Gå til innhold

Barn i sosiale medier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns det er flott at flere og flere er bevisste på hvilke bilder man legger ut av barna sine i sosiale medier. Jeg lurer likevel på et par ting. 
Ei jeg har sett på TikTok sa at mannen hennes ville ikke at deres kommende barn skulle vises og brukes på hennes kontoer. Så når hun fikk spørsmål om hun skulle vise henne fram så var det svaret og at hun måtte respektere hva syntes. Dette syns jeg er flott, men….. Når barnet kom til verden. Så legges det ut at hun ammer henne, at hun bysser henne og så videre, vå får bare ikke se ansiktet? Følgere spør om å få se mer, men nei hun skulle jo respektere mannen hennes sin mening om dette. Altså, hvorfor legger du henne ut i det hele tatt da? Hun har til og med lagt ut en TikTok hvor hun holder babyen skjult med teppe eller dyne eller noe hvor følgere liksom spør kan vi få se babyen og hun gjør miner til at det får vi ikke! (Husker ikke nøyaktig, men noe slikt. ) Hun bruker jo barnet i sosiale media hele tida likevel selv om vi ikke får se alt? 🤷‍♀️
Samme med ei venninne av meg med en del følgere.  Legger ut mye av babyen, Baby i vogn, baby hun ammer , men bilde tatt på avstand, baby på fanget til familie og venner,  men setter smileys eller noe annet framfor ansiktet til babyen. Er det ansiktet vi er så redd for skal gjenkjennes? Hvorfor når alt annet syns? 
Det er jo bra at man forsøker å skjule, men samtidig så skjønner jeg ikke helt at det er så mye greiere å legge ut bilde bare man sladder ansiktet. 

Noen meninger? 

Anonymkode: 66feb...f53

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye bedre å gjøre det slik enn å eksponere barnet fullstendig. Følgerne har da ingen rett til å se barnets ansikt. 
Hun viser situasjonsbilder av dagliglivet uten å eksponere barnet. 

Anonymkode: edcf3...9e2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mye bedre å gjøre det slik enn å eksponere barnet fullstendig. Følgerne har da ingen rett til å se barnets ansikt. 
Hun viser situasjonsbilder av dagliglivet uten å eksponere barnet. 

Anonymkode: edcf3...9e2

Hun eksponerer jo fremdeles barnet i ulike situasjoner? 

Skrevet

Det at dette i det hele tatt er en problemstilling viser hvor syk verden er blitt.
Sosiale medier er kreft

Skrevet

Her var jo Michael Jackson forrut sin tid. Han kledde barna i masker. Han fikk massiv kritikk for dette. Men målet hans var jo at barna hans skulle kunne leve så normal barndom som mulig.. f.eks hvis han var på turné i Europa så kunne barnepasserne ta med barna på opplevelser og i fornøyelsesparker uten at folk kjente de igjen.

Dette slipper jo influencerne når barnas ansikter sladdes. Barna vil kunne identifiseres hvis de er med foreldrene, men ikke hvis de er på stranda med farmor eller i butikken med en venninne.

Anonymkode: 7d56a...03b

• Liker 4
Skrevet

Hvis man først har dette behovet med å dele bilder/videoer av barn så synes jeg iallfall at det er et "fremskritt" å skjule ansiktet deres. Synes at barn selv skal får velge sin "digitale identitet" og ikke ende opp med å bli flau og "cringe" når de ser alt det rare som foreldre har lagt ut.

Skrevet

Det hele handler jo om å la barnet ha en egen identitet på sosiale medier og Internett når det vokser opp. Ved å anonymiserte ansiktet er ikke bildet av de, Per se, til å bruke mot de på noe vis ved en senere anledning. Det sier ingenting om barnet, men viser et barn i et situasjon med familiemedlemmer. Barnet har fortsatt sin identitet for seg selv. 

For større personer på sosiale medier og i kjendisverden handler det om å la barnet være anonym generelt også. 

Anonymkode: 403d7...aae

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Å skjule ansiktet er jo bedre enn å eksponere hele barnet, men jeg synes likevel ikke det er greit å gjøre det i så stor grad som en del bloggere, influensere o.l. gjør likevel. Selv om barnets ansikt ikke synes, blir jo hele hverdagslivet deres vist frem til hele verden.

Snakker nå om bloggere generelt, ikke om akkurat denne, som jeg ikke vet noe om.

Skrevet

Jeg syns nesten det blir litt provoserende når norn først proklamerer at babyen skal ikke vises på sosiale medier og så er det greit å vise at man bysser og ammer den likevel. Vi får til og med høre at babyen bæsjer på TikTok. ( hvis det ikke er lagt på lyd da) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...