Gå til innhold

Rar lukt vaskemaskin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Merket nettopp en veldig rar/vond/kjemisk lukt fra vaskemaskinen etter et 90-graders program med håndklær. Har opplevd det tidligere også, og da typisk med varmeste programmene. Det er ikke en sur lukt, maskinen går stort sett på 60 grader, og renses ofte. Noen som har vært borti det samme og har en ide om hvorfor det skjer og hva man kan gjøre?

Anonymkode: 5040d...2b7

Videoannonse
Annonse
Gjest Villfisker
Skrevet

Lukker du døra når maskinen ikke er i bruk? Sur lukt kan oppstå av det.

Skrevet
Villfisker skrev (20 minutter siden):

Lukker du døra når maskinen ikke er i bruk? Sur lukt kan oppstå av det.

Nei døren står alltid åpen når den ikke er i bruk. Er som sagt kun på varme programmer jeg merker det, og det er ikke en sur lukt, heller sterk kjemisk. Lurer på om det kan være noe av slangene, materialet eller noe som reagerer på varmen og avgir lukt. Men det skal den jo tåle..?

Gjest Villfisker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei døren står alltid åpen når den ikke er i bruk. Er som sagt kun på varme programmer jeg merker det, og det er ikke en sur lukt, heller sterk kjemisk. Lurer på om det kan være noe av slangene, materialet eller noe som reagerer på varmen og avgir lukt. Men det skal den jo tåle..?

Så rart. Hvor gammel er maskinen? Må jo være noe feil?

Skrevet

Kjør et skylleprogram med eddik. Det hjelper her hos meg. Synes også det blir en litt annen lukt etter f eks 75 graders vask enn 30 graders vask. Litt mer "fuktig" på en måte. Pleier også å skru opp ventilasjonen på badet.

Anonymkode: fcfba...940

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Merket nettopp en veldig rar/vond/kjemisk lukt fra vaskemaskinen etter et 90-graders program med håndklær. Har opplevd det tidligere også, og da typisk med varmeste programmene. Det er ikke en sur lukt, maskinen går stort sett på 60 grader, og renses ofte. Noen som har vært borti det samme og har en ide om hvorfor det skjer og hva man kan gjøre?

Har du renset den? Åpne det lille dekselet nede på maskinen. Rens den ren for hår, støv og dritt....

Samme skjedde hos meg, men etter en rens forsvant lukten inni trommelen.

Anonymkode: 47098...82c

• Liker 1
Skrevet
Villfisker skrev (1 time siden):

Så rart. Hvor gammel er maskinen? Må jo være noe feil?

Under et år, så burde ikke fuske alt nå. Men den har vel i grunn alltid vært sånn på de varmeste innstillingene- men idag var det ekstra ille. Kanskje jeg burde høre med produsent, for den skal jo vare en stund😉

Skrevet

Har du renset den? Åpne det lille dekselet nede på maskinen. Rens den ren for hår, støv og dritt....

Samme skjedde hos meg, men etter en rens forsvant lukten inni trommelen.

Anonymkode: 47098...82c

Takk for svar. Ja har renset, kjører renseprogram (90) hver mnd med maskinrens og eddik, samt tømmer det filteret nederst på maskinen. Gjør «alt» riktig med vaskemaskinen, og lukten er ikke sur, muggen eller skitten, heller stram, kjemisk, ekkel gummiaktig. Men skader sikkert ikke å kjøre enda en rens😉

Skrevet

Det  kan være gummitetningen på døra. 

Jeg hadde kombimaskin og den lukta varm gummi / litt merkelig og nesten surt når tørkeprogrammet gikk.

Lukt på den når du åpner neste gang du har kjør et veldig varmt program 

Anonymkode: 8c172...e60

Skrevet

Kjør et skylleprogram med eddik. Det hjelper her hos meg. Synes også det blir en litt annen lukt etter f eks 75 graders vask enn 30 graders vask. Litt mer "fuktig" på en måte. Pleier også å skru opp ventilasjonen på badet.

Anonymkode: fcfba...940

Takk for at du deler erfaring! Pleier å ha vinduet på vaskerommet på gløtt når den går, men kanskje lurt å lufte enda med på de høye temperaturene👍🏻

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det  kan være gummitetningen på døra. 

Jeg hadde kombimaskin og den lukta varm gummi / litt merkelig og nesten surt når tørkeprogrammet gikk.

Lukt på den når du åpner neste gang du har kjør et veldig varmt program 

Takk for tips. Det skal jeg sjekke. Det er en vanlig vaskemaskin, ikke kombi, men kan jo fortsatt være tetningen. Fant du noen måte å unngå det på, eller måtte du bare leve med det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for tips. Det skal jeg sjekke. Det er en vanlig vaskemaskin, ikke kombi, men kan jo fortsatt være tetningen. Fant du noen måte å unngå det på, eller måtte du bare leve med det?

Jeg måtte bare leve med det, solgte den til slutt siden jeg synes det var en upraktisk løsning 

Skrevet

Lukter det brent elektronikk? Min maskin luktet det i det den tok kvelden. 

Anonymkode: dc4ae...ed6

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg måtte bare leve med det, solgte den til slutt siden jeg synes det var en upraktisk løsning 

Okey, håper det ikke er tilfellet med min da. Skal lukte på pakningen neste gang!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Lukter det brent elektronikk? Min maskin luktet det i det den tok kvelden. 

Anonymkode: dc4ae...ed6

Ja litt kanskje, jeg er ikke helt sikker på hvordan brent elektronikk lukter, men det kan være litt brent gummi-aktig lukt. Håper det ikke betyr den tar kvelden, men var ny for et drøyt halvår siden, så går vel på garanti i så fall! Begynte det å brenne i din, eller «bare» lukten?

Skrevet

Jeg opplever at det lukter mer kjemisk av vaskepulveret på 60/90 vask i forhold til en 40 vask. Er nok bare fordi vannet er veldig varmt. Med pulver for hvitt tøy på 90 vask lukter det klorin..

Anonymkode: b8827...dbc

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg opplever at det lukter mer kjemisk av vaskepulveret på 60/90 vask i forhold til en 40 vask. Er nok bare fordi vannet er veldig varmt. Med pulver for hvitt tøy på 90 vask lukter det klorin..

Anonymkode: b8827...dbc

Hm interessant! Det må jeg se om jeg merker noen sammenheng med her og😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...