Gå til innhold

Drittlei godteri-mas! Det kastes sukker etter barnet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det å si nei til snop, saft, brus, is, halspastiller og mye mye mer, hver ENESTE gang vi møter besteforeldre på faren sin side er så irriterende og grusomt. 

Barnet er 2,5 år. Hun spiser alt og hun stopper ikke når hun er mett. Hun liker ikke sterke ting, men hun er så godteglad at hun spiser halspastiller. 

Jeg sier nei, jeg forklarer at hun kan få halspastiller og gummisnop fast i  halsen, jeg prøver å gjøre det på en hyggelig måte og jeg har måttet ty til streng stemme. Jeg forklarer hvor mye snop hun får iløpet av en uke, jeg forklarer at det er ikke bare farfar som gir snop, men oldeforeldre, farmor, bestemor, bestefar.. Alle ønsker å gi snop. Jeg forklarer at jentungen blir like glad for en banan, eple eller druer som sjokolade og is. 

Det er hver eneste gang vi kommer til noen eller noen kommer til oss, så får hun sukker sukker sukker. 

Det verste er at vi møter far sin side av familien flere ganger i uken. 

De kaller meg hønemor. De prøver å få meg til å få dårlig samvittighet for stakkars besteforeldre og oldeforeldresom ikke  får gi barnebarna snop.. 

Jeg sier at av og til er greit, men ikke hver eneste gang. 

Jeg er så sinnsykt lei! Hvordan skal vi få dem til å slutte? Jeg kan jo ikke ta fra barnet godteriet når hun allerede har fått det. 

Ja, mannen er også på banen. Han blir irritert og prøver å forklare han også. Flere ganger. Men de gjør det bak ryggen vår. Tar med jentungen opp på loftet for å gi, i andre rom enn vi er for å gi. Det er jo helt sykt?

Hva ville dere gjort i en slik situasjon? Jeg har ikke lyst å være så mye med familien da jeg føler de ikke respekterer oss og våre meninger. Men samtidig føler jeg det er drastisk å slutte å være med dem når vi har vert med dem så mye i så mange år. 

Dette er første barnebarn og oldebarn.

Anonymkode: 37e80...9ff

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

La nå besteforeldrene få skjemme henne litt bort da.

• Liker 15
Skrevet (endret)

Hadde fakktisk sagt det rett ut. Hvis dere ikke slutter så får hun ikke komme til dere mer. Som du sier kan de gi henne frukt,bær,grønnsaker like koselig det. De gir jo ungen dåelige spisevaner.

Endret av Curlyme
  • Liker 36
Skrevet
IDGAF skrev (Akkurat nå):

Barnet er 2,5 år, det trenger ikke å bli vant til å proppes fullt av sukker allerede nå.

Litt godt i ny og ne har aldri skadet noen. Å gi en sjokoladebit er ikke det samme som å proppe ungen full.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Ved mindre det er store mengder som typ en 200 g freia melkesjokolade hver gang, ville jeg roet ned hadde jeg vært deg.

min mann hadde en mor som var veldig nøye på hva som bar sunt og ikke. Sukker var den store stygge ulven. Rasjonering av godteri. Peptalk fra tidlig alder om hva som var bra for kroppen og ikke.  Godis fra slekt ble tatt i fra han fordi det ikke var bra for kroppen. Hva skjedde? Som voksen når han kunne bestemme selv ble han en stor godtemons. Overforbruk av alt det gode mamman holdt tilbake. Han sliter med det forsatt og er har noen kilo for mye (men ikke fedme) Grønnsaker har han helt i vranghalsen fordi han assosierer det med press og tvang. 

vi har en laidback holdning. Kan godt spise en is på en onsdag eller ta en seigmann etter middag. Barna vet hva godteri er . Det gjør at de aldri fråtser. Er det en skål fremme i en barnebursdag eller lignende tar de et par biter og så ferdig. Mens de supersunne foreldrene sine barn fråtser og tømmer skålene. Endelig får de det forbudte liksom. Barna mine er helt normalvektige foresten. Litt på tynn siden faktisk. De får alltid grønnsaker på tallerken men velger selv hvor mye de skal spise eller hva de spiser først . De spiser i grunn masse grønnsaker 

Velg dine kamper. Er det verd å ergre seg over at en bestemor gir et glass saft om kostholdet hjemme er vanlig?

Endret av Cyndaquil
  • Liker 20
Skrevet
Honey Dew skrev (2 minutter siden):

Jenta er 2,5 år. Dette er flere ganger i uken og det er MYE godteri. Det er ikke en sjokoladebit det er snakk om. 

