AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #1 Del Skrevet 24. oktober 2021 Hvor gammel var du første gangen du fikk anfall? Kjører du bil? Hvordan utarter anfallene seg? Har anfallene noen gang utviklet seg til et mer alvorlig anfall? Hvilke bevegelser gjør du under anfall? Takk til dere som vil svare:) Har et familiemedlem som får fått epilepsi og er bekymret, jeg blir også bekymret:( Anonymkode: 9fca9...8ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anki- Skrevet 24. oktober 2021 #2 Del Skrevet 24. oktober 2021 (endret) Jeg fikk epilepsi da jeg var 35 år. Har flere forskjellige typer anfall - krampeanfall, anfall med rykninger i arm og bein og følelsen av at øynene i hodet går bakover. Jeg får også anfall der jeg blir fjern og bare stirrer på et eller annet jeg ikke får med meg. Håper familiemedlemmet ditt og de pårørende får hjelp ang. epilepsien. Epilepsisenteret har en del info til både pasienter og pårørende. Endret 24. oktober 2021 av Anki- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #3 Del Skrevet 24. oktober 2021 Har et barn med epilepsi. Anfallene er sjelden men svært alvorlige og ender med innleggelse og status. anfallene har gitt hjerneskade og har flere ganger vært livstruende. Men etter hva jeg har lest så er det veldig få med epilepsi som får alvorlige statusanfall. De fleste lever greit med sykdommen og er aktive med idrett og kan leve ganske vanlige liv. Angående førerkort så er det ett eller to år uten anfall for å kjøre bil. Kjenner en 70 åring som har levd helt greit med epilepsien sin. Det er en sykdom som rammer veldig forskjellig. Noen svært alvorlig og andre svært lite. Den kan også endre seg. Plutselig forsvinne for godt eller plutselig komme med full styrke. Man kan rett og slett aldri vite. Anonymkode: 442c2...0db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #4 Del Skrevet 24. oktober 2021 Anki- skrev (35 minutter siden): Jeg fikk epilepsi da jeg var 35 år. Har flere forskjellige typer anfall - krampeanfall, anfall med rykninger i arm og bein og følelsen av at øynene i hodet går bakover. Jeg får også anfall der jeg blir fjern og bare stirrer på et eller annet jeg ikke får med meg. Håper familiemedlemmet ditt og de pårørende får hjelp ang. epilepsien. Epilepsisenteret har en del info til både pasienter og pårørende. Klarer du å snakke under anfallene? Merker du selv at du feks stirrer på noe eller at du har rykninger? Merker du feks at det skjer noe oppi hjernen - følelse oppi hodet? Beklager rare spørsmål, men syns epilepsi er en skummel diagnose. TS Anonymkode: 9fca9...8ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #5 Del Skrevet 24. oktober 2021 Jeg har epilepsi. Ble oppdaget tidlig barneskolen da jeg ofte falt ut ved å stirrw rett ut i luften uten at jeg reagerte på at lærer snakket til meg. Utviklet seg senere til anfall der jeg detter i bakken og mister bevisstheten og glemmer de siste 24 timene. Hatt de større anfallene 4 ganger i livet. Går på medisiner og epilepsien holdes godt i sjakk ved medisinering. Har ikke hatt anfall på snart 10 år og kan kjøre bil og alt annet friske mennesker kan. Anonymkode: 47a69...50b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anki- Skrevet 24. oktober 2021 #6 Del Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Klarer du å snakke under anfallene? Merker du selv at du feks stirrer på noe eller at du har rykninger? Merker du feks at det skjer noe oppi hjernen - følelse oppi hodet? Beklager rare spørsmål, men syns epilepsi er en skummel diagnose. TS Anonymkode: 9fca9...8ac Jeg klarer å si fra når jeg merker at jeg får rykninger i hodet og øynene går bakover i hodet, men det er bare med en gang det starter, ikke etter at det starter skikkelig. Jeg kommer med lyder når jeg har anfallene, men klarer ikke å snakke da. Jeg merker at jeg har rykningene, men ikke at jeg har krampeanfall. Jeg har innimellom flere dager før krampeanfall det jeg kaller for "anfallsfølelse", dvs. masse kaos i hodet, blir skikkelig plaget av lys bl.a. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anki- Skrevet 24. oktober 2021 #7 Del Skrevet 24. oktober 2021 Kan også nevne at jeg innimellom får anfall der jeg gjør rare ting, et eksempel er en handletur jeg hadde sammen med mora mi for noen år siden. Hun stod ved kassa for å betale, og jeg ble stående ved ukebladene. Etter hvert kom jeg til kassa og betalte. Flere timer etter at jeg kom hjem kikket jeg i posen med varer og så at jeg hadde kjøpt masse ukeblader, pluss den røde kokeboka til Ingrid Espelid Hovig. Trodde at jeg hadde fått mora mi sin pose, for jeg pleier da aldri å kjøpe ukeblader. Hun hadde også stusset over det samme, men hadde ikke sagt noe. Det eneste jeg husker fra den handleturen er fargen rød og at jeg syntes det var så fint. Alle bladene jeg kjøpte var røde. En annen gang har jeg gått og fylt opp handlevogna med blå ting, og en annen gang en haug med våtservietter. Mannen min begynner å venne seg til det nå, så han venter bare til jeg er ferdig, så tar han varene ut igjen. (de han vet at vi ikke skal ha) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå