Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er en 21 år gammel student som studerer sykepleie. Har nå litt under 1 år igjen av utdanningen min. Men kjenner jeg blir mer og mer stresset med tanke på å skulle jobbe som sykepleier. Begynte på studiet fordi en venninne av meg gjorde det og føler jeg er låst til det nå. 
Jeg gruer meg til ansvaret med å være sykepleier og at man har så mye ansvar for menneskeliv. Er også livredd for å gjøre feil. Også med tanke på lav lønn og elendig bemanning tenker jeg at jeg ikke orker dette. Føler ekstremt mye på å ville slutte og tror dette er helt feil. Men er så usikker på det siden det er så kort igjen…

Burde jeg slutte på studiet og heller studere noe annet som passer bedre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Amalie678 skrev (1 minutt siden):

Hei, jeg er en 21 år gammel student som studerer sykepleie. Har nå litt under 1 år igjen av utdanningen min. Men kjenner jeg blir mer og mer stresset med tanke på å skulle jobbe som sykepleier. Begynte på studiet fordi en venninne av meg gjorde det og føler jeg er låst til det nå. 
Jeg gruer meg til ansvaret med å være sykepleier og at man har så mye ansvar for menneskeliv. Er også livredd for å gjøre feil. Også med tanke på lav lønn og elendig bemanning tenker jeg at jeg ikke orker dette. Føler ekstremt mye på å ville slutte og tror dette er helt feil. Men er så usikker på det siden det er så kort igjen…

Her ligger nok problemet ditt, det var ikke ditt eget ønske om utdanning og karriere som lå til grunn for valget ditt. Muligheten er jo tilstede at du får mer selvtillit kunnskap innen du er ferdig med studiet at du likevel klarer jobben, men jeg er litt som deg - livredd for det ansvaret det medfører å ta vare på mennesker og av og til alvorlige tilfeller. Jeg sluttet tidlig i jobben min i helsevesenet, og startet med noe helt annet.

• Liker 1
Skrevet

Du bør ihvertfall fullføre når du har såpass kort tid igjen. Om du slutter, vil jo de siste årenes skolegang være bortkastet.
Det er bedre å fullføre, så kan du heller vurdere andre studier eller jobber etterpå.

Anonymkode: d0af8...831

• Liker 9
Skrevet

Siden du har under 1 år igjen ville jeg fullført. Selv om du kanskje ikke kommer Tim å jobbe som sykepleier er det en fin utdanning å ha i bunnen. Så kan du studere noe annet senere😊

Skrevet
Amalie678 skrev (1 minutt siden):

Jeg er selv sykepleier, og det ble jeg fordi det var tilbud på den nærmeste høgskolen. Altså ikke drømmen, men greit nok. Og det har gått fint til nå - og flott kunnskap å ha. Anbefaler deg å fullføre utdanningen, for så å satse på videreutdanning. Det er mange muligheter innen dette yrket. 

Anonymkode: c4d97...f2e

Skrevet

Det er helt normalt å kjenne på slike følelser når man nærmer seg slutten av studiet, og også når man er nyutdannet. Jeg gjorde det, og det gjorde omtrent alle jeg studerte med også. Jeg «løste» det på en litt annerledes måte: jeg valgte å ikke jobbe som sykepleier den første sommeren, men heller søke jobb fra høsten av. Jeg var så redd for å være helt fersk på en arbeidsplass med lite sykepleiere på jobb og mange ukjente vikarer. Da jeg startet på høsten opplevde jeg at de hadde god tid til opplæring, og det var alltid erfarne kollegaer rundt meg. Nå vet ikke jeg hvor du ønsker å jobbe, men jeg trives iallfall svært godt i hjemmetjenesten. På min arbeidsplass har vi svært god sykepleiedekning, veldig varierte arbeidsdager og godt arbeidsmiljø. 

Så mitt råd til deg: stå løpet ut og øv deg på å tåle ubehaget du kjenner. Det ER skummelt å være nyutdannet, men du klarer det. Alle vet hvordan det er å være ny, og erfaringsmessig får man god opplæring og oppfølging ❤️😊

Anonymkode: 79316...e73

• Liker 2
Skrevet
38 minutter siden, Amalie678 said:

Jeg ville ha sluttet. Hadde ikke orket å tørke rumper helt til man pensjonerer seg.

Anonymkode: eef3e...896

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ville ha sluttet. Hadde ikke orket å tørke rumper helt til man pensjonerer seg.

Anonymkode: eef3e...896

Hvis man som tredjeårsstudent ikke har fått med seg at jobben handler om stort sett alt annet enn å tørke rumper, så ja … da er det nok best å slutte. Forhåpentligvis er ikke det tilfelle for TS.

Anonymkode: 79316...e73

• Liker 2
Skrevet
Amalie678 skrev (13 timer siden):

Nei, det burde du ikke. Du burde fullføre. Du er på det klassiske stedet i utdanningen der man begynner å skjønne alt ansvaret som følger med. Dette bedrer seg jo mer du lærer. Senk skuldrene, ingen forventer at du skal ha ansvaret for hele arbeidsstedet. Nyt tiden du har igjen på studiet. Du har en utdanning som kan brukes innen mye. Dersom du etter å ha fullført fføler at sykepleie ikke var det rette likevel, kan du ta en drøss videreutdanninger og komme deg mer bort fra ren pleie. Ikke stress, utdanningen din er gull verdt.

Hilsen "gammel" sykepleier

Anonymkode: 04621...b96

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville prøvd å finne motivasjonen til å fullføre.

Å skulle ha mye ansvar tror jeg nok de fleste opplever som skummelt i starten. Men hvis du virkelig ikke ønsker å jobbe som sykepleier kan du jo fint jobbe med noe annet. En venninne av meg som er utdannet sykepleier jobber i et IT-selskap som lager og utvikler pasientjournalsystemer for sykehus. Det er en 9-16 jobb på kontor med fri hver helg. Jeg vet også om en sykepleier som jobbet på apotek, og en som var ansatt i et forsikringsselskap.

Kort sagt: Det er MYE du kan gjøre, innenfor ulike bransjer. Og det spiller i dag ofte mindre rolle hvilken grunnutdanning man har :) 

• Liker 1
Skrevet
Amalie678 skrev (13 timer siden):

Har du en formening om hva dette er, ts? Om du ikke har en alternativ plan så er det bedre å fortsette utdannelsen, få seg en jobb og så heller gå tilbake til nytt utdanningsløp når du får en formening om hva som passer deg.

Og, ja, det finnes steder der bemanning er elendig og arbeidsmiljø tilsvarende, men de jobbene finnes i alle yrker. At absolutt alle sykepleiere er stressa og overlesset med arbeid er ikke realiteten. At mange i yrket har latt en "sytekultur" som eksisterer på alle arbeidsplasser med overvekt av ett kjønn (om det er kvinner eller menn) ta over all fornuft? Det er sant. Men det kan du hindre at du havner i ved å utelukkende søke jobb steder med grei kjønnsbalanse. 

Anonymkode: e82d6...37f

Skrevet

Jeg ville fullført studiet og heller startet på noe nytt hvis du virkelig vil det. Vet om flere som har studert øk.ad etterpå, og en venninne har også PPU og jobber som lærer (da med mastergrad). Nå skal det også sies at jeg har flere venner som er sykepleiere, og alle sier at de var utrolig nervøse før første vakt som sykepleier, noen kastet til og med opp. Du skriver ikke noe om hvordan det har vært i praksis eller i deltidsjobb på f.eks. sykehus eller eldrehjem, var det ille der? Uansett tenker jeg at du bare er 21 år, og det er ingen skam å studere noe nytt etterpå hvis du føler du har valgt feil.

Anonymkode: 92835...1ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...