Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig å få dyre gaver når man er ferdigutdannet? Jeg har en venninne som var ferdig med en mastergrad i sommer og for å feire dette fikk hun øreringer til 10.000 fra foreldrene og til seg selv kjøpte hun et smykke til 8.000. 

Jeg blir forhåpentligvis ferdig med min mastergrad til neste sommer, og det eneste jeg hadde tenkt på å feire med var en flaske vin og kanskje gå ut og spise på et helt vanlig sted med foreldrene mine. Jeg hadde ikke tenkt på den typen gaver i det hele tatt før venninna mi nevnte det, og lurte på hva jeg skulle ønske meg til jeg er ferdig. 

Anonymkode: 0d311...f6a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres kjipt ut. Fikk selv gave på 50k fra mindre foreldre og brukte litt penger selv på å reise rundt i Europa. 

Anonymkode: 59007...639

Skrevet

Det er ikke uvanlig å få en presang av foreldrene sine når man er ferdig utdannet, men jeg vil si det er ganske spesielt å komme med en ønskeliste slik venninnen din virker til å ha gjort, ettersom hun spør deg hva du ville ønsket deg. Det er jo bare frekt! 

Anonymkode: d4c0f...8aa

Skrevet

Vi ga gaver til sønnene våre da de fullførte bachelor, mellom 5 - 10000 kroner. Han ene fikk et større tilskudd til et instrument han trengte (han er musiker), han andre fikk et par eksklusive mansjettknapper pluss tilskudd til noe møbler han skulle kjøpe. 

Anonymkode: ad99c...ed1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Høres kjipt ut. Fikk selv gave på 50k fra mindre foreldre og brukte litt penger selv på å reise rundt i Europa. 

Anonymkode: 59007...639

Wow, det er jo helt sykt. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke uvanlig å få en presang av foreldrene sine når man er ferdig utdannet, men jeg vil si det er ganske spesielt å komme med en ønskeliste slik venninnen din virker til å ha gjort, ettersom hun spør deg hva du ville ønsket deg. Det er jo bare frekt! 

Anonymkode: d4c0f...8aa

Ja, men presanger i den prisklassen? 

Jeg tror nok ikke foreldrene mine har råd til noe sånt, visste ikke at det var så vanlig. 

Anonymkode: 0d311...f6a

• Liker 2
Skrevet

Har faktisk aldri hørt om eller tenkt over det, men når jeg var ferdig med min mastergrad fikk jeg blomster + restaurantbesøk sammen med foreldrene mine. Ville aldri tenkt at jeg skulle få noe dyr gave. 
Faktisk ikke hørt om noen i min omgangskrets som fikk det heller.

Fikk dog gjerne noen ekstra lapper underveis som student. 

Anonymkode: 49cd7...073

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk gratulasjonsmelding, og det var mer enn bra nok for meg. Foreldrene mine hjalp meg økonomisk igjennom hele studietiden, så jeg forventet ikke noe ekstra gaver.

De fleste jeg kjenner var ute å spiste med foreldrene på litt dyrere steder for å feire, ellers har jeg ikke hørt noen snakke om gaver.

Har aldri hatt inntrykk av at det er vanlig gi gaver. Mulig min krets bare ikke snakker så høyt om gaver da.

Anonymkode: dc506...0b2

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk ingen gaver, ikke middag eller blomster heller. Men har ikke tenkt at jeg burde få det heller. 

Anonymkode: 2a343...139

• Liker 1
Skrevet

Hverken jeg eller mannen fikk noe av foreldrene våre.. 

Anonymkode: 2387a...203

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk middag på en middels dyr restaurant, blomster og et kort. 

Ingen jeg kjenner har fått noe særlig mer enn det, men de fleste av oss har fått økonomisk hjelp og støtte ila. studietiden.

Anonymkode: eb103...659

Skrevet

Jeg fikk blomster og et kort :) det var koselig, aldri hørt om noen som fikk gaver.

Anonymkode: 16d8b...e7b

Skrevet

Jeg fikk vesker i gave fra min mor til både bachelor og master, ca. 8000 til bachelor og 22.000 til master. Skal nevnes at den siste vesken ble mye dyrere enn planlagt. Mor er absolutt ikke rik (jobber som kokk) men har ikke gjeld o.l og har romslig økonomi. Det var bare jeg og en annen i vår vennegjeng som fikk dyre gave etter master. Men jeg er også enebarn da.

Anonymkode: a7b7a...f6e

Skrevet

En bedre middag også kjøpte de skoleringen (ntnu sin sivingring koster ca 4.500).

Anonymkode: a42c7...d58

Skrevet

Da jeg var ferdig med profesjonsutdanningen betalte foreldrene mine graduation middag til meg og en venninne. Da jeg tok doktorgrad fikk jeg et smykke (men da inviterte jeg dem + 30 andre på en bedre middag, så på tross av mange gaver gikk jeg nok neppe i pluss). 

Anonymkode: aad5b...07e

Skrevet

Jeg har ikke master, har bachelor. Ingenting ble feiret her. Fikk ingen gaver. I min familie er det nok sett på som en selvfølge å ta minst en bachelor. Så det er ikke noe eksepsjonelt. 

Mora mi vil helst at jeg tar en master også, men jeg gidder ikke. Tror ikke jeg hadde fått gave hvis jeg gjorde det. 

Anonymkode: be75b...08f

Skrevet

Jeg fikk skoleringen (jeg er siv.ing . fra NTNU) pluss en eksklusiv penn fra foreldrene mine. Dette er 20 år siden, og da brukte vi fremdeles penner i større grad enn i dag. 

I gave til meg selv kjøpte jeg litt nye klær for å markere overgangen fra studietid til arbeidslivet. Nå er som regel ikke ingeniørmiljøene de mest formelle, men et lite steg opp fra studentgarderoben var på sin plass. :) 

Anonymkode: 9f6b4...158

Skrevet

Jeg fullførte master under korona (vår 2020). Det ble hverken gaver eller feiring, uten at jeg har tenkt nevneverdig mye på det.

Anonymkode: 76b84...128

Skrevet

Fikk ingen gaver, men tenkte ikke over at dette var noe folk fikk, heller. Tror ikke det var vanlig før i tiden. Jeg studerte i utlandet, og der var det vanlig at den uteksaminerte tok med medstudenter og venner og professorer og lærere ut på pub etter seremonien. Dette sponset mine foreldre, da, :)

Anonymkode: a014b...c34

Skrevet

Som mor til en sønn som var ferdig med master da han var 25, ramlet det meg ikke inn at jeg skulle gi han gave. Har aldri hørt om denne "tradisjonen". Jeg var til stede i salen da han la fram masteroppgaven sin, det var det ingen andre foreldre som var. Det får holde :ler: 

Anonymkode: 31088...a87

Skrevet

Jeg fikk en ganske dyr gave av mannen min da jeg fullførte min master. Men det er nok mest fordi jeg har hatt en temmelig trøblete fortid, ble foreldreløs som barn, fikk ikke noe stabilt fosterhjem, droppet ut av skolen flere ganger osv. Han sa han var veldig imponert over at jeg kom meg så langt, og jeg må jo innrømme at jeg er stolt jeg også. Det var en lang og hard vei, for å si det sånn.

Nå har jeg to små barn selv, og jeg kommer til å gi dem gaver når de er ferdige med sine utdanningsløp, uansett nivå. Utdanning er en prestasjon jeg verdsetter og viktig for de aller, aller fleste. Men føler også at jeg må se det an, det er dumt om den ene vil ta doktorgrad og den andre vil jobbe på Kiwi, og det da blir skeivt. Jeg vil ikke forskjellsbehandle dem.

Anonymkode: 3ad46...2d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...