Gå til innhold

Sykdom som ødelegger livet mitt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg liker ikke å være den personen som klager over livet, men nå greier jeg ikke mer. Jeg har startet første året rett fra VGS, og er 19 år. Ved 2 tidligere anledninger ved livet mitt har jeg slitt med fysisk sykdom. En gang i 2017, og en gang i 2019. Jeg måtte operere og jeg ble bra og var bra i 2 år. De siste 2 måndene omtrent så lenge som studiene har vart har jeg fått dette tilbake. Det har ødelagt livet mitt, og jeg er sliten og har vondt i hodet osv på bakgrunn av dette. Jeg greier ikke å studere. Jeg har prøvd medisiner som jeg har også gjort tidligere men det har ikke funket. Jeg må nok ta meg en tur til legen igjen, og håpe jeg får fikset dette i allefall midlertidig.

Eksamen vil gå til helvete, studie vil gå til helvete. Og jeg har løyet til alle hvordan jeg har det. Jeg er på et ganske mørkt sted akkurat nå. Er det noen som kan gi meg noen tips til hva jeg kan gjøre? Hvordan jeg kan slutte å være så deprimert.

Jeg er nok mest deprimert fordi jeg tror studiet går til helvete, og fordi jeg kanskje må lide med denne dritten for resten av livet

Anonymkode: bc298...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det lov til å spørre hva sykdom du er rammet av?

Anonymkode: b8431...ef3

Ifølge diagnose fra legen er det hypertrofi av nesen og vasomotorisk rhinitt. Enkelt forklart er at jeg får en allergisk reaksjon uten at det er noe allergi tilstede. Du tenker sikkert, ja litt tett i nesen er ikke ille? Men jeg har vært det konstant i 2 måneder, og på grunn av dårlig søvn. kanskje pga søvn apne og at kroppens immunforsvar hele tiden tror den er under angrep blir jeg kjempe sliten og fjern og greier ikke å konsentrere meg

fikk det første gang i 2017, måtte operere. da var jeg bra til starten i 2019. opererte igjen og var bra hele veien til august i 2021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2002_Kristian skrev (9 minutter siden):

og nå glemte jeg å skrive som anonym... jaja

❤❤❤

Anonymkode: e4596...bf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg har noe å bidra med, men jeg forstår hvor slitsomt det må være! Har selv slitt med kronisk rett nese i et par måneder, og det er mer slitsomt enn man skulle tro. 

MEN, jeg tror du er i overkant negativ når du mener at det ødelegger livet ditt. Du må nok akseptere at du blir fortere trøtt enn andre, og tilpasse livet deretter. Det er ingen grunn til at du ikke skal klare å studere, men kanskje du trenger litt tilrettelegging? Du bør nok også snakke med legen din om hvordan du har det, for det kan virke som du er på vei inn i en depresjon. 

Ønsker deg alt godt!

Anonymkode: 34bf7...07e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet ikke om jeg har noe å bidra med, men jeg forstår hvor slitsomt det må være! Har selv slitt med kronisk rett nese i et par måneder, og det er mer slitsomt enn man skulle tro. 

MEN, jeg tror du er i overkant negativ når du mener at det ødelegger livet ditt. Du må nok akseptere at du blir fortere trøtt enn andre, og tilpasse livet deretter. Det er ingen grunn til at du ikke skal klare å studere, men kanskje du trenger litt tilrettelegging? Du bør nok også snakke med legen din om hvordan du har det, for det kan virke som du er på vei inn i en depresjon. 

Ønsker deg alt godt!

Anonymkode: 34bf7...07e

hvordan ble du bra? eller har du blitt bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen råder selv over hvilken sykdom man vil få, ei heller når man eventuelt vil få det. 

Det enste man til en viss grad råder over, er hvordan man tar det. 

Det er dessverre en kjensgjerning at i samfunnet vårt i dag er det fremdeles alt for mange som mener at tøffe gutter ikke gråter. Det er jo helt feil, men det blir heldigvis noe mer aksept for det etter hvert, virker det som. Det som er viktig er at du aksepterer hvordan du har det, og erkjenner det overfor dine nærmeste. Har du noen du kan stole på, noen du kan lene deg mot? 

Hvis du har en magefølelse som forteller deg at du må til legen, så gå til legen! Fortell legen hvordan du egentlig har det. 

Siden du går på vgs har de nok en helsesykepleier som kan være god å snakke med, som er gratis å snakke med.

I tillegg har de kanskje en studieveileder der? Det kan du spørre helsesykepleier om. Studieveilederen kan kanskje gi deg tips til hvordan du kan komme motgang i møte, når det gjelder studiene.

Lykke til! 

Anonymkode: 7f11a...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
AnonymBruker

Går man rundt og er kronisk tett så er det alvorlig. Det påvirker konsentrasjon, søvn, nervesystem og evner til fungere godt.

Anonymkode: d203c...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...