Det er en gomp pakke, en stor skål med is, 1/3 sjokoladeplate og saft å drikke. Dette er på en dag, tenk hvor mye hun får i seg på en uke 

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jenta er 2,5 år. Dette er flere ganger i uken og det er MYE godteri. Det er ikke en sjokoladebit det er snakk om. 

Det er en gomp pakke, en stor skål med is, 1/3 sjokoladeplate og saft å drikke. Dette er på en dag, tenk hvor mye hun får i seg på en uke 

Hvorfor er dere hos besteforeldrene så ofte da?

• Liker 9
Skrevet
Cyndaquil skrev (2 minutter siden):

Ved mindre det er store mengder som typ en 200 g freia melkesjokolade hver gang, ville jeg roet ned hadde jeg vært deg.

min mann hadde en mor som var veldig nøye på hva som bar sunt og ikke. Sukker var den store stygge ulven. Rasjonering av godteri. Peptalk fra tidlig alder om hva som var bra for kroppen og ikke.  Godis fra slekt ble tatt i fra han fordi det ikke var bra for kroppen. Hva skjedde? Som voksen når han kunne bestemme selv ble han en stor godtemons. Overforbruk av alt det gode mamman holdt tilbake. Han sliter med det forsatt og er har noen kilo for mye (men ikke fedme) Grønnsaker har han helt i vranghalsen fordi han assosierer det med press og tvang. 

vi har en laidback holdning. Kan godt spise en is på en onsdag eller ta en seigmann etter middag. Barna vet hva godteri er . Det gjør at de aldri fråtser. Er det en skål fremme i en barnebursdag eller lignende tar de et par biter og så ferdig. Mens de supersunne foreldrene sine barn fråtser og tømmer skålene. Endelig får de det forbudte liksom. Barna mine er helt normalvektige foresten. Litt på tynn siden faktisk. De får alltid grønnsaker på tallerken men velger selv hvor mye de skal spise eller hva de spiser først . De spiser i grunn masse grønnsaker 

Velg dine kamper. Er det verd å ergre seg over at en bestemor gir et glass saft om kostholdet hjemme er vanlig?

Som jeg skrev i hovedinnlegget er av og til greit. Men dette er snakk om hver gang vi møtes og vi møter dem flere ganger til uka. 

Det er ikke snakk om en sjokoladebit, men 1/3 sjokoladeplate, en pakke gomp og en stor skål med is. Dette fikk hun i dag. For to dager siden fikk hun en pakke kvik lunsj, smågodt (aner ikke hvor mye) og to kroneiser.

Jeg mener alt med måte når det gjelder kosthold. Ha et avslappet forhold til mat og snop. Men det å lokke og gi godteri hver gang vi er med dem er faktisk ikke greit. 

Hun har begynt å ikke ville spise middag når vi er med dem, for hun vet hva som venter etter maten. 

• Liker 3
Skrevet
Honey Dew skrev (8 minutter siden):

Å skjemme bort er da ikke ensbetydende med godteri. Det er en fryktelig gammeldags holdning. Jeg er selv bestemor til en på 15 måneder, og respekterer selvfølgelig foreldrenes ønsker når det kommer til kosthold. Det skulle bare mangle. 

• Liker 32
Skrevet
Honey Dew skrev (8 minutter siden):

Strålende! Da kan jo besteforeldrene følge henne til tannlegen når hun må få lagt masse fyllinger i melketennene, ev. trekke melketenner pga karies også.

Anonymkode: 27135...753

• Liker 15
Skrevet
Honey Dew skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er dere hos besteforeldrene så ofte da?

Det er bare sånn det er. Det er ikke bare besteforeldre vi er sammen med. Det er oldeforeldre og tanter og onkler. 

Vi bor nær hverandre litt langt fra andre folk. Da blir det liksom bare sånn. 

Poenget og problemet er at de ikke respekterer oss. Og hvordan kan vi få dem til å gjøre det? 

• Liker 4
Skrevet

All det godteriet som beste- og oldeforeldre driver og gir sine etterkommere er misforstått snillhet. De mener kun godt med det, men ting har endret seg siden de var yngre. Den gang var det langt mellom sjokoladebitene, men nå er det lang mer tilgjengelighet. 

Og som ts også sier, litt godteri flere dager i uken blir mye til sammen. 

Kan ikke heller de gi andre ting? Skjær opp strimler med gulrot, kutt opp eple, pære og slike ting.  Det er også søtt, men inneholder også mye gode næringsstoffer. Da er de snille mot barnet. Ts, informerer de om det.

Dette vestlige kostholdet med alt godteri og ultraprodusert mat er alt annet enn sunt og bra for en voksende kropp. 

Anonymkode: 3f03e...25d

• Liker 16
Skrevet

Si det rett ut til de - og om de fortsetter så hadde jeg rett og slett begrenset besøkene. Noe som måtte til til slutt i vårt tilfelle.

