Gå til innhold

Hvor lenge etter fødsel var dere på fylla/fest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestevenninna mi har 20-års dag ti dager etter min termin. De har leid hytte på afterski. Har veldig lyst til å være med siden det er min beste vennine. Tror dere at det går greit? Barne pappa er ikke i bildet. Mamma kan passe barnet.

Anonymkode: 3fd32...b1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk ut første gang 2-3 uker etter, men var ikke langt unna og klarte ikke være lenge vekk fra babyen. I tillegg blødde jeg masse fremdeles, så følge meg skikkelig ufresh. 

Anonymkode: ec3fb...d3c

Skrevet

Oj, hvor gammel er du? Har du tenkt å amme? Og med fylla, mener du... fylla? Eller dra på fest og ta et glass vin?

Anonymkode: ed29a...aa8

• Liker 18
Skrevet

Man skal ikke drikke før seks uker etter termin, men tenker du å dra uten å drikke? Jeg hadde ikke villet dra fra babyen så kort tid etter fødsel.

Anonymkode: dc33c...b9f

• Liker 29
Skrevet

Spørs vel litt hvor lenge det er snakk om. Leid hytte - vil det si du blir borte hele helga?

Anonymkode: 1c764...115

Skrevet

Du kommer ikke til å ha lyst å dra, så bare ikke tenk på det.

Anonymkode: 5516c...408

• Liker 24
Skrevet

Når barn får barn….

Anonymkode: 988bd...4d2

• Liker 37
Gjest HegeMarie
Skrevet

Fødte min siste for snart 12 år siden.

Har ikke vært på fylla enda 😉

Skrevet

På fylla? Det har jeg nok ikke vært siden jeg var russ, men du er kanskje omtrent på den alderen, TS?

Fest var vel 6 måneder etter fødsel, og det var ikke noe alkohol og veldig kortvarig fest for min del. 

Anonymkode: 3a24d...820

• Liker 4
Skrevet

Jeg var på fest på kvelden i forbindelse med et jubileum et par uker etter fødselen, men da var både jeg og mannen og baby med og vi drakk ikke :)

Anonymkode: fbafc...f4f

Skrevet

Skal vi se... eldstemann er 14 år, så 15 år siden 🤣🥳

Nei da... har vært ute mens ungene var baby (5 mnd+) og, men edru og aldri mer enn en 20-30 min unna. 

Hadde nok ikke planlagt hyttetur 10 dager etter termin... for det første så har du gjerne ikke født ennå. Og om du har født så er de første ukene krevende på mange måter, det synes selv jeg som har hatt enkle fødsler. Kroppen er i forandring, mange har vondt for å både sitte og gå på toalettet i uker etter fødsel, amming skal komme i gang og de første ukene ammer en fort hele kveldene. Ikke er det sikkert at babyen tar flaske heller...

Skjønner godt at du har lyst å feire venninnen din, men du får en ny sjef i livet og så må være 1. pri... ...og som en over sier, du kommer nok ikke til å ha lyst til å dra fra babyen  når den tid kommer.

Anonymkode: c71e7...9bd

• Liker 9
Skrevet

Om du i det hele tatt er så heldig å føde til termindato, eller noen dager/uker før, så er du fortsatt i full blødning av renselse, full av hormoner og jævelsprengte pupper. Om du er motivert klarer du det sikkert, men jeg vedder eldstebarnet mitt på at du ikke har lyst når den tid kommer. 

Mest sannsynlig så føder du ikke før etter termin, så det er i verste fall snakk om bare dager etter fødsel - og potensielt har du ikke født enda. 

Anonymkode: a1c4d...89a

• Liker 21
Skrevet

Jeg fødte 14 dager etter termin, så kan hende du ikke har født ennå, som flere sier.

Anonymkode: 1c764...115

• Liker 1
Skrevet

Støtter de som sier at den lysten har du ikke etter fødsel... 

Du er i hormonelle, blør, er øm, jobber med å få til amming, trøtt, sliten og helt forelsket i det lille nøstet du har i armene. 

Det er jo også veldig viktig for tilknytning å ikke være så lenge borte i starten. 

Og over til spørsmålet: Første gang ute var første 1,5. 

Anonymkode: 634f5...bc4

• Liker 7
Skrevet

Gå på fest bare 10 dager etter fødsel er verken bra for deg eller barnet. Du kan revne og være sår og vil blø en stund etter fødsel, så du vil ikke føle deg tipp topp klar for fest. Og en nyfødt baby må ammes ganske hyppig og du kan ikke forvente at et nyfødt barn tar flaske selv om du pumper deg. Babyen din trenger deg mer enn venninnen din den dagen! Blir faktisk litt skremt at du i det hele tatt vurderer å dra på fest og drikke 10 dager etter fødsel 🙄.

• Liker 25
Skrevet

Jeg kom hjem fra sykehuset 10 dager etter termin. Fødte fire dager over, og ble på sykehuset i seks dager fordi jeg hadde mistet så mye blod, og baby hadde vansker med å die.

Så 10 dager etter termin så landet jeg endelig i sofaen hjemme, utslitt, anpusten, såre brystvorter, sår i skrittet, melkespreng, barseltårer og baby som ville ha mat en gang i timen hele døgnet.  Aldri i verden om jeg hadde reist på noe bursdag!!

Nei, det er bare å innse realitetene, ts. Livet ditt blir helt annerledes. Fylleturer med venninner står IKKE på programmet den nærmeste tiden.

For å svare på spørsmålet ditt: jeg drakk ikke alkohol så lenge jeg ammet, så første glass tok jeg vel ca 11 mnd etter fødsel. Første fylla... er par år i allefall. Det er ikke gøy å gå på fylla når du vet at du blir vekket klokka seks dagen etterpå....

• Liker 12
Skrevet

Jeg fødte i september og dro ut en tur i desember. Ble brisen/full, men hadde ikke interaksjon med babyen da jeg kom hjem, men dagen derpå. Faren tok babyen den natten. Her tar babyen flaske og far er en like god omsorgsperson som jeg er. 

Anonymkode: 72f26...b3a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Man skal ikke drikke før seks uker etter termin, men tenker du å dra uten å drikke? Jeg hadde ikke villet dra fra babyen så kort tid etter fødsel.

Hvorfor skal man ikke drikke før seks uker etter? Hvis man ikke har tenkt til å amme?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal man ikke drikke før seks uker etter? Hvis man ikke har tenkt til å amme?

Det er en anbefaling, ikke et krav. Kroppen er redusert etter fødsel og mange blør i seks uker. Man er generelt redusert. Hvis du føler deg sterk nok, kan du sikkert ta et glass vin, men fylla er ikke bra for kroppen.  

Anonymkode: 72f26...b3a

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det rådet fins det overhodet ikke vitenskapelig dekning for, så jeg ville ikke brydd meg.

Hvis du føler det bra ti dager etter termin (hvor du i teorien fortsatt er gravid) så ville jeg i så fall dratt innom festen med baby. Dersom du har tenkt å amme er det ikke lurt å være vekke fra baby over lengre tid så tidlig fordi melkeproduksjonen fortsatt tilpasser seg. I tillegg går det mye RS-virus for tiden, så jeg ville i alle fall forsikret meg om at absolutt alle på festen var friske - og ikke latt babyen gå på rundgang,

Selv har jeg en baby på ni uker nå. Jeg var ikke klar for fest ti dager etter fødsel - men det handlet mest om sjokk over lite søvn og ammetrøbbel. Jeg blødde lite og syns ikke du skal lytte til dem som mener at «ufresh» er en grunn til å ikke komme seg ut.

Vi hadde derimot barnepass for å gå i bryllup da hun var seks uker gammel. Det gikk veldig fint!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...