Gå til innhold

Hamster eller marsvin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
jeg har sykt lyst på et kjæledyr. Har en livssituasjon som ikke gjør det mulig og ha noe stort så ønsker derfor et søtt marsvin eller hamster. Men er sykt usikker.

Har noen spørsmål om hver av dem:

marsvin: trenger de å være to for å trives best? Trenger de et eget rom, eller kan jeg ha de i bur på soverommet. Er det masse jobb/ hvordan ser en typisk dag ut, når man skal stelle, kose osv.. hvordan er utgiftene? Hvor mye i mnd ca. 

hamster: er de natt dyr? Får jeg ikke vært med de på dagen? Hvordan er utgiftene? Hvor mye i mnd ca. Hvordan ser en typisk dag ut med hamster? 

spørsmål til begge: er de glad i kos? Og hvor kan jeg ha de i hus?

hilsen jente 17, som virkelig vil ha et hamster eller marsvin

Anonymkode: 78f83...119

• Liker 1
Skrevet

Dverg Hamster er natt dyr, men kan fint holde på med den på dag/kveld.  De er ikke så veldig kosete av seg. Men artige å holde på med.

om du har den på rommet, kan den holde deg våken om natta.  Koster ikke så mye i mnd, usikker på eksakt pris.  
Datteren min på 17 har, og veldig glad i den. Det er hun som ordner alt med den

Anonymkode: 1196b...fb1

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hamster er usosiale nattdyr.

Marsvin er sosiale og trivelige dyr du kan få veldig tamme. De trives best to sammen, skal du ha ett marsvin alene må du påregne å bruke mye tid på det. De trenger god plass, så om du skal ha de på rommet må du beregne plass til et stort bur. De skal ha fri tilgang på høy også, og underlaget i buret støver endel, så det er ikke ideelt å ha de på soverommet om du er allergisk. 

Anbefaler deg å lese deg opp på marsvin og deres behov. De skal ha mye utetid og trenger å få løpe rundt på gulvet. De trenger kontinuerlig tilskudd av c-vitaminer, gnagestein for tennene (generelt gnager de mye og trenger mye tidsfordriv), marsvinfôr og så skal de ha grønnsaker hver dag (de elsker blant annet agurk, kruspersille, gulrot). De skal ha kloklipp regelmessig og noen raser trenger jevnlig pelsstell.

Jeg har hatt marsvin og det er veldig søte og sjarmerende små dyr, men i likhet med kanin så kreves det god tilrettelegging for at de skal kunne leve et godt liv.

Endret av Lorieen
  • Liker 5
Skrevet

Har du vurdert hetterotte? De er svært sosiale dyr. Du bør fortsatt ha to sammen, men de krever mindre plass enn marsvin. Og de er nok mer kosete og sosiale enn hamstere flest. Trivelige og artige dyr :)

Anonymkode: 360ec...585

• Liker 3
Skrevet

Jeg har hatt en del ulike kjæledyr nå i løpet av livet mitt, og marsvin er høyt oppe på listen over dyr som tar mye tid og oppmerksomhet. Hamster er i en helt annen skala. Marsvin må ha stoooore bur, og muligheten til å luftes fritt mange timer om dagen. 

Hamsteren bør også få løpe utenfor buret sitt i en time eller to om dagen, men dette kan man også løse ved å ha den i løpeball mens man gjør andre ting. På den andre siden er marsvin mye mer hengivne og interesserte i deg som eier enn det hamster noen gang vil bli. 

• Liker 1
Skrevet

Marsvin bør være to, de er veldig sosiale og flokkdyr, så et marsvin alene vil fort mistrives. I enkelte dyrebutikker får man ikke kjøpt kun et marsvin. 

Bare vær obs på at de krever mye mer plass og tid enn du tror på forhånd. Samme gjelder for hamster. Robo-dverghamster er flokkdyr, de andre typene ikke. Men en hamster vil ikke trives uten sosialisering fra eier i et trangt bur over tid, den trenger aktivitet på utsiden av buret også. Hamsteren er nattaktiv, og en må dermed påberegne lyder på natten, og aktivisering på kvelden. 

Marsvin er mye mer aktiv på dagtid, og generelt sett er det nok mye mer kos og selskap i marsvin. Skulle jeg hatt en gnager igjen, hadde jeg nok valgt marsvin, selv om de krever en del.  :)

Anonymkode: c37bf...cfa

• Liker 3
Skrevet

Har hatt begge deler, og hadde valgt marsvin.

Anonymkode: 54ed6...0a8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har du vurdert hetterotte? De er svært sosiale dyr. Du bør fortsatt ha to sammen, men de krever mindre plass enn marsvin. Og de er nok mer kosete og sosiale enn hamstere flest. Trivelige og artige dyr :)

Åh ja, hetterotter er kjempefine kjæledyr! 😍

• Liker 1
Skrevet
Lorieen skrev (43 minutter siden):

Hamster er usosiale nattdyr.

