Gå til innhold

Skal Norge ha et nært samarbeid med torturister...

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

her er utdrag fra en lengre artikkel Fra Dagbladet

Magnus E. Marsdal Leiar, Attac Noreg

Tirsdag 04.10.2005

«VI SLO DEM i hodet, brystet, beina og magen. Vi la dem i bakken og sparket jord på dem. Dette skjedde daglig». Amerikanske soldatar fortel frå kvardagen som okkupantmakt i Irak. I den ferske rapporten frå Human Rights Watch forklarer tre soldatar at «alle visste» at dei burde gå til teltet med irakiske fangar om for å få ut litt aggresjon. Men, seier ein av soldatane, «vi var forsiktige. Vi holdt oss til å brekke armer og bein.» Rapporten frå Falluja viser for n-te gong at torturen i Abu Grahib ikkje var eit uhell. Det er dokumentert overgrep også i Afghanistan og på Guantanamo. Dit fangar tatt av norske soldatar i Afghanistan kan bli sendt. For vi overleverer fangane til amerikanske styrkar. Dette er politikken til den sitjande regjeringa. «Det er politisk umulig for Norge å delta i en allianse som åpenlyst bryter menneskerettighetene», meiner Amnesty Internationals generalsekretær Petter Eide. Han tar visst feil.

quote]

Deler av innlegget er slettet i henhold til kopinor. Remyline Moderatorhele artikkelen

http://www.dagbladet.no/kultur/2005/10/04/445257.html

Endret av Remyline
Videoannonse
Annonse
Skrevet
her er utdrag fra en lengre artikkel Fra Dagbladet

hele artikkelen

http://www.dagbladet.no/kultur/2005/10/04/445257.html

Det er ikke natosamarbeidet eller samarbeid med USA som er tema her - det er opplæringa til soldatene som de får. Oppfølging med rettsaker vil nok hjelpe på for de soldatene som har smått med emosjonell intelligens til å forstå at det er feil. Om det ikke svir på samvittigheta på grunn av dette, bør de ihvertfall vite at det kan svi for karrieren og pengeboka. Frivillige soldater er annerledes enn frivillige advokater, frisører og hattemakere, men rettsvesenet har de respekt for selv om noen ikke har respekt for liv. De er trent til å bry seg mindre om liv for at de skal være mer effektive i krig og faktisk skal kunne takle å fyre av et skudd mot et menneske (ja det krever faktisk trening)

Gjest Gjesten
Skrevet
Jeg har mistet all respekt for Amnesty.

Koffor?

Skrevet
Koffor?

Jeg tror amnesty har vært så frekke å våge seg til å sette fokus også på USAs handlinger i Irak og dette har falt mange USA rævslikkere tungt for brystet

Gjest Gjesten
Skrevet

Okay, då er eg med igjen. Det er ikkje så lett for oss gamle travarar å forstå alt ut frå sånne korte innlegg. Eg skal prøve å skjerpe meg altså!! Takk Ørna ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...