AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #1 Skrevet 24. oktober 2021 Nabojenta er 14 år, irakisk og bruker å mate katten min når vi er bortreist, så jeg kjenner henne sånn passe godt. I dag da jeg snakket med henne, så spurte jeg med glimt i øyet om det var noen søte gutter i klassen hennes. Da svarte hun meg at det var det, men at hun kunne ikke bli kjæreste med noen gutter, og iallfall ikke norske, for hun var allerede lovet bort til en mann! Denne mannen var hennes tremenning, han var 27 år og de skulle gifte seg en dag. Familiene hadde allerede snakket sammen og bestemt dette, og de hadde vært på besøk sa hun. Denne jenta er født og oppvokst her i Bergen, og jeg trodde faktisk at en godt integrert irakisk familie ikke giftet bort døtrene sine i 2021! Anonymkode: 67ff0...04c
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #2 Skrevet 24. oktober 2021 Høres ut som tvangsekteskap når det skjer. Anonymkode: 7c393...b36 14
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #3 Skrevet 24. oktober 2021 Ja, hun blir barnebrud om hun fortsatt er mindreårig ved ekteskapsinngåelse. Men de venter oftest til jenta er myndig her i landet. Anonymkode: e1b38...fad 22
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #4 Skrevet 24. oktober 2021 Stakkars jente 💔 Anonymkode: 55c99...c91 18
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #5 Skrevet 24. oktober 2021 Er det ikke noe sted man kan melde inn sånt? Det er vel ikke lov? Anonymkode: cb3cd...b80 7
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #6 Skrevet 24. oktober 2021 Sånne ting burde barnevernet få vite, når hun er såpass ung. Anonymkode: a0009...7be 19
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #7 Skrevet 24. oktober 2021 Jeg ville iallfall meldt bekymring til BV og vurdert tips til politiet. Greit at de kanskje tenker vente til hun er myndig og så "velger" hun selv å gå gjennom med det, men om du tipser så kan politi være klar over at det er et barn i risiko her tilfelle familien plutselig tenker å sende henne avgårde til Irak før hun er myndig. Anonymkode: cb3cd...b80 20
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #8 Skrevet 24. oktober 2021 Kontakt barnevernet med bekymringsmelding. Anonymkode: e1e1c...201 15
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #9 Skrevet 24. oktober 2021 Ja, enig! Kontakt bv Anonymkode: 4446d...aa5 7
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #10 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Stakkars jente 💔 Anonymkode: 55c99...c91 Enig, helt utrolig mye drit islam dar med seg. Man burde forbydd hele drittreligionen. Anonymkode: 6732f...631 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #11 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enig, helt utrolig mye drit islam dar med seg. Man burde forbydd hele drittreligionen. Anonymkode: 6732f...631 Ikke bare weirdos innenfor islam som driver på sånn gitt..! Anonymkode: 72550...2aa 9
GammelKaktus Skrevet 24. oktober 2021 #12 Skrevet 24. oktober 2021 Det er ikke uvanlig, og så prøver de på familiegjenforening når de er gift. Jeg hadde sendt en bekymringsmelding. 7
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #13 Skrevet 24. oktober 2021 Jeg spurte henne hva hun tenkte om det at hun ikke fikk velge kjæreste selv, men at familien hadde bestemt hvem hun skulle gifte seg med? Da svarte hun at det er sånn det er i deres kultur og hun så faktisk ikke lei seg ut. Mannen virket hyggelig sa hun men han var i Irak og skulle komme opp til Norge. Jeg kjenner barna i familien veldig godt siden de går inn og ut hos meg og leker med mitt bar. Foreldrene har jeg snakket bare litt med og da er det som oftest faren siden han kan norsk, moren kan bare noen få ord til tross for at de har bodd i Norge i 20 år og alle de fem barn er født på Haukeland sykehus. Jeg tror ikke hun blir giftet bort før hun er 18 år siden jenta skal gå på yrkesskolen, men jeg tenker at siden ekteskapet allerede er bestemt nå når hun er såpass ung så er hun jo egentlig en barnebrud? Ts Anonymkode: 67ff0...04c 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #14 Skrevet 24. oktober 2021 Det er tvangsekteskap og menneskehandel men kamufleres som arrangert ekteskap, disse jentene går igjennom hele barndommen og ungdomsårene klare over at familien forventer at de gifter seg med en fra hjemlandet. Ofte så er det også snakk om penger siden det ligger lovnader om opphold i Norge igjennom giftemålet. Hvis de ikke gjør som familien sier så risikerer de livet, eller enda verre hvis det bringer skam over familien. Typisk eksempel på primitiv klankultur og en forkastelig kvinnefiendtlig religion, tydelig at ikke integreringspolitikken ikke fungerer de fortsetter med dette svineriet etter at de har kommet seg til vesten. De som holder på med dette er også rasister siden barna ikke kan bli sammen med etniske som ikke er muslimer. Anonymkode: c99c7...e7e 14
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #15 Skrevet 24. oktober 2021 Ts her Det er jo en slags hjernevasking, siden jentene fra de er små er indoktrinert med at foreldrene skal velge en ektemann når den tid kommer. Anonymkode: 67ff0...04c 10
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #16 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ts her Det er jo en slags hjernevasking, siden jentene fra de er små er indoktrinert med at foreldrene skal velge en ektemann når den tid kommer. Anonymkode: 67ff0...04c Hjernevasking eller ei, uansett er det ganske ekkelt at noen foreldre klarer å selge barna sine. Æsj Anonymkode: 6732f...631 8
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #17 Skrevet 25. oktober 2021 Hun er ikke barnebrud hvis hun er over 18 ved ekteskapsinngåelsen, selv om ekteskapet ble avtalt imens hun var barn. Da er det arrangert ekteskap, evt tvangsekteskap. Arrangerte ekteskap med norsk borger gir jo fritt leide til innvandring av slekta. Burde vært forbudt, jentene blir utnyttet. Barnebrud handler om å gifte bort noen som er for ung til å være seksuelt aktiv, for ung til svangerskap den uferdige kroppen blir ødelagt. Så det er flere varianter her. Arrangert ekteskap = får ikke velge selv fritt. Tvangsekteskap er arrangert ekteskap hvor brudeparet ikke føyer seg ved mildt press, men tvinges. Barnebrud er arrangert ekteskap hvor bruden er et barn på bryllupsdagen, kan være tvangsekteskap også. Anonymkode: d1e93...a0c 12
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #19 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hjernevasking eller ei, uansett er det ganske ekkelt at noen foreldre klarer å selge barna sine. Æsj Anonymkode: 6732f...631 Nå forsvarer jeg ikke dette på noen måte men dette har med kultur fra langt tilbake å gjøre, og da kan det i flere tilfeller ta lang tid før man får endret på det. Anonymkode: 13c0f...337
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #20 Skrevet 25. oktober 2021 Hun er ikke barnebrud hvis hun ikke gifter seg før hun er 16. Hun er jo ikke giftb ennå Dere skal vite at arrangerte ekteskap også skjer blant kristne innvandrere,det er ikke forbeholdt islam. Det er nok en god del kulturer der foreldre velger ektefelle til sine døtre og da gjerne ektefelle fra foreldrenes hjemland. Men det kan være lurt å tipse politiet,så de kan reagere hvis familien skal på ferie til Irak neste sommer. Eller hun sendes på ferie dit alene. Det betyr ofte at hun skal gifte seg. Anonymkode: 7597e...1d5 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå