Gå til innhold

Lett feber og svimmelhet ca. 5 dpo - andres erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjente tidligere i dag en svimmelhet mens jeg og mannen gikk tur, sånn at jeg måtte stoppe opp litt og lene meg mot ham så han kunne holde meg et halv minutt eller så. Følte meg svimmel resten av turen, og senere på ettermiddagen følte jeg meg varm. Målte temperaturen og den var oppunder 40. Nå er jeg kald, og bittelitt kvalm, hodepine. Utrolig trøtt i hele dag.

Er det andre som har kjent lignende "symptomer"? Kan jo godt være jeg bare er på vei til å bli forkjøla eller få influensa, men hadde jo det for 2-3 uker siden, så virker kanskje ikke like realistisk men vet aldri.

Innbiller jeg meg at dette kan være symptomer på graviditet?

Har lest at egget kan feste seg så tidlig som 3-5 dager etter befruktning:

https://www.mollers.no/gravid-dette-skjer-de-forste-ukene/

Men også 5-7 dager etter:

https://nhi.no/graviditetsoraklet/mor/svangerskapsuke-2/

Og atter andre kilder opererer med enda senere, minst en uke f.eks.

Hva er erfaringen hos dere, som viste seg å være gravide?

Anonymkode: 19d39...f4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri hørt at høy feber (oppunder 40 vil jeg ikke betegne som "lett" for en voksen!), osv, er tegn på graviditet - det høres ut som du er blitt syk. 5dpo er også for tidlig til å kjenne symptomer på graviditet - som du skriver har egget sannsynligvis ikke begynt å feste seg ennå. 

Derimot er feber uheldig for utviklingen til et eventuelt embryo, så ville forsøkt å få den ned med en paracet (ikke ibux om du kan være gravid). Dette er blant annet grunnen til at gravide stort sett anbefales å vente til etter første trimester med vaksiner og slikt. God bedring, og håper det er en liten spire der inne som klarer seg og klamrer seg fast i livmoren! 🤞

Anonymkode: aecaf...fe4

• Liker 1
Skrevet

Jeg overanalyserte alle tegn i DPO tiden, merket tegn hele tiden til tross for jeg ikke var gravid. Da jeg endelig ble gravid, hadde jeg mistet troa litt, så da merket jeg ingenting før uteblivelse av menstruasjon. 

Anonymkode: 222e6...40a

• Liker 1
Skrevet

Det høres jo ut som du er syk, når du har feber med 40 grader - det er høy feber!

Så tidlig etter EL vil du ikke merke tegn som svimmelhet på grunn av en graviditet uansett, så det henger nok dessverre sammen med sykdom/feber. Og OM det var symptomer som kom på grunn av økt HCG i kroppen ville en graviditetstest slått ut nå. 

Dette betyr ikke at du ikke er gravid altså, det er bare for tidlig å kjenne på symptomer, i tillegg til at feber ikke er et symptom. Krysser fingrene for deg :) 

Anonymkode: d8a7e...dad

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det høres jo ut som du er syk, når du har feber med 40 grader - det er høy feber!

Så tidlig etter EL vil du ikke merke tegn som svimmelhet på grunn av en graviditet uansett, så det henger nok dessverre sammen med sykdom/feber. Og OM det var symptomer som kom på grunn av økt HCG i kroppen ville en graviditetstest slått ut nå. 

Dette betyr ikke at du ikke er gravid altså, det er bare for tidlig å kjenne på symptomer, i tillegg til at feber ikke er et symptom. Krysser fingrene for deg :) 

Har ikke feber i dag, bare litt svimmel. Har ikke tatt graviditetstest ennå, er altfor tidlig. Mot slutten av uka kan jeg kanskje teste. 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har ikke feber i dag, bare litt svimmel. Har ikke tatt graviditetstest ennå, er altfor tidlig. Mot slutten av uka kan jeg kanskje teste. 🙂

Det jeg mener er at dersom du hadde fått symptomer som faktisk var på grunn av HCG-økning i kroppen som følge av graviditet, så ville du hatt nok HCG i kroppen til at det slo ut på en test nå :)  graviditetsrelatert kvalme og svimmelhet osv. oppstår som følger av hormonendringer i kroppen, og disse hormonene må ha nådd et visst nivå for å gi utslag på kroppen (og da vil det være mer enn nok av disse hormonene i kroppen for at en sensitiv graviditetstest gir utslag). Derfor er det ikke normalt å få symptomer på graviditet så tidlig, nettopp fordi egget skal få festet seg og kroppen skal komme i gang med produksjonen av graviditetshormonene. Dette skjer normalt sett ikke tidligst før rundt dato for når man skulle hatt mens. Selv kjente jeg ikke noen symptomer på graviditet før flere uker etter befruktningen.

Mange opplever kvalme og uggenhet i perioden etter eggløsning, men det er mest sannsynlig bare på grunn av endringen av hormonene som skjer i kroppen etter eggløsningen (et hormon som også er økende ved en graviditet). Før eggløsning er østrogen det mest dominante hormonet, mens etter eggløsning øker kroppen produksjonen av progesteron som da blir mest dominant. Dette hormonet kan føre til ømme bryster og andre symptomer som kan minne om symptomene på graviditet. Kroppstemperaturen øker også i denne perioden.

Det beste er å ikke tolke symptomer i perioden etter eggløsning (lettere sagt enn gjort, jeg vet!), fordi det ikke vil gi noen svar uansett. Jeg opplevde mindre symptomer enn normalt da jeg faktisk var gravid (mindre ømme bryster, mindre svimmelhet osv.), så det eneste som faktisk vil gi et svar er å ta en graviditetstest :)  

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det jeg mener er at dersom du hadde fått symptomer som faktisk var på grunn av HCG-økning i kroppen som følge av graviditet, så ville du hatt nok HCG i kroppen til at det slo ut på en test nå :)  graviditetsrelatert kvalme og svimmelhet osv. oppstår som følger av hormonendringer i kroppen, og disse hormonene må ha nådd et visst nivå for å gi utslag på kroppen (og da vil det være mer enn nok av disse hormonene i kroppen for at en sensitiv graviditetstest gir utslag). Derfor er det ikke normalt å få symptomer på graviditet så tidlig, nettopp fordi egget skal få festet seg og kroppen skal komme i gang med produksjonen av graviditetshormonene. Dette skjer normalt sett ikke tidligst før rundt dato for når man skulle hatt mens. Selv kjente jeg ikke noen symptomer på graviditet før flere uker etter befruktningen.

Mange opplever kvalme og uggenhet i perioden etter eggløsning, men det er mest sannsynlig bare på grunn av endringen av hormonene som skjer i kroppen etter eggløsningen (et hormon som også er økende ved en graviditet). Før eggløsning er østrogen det mest dominante hormonet, mens etter eggløsning øker kroppen produksjonen av progesteron som da blir mest dominant. Dette hormonet kan føre til ømme bryster og andre symptomer som kan minne om symptomene på graviditet. Kroppstemperaturen øker også i denne perioden.

Det beste er å ikke tolke symptomer i perioden etter eggløsning (lettere sagt enn gjort, jeg vet!), fordi det ikke vil gi noen svar uansett. Jeg opplevde mindre symptomer enn normalt da jeg faktisk var gravid (mindre ømme bryster, mindre svimmelhet osv.), så det eneste som faktisk vil gi et svar er å ta en graviditetstest :)  

Ja, kan hende du har rett. Føler meg bedre i dag, men kjenner litt stikk nederst i magen. I forrige kjente jeg stikkinger i eggstokkene, men nå har de liksom flyttet seg mer mot midten nederst i magen. Men kanskje det er PMS-symptomer. Har vært gravid før, og husker det føltes som om mensen kunne komme hvert øyeblikk, men aldri kjent ømme bryster. Har litt vondt i korsryggen, men det er kanskje også PMS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...