Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså øver du på svarene i forkant at et intervju? 
Hvis ja, flere dager i forveien eller dagen før? 

Eller pleier du å bare ta det på sparket under intervjuet?

Anonymkode: 46ad9...240

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg pleier å øve litt. Skrive ned nøkkelord, gå gjennom de ulike erfaringene jeg har, tenke på hva jeg vil fremheve etc.

Anonymkode: 44ace...795

• Liker 1
Skrevet

Øver? Du vet vel selv hva slags person du er og hva slags erfaringer du har? Blir idiotisk å øve om du spør meg….

Anonymkode: 05c49...27f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Øver? Du vet vel selv hva slags person du er og hva slags erfaringer du har? Blir idiotisk å øve om du spør meg….

Jeg kan glemme hvor jeg bor eller hvor gammel er jeg bare jeg blir nervøs nok og det blir jeg i en intervjusituasjon.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå er det 15 år siden mitt siste jobbintervju. Og jeg har etterhvert lederstilling der jeg ofte holder presentasjoner for større folkemengder, og leder krevende møter. 

Øve gjør jeg hver eneste dag. Går knapt en dag uten at jeg snakker høyt og terper i bilen på vei til jobb.

Selv om jeg vet svarene og aldri har problemer med å finne gode formuleringer på sparket gir det god prepp, oppvarming, og selvsikkerhet. 

Anonymkode: 25f0a...526

• Liker 6
Skrevet

Nå har jeg ikke skiftet jobb så mange ganger, eller søkt så mange ganger. Men jeg prøver å tenke litt gjennom hvordan jeg skal svare på litt vanskeligere spørsmål som kan dukke opp. F.eks. hvis man har hull i CVen, hvorfor man sluttet i forrige jobb osv. Åpenbare ting som man vet at kan komme.

Så er det greit å prøve å svare litt smart på andre spørsmål at man ikke bare jatter med.. "Er du strukturert når du jobber? -  åå jajajajaja!" "Er du effektiv? - Ååååja! Absolutt! Den mest effektive av dem alle! Jobber best under press!" Det er ikke alltid det mest opplagte svaret de er interessert i.

Men det kommer selvfølgelig litt an på hvilken type jobb man søker på, hvor mange andre søkere det sannsynligvis er, og hvor godt man føler at kompetansen passer til stillingen. Har man erfaring fra tilsvarende arbeid fra før, og er en god kandidat så er det litt mer plankekjøring. Er man relativt fersk, eller søker på en type stilling som kanskje ikke krever spesiell kompetanse og dermed har mange søkere så må man tenke litt smart. Fremheve andre personlige egenskaper

Anonymkode: 24d85...688

Skrevet

På mitt siste intervju øvde jeg, ja. Ville veldig gjerne ha jobben! Søkte rundt på typiske intervjusspørsmål og skrev ned stikkord om tanker jeg gjorde meg rundt de forskjellige temaene som kunne komme opp. Slik kunne jeg trekke inn akkurat det jeg ville under intervju istedenfor å ta ting på sparket, da er det lett å glemme ting. Søkte også på bedriften og leste alt jeg kom over, og laget meg en liste over spørsmål jeg ville stille for å vise at jeg var interessert. Fikk jobben:) 

Anonymkode: 027b4...b1f

• Liker 5
Skrevet

Pleier å lese meg godt opp på dem jeg skal til intervju hos. Og så pleier jeg å tenke gjennom egen motivasjon og hvorfor jeg mener jeg passer for stillingen, men aldri pugge svar på tentative spørsmål. Gjør man det, kan man gå helt i stå hvis man glemmer noe.

Anonymkode: e45a9...3f0

• Liker 4
Skrevet

Jeg skulle inn til jobbintervju hos drømmearbeidsplassen. Jeg øvde som bare det - og ble ansatt. Fikk etterpå vite at jeg ble ansatt fordi jeg gjorde best inntrykk under intervjuet. Unngå floskler i intervju.

• Liker 2
Skrevet

Ja, øver mye. Og setter meg inn i spørsmål som eventuelt kan komme og prøver å finne svar på de i forkant. 

Skriver også med og pugger info om arbeidsplassen jeg søker på, slik at jeg vet litt hva jeg går til og selv kan komme med spørsmål hvis jeg har noe på slutten av intervjuet. Men også for å sammenligne erfaringsgrunnlag. Feks hvis det står på nettsiden at bedriften deres bruker den og den metoden. Så sier jeg i en passende setting at jeg har erfaring fra den metoden da jeg arbeidet på x og y hvis det var forståelig. 

Blir også veldig nervøs, så trenger å være godt forberedt 😅

Anonymkode: 09c4f...a45

Skrevet

Øver ikke, men setter meg inn i bedriftens filosofi og verdier, og tenker nøye gjennom hvorfor jeg ønsker akkurat den jobben. Det får man som regel alltid spørsmål om.

Anonymkode: 01f91...c19

Skrevet

Jeg øver en del ja. Prøver å se for meg hvilke spørsmål/utfordringer som kan dukke opp, og tenke på hva jeg vil svare på det! Føler det har hjulpet meg mye! 

Anonymkode: 6b98b...8b1

• Liker 2
Skrevet

Jeg øver, for å huske det jeg ønsker å fremheve i intervjuet :)

Anonymkode: 14401...aa2

• Liker 2
Skrevet

Jeg øver. Altså jeg går over eventuelle vanlige spørsmål og skriver notater. Disse notatene tar jeg med på intervju, sammen med spørsmålene mine. Prøver å bruke notatene minst mulig, men bruker å ta meg en sniktitt innimellom for å se om jeg har fått med meg alt jeg burde si og eventuelt hva jeg bør svare hvis jeg står litt fast. 

Det har aldri bikket negativt for min del. For jeg har fått alle jobbene jeg har vært på intervju hos. 3 i tallet. 

Det er mye mye bedre å ha med seg notater og da "jukse" litt med svarene, og da få svarene "perfekt", enn å rote seg helt bort eller svare halvhjertet. 2/3 intervju fikk jeg ros fordi jeg var godt forberedt også. 

Jeg bruker for øvrig å informere om at jeg ønsker å notere underveis selv også, og det har det aldri vært innvendinger på. 

Intervju er jo en toveissamtale hvor man skal utveksle et bytteforhold. Intervjuerne bruker notater, skjemaer, penn og papir, så hvorfor skal ikke kandidaten gjøre det samme? Ser faktisk mye mer profesjonelt ut også.

Anonymkode: 4bdd4...b2e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Disse notatene tar jeg med på intervju, sammen med spørsmålene mine.

Tar for øvrig også med meg informasjon om bedriften. Dette kan være greit å ha i tilfelle det snakkes om noe du ikke heeelt har fått med deg, eventuelt så kan intervjuet sammen med denne informasjonen sørge for konkrete og gode spontane spørsmål underveis. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg øver. Altså jeg går over eventuelle vanlige spørsmål og skriver notater. Disse notatene tar jeg med på intervju, sammen med spørsmålene mine. Prøver å bruke notatene minst mulig, men bruker å ta meg en sniktitt innimellom for å se om jeg har fått med meg alt jeg burde si og eventuelt hva jeg bør svare hvis jeg står litt fast. 

Det har aldri bikket negativt for min del. For jeg har fått alle jobbene jeg har vært på intervju hos. 3 i tallet. 

Det er mye mye bedre å ha med seg notater og da "jukse" litt med svarene, og da få svarene "perfekt", enn å rote seg helt bort eller svare halvhjertet. