

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk beskjed om å ta klyx kvelden før. Men fikk uansett veldig mye luftsmerter på dag 2. Ble anbefalt å gå mest mulig for å få det ut, så gikk sikkert mange km rundt i gangene på sykehuset. Dro hjem på ettermiddagen på dag 2, og gikk en ganske lang tur når vi kom hjem  og da begynte det heldigvis å letne.

Anonymkode: 8e2ec...2fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...