Marsvin er sosiale og trivelige dyr du kan få veldig tamme. De trives best to sammen, skal du ha ett marsvin alene må du påregne å bruke mye tid på det. De trenger god plass, så om du skal ha de på rommet må du beregne plass til et stort bur. De skal ha fri tilgang på høy også, og underlaget i buret støver endel, så det er ikke ideelt å ha de på soverommet om du er allergisk. 

Anbefaler deg å lese deg opp på marsvin og deres behov. De skal ha mye utetid og trenger å få løpe rundt på gulvet. De trenger kontinuerlig tilskudd av c-vitaminer, gnagestein for tennene (generelt gnager de mye og trenger mye tidsfordriv), marsvinfôr og så skal de ha grønnsaker hver dag (de elsker blant annet agurk, kruspersille, gulrot). De skal ha kloklipp regelmessig og noen raser trenger jevnlig pelsstell.

Jeg har hatt marsvin og det er veldig søte og sjarmerende små dyr, men i likhet med kanin så kreves det god tilrettelegging for at de skal kunne leve et godt liv.

Jeg har alltid sett for meg at marsvin er små tykke dyr som ikke beveger seg noe særlig, sitter på et sted og spiser til den dør? Hmm🤔

Skrevet

Gjør research på forhånd, da slipper du noen uforventede overraskelser, og kan gi dyrene et så godt liv som mulig.

Ja, marsvin skal være minst to. Jo mer plass jo bedre. De er flokkdyr som elsker å utforske, og hører ikke hjemme i små bur dag ut og dag inn. De fleste blir overrasket over hvor dyrt det faktisk er. Marsvin er kjempesosiale og kosete, derfor skal de aldri være alene.

Marsvin lever mye lenger enn hamster, så det er jo også noe fu må tenke på hvis du anskaffer deg dyr. Og ikke kjøp i dyrebutikk. Hvis du må kjøpe, kjøp fra oppdretter som avler for dyrenes beste og ikke profitt.

• Liker 2
Skrevet

Marsvin gis bort i hopetall på Finn, fordi det var mer jobb enn folk tenkte, eller barna ble lei... Og så lever de 6-7 år, og det er gjerne en lengre commitment enn folk så for seg. Så går de lei og gir den bort. 

Se gjerne på muligheten for å adoptere fremfor å kjøpe! Det høres kynisk ut, men om du får en voksen hamster f.eks, så lever den ikke så fryktelig lenge. Så da kan du teste ut hvordan det er å ha uten å binde deg for så fryktelig lang tid. Så kan du få en unge neste gang om den typen dyr passer for deg.

Hamster er relativt rimelig å holde, trenger ikke så stor plass (men de minste bura man får i dyrebutikker holder absolutt ikke!), og ikke så mye tid og oppmerksomhet fra deg. 

Marsvin trenger masse plass, må være to, og det blir mye flis og høy rundt omkring... Litt dyrere å holde mtp kjøp av stort bur, mat og høy, og så trenger de litt aktivisering for å trives. 

Forøvrig vil jeg også anbefale rotte. De er mye morsommere enn hamster, og litt mer interessert i deg som eier. Og så trenger de ikke så mye plass og utstyr som marsvin. Rotter må forøvrig også være to eller fler.  

Anonymkode: 59db1...a89

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Marsvin gis bort i hopetall på Finn, fordi det var mer jobb enn folk tenkte, eller barna ble lei... Og så lever de 6-7 år, og det er gjerne en lengre commitment enn folk så for seg. Så går de lei og gir den bort. 

Se gjerne på muligheten for å adoptere fremfor å kjøpe! Det høres kynisk ut, men om du får en voksen hamster f.eks, så lever den ikke så fryktelig lenge. Så da kan du teste ut hvordan det er å ha uten å binde deg for så fryktelig lang tid. Så kan du få en unge neste gang om den typen dyr passer for deg.

Hamster er relativt rimelig å holde, trenger ikke så stor plass (men de minste bura man får i dyrebutikker holder absolutt ikke!), og ikke så mye tid og oppmerksomhet fra deg. 

Marsvin trenger masse plass, må være to, og det blir mye flis og høy rundt omkring... Litt dyrere å holde mtp kjøp av stort bur, mat og høy, og så trenger de litt aktivisering for å trives. 

Forøvrig vil jeg også anbefale rotte. De er mye morsommere enn hamster, og litt mer interessert i deg som eier. Og så trenger de ikke så mye plass og utstyr som marsvin. Rotter må forøvrig også være to eller fler.  

Anonymkode: 59db1...a89

Levealder er et godt poeng. Marsvin lever mye lenger enn hamstere og rotter.

• Liker 1
Skrevet

Marsvin SKAL være minst to sammen. Er det hanner, er to best, hunner kan fint gå flere sammen. Som andre påpeker, de trenger godt med plass. Jeg har mine i et bur på 160 x 60 cm, og fortsatt har de behov for å komme på gulvet og bevege seg. Det er veldig viktig at de får nok bevegelse, for de spiser hele tiden, så blir fort overvektige om de ikke får nok mosjon. 

Når først marsvinene er kjøpt inn med bur osv, så trenger det ikke koste all verden. Hus kan du lage av pappkartonger, en vedkubbe å tygge på, tunnel kan lages av plast blomsterpotter osv. Det som koster er strøet, evnt baderomsmattene som brukes i buret. Marsvin bæsjer hele tiden, og det blir fort uggen lukt om du ikke rengjør/plukker opp 1 - 2 ganger for dagen. Jeg tar full vask minst en gang i uken.

Om du lander på marsvin, velg korthåret. Jeg har langhåret, og de må dusjes ca 3 - 4 ganger i året, ellers lukter pelsen ille. Må klippes ca 2. mnd. Alle marsvin har klør som må klippes ca 1 gang i mnd. Høy skal de ha hele tiden, grønnsaker 1 - 2 ganger for dagen. De kan ikke lage c-vitamin selv, så dette må tilføres daglig, f eks en bit paprika. De kan dø av c-vitamin mangel. 

De kan være kosete, men personligheten avgjør. Jeg har en som liker kos, en annen som kjefter på meg hvis jeg prøver å klappe på feil tidspunkt :) Mine er snart 7 år og fortsatt spreke. 

Jeg har mye glede av mine. De er alltid glad for å høre meg komme inn døren (de lever hele tiden i troen på at det betyr at det blir mat...), de komme bort til burkanten når jeg setter meg ned og er gode "lyttere". Og så har de mye personlighet og masse rare og fine lyder. Mine står i stuen. Hadde blitt veldig tomt her uten dem.

Lykke til med valget ditt.

Anonymkode: 30614...61d

• Liker 6
Skrevet

Marsvin og hamster er to veldig forskjellige dyr.

Marsvin er sosiale dyr som trenger å være flere, minst to. De er aktive på dagen, trenger mye plass. Marsvin lever 5-8 år.

Hamster er enslige dyr som er nattaktive, de trenger også stort bur med en rekke aktiviteter for å holde dem fornøyd; grave, rør, hjul osv. Hamster lever 2-3 år.

Anonymkode: 63b1c...cbd

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for mange svar! 

Marsvin virker som flotte dyr, får mere og mere lyst på. Trenger jeg å ha de på et eget rom? 
Hvordan rengjør man burene for bæsj/ annet. 

Kan man ha marsvin om man er litt allergiske? Om jeg kjøper fra butikk er dette dumt? 

Skrevet

Marsvin er fine dyr som har et spekter av lyder, koselyder, plystrelyder (når de hører grønnsakskuffen:) osv. Mange bruker fleecetepper i stedet for sagspon i buret. Gir mindre rusk og vaskes i maskin. Allergi og pelsdyr er dårlig kombo. Kjøper du fra butikk er det kanskje lettere å sikre at du får to av samme kjønn og som er "venner" fra før. Seriøse oppdrettere får ha meg tilgitt, men det er mye rart der ute. 

Anonymkode: cfb03...5e8

Skrevet

Jeg har hatt ca 10 hamstere og jeg elsker dyrene.

De er nattdyr men mange er våkne på dagen, og jeg har hatt de ute slik at de får løpe fritt for stund daglig.

Gullhamster er den største hamsteren og den som er lettest å gjøre tam/ mest kosete.

Jeg hadde faktisk en gullhamster som adlød navnet sitt🐹 Jeg har hatt flere dverghamstere og de er kjempesøte og en god idé er å putte hamsteren inn en hamsterball slik at den løper bortover gulvet, og da slipper du at hamsteren stikker ut hvis døren blir åpnet, eller klarer å komme seg inn bak trange sprekker.

Jeg hadde gått for hamster for den krever ikke så mye stell og ganske billig i drift. På Finn er det mange som gir bort hamster utstyr og også gi bort hamster eller selger de til en rimelig

Anonymkode: 4fb2b...ddc

Skrevet

Tusen takk igjen for mange fine svar! 

har landet på hamster fordi dette pga mengde arbeid/ type dyr passer bedre sånn situasjonen her er nå/ i lengden. 

ønsker derfor å vite mere om hamster, f.eks om man hAr allergi er dette dumt? Astma/ pollen allergi? 

Skrevet

Ikke lurt å ha hamster hvis man er allergisk eller har astma. Blir mye støv fra burstrø.

Anonymkode: e77fd...ac0

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tusen takk igjen for mange fine svar! 

har landet på hamster fordi dette pga mengde arbeid/ type dyr passer bedre sånn situasjonen her er nå/ i lengden. 

ønsker derfor å vite mere om hamster, f.eks om man hAr allergi er dette dumt? Astma/ pollen allergi? 

Gå for rotte. De er kjempesosiale, og du kan lære de triks. De blir genuint knyttet til eier 😊 sitter gjerne på skuldra di mens du gjør andre ting, eller chiller i lomma på hettegenseren. 

Hamster er fine, men litt kjedelig i forhold til rotte. De skal ha et tykt lag i bunnen av buret for å grave seg ned, eller ha andre måter å lage hule på. Så ligger de der på dagen, og om natten kommer de ut og grafser rundt og løper på hjulet og bråker 😅

Anonymkode: bc7d8...eac

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...