Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Meg og samboer skal skille lag og krangler så bustene fyker om hvem som skal overta leiligheten. Å selge er ikke et valg da det er så nylig vi kjøpte denne(halvt år) og begge vil fortsette på boligmarkedet og ikke gå tilbake til å leie.

Min bestefar kausjonerte for oss begge to og vi har brukt fordelskortet til min far som ble overført til meg(uten disse to hadde vi aldri fått hverken lån eller leiligheten)…

noen som har råd eller erfaringer til dette kaoset? 

Anonymkode: 6c968...327

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virker jo som om du og sin familie bidro mest så jeg vil vel si deg

Anonymkode: dc804...da7

• Liker 39
Skrevet

Enig med AB over her. 

Anonymkode: da4ad...111

• Liker 9
Skrevet

Enten må den ene kjøpe ut den andre, eller så må leiligheten selges og gevinsten fordeles mellom dere etter eierbrøk.

Regner med den er del 50% på begge eller lignende?

• Liker 6
Skrevet

Det virker for meg ulogisk at din bestefar skal stå som kausjonist på en leilighet til din eks. Men kan noen av dere beholde den alene og kjøpe ut den andre?

• Liker 30
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Virker jo som om du og sin familie bidro mest så jeg vil vel si deg

Anonymkode: dc804...da7

Ja var det jeg og tenkte selvom det kanskje er en egoistisk tanke.. men føler det legger gode argumenter og grunnlag enn at han sier han vil ha den fordi det er urettferdig om jeg får den 🤔

• Liker 1
Skrevet
jabx skrev (1 minutt siden):

Enten må den ene kjøpe ut den andre, eller så må leiligheten selges og gevinsten fordeles mellom dere etter eierbrøk.

Regner med den er del 50% på begge eller lignende?

Vi har som sagt ikke hatt den så lenge så ingenting er betalt ned nesten så å kjøpe ut han hadde ikke vært noe problem. Begge står likt på kontraktene men som nevnt er det jo ikke noe egenkapitaler eller lignende i bildet annet enn min bestefar sin kausjonist del

Skrevet
Fireflies skrev (2 minutter siden):

Det virker for meg ulogisk at din bestefar skal stå som kausjonist på en leilighet til din eks. Men kan noen av dere beholde den alene og kjøpe ut den andre?

Ja, han måtte jo fått noen til å ta over kausjonist delen men uansett så sitter mitt fordelskort ‘låst’ til leiligheten så er jo vrient det også da om jeg trenger det senere. Begge vil beholde og kjøpe ut den andre igrunnen. Det som er problemet her, dessverre! 

Skrevet

Jeg vet ikke hva et fordelskort er, men om bestefaren din er kausjonist på lånet så er vel samboeren din avhengig av å ordne nytt eget lån med egen EK eller kausjonist dersom han tenker at han skal beholde. Ergo er det mest naturlig at du beholder og du kjøper ham ut...

Anonymkode: 291ea...d39

• Liker 22
Skrevet

Kan du forklare hva det fordelskortet er?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, han måtte jo fått noen til å ta over kausjonist delen men uansett så sitter mitt fordelskort ‘låst’ til leiligheten så er jo vrient det også da om jeg trenger det senere. Begge vil beholde og kjøpe ut den andre igrunnen. Det som er problemet her, dessverre! 

Har han i det hele tatt noen til å ta over og kan din bestefar si fra seg kausjonistdelen? Hva slags fordelskort er det snakk om? Hvis det OBOS etc så kan du jo høre med de hva som skjer hvis du selger deg ut.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan du forklare hva det fordelskortet er?

Fordelskort så mener jeg medlemskap i OBOS som ga oss forkjøpsrett, da vi ikke vant budrunden kunne vi likevel få leiligheten pga medlemskapets ansiennitet eller varighet. 

