AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #1 Skrevet 24. oktober 2021 Dette vil antagelig provosere mange og det er nok et kynisk spørsmål, det skjønner jeg, men om du ikke kan svare så vær grei å la være, jeg skjønner det kan provosere noen. Jeg trakter heller ikke etter å være ufør, så det er ikke et mål jeg har, jeg bare lurer på følgende ettersom yrket mitt er tungt både fysisk og psykisk. Jeg jobber i helsevesenet, og har aldri sett for meg noe annet enn en 100% stilling, etter å ha hatt det noen år nå merker jeg stor forskjell på kroppen, og kjenner jo at det ikke er noe jeg kan gjøre til jeg er 70, men forhåpentligvis en god del år fremover. Jeg er den eneste på min enhet i 100% stilling og kollegene mine sier stadig at de ikke skjønner at jeg orker, de jobbet 100% men valgte å gå ned i stilling da det ble for tungt å gå 100%. De har altså gått frivillig ned fordi de ikke klarer belastningen, og dette gjelder da ganske mange ansatte. Men er det virkelig slik det er, at en frivillig må gå ned i stilling og lønn? Det går jo utover pensjon og alt, samtidig som inntekten slik den er nå holder akkurat. Må en gå ned frivillig før en jobber seg i stykker eller «lønner» det seg/er det mulig å jobbe seg ufør noen prosent? Anonymkode: 4680d...da6 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #2 Skrevet 25. oktober 2021 Inntektsevnen må være varig nedsatt med minst 50% for å få uføretrygd, så du kan ikke bare «jobbe deg nedover» 90-80-70% etc. Anonymkode: b4f61...4dc 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #3 Skrevet 25. oktober 2021 Det er noen unntak til 50%-regelen, men det krever fremdeles en betydelig nedgang i inntektsevne: https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd Anonymkode: b4f61...4dc
MorTil2 Skrevet 25. oktober 2021 #4 Skrevet 25. oktober 2021 Jeg forstår ikke spørsmålet. Å ikke orke å stå i 100%, er ikke en begrunnelse for å få innvilget uføretrygd. Det er varig skade eller sykdom som ligger til grunn. Før det innvilges, må arbeidsrettete tiltak og behandling utprøves. Så jeg ville heller sett meg om etter en annen jobb, evnt tatt noen kveldskurs/skolegang slik at du kan kvalifisere for andre typer jobber som sliter mindre på helsen. 9
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #5 Skrevet 25. oktober 2021 Da vil jeg si at oppgavene er for store iht en 100% stilling. Uten at jeg vet hva oppgavene er fordelt på. Evnt spm er jo også om arbeidet er tilrettelagt for avlastning Anonymkode: c70db...b05 7
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 25. oktober 2021 #6 Skrevet 25. oktober 2021 (endret) Hvis du jobber i stat eller kommune, kan du ha rett til 20% uføretrygd fra SPK eller KLP og jobbe 80%. Det må være pga sykdom. Står litt om det her: https://www.spk.no/Uforepensjon/ det er en av kollegene mine som har fri hver onsdag pga ADD. Ta en prat med fastlegen for info. Sykdom er så mye forskjellig. Er du sliten så kan det jo skyldes noe kroppen mangler, eller noe som kan fikses. Endret 25. oktober 2021 av Hvemsomhelst
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #7 Skrevet 29. oktober 2021 Hvemsomhelst skrev (På 25.10.2021 den 7.15): Hvis du jobber i stat eller kommune, kan du ha rett til 20% uføretrygd fra SPK eller KLP og jobbe 80%. Det må være pga sykdom. Står litt om det her: https://www.spk.no/Uforepensjon/ det er en av kollegene mine som har fri hver onsdag pga ADD. Ta en prat med fastlegen for info. Sykdom er så mye forskjellig. Er du sliten så kan det jo skyldes noe kroppen mangler, eller noe som kan fikses. Jeg blir sliten av å jobbe. Så sliten att jeg ikke orker å vare social, sover masse. Når jeg har fri blir jeg bedre. Har ikke noe mangel , spiser sundt og trener Litt. Det burde jo vare en grunn till å bli ufør 50% Anonymkode: e09df...a5c
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #8 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg blir sliten av å jobbe. Så sliten att jeg ikke orker å vare social, sover masse. Når jeg har fri blir jeg bedre. Har ikke noe mangel , spiser sundt og trener Litt. Det burde jo vare en grunn till å bli ufør 50% Anonymkode: e09df...a5c Jeg er ikke heller så hyggelig på jobb når jeg begynner å bli sliten. Anonymkode: e09df...a5c
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #9 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg blir sliten av å jobbe. Så sliten att jeg ikke orker å vare social, sover masse. Når jeg har fri blir jeg bedre. Har ikke noe mangel , spiser sundt og trener Litt. Det burde jo vare en grunn till å bli ufør 50% Anonymkode: e09df...a5c Er det ikke slik for de fleste mennesker som har en jobb de ikke trives i? Anonymkode: 206d4...cd3 8
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #10 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg blir sliten av å jobbe. Så sliten att jeg ikke orker å vare social, sover masse. Når jeg har fri blir jeg bedre. Har ikke noe mangel , spiser sundt og trener Litt. Det burde jo vare en grunn till å bli ufør 50% Anonymkode: e09df...a5c Velkommen til livet. Anonymkode: 8d4a8...a58 9
