Gå til innhold

Unner dere disse menneskene et familieliv?

Anbefalte innlegg

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

https://www.nrk.no/ytring/kjaerasteparet-mange-ikkje-toler-1.15687480?fbclid=IwAR0vuHBFsj5kr2YRWExy-4V05xNh1fq6hHcQC1ybBaq4Rr0nvnBs1Y-fYzk

stakkars folk som opplever så mye fordommer og hat.  Jeg tror det var en tråd om dem her for en stund siden, da Nrk la det ut på fb. Ikke alt i kommentarfeltet her inne var bra heller.  Den nye artikkelen fra nrk sier noe om hvordan paret opplever folks reaksjoner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor tåler ikke folk dette paret? Jeg forstår ikke så godt nynorsk, dessverre, er derfor jeg spør. 

Anonymkode: e17e2...931

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor tåler ikke folk dette paret? Jeg forstår ikke så godt nynorsk, dessverre, er derfor jeg spør. 

En av grunnene er fordi altfor mange mener at funksjonshemmede er mindre verdt enn funksjonsfriske. 

Selv fikk jeg bakoversveis da jeg skjønte at mange med synlig handicap ofte ble både fysisk og psykisk trakassert.  Det er lavmål

• Liker 4
Skrevet

Ser ikke helt det store problemet, den ene av foreldrene er jo helt fysisk frisk. 

Anser det som verre med folk med store psykiske lidelser eller rusproblemer, som får barn, enn de med fysiske lidelser. 

Anonymkode: 4c4a2...c93

• Liker 11
Skrevet

Så lenge de klarer å være godt nok tilstede for barnet ser jeg ikke problemet.

Utfordringen for folk flest er vel at det at de ønsker å bli foreldre koster samfunnet så utrolig mye penger, og at dette vet de allerede før prøvingen starter. Og så tenker de "bare" på seg selv og sitt Barneønske istedenfor å tenke mer kollektivt, om man kan si det slik. 

Det er ikke bare psykisk sykdom som kan gjøre at en barndom blir dårligere enn nødvendig. Fattigdom og foreldres fysiske helse spiller absolutt også inn. 

Men at folk skal få være kjærester, det synes jeg bare er flott. At folk forelsker seg i personligheter. Og at de vil ha barn er også fint, så lenge det ikke finnes alvorlige arvelige sykdommer eller man ikke kan klare å ta seg av barnet sitt uten massiv praktisk hjelp fra staten. 

Anonymkode: bec69...2f7

Skrevet

Jeg har litt problemer med å tro på menneskeheten når jeg leser sånne artikler. Så mye hat i verden, så mange dumme, onde, slemme mennesker. 

Anonymkode: 692ee...fb1

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Mange tåler dessverre ikke at funksjonshemmede har et godt liv! Mange mener at de bare skal stues bort og glemmes. Erna-regjeringen ville ikke engang lage en egen rettighetskonvensjon eller hva det nå heter, rettighetene kunne godt være der men om Norges lover gav et bedre resultat for Norge enn CRPD så skulle Norges lover trumfe funksjonshemmedes rettigheter...

Anonymkode: db963...b7e

• Liker 2
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (5 timer siden):

https://www.nrk.no/ytring/kjaerasteparet-mange-ikkje-toler-1.15687480?fbclid=IwAR0vuHBFsj5kr2YRWExy-4V05xNh1fq6hHcQC1ybBaq4Rr0nvnBs1Y-fYzk

stakkars folk som opplever så mye fordommer og hat.  Jeg tror det var en tråd om dem her for en stund siden, da Nrk la det ut på fb. Ikke alt i kommentarfeltet her inne var bra heller.  Den nye artikkelen fra nrk sier noe om hvordan paret opplever folks reaksjoner.

Du burde ha lagt tråden under aktuelle saker fremfor barn og familie...

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du burde ha lagt tråden under aktuelle saker fremfor barn og familie...

Å, det tenkte jeg ikke på, dumt av meg. Beklager rotet mitt.

Kanskje mod. tar og flytter den til riktig sted.

Skrevet

Selvsagt burde de ikke få barn.

Anonymkode: 036f6...a03

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er så selvsagt med det, og hvorfor mener du at du er berettiget til å sette deg til doms over det?

• Liker 4
Skrevet
Era Vulgaris skrev (Akkurat nå):

Hva er så selvsagt med det, og hvorfor mener du at du er berettiget til å sette deg til doms over det?

Fordi det er en arvelig sykdom. Fullstendig egoistisk å vurdere å utsette et barn for en sånn skjebne bare fordi man vil ha barn. I tillegg er hun ikke i stand til å ta vare på barnet alene.

• Liker 6
Skrevet
emilie123 skrev (1 time siden):

En av grunnene er fordi altfor mange mener at funksjonshemmede er mindre verdt enn funksjonsfriske. 