• Liker 1
Skrevet

Slik jeg forstår det kan ikke en kausjonist si fra seg ansvaret. Men bestefaren din har jo bare kausjonert opp til en viss sum, og kjøper eksen din deg ut vil jeg tro summen bestefaren din har kausjonert for ikke er nok? Hvordan skulle han løst det? Så rent praktisk kan det vel hende at han ikke har mulighet til å kjøpe deg ut? Da hadde han ikke behøvd kausjonist i utgangspunktet?

Anonymkode: d15f4...be0

• Liker 1
Skrevet
Fireflies skrev (5 minutter siden):

Har han i det hele tatt noen til å ta over og kan din bestefar si fra seg kausjonistdelen? Hva slags fordelskort er det snakk om? Hvis det OBOS etc så kan du jo høre med de hva som skjer hvis du selger deg ut.

Sannsynligvis har han ingen til å ta over for kausjonistdelen og han har ikke egenkapitalen heller, så eneste mulighetene her er at jeg tar over eller at vi selger. 
OBOS ja. Tenkte jeg måtte forhøre meg med de ja hvis det blir tilfellet. 

• Liker 3
Skrevet

☝️Og forresten! Du har fordelskort og dermed forkjøpsrett, det har ikke han! 

• Liker 16
Skrevet

Slik jeg forstår det kan ikke en kausjonist si fra seg ansvaret. Men bestefaren din har jo bare kausjonert opp til en viss sum, og kjøper eksen din deg ut vil jeg tro summen bestefaren din har kausjonert for ikke er nok? Hvordan skulle han løst det? Så rent praktisk kan det vel hende at han ikke har mulighet til å kjøpe deg ut? Da hadde han ikke behøvd kausjonist i utgangspunktet?

Nei noen måtte tatt over, eller så måtte vi solgt. Men ja han måtte jo fått noen til å kausjonere for begges del. Han har ingen muligheter her annet enn at han ikke ønsker at jeg skal ha den fordi jeg har ‘muligheten’ til det. 

• Liker 1
Skrevet

Sannsynligvis har han ingen til å ta over for kausjonistdelen og han har ikke egenkapitalen heller, så eneste mulighetene her er at jeg tar over eller at vi selger. 
OBOS ja. Tenkte jeg måtte forhøre meg med de ja hvis det blir tilfellet. 

Hvis annsiniteten er din, og din bestefar er kausjonist og eksen ikke kan ta over så er det ikke stort å krangle om fra hans del. Han må først finne ut av det, så er det bare å retakstere etter det.

• Liker 11
Skrevet

Du må kjøpe han ut!

Anonymkode: beabe...ac1

• Liker 1
Skrevet

☝️Og forresten! Du har fordelskort og dermed forkjøpsrett, det har ikke han! 

Ja.. men kan det være en fordel eller en slags ‘rettighet’ for min del i det om hvem som kan ta over? Kvier meg for å typ gå bak ryggen hans og snakke med foreks banken om hva vi bør gjøre før vi har kommet til en slags enighet, derfor jeg forhører meg litt om hva mine muligheter eller rettigheter er, eller om andre har vært i lignende båt.

Skrevet (endret)

En av dere må kjøpe ut den andre. Hvis han kjøper ut deg, må han også kjøpe ut din bestefars bidrag. Du skriver at han ikke har egenkapital for å gjøre dette. Da kan han ikke kjøpe deg helt ut.

Jeg mener at siden din familie bidro mest til leiligheten, så er det du som har fortrinn når det gjelder å kjøpe ut den andre. Men hvis eksen din nekter, kan du egentlig ikke tvinge ham. Da må leiligheten selges, banken(e) får sitt, bestefar får sitt og resten fordeler dere imellom. Er det i Oslo, har den sikkert økt verdien sin noe.

Du kan ikke si at å selge ikke er et valg, fordi salg er nettopp det eneste valget dere har hvis dere ikke blir enige hvem som kjøper ut den andre. 

P.S. Ble han også medlem i OBOS da dere kjøpte leiligheten? Du kan både høre med banken, med OBOS og med en advokat, men det er enten salg, eller den ene kjøper ut den andre. Andre muligheter har dere ikke. 

Endret av Drizzt
  • Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...