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #11 Skrevet 29. oktober 2021 Det er gratis skolegang i Norge, du kan velge hvilken som helst yrke, så å si. For voksne så finnes det gode ordninger med støtte under studie, noen arbeidsplasser betaler til og med for utdanning og kursing for å heve kompetansen. Du blir jo ikke generelt ufør om du jobber deg i hjel. Du vil bare ikke takle den jobben du har nå. Så når den dagen kommer, så må du omskolere deg eller/og finne deg en ny jobb som kroppen din tåler. For å få innvilget uføretrygd, så gjelder det aller yrker. Anonymkode: d9d61...e53 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #12 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg blir sliten av å jobbe. Så sliten att jeg ikke orker å vare social, sover masse. Når jeg har fri blir jeg bedre. Har ikke noe mangel , spiser sundt og trener Litt. Det burde jo vare en grunn till å bli ufør 50% Anonymkode: e09df...a5c Da må du finne deg en annen jobb med andre arbeidsoppgaver. Så nei, det burde ikke være grunn til uføretrygd i det hele tatt. Du må først bytte jobb! Anonymkode: d9d61...e53 5
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #13 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det ikke slik for de fleste mennesker som har en jobb de ikke trives i? Anonymkode: 206d4...cd3 Har vart sånn i alle jobber jeg har hatt. Anonymkode: e09df...a5c
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #14 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da må du finne deg en annen jobb med andre arbeidsoppgaver. Så nei, det burde ikke være grunn til uføretrygd i det hele tatt. Du må først bytte jobb! Anonymkode: d9d61...e53 Har nytta jobb 12 ganger av egen frivillighet. Va sykmeldt 4 mnd pga av att jeg va så trøtt for ett tag siden. Jobb gjor meg frykteligt sliten. Anonymkode: e09df...a5c
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 29. oktober 2021 #15 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke heller så hyggelig på jobb når jeg begynner å bli sliten. Anonymkode: e09df...a5c Det er helt forståelig. Det har jo ringvirkninger også på psyken. Jeg gjentar rådet om å gå til fastlegen. Bestill gjerne en dobbeltime og få det ut, alt sammen. Tenk at de er der for deg og vil hjelpe deg uansett problem. Lykke til ❤️
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #16 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har nytta jobb 12 ganger av egen frivillighet. Va sykmeldt 4 mnd pga av att jeg va så trøtt for ett tag siden. Jobb gjor meg frykteligt sliten. Anonymkode: e09df...a5c Og jeg orker ikke mer snart. Anonymkode: e09df...a5c
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #17 Skrevet 29. oktober 2021 Det er ikke alle jobber som er for alle og jeg tror at alle blir litt sliten av å ha en 100% jobb. Det er ikke dermed sagt at man er uføre fordi om... Hva med å gå ned til 70% stilling du også da? Synes det blir for dumt å begynne å blande inn ufør bare fordi man er sliten altså. Anonymkode: a9aa5...060 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #18 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 24.10.2021 den 22.58): Dette vil antagelig provosere mange og det er nok et kynisk spørsmål, det skjønner jeg, men om du ikke kan svare så vær grei å la være, jeg skjønner det kan provosere noen. Jeg trakter heller ikke etter å være ufør, så det er ikke et mål jeg har, jeg bare lurer på følgende ettersom yrket mitt er tungt både fysisk og psykisk. Jeg jobber i helsevesenet, og har aldri sett for meg noe annet enn en 100% stilling, etter å ha hatt det noen år nå merker jeg stor forskjell på kroppen, og kjenner jo at det ikke er noe jeg kan gjøre til jeg er 70, men forhåpentligvis en god del år fremover. Jeg er den eneste på min enhet i 100% stilling og kollegene mine sier stadig at de ikke skjønner at jeg orker, de jobbet 100% men valgte å gå ned i stilling da det ble for tungt å gå 100%. De har altså gått frivillig ned fordi de ikke klarer belastningen, og dette gjelder da ganske mange ansatte. Men er det virkelig slik det er, at en frivillig må gå ned i stilling og lønn? Det går jo utover pensjon og alt, samtidig som inntekten slik den er nå holder akkurat. Må en gå ned frivillig før en jobber seg i stykker eller «lønner» det seg/er det mulig å jobbe seg ufør noen prosent? Anonymkode: 4680d...da6 Du MÅ jo ikke jobbe med helse om det er for tungt for deg. Det er mange som må bytte beite fordi et yrke er for tungt. Da må de finne noe annet. Anonymkode: c6b92...a1b 5
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #19 Skrevet 29. oktober 2021 Nei. Du kan ikke være ufør 30%. Og du speiler heller ikke en person som er syk nok til trygd. Du må uansett ut i arbeidsrettet tiltak under AAP, og da i noe annet enn du gjør nå. Anonymkode: 14900...78f 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #20 Skrevet 29. oktober 2021 Hvemsomhelst skrev (3 minutter siden): Det er helt forståelig. Det har jo ringvirkninger også på psyken. Jeg gjentar rådet om å gå til fastlegen. Bestill gjerne en dobbeltime og få det ut, alt sammen. Tenk at de er der for deg og vil hjelpe deg uansett problem. Lykke til ❤️ Hva ska jeg si? Att jeg er utmattet? Helt slut på krefter? Vet ikke engang om jeg gidder å åpne kjeften lengre. Bara det tar energi….. Anonymkode: e09df...a5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå