Gå til innhold

IBS og konstant forstoppelse -medisin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noen medisiner når man har IBS og er forstoppet og oppblåst hele tiden? Har mange sykehusinnleggelser bak meg Pga forstoppelse. Prøvd alt på apoteket, INGENTING funker. Vet ikke hvor lenge jeg klarer å leve sånn her med denne forstoppelsen. 

Anonymkode: 1723c...74d

Skrevet

Endring av kosthold hjelper noen på sikt. Ikke alle. Ta det med en lege. Kan være farlig om det går for langt, noen trenger operasjon.

Anonymkode: e3a14...92b

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner ei som får behandling for lipoødem, hun ligger da i en "maskin" (denne ble nylig vist på nyhetene) etter hun begynte med den behandlingen så går hun på do hver dag, før det kunne hun fort gå en uke med forstoppelse. 

Anonymkode: f3ca0...2bd

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo spørre fastlegen om å prøve ett legemiddel som heter Constella. Jeg har samme problem som du og tenkte å høre med han om det er verdt å prøve. 

https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-constella-allergan-581188

Pr i dag bruker jeg FiberHusk hver dag og sper på med dufalac de periodene som er værst -da funker det sånn tålig greit periodevis. 

Anonymkode: 70f67...fc5

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Finnes det noen medisiner når man har IBS og er forstoppet og oppblåst hele tiden? Har mange sykehusinnleggelser bak meg Pga forstoppelse. Prøvd alt på apoteket, INGENTING funker. Vet ikke hvor lenge jeg klarer å leve sånn her med denne forstoppelsen. 

Surmontil 25-50 mg på kveld :) kan få økt matlyst dog 

Anonymkode: b5437...408

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Funker det for forstoppelse? Går man opp i vekt da? TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men det er en type antidepressiva. Jeg bruker allerede en type antidepressiva fra før. TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det er en type antidepressiva. Jeg bruker allerede en type antidepressiva fra før. TS

Ja den kan brukes som antidepressiva men da må du ganske mye mer opp i dose. Fu kan slå den inn på felleskatalogen - interaksjonsanalyse for å se om de går sammen. Ja du kan få mer matlyst så vær obs på det ☺️

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan være antidepressivaen sin feil? Om den gjør noe med serotonin, så foregår det mye produksjon av serotonin i magen. Dersomp du tar noe antidepressiva som gjør noe med serotonin, og du ikke hadde problem med serotonin, så kan du få sterke mageproblemer

Anonymkode: 4d952...ec2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det kan være antidepressivaen sin feil? Om den gjør noe med serotonin, så foregår det mye produksjon av serotonin i magen. Dersomp du tar noe antidepressiva som gjør noe med serotonin, og du ikke hadde problem med serotonin, så kan du få sterke mageproblemer

Anonymkode: 4d952...ec2

Jeg går på remeron. Vet ikke om den gjør noe med serotonin? Men går bare på liten dose da, 15 mg for søvn. TS

Skrevet

Jeg er så lei av å ha prøvd alt uten at noe funker. Jeg går rundt og er stressa pga forstoppelsen, får det ikke bra fordi jeg har konstant magesmerter og oppblåsthet. Har prøvd klyster, movicol, magnesium tabletter, V-Siblin, frukt og fiber tabletter, laxoberal dråper, ALT. Drikker masse vann, og trener regelmessig. Men er fortsatt forstoppet og får ikke til å på do. Jeg er bare 20 år. Ser ingen framtid når jeg har det sånn her. har ikke problemer med diaré , bare forstoppelse ; magesmerter og oppblåsthet. TS

Skrevet

Er det noe du spiser du bør endre på? 

• Liker 1
Skrevet

Hvor lenge har du vært plaget av forstoppelse? Har du noen hypoteser om årsak? Er du oppblåst hver dag hele tiden? Eller det noen matvarer eller tider på dagen du er mer oppblåst?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det noe du spiser du bør endre på? 

Nei, det tror jeg ikke. Spiser det jeg alltid har spist , de her plagene kom for noen mnd siden. Spiser ikke mye mat med sukker i, ikke mye junkfood. Spiser knekkebrød, kylling, fisk osv. drikker mye vann. TS

Skrevet

Remeron kan også forårsake forstoppelse. Er sjeldent men det forekommer. Kanskje du bør vurdere å slutte med preparatet og heller bruke annet for søvn? 

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Hvor lenge har du vært plaget av forstoppelse? Har du noen hypoteser om årsak? Er du oppblåst hver dag hele tiden? Eller det noen matvarer eller tider på dagen du er mer oppblåst?

I 2 mnd ca. Vet ikke grunn. Eneste jeg kan tenke meg er forstoppelse pga medisin; men tror heller ikke det. Fordi går bare på liten dose av medisinen remeron. Ja; er oppblåst hver Dag, men spesielt litt på kvelden. TS

Skrevet

Ta magnesium. Tar du for mange får du diaré.

Jeg har en grad av  irritabel tarm og redder meg ved daglig bruk av magnesium. Gevita sin er best for meg.

Anonymkode: 7d693...364

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Remeron kan også forårsake forstoppelse. Er sjeldent men det forekommer. Kanskje du bør vurdere å slutte med preparatet og heller bruke annet for søvn? 

Har vurdert det, men synes bare det er rart og dumt at jeg har fått forstoppelse bare pga remeron i lav dose. Og det har funket ganske bra på meg. Har prøvd mye annet men det har ikke funket like bra. Har gått på zyprexa, netopp sluttet med den. TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ta magnesium. Tar du for mange får du diaré.

Jeg har en grad av  irritabel tarm og redder meg ved daglig bruk av magnesium. Gevita sin er best for meg.

Anonymkode: 7d693...364

Jeg tar sånn magnesium tabletter. 2 hver kveld. TS

Skrevet

I 2 mnd ca. Vet ikke grunn. Eneste jeg kan tenke meg er forstoppelse pga medisin; men tror heller ikke det. Fordi går bare på liten dose av medisinen remeron. Ja; er oppblåst hver Dag, men spesielt litt på kvelden. TS

Blir oppblåst når jeg må på do men at det ikke går. TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...