Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Arbeidsgiver spurte om samboeren min på jobb intervju. Ville vite navnet, i tillegg til hva slags arbeid. 

Er et lite sted det her, så jeg fikk litt inntrykk av at han ville "sjekke" samboeren min, sjekke om han han kunne kjenne eller ha hørt noe. 

Er dette et vanlig spørsmål på intervju? 

I tillegg har han spurt meg tre ganger om hvorfor jeg var borte to dager, da jeg hadde velferdspermisjon, selv om jeg sa det var en privat avtale. Føler han spør veldig mye. 

I tillegg til dette, sa han at jeg kunne bruke av fleksitiden min, dersom  jeg blir borte en halv dag pga lege. Mens dette er noe som pleier å gå under velferdspermisjon. 

Dette er noe av flere ting. Nå er jeg litt der at jeg vurderer å enten si opp, snakke med tillitsvalgt, eller evt snakke med han selv.. Men synes det er vanskelig, har aldri gjort noe sånt før, og kjenner ikke så godt til rettighetene mine. Er redd for å være kverulant, og evt ikke få en god referanse hvis jeg sier opp. 

Anonymkode: d5fc1...0ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble også spurt om det på jobbintervju en gang, men tror det var ment mest som jovial småprat, vi hadde så god tone og intervjuer spurte om kjæresten min også jobbet i samme bransje. 

Så svarte jeg at jeg ikke har kjæreste, og han ble litt flau. Tror ikke man skal grave så mye i privatliv på jobbintervjuer. Kunne vel også virke som han lurte på om jeg var singel, haha...

Jeg har faktisk jobbet et sted hvor de helst ikke ville ansette kvinner som de antok snart kom til å forsvinne ut i fødselspermisjon, så man skal jo passe seg litt også... Det ble faktisk sagt rett ut på bakrommet at en kandidat var uaktuell fordi hun var 29 år og nygift. I gamle dager satt man vel også sivilstatus på CV, men nå tror jeg egentlig ikke det er helt lov å spørre om. Men det er nok noen gubber som er litt redde for at kvinner er mer sykemeldt.

Anonymkode: 0b21b...2fd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Arbeidsgiver spurte om samboeren min på jobb intervju. Ville vite navnet, i tillegg til hva slags arbeid. 

Er et lite sted det her, så jeg fikk litt inntrykk av at han ville "sjekke" samboeren min, sjekke om han han kunne kjenne eller ha hørt noe. 

I tillegg har han spurt meg tre ganger om hvorfor jeg var borte to dager, da jeg hadde velferdspermisjon, selv om jeg sa det var en privat avtale. Føler han spør veldig mye. 

I tillegg til dette, sa han at jeg kunne bruke av fleksitiden min, dersom  jeg blir borte en halv dag pga lege. Mens dette er noe som pleier å gå under velferdspermisjon. 

Dette er noe av flere ting. Nå er jeg litt der at jeg vurderer å enten si opp, snakke med tillitsvalgt, eller evt snakke med han selv.. Men synes det er vanskelig, har aldri gjort noe sånt før, og kjenner ikke så godt til rettighetene mine. Er redd for å være kverulant, og evt ikke få en god referanse hvis jeg sier opp. 

På jobbintervju kan de spørre om det meste, misliker du spørsmålene så kan du velge å trekke søknaden din.Hvis du mener du har krav på velferdspermisjon en halv dag for å gå til legen,så tar du feil. Du har i noen tilfeller krav på fri,men ikke fri med lønn. Kanskje du bør sette deg litt inn i reglene før du klager???

Anonymkode: 9f1d7...02f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

På jobbintervju kan de spørre om det meste, misliker du spørsmålene så kan du velge å trekke søknaden din.Hvis du mener du har krav på velferdspermisjon en halv dag for å gå til legen,så tar du feil. Du har i noen tilfeller krav på fri,men ikke fri med lønn. Kanskje du bør sette deg litt inn i reglene før du klager???

Ts spør jo her fordi hun er usikker, hun skriver jo til og med det?? Må da være lov å spørre... 

Anonymkode: 0da58...4f9

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ble også spurt om det på jobbintervju en gang, men tror det var ment mest som jovial småprat, vi hadde så god tone og intervjuer spurte om kjæresten min også jobbet i samme bransje. 

