Gå til innhold

Kan en voldelig mann bli bedre? Erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med erfaring der mannen har sinne og sjalusiproblemer.. som har banka opp kjæresten sin? Kan man bli bedre.... kan man få hjelp? Eller går det ikke....... 

Anonymkode: 5b70a...6f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen med erfaring der mannen har sinne og sjalusiproblemer.. som har banka opp kjæresten sin? Kan man bli bedre.... kan man få hjelp? Eller går det ikke....... 

Løøøøp! 

Dette blir ikke bedre, heller verre.

Anonymkode: e7b5c...5ba

• Liker 10
Skrevet

Det er sikkert mulig. Men jeg hadde ikke holdt pusten for å si det sånn.. 

Anonymkode: b4a40...e3c

• Liker 3
Skrevet

Ikke erfaring med kjæreste. Men min far var voldelig i sine første 13 år som far. Når vi til slutt sa til ham at vi var livredde flyttet han ut i 1 uke, startet i terapi og har aldri fysisk mishandlet noen av oss igjen. 

Men når det gikk opp for ham ØNSKER han hjelp da. Jeg tror det er alfa og omega 

Anonymkode: 0e0d6...8c4

• Liker 6
Skrevet

Min nåværende samboer var visst voldelig med eksen sin (har fått hørt dette fra hans snakkeglade familie i senere tid) men han har aldri lagt en finger på meg. Dette er over 10 år siden og det var mye rus i bildet, ikke at det unnskylder noe selvsagt.

Men ut ifra det vil jeg tro det er mulig.

Anonymkode: 35d4f...a5d

Skrevet

Det er mulig. Har opplevd det i eget forhold. Velger å være anonym. 

Anonymkode: 90ea7...872

• Liker 1
Skrevet

menn forandrer seg ikke på 1 2 3 uansett hva kvinner ønsker/mener/tror/føler/synes/håper/ber om/trygler om/etc. menn er ikke automatisk der. akkurat som kvinner. menn er mennesker og mennesker fungerer ikke slik at de bare plutselig skjerper seg og innser at "gosh, jeg har vært helt løk, jo. sannelig, unnskyld og tilgi meg". 
forandring tar jævlig med behandling og tid, og det er ikke sånn at det er den som er der akkurat da er den som får oppleve OM vedkommende forandrer seg. prøv heller å leve et liv mens han eller hun forandrer seg, du får ikke et nytt liv å prøve på når du føler du har kastet bort tiden. 

• Liker 8
Skrevet

Vel, ja. Men det krever omfattende og spesialisert terapi, og vil også med det bare fungere i et fåtall av tilfellene. Det tar også så lang tid at det stort sett ikke er egnet til å fungere i et forhold vedkommende allerede er. Men med riktig hjelp kan han være i stand til å fungere normalt i et forhold om noen år, helst da med noen han aldri har utsatt for vold. 

Anonymkode: 97ecc...43c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg synes du stiller spørsmålet feil. Kan en som har blitt utsatt for sinne og sjalusidrama og blitt banka opp av kjæresten sin tåle å fortsette et forhold med denne mannen? Nei er svaret på det. 

Ellers er jeg enig med @SidFernwilter  

Anonymkode: 9e24f...e55

• Liker 10
Gjest HarryDotter
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Nei.

Skrevet
HarryDotter skrev (1 minutt siden):

Nei.

Hva med en som har blitt utsatt for ekstremt sinne, fysisk vold mot barna dems som nå lover bot og bedring? 

Anonymkode: af0c4...dfc

Gjest HarryDotter
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva med en som har blitt utsatt for ekstremt sinne, fysisk vold mot barna dems som nå lover bot og bedring? 

Stikk umiddelbart! Det vil aldri noensinne bli bedring.

Skrevet

Det kan hende at vedkommende ikke er voldelig igjen. Men det vet du ikke.
Vedkommende bør ikke være med ofrene/offeret etterpå, da de vil leve med frykten i kroppen, som vil være skadelig for dem (latent vold). Relasjonen vil for alltid være skadet uansett.

Anonymkode: 9d0f0...5f6

• Liker 3
Skrevet

Tror hovedregelen er at dersom et mennesket har en voldelig og utagerende side i seg så vil den være der for livet og vanskelig å bli kvitt. Men aldri en regel uten unntak som man sier.
Jeg har vært i hele to langvarige forhold der mannen viste sterke tegn til problemer med sinnemestring, hvor han kunne bli utagerende. Begge klarte å skjerpe seg og kvitte seg med denne siden uten hjelp utenfra. (Mulig det var flaks ig tilfeldigheter, for ifølge kg er dette nokså sjeldent🙈😅).

Etter min egen erfaring spiller disse faktorene som inn.

1. alder: Er mannen under 25 år er han ofte ganske umoden og umodne menn tyr lettere til vold. Mannen min kunne vise voldelige tendenser ifm krangler da jeg traff han som 23 åring og de neste to årene. Men etter han fylte 25-26 merker jeg tydelig forskjell. Han ble  lettere å diskutere saklig med og fikk sakte men sikkert et roligere gemytt. Etter vi fikk barn sammen var den aggressive siden helt borte.

2. Alkohol/rusmidler: Mange menn blir bare voldelige/utagerende ifm inntak av alkohol/rus. Er dette tilfelle er det helt legitimt å nekte mannen å drikke om han skal fortsette relasjonen. Jeg satte dette kravet hos min eks og han var aldri utagerende etter dette. Det ble slutt av andre årsaker.

3. Han er villig til å søke hjelp: Om en stiller strenge krav til bedring og mannen lover å skjerpe seg uten å klare det, må det kunne stilles ultimatum om at han søker behandling for sinnet sitt. Nekter han dette i tillegg når han ikke klarer å mestre sinnet sitt på egen hånd, så er der nok lite håp vil jeg tro. Men får han terapeutisk hjelp har jeg tro på at ting kan bli bedre.

Anonymkode: e33f5...ec1

• Liker 2
Skrevet (endret)

Rart spm. Alle kan bli "bedre", og selvsagt også verre...  Hvorfor i det hele tatt bry seg om det det skal regne/snø i morgen om du likevel har kreft og skal dÆvve på freddaan, lizm? :klo: 

Endret av Beeblebrox
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Prat er bare ord, få de ungene vekk og la ham forandre seg på egen hånd. 

Anonymkode: 9e24f...e55

• Liker 1
Skrevet

Hvis han sier at han har forandret seg, så er det nok bare at han undertrykker det. Smeller som regel til slutt igjen. 

Skrevet

Nei! Det blir kun verre!

Anonymkode: 6931b...e8a

Gjest Wonderhowwonderwhy
Skrevet

Kun du kan avgjøre hva du ønsker å gjøre i situasjonen, men erfaringsmessig er det bare å finne frem de beste løpeskoene du har, løpe så fort du kan og aldri se deg tilbake.

Tok eksen min tilbake gang på gang og tilga det meste av svik og vold, han ble bare verre og verre og jeg var ikke et menneske til slutt, når jeg endelig fikk hjelp utenifra til å komme meg bort.

Sliter fortsatt med sosial angst, depresjon, generell frykt og isolasjon etter alt og har mistet det meste av venner.

Kommer nok ikke til å bli helt meg selv i gjen, som jeg var før han og skal i allefall aldri inn i nytt forhold. 
Kom deg vekk. Det er bare ødeleggende å bli værende, og på måter du ikke aner før du står der og har utslettet deg selv og dine egne grenser og verdier. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...