Selv fikk jeg bakoversveis da jeg skjønte at mange med synlig handicap ofte ble både fysisk og psykisk trakassert.  Det er lavmål

Det er en skikkelig søppelholdning ja. Dessverre meget utbredt.

Anonymkode: 550aa...7f5

• Liker 4
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fullstendig uegnede foreldre får barn med den største selvfølge.  Det offentlige betaler i dyre dommer for å hjelpe slike foreldre og videre med diverse fosterhjem.  Er det ikke feil å forhåndsdømme paret i artikkelen pga at de vil trenge hjelp?  Hadde det vært annerledes om de var rike nok til å betale for alt selv?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fordi det er en arvelig sykdom. Fullstendig egoistisk å vurdere å utsette et barn for en sånn skjebne bare fordi man vil ha barn. I tillegg er hun ikke i stand til å ta vare på barnet alene.

Man kan ha arvelige sykdommer man ikke vet om. Hun har en mann, og sammen klarer de fint å ta vare på et barn. Det er utrolig mange mennesker som aldri burde hatt barn, men det er da ingen som kan sette seg til doms over det. Bare fordi de ikke er et A4-par, så mener en hel haug med folk at de er berettiget til å mene noe om deres livsvalg. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er snakk om en arvelig sykdom som kun slår ut hos barnet hvis begge foreldrene har sykdomsanlegget. Jeg regner med at de har testet at far ikke bærer dette sykdomsanlegget. Og jeg regner med at barnet i sin tid vil teste seg hvis ønsket om barn kommer.

Det er mange funksjonsfriske som ikke greier å ta vare på barna de får. Skal vi begynne å tvangssterilisere de så de ikke får flere barn? Barn som vokser opp med vold, rus eller annen omsorgssvikt har det garantert ikke bedre i oppveksten enn barn som vokser opp med to kjærlige foreldre, hvor den ene tilfeldigvis har en funksjonshemning.

Jeg vil tro at et par hvor en eller begge har en funksjonshemning, har tenkt grundigere gjennom det å få barn enn det jeg og andre funksjonsfriske har gjort.

Vis meg den familien som ikke har sitt å stri med.

Anonymkode: ec5ff...22d

• Liker 4
Skrevet

De må gjerne få barn, men det er ikke rimelig å forvente at velferdsstaten skal sponse det de trenger av utstyr. 

Og det stopper jo ikke der. At de får barn kommer til å koste velferdsstaten adskillig mye mer enn at funksjonsfriske får det. 

Anonymkode: 92c11...727

• Liker 2
Skrevet

Her synes jeg samfunnet taler med to tunger:

1) Mange er motstander av abort, og at man iallfall skal abortere bort foster med ulike skavanker. Man argumenterer for at disse skal få komme til verden, få verdige liv og muligheter. 

2) Når disse fosterene så har blitt tvunget til å fødes, og starte sitt liv på jorden, så skal de plutselig ikke få være selvstendige individer? De skal ikke få ta egne beslutninger som andre? 

I ett sivilisert samfunn hører ikke slikt hjemme. Vi kan ikke ha A og Blitt lag. Enten må vi la alle som blir besluttet å settes til verden få like rettigheter og valg, eller så må vi ikke sette dem til verden. 

At noen kan hetse disse er for meg helt utrolig. 

Anonymkode: 3b9c3...1e9

• Liker 7
Skrevet

Å få barn man ikke kan ta seg av alene er ikke noe jeg synes er en god ide.

Om man ikke klarer det på grunn av helse eller om det er fordi partner dør eller forsvinner ut av livet på annet vis spiller egentlig ingen rolle. Uansvarlig å sette barn til verden man ikke kan ta seg av selv.

Anonymkode: ac5b2...17a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De må gjerne få barn, men det er ikke rimelig å forvente at velferdsstaten skal sponse det de trenger av utstyr. 

Og det stopper jo ikke der. At de får barn kommer til å koste velferdsstaten adskillig mye mer enn at funksjonsfriske får det. 

Anonymkode: 92c11...727

Hva med de som ender opp med å få syke barn? 

La oss si.. Jeg får to friske og fine barn. Du får ett frisk og ett sykt barn. Ditt barn trenger mye helsehjelp, og koster samfunnet veldig mye. Er det egentlig rimelig at velferdsstaten skal sponse ditt syke barn? Hva med at du selv tar opp lån, og dekker alle utgifter? Det er vel ikke vi andre i fellesskapet som skal måtte lide for at du og din partner har så dårlige gener? Og at du, fra evulusjonens ståsted, ikke klarte å luke ut at partneren din var feil? 

Nå var dette ett eksempel til illustrasjon. Men ser du hvor sykt det blir og høres ut? Jeg tenker at vi er en flott velferdsstat, og at vi skal bistå alle som trenger hjelp. Det er ånden vår. 

Anonymkode: 3b9c3...1e9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...