Så svarte jeg at jeg ikke har kjæreste, og han ble litt flau. Tror ikke man skal grave så mye i privatliv på jobbintervjuer. Kunne vel også virke som han lurte på om jeg var singel, haha...

Jeg har faktisk jobbet et sted hvor de helst ikke ville ansette kvinner som de antok snart kom til å forsvinne ut i fødselspermisjon, så man skal jo passe seg litt også... Det ble faktisk sagt rett ut på bakrommet at en kandidat var uaktuell fordi hun var 29 år og nygift. I gamle dager satt man vel også sivilstatus på CV, men nå tror jeg egentlig ikke det er helt lov å spørre om. Men det er nok noen gubber som er litt redde for at kvinner er mer sykemeldt.

De har jo faktisk ikke lov til å la det avgjøre om de skal ansette eller ei. 

Anonymkode: 99cc5...915

• Liker 2
Skrevet

At noen spør om samboer kan være av flere grunner. Om de spør noe mer enn hva din sivilstatus er, så vil jeg mene det er en useriøs arbeidsgiver/rekrutterer.

Antar du takket ja til jobben, siden du senere skriver noe om velferdspermisjon.
Mer eller mindre alle arbeidsplasser har en personalhåndbok (de er iallfall pålagt å ha det) og i denne vil det stå hva du har krav på ved de forskjellige hendelsene.

For at noe skal utløse en velferdspermisjon, så er man nesten nødt til å informere om hvorfor man trenger velferdspermisjon. Hos min arbeidsgiver, så utløser f.eks begravelse for min mor 3 dager, mens begravelse for en venn en halv dag. 

Om du har fått innvilget velferdspermisjon, så er det rart at noen spør i etterkant. Om du derimot ber om 2 dagers velferdspermisjon, så er det ganske naturlig at lederen din spør hvorfor.

Det er heller ikke gitt at du har krav på fri for å dra til tannlegen, slikt skal også stå i personalahåndboken. 
Mange plasser så er lege, tannlege og slikt dekt, men det står som oftest også en maksgrense. Hos oss står det f.eks legebesøk opptil 3 timer er betalt fravær. 

Men det er ingen selvfølge at det er det, og står det ingen plass, så er all legebesøk å anse som fravær uten lønn, ergo har lederen din gode intensjoner om å bruke din fleksitid til det. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lege og lignende skal så langt det lar seg gjøre legges til fritid. Der det ikke lar seg gjøre kan en søke om permisjon, men det er ikke et krav at en skal få gjøre slikt med lønn. 

Anonymkode: 1845c...bf8

• Liker 1
Skrevet

De kan ikke spørre om alt, samlivsform er helt på grensen her, kanskje egentlig over.

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

I know.

Skrevet

WHAT?? Dette er ikke normalt. 

Jeg ville ikke giddet å jobbe for en sånn person 

Anonymkode: 8ea80...d5a

• Liker 1
Skrevet

Det er helt normalt. Man spør litt for å bli kjent, noen spør for å bruke info (ikke lov). I min bransje er det nødvendig for å avklare habilitetsutfordringer. Broren min igjen må informere mye og svigerinnen min måtte også fylle ut sikkerhetsklarering for at han skulle få jobb. Han er selvsagt et ekstremt eksempel, men ikke unik

Anonymkode: e0065...11e

• Liker 1
Skrevet

Nja... Det er normalt at intervjuerne vil vite om ditt private liv. Det er jo relevant. Og et intervju er jo for å bli kjent med hverandre. Ser ingen grunn til at du skal føle deg støtt som følge av dette spørsmålet. Har du noe å skjule eller skjemmes du over partneren din? Nei? Vel, ikke ta sånn på vei for det da. De fleste snakker om privatlivet og partneren uoppfordret som en del av introduksjonen. Jeg gjør alltid det. Jeg drar ikke på intervju for å holde ting om meg selv skjult. Ja, bortsett fra medisinsk informasjon. Men hvem du er sammen med er til sammenligning offentlig informasjon. Og offentlig informasjon kan alle spørre om.

Anonymkode: 164e7...e9a

• Liker 1
Skrevet

Men det er nok noen gubber som er litt redde for at kvinner er mer sykemeldt.

Det har de jo. Kvinner er mye mer sykemeldt enn menn. ;)

Anonymkode: dc7cd...2a9

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke greit å spørre inn til privatliv. 

Hva vi ikke hadde lov å spørre om:

- Sivilstatus 

- Barn (men de fleste hadde det på CV, eller fortalte innledningsvis under "fortell litt om deg selv)

- Religion 

- Forhold til røyk og alkohol. 

Men fremdeles mente øverste leder at vi helst ikke skulle ansette kvinner med barn i barnehage (mye sykedager), kvinner man regner med får barn snart, røykere (tar for mange pauser) eller veldig festglade menn. Heller ikke homofile eller tatoverte (støter kunder mente de).

Jeg ansatte de beste kandidatene jeg. Flotte småbarnsmødre, homofile og tatoverte. Jeg har bilder på kjøleskapet fra barn som er født og fryder meg over at mitt distrikt ligger helt i toppen av landet på det butikkene leverer.  Jeg har blitt godt kjent med dem etter ansettelse, og vet nok nå navn på partner og sånn.. Men det kom naturlig etterhvert. 

Når de har en legetime som ikke er akutt tas dette som avspasering eller ulønnet. Er det akutt er det velferd. Men er det for å ta en sjekk bare oppfordrer vi alltid til å forsøke å få lagt timen til lunch, eller fridager 

Anonymkode: 2f2a6...b20

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel, nå virker det ikke som dette gjelder TS, men det er jo en del steder man må ha ganske grundig sikkerhetsklarering. Da blir også familiemedlemmer sjekket.

Så greit å ikke slenge ut med noe man tydeligvis ikke har greie på....

Anonymkode: 79e3c...688

Skrevet

Han spurte om dette fordi han liker deg ts. Da vil han naturligvis vite om det er sjans for å få deg til sengs i fremtiden. Feks om du har kjæreste men forholdet skranter. 

Anonymkode: 36c64...d0c

Skrevet

"Pleier gå under velferdspermisjon"? Hadde du fått godkjent permisjonen da?

Hos oss går legetimer under permisjon med lønn, og det er avtalefestet i tariffavtalen at vi har rett på fri med lønn for lege og lignende inntil tre timer, og at det kan godkjennes fri med lønn inntil en dag dersom undersøkelse/behandling gjør det mest hensiktsmessig.

Men så lenge permisjonen din er godkjent, så har ikke sjefen noe med årsaken.

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Synes det er greit. Jeg er selv arbeidsgiver og spør lignede spørsmål.  Ønsker å få et godt bilde av arbeidstaker. Navn og kjønn osv på partner er vanlige spørsmål. Dette er viktig informasjon, da jeg ønsker at vedkommende skal passe inn i teamet vårt.

Anonymkode: 3387b...efd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Synes det er greit. Jeg er selv arbeidsgiver og spør lignede spørsmål.  Ønsker å få et godt bilde av arbeidstaker. Navn og kjønn osv på partner er vanlige spørsmål. Dette er viktig informasjon, da jeg ønsker at vedkommende skal passe inn i teamet vårt.

Hvordan er navn og kjønn på partner viktig informasjon som viser om søker passer inn i teamet? 🤔

• Liker 8
Skrevet
Alivamale skrev (4 minutter siden):

Hvordan er navn og kjønn på partner viktig informasjon som viser om søker passer inn i teamet? 🤔

Det er ikke lov til å spørre om seksuell legning, og ved å spørre om partner har man indirekte spurt om det. 

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du kan vel ikke la være å ansette noen på bakgrunn av kjønn på søkers partner. Det må da grense til diskriminering? 

Anonymkode: 9cb14...3cd

• Liker 4
Skrevet
Alivamale skrev (13 minutter siden):

Det er fordi at alle som har likekjønnet partner er helt like, akkurat som det at alle som har partner av motsatt kjønn er helt like.

Dessuten er det en kjensgjerning at heter man det samme, så har man samme personlighet også. Ikke bare det, alle med samme navn går etter samme type partner også. 

Så egentlig hadde de ikke trengt å kalle inn til intervju, det hadde holdt med et skjema der søkerne skulle fylle ut kjønn og navn på partneren.

🙄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...