Vi har hatt nøyaktig samme problemet. Ble alltid invitert på middag, men barnet spiste aldri middag fordi snopet sto klar på bordet med èn gang vi kom, selv om vi ga beskjed om dette flere ganger. Resultatet ble redusert besøk. Når ting ikke går inn, så får det andre konsekvenser.

Forhåpentligvis forstår dine også at du mener alvor da (om første beskjed ikke går inn).

Greit nok at barna skal kose seg på besøk hos besteforeldre, men med måte! Og så lenge dere er på besøk flere ganger i uken til og med så skjønner jeg godt at dere er lei. Veldig frekt at folk (besteforeldre eller ei) skal overkjøre foreldrene sine ønsker for deres barn

Anonymkode: 2ad39...65a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

All det godteriet som beste- og oldeforeldre driver og gir sine etterkommere er misforstått snillhet. De mener kun godt med det, men ting har endret seg siden de var yngre. Den gang var det langt mellom sjokoladebitene, men nå er det lang mer tilgjengelighet. 

Og som ts også sier, litt godteri flere dager i uken blir mye til sammen. 

Kan ikke heller de gi andre ting? Skjær opp strimler med gulrot, kutt opp eple, pære og slike ting.  Det er også søtt, men inneholder også mye gode næringsstoffer. Da er de snille mot barnet. Ts, informerer de om det.

Dette vestlige kostholdet med alt godteri og ultraprodusert mat er alt annet enn sunt og bra for en voksende kropp. 

Anonymkode: 3f03e...25d

Helt sant. 

Men hvordan få dem til å forstå? Det blir skikkelig sur stemning hver gang. 

I dag måtte jeg gå etter barnet og farfaren inn på kjøkkenet når han skulle gjemme seg og gi hun en is. Jeg sa to ganger at hun måtte spise tre gafler med middag før hun kunne få noe.  Alså..? 

• Liker 4
Skrevet
Honey Dew skrev (16 minutter siden):

Hva med å skjemme bort unger på andre måter? Har folk virkelig så lite fantasi? 

Anonymkode: c96c9...3fb

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Si det rett ut til de - og om de fortsetter så hadde jeg rett og slett begrenset besøkene. Noe som måtte til til slutt i vårt tilfelle.

Vi har hatt nøyaktig samme problemet. Ble alltid invitert på middag, men barnet spiste aldri middag fordi snopet sto klar på bordet med èn gang vi kom, selv om vi ga beskjed om dette flere ganger. Resultatet ble redusert besøk. Når ting ikke går inn, så får det andre konsekvenser.

Forhåpentligvis forstår dine også at du mener alvor da (om første beskjed ikke går inn).

Greit nok at barna skal kose seg på besøk hos besteforeldre, men med måte! Og så lenge dere er på besøk flere ganger i uken til og med så skjønner jeg godt at dere er lei. Veldig frekt at folk (besteforeldre eller ei) skal overkjøre foreldrene sine ønsker for deres barn

Ja vi må vel det. Synd det skal komme til det punktet at vi ikke skal møtes så ofte som før, bare fordi de ikke ønsker å gi frukt og grønnsaker (som barnet elsker) og heller proppe henne full med sukker. 

Som sagt, litt er greit av og til. Men i så store mengder som alle skal gi så er jo hele ungen full av sukker i slutten av uka. 

Jeg synes dette er så kjipt. Spesielt siden vi er litt låst til hverandre mtp hvordan vi bor. 

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor møter dere dem så ofte? Den enkle løsningen er å trappe besteforeldre ned til normal frekvens (månedlig) og oldeforeldre etc ned til en gang i halvåret. Da er det null problem at de gir barnet godteri og dere får mye mer fritid til å leve livet med venner og jobb og hobbyer og sånt.

Anonymkode: a7b91...a75

• Liker 1
Skrevet

Det er du som forelder som bestemmer dette, ikke besteforeldrene. Du må bare si i fra uansett hvor ignorante de er. 

Anonymkode: c96c9...3fb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja vi må vel det. Synd det skal komme til det punktet at vi ikke skal møtes så ofte som før, bare fordi de ikke ønsker å gi frukt og grønnsaker (som barnet elsker) og heller proppe henne full med sukker. 

Som sagt, litt er greit av og til. Men i så store mengder som alle skal gi så er jo hele ungen full av sukker i slutten av uka. 

Jeg synes dette er så kjipt. Spesielt siden vi er litt låst til hverandre mtp hvordan vi bor. 

Ja, det er veldig synd når det blir sånn. Forhåpentligvis så blir det kanskje en øyeåpner slik at de heller tilbyr frukt og grønt slik at dere møtes oftere igjen :) Ønsker dere lykke til i hvert fall og håper det løser seg på en positiv måte!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...