Gå til innhold

Når ett helsepersonell blir forelsket i pasient


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av alle forelsket i leger/behandler-trådene... 

Hva om lege/behandler er oppriktig forelsket i pasient? Er det "no go" selv om pasient f.eks bytter lege eller behandler? 

Veldig kjedelig om det kunne vært den store kjærligheten, men man ikke kan gjøre noe med det. 

Anonymkode: d96f6...140

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går greitt om man ikkje er tilknyttet behandlingssted lenger og behandler ikkje er involvert lenger. Tenkje og karantene tid er på sin plass. Kanskje ikkje fantastisk men folk kan ikkje for kva dei føler, man har makt over kva man gjer med sine følelser  

Norsklæreren min gifta seg med tidlegare student f.eks. Dei har fire barn idag og virker å ha det fint .

Anonymkode: 03da4...552

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Inspirert av alle forelsket i leger/behandler-trådene... 

Hva om lege/behandler er oppriktig forelsket i pasient? Er det "no go" selv om pasient f.eks bytter lege eller behandler? 

Veldig kjedelig om det kunne vært den store kjærligheten, men man ikke kan gjøre noe med det. 

Anonymkode: d96f6...140

Jeg kjenner én som mistet autorisasjonen sin på grunn av et forhold til en pasient. Men vedkommende jobbet i psykiatrien, så det var nok ekstra spesielt med maktbalansen i den relasjonen. Pasienten byttet faktisk behandlingssted før de inngikk forholdet, og gikk så inn i et offisielt forhold med hverandre. Arbeidsgiver anmeldte likevel arbeidstaker da de fant ut av forholdet.

Anonymkode: b38d4...0e7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg kjenner én som mistet autorisasjonen sin på grunn av et forhold til en pasient. Men vedkommende jobbet i psykiatrien, så det var nok ekstra spesielt med maktbalansen i den relasjonen. Pasienten byttet faktisk behandlingssted før de inngikk forholdet, og gikk så inn i et offisielt forhold med hverandre. Arbeidsgiver anmeldte likevel arbeidstaker da de fant ut av forholdet.

Anonymkode: b38d4...0e7

Men da er vel litt greia at de hadde en seksuell/romantisk relasjon under behandling?

Dersom man har hatt flere år uten kontakt kan man slippe unna sanksjoner.

Men, leste en artikkel hvor en kvinnelig hjemmesykepleier etterhvert ble sammen med en hun hadde hatt som pasient i hjemmetjenesten. Mener det hadde gått en god stund imellom, og de møttes igjen i annen setting. 

Hun måtte da til en rekke samtaler, må levere daglige rapporter eller hva det var. Ganske streng sansksjon utfra tilfellet virket det som. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi mista jobben i helsevesenet (ikke psykolog/psykiatrien) ,selv om hun bytta avdeling og uansett ikke jobba nært med vedkommende som pasient. 

Anonymkode: 22e48...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Inspirert av alle forelsket i leger/behandler-trådene... 

Hva om lege/behandler er oppriktig forelsket i pasient? Er det "no go" selv om pasient f.eks bytter lege eller behandler? 

Veldig kjedelig om det kunne vært den store kjærligheten, men man ikke kan gjøre noe med det. 

Anonymkode: d96f6...140

Oi, skulle tro det var jeg som startet denne tråden - for jeg sliter med denne problemstillingen.

Jeg er forelsket i  en pasient jeg har. Han vet det ikke, om han ikke har merket noe da... Ingen andre vet. Det er kjempevanskelig  å forholde seg nøytral ifht han og noen jobbdager er bare dritt pga dette. Det er også ensomt, da jeg ikke kan snakke med noen om denne forelskelsen. Antar at kollegaer ville dømt meg hardt. Skifte jobb, ja, men jobber vokser ikke på trær.

Anonymkode: 01252...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også forelsket/veldig betatt av en pasient... Jobber som fysioterapeut, og selvom hun egentlig ikke trenger videre hjelp setter jeg henne opp for å se hvordan ting har utviklet seg med jevne mellomrom, vet jeg burde slutte med det, men det gir så meg så mye bare de 20 min hun er innom hver 8 uke...

Anonymkode: da9c0...9b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Inspirert av alle forelsket i leger/behandler-trådene... 

Hva om lege/behandler er oppriktig forelsket i pasient? Er det "no go" selv om pasient f.eks bytter lege eller behandler? 

Veldig kjedelig om det kunne vært den store kjærligheten, men man ikke kan gjøre noe med det. 

Anonymkode: d96f6...140

Den uheldige mannen giftet seg med en sykesøster som var så snill og grei. 

Anonymkode: be61d...0c5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en lang artikkel for ikke lenge siden om behandlere i psykiatrien som mistet autorisasjon eller ble meldt inn til tross for at de hadde møtt pasienter etter behandling og utenom jobbsammenheng. Det spilte ingen rolle at de ikke hadde hatt et forhold under behandlingen.

Anonymkode: 257b8...759

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den uheldige mannen giftet seg med en sykesøster som var så snill og grei. 

Anonymkode: be61d...0c5

Ja, det var nok før alle lover og regler kom....

Anonymkode: 01252...df1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk en gang til en behandler som åpenbart var tiltrukket av meg. Han var ikke sleezy, nesten motsatt, han lagde små søte kallenavn på meg. 

Anonymkode: 22e48...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er også forelsket/veldig betatt av en pasient... Jobber som fysioterapeut, og selvom hun egentlig ikke trenger videre hjelp setter jeg henne opp for å se hvordan ting har utviklet seg med jevne mellomrom, vet jeg burde slutte med det, men det gir så meg så mye bare de 20 min hun er innom hver 8 uke...

Anonymkode: da9c0...9b8

Dette er jo overhodet ikke greit. Hun betaler deg for at du skal se henne pga forelskelse. Det er regelrett svindel!!

Behandler- pasient forhold kommer helt ann på situasjonen. Mener å ha lest at om en pasient har vært i overføringsterapi med psykolog/psykiater så er forhold utelukket for alltid. Tror ikke det er mange ganger en skal ha gått i psykisk behandling før det er utelukket for årevis etter relasjonen slutt. Om en fastlege har to legetime med en pasient, pasienten bytter lege og det går litt tid så passerer det kanskje. Jo lenger og mer alvorlig behandlingen er jo vanskeligere. Vanskeligste er nok psykiatri og rus.  Kiropraktorer og fysioterapeuter slipper nok unna om pasienten bytter behandler. Uten at jeg vet sikkert.  

Anonymkode: 98939...fc4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I all hovedsak er det no go, ja.

Det kan nok være tilfeller hvor det kan være innenfor, da i sjangeren "han var hennes fastlege for ti år siden og hun var der kun med forkjølelse og inngrodd tånegl." 

Anonymkode: 72413...70f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Den siste er jo ikke forelskelse, men direkte utnytting og misbruk av stilling. 

Å forelske seg er menneskelig. Følelser er vanskelig å styre, men man bestemmer hva man skal gjøre med dem. 

PT slipper unna. Så hvor er steget fra PT til fysioterapeut? Og fra fysioterapeut til sykepleier? Osv

Anonymkode: 98939...fc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den siste er jo ikke forelskelse, men direkte utnytting og misbruk av stilling. 

Å forelske seg er menneskelig. Følelser er vanskelig å styre, men man bestemmer hva man skal gjøre med dem. 

PT slipper unna. Så hvor er steget fra PT til fysioterapeut? Og fra fysioterapeut til sykepleier? Osv

Anonymkode: 98939...fc4

Forskjellen er at PT ikke regnes som helsehjelp. 

Anonymkode: 22e48...262

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den siste er jo ikke forelskelse, men direkte utnytting og misbruk av stilling. 

Å forelske seg er menneskelig. Følelser er vanskelig å styre, men man bestemmer hva man skal gjøre med dem. 

PT slipper unna. Så hvor er steget fra PT til fysioterapeut? Og fra fysioterapeut til sykepleier? Osv

Anonymkode: 98939...fc4

PT er ikke helsepersonell, og derfor gjelder ikke Helsepersonelloven.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Inspirert av alle forelsket i leger/behandler-trådene... 

Hva om lege/behandler er oppriktig forelsket i pasient? Er det "no go" selv om pasient f.eks bytter lege eller behandler? 

Veldig kjedelig om det kunne vært den store kjærligheten, men man ikke kan gjøre noe med det. 

Anonymkode: d96f6...140

Jeg fikk høre fra en lege at det ikke gjorde noe om det gikk flere år fra opphørt lege/pasientforhold, så lenge det var enkle legesjekk som ved for eks en graviditet, måle blodtrykk, vondt kne etc.  

 

Anonymkode: b6797...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk høre fra en lege at det ikke gjorde noe om det gikk flere år fra opphørt lege/pasientforhold, så lenge det var enkle legesjekk som ved for eks en graviditet, måle blodtrykk, vondt kne etc.  

Anonymkode: b6797...7f8

Ja, men da rekker man gjerne ikke å forelske seg, heller. 

Anonymkode: 22e48...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men da rekker man gjerne ikke å forelske seg, heller. 

Anonymkode: 22e48...262

Man kan forelske seg i løpet av minutter, så jo det er mulig. 

Anonymkode: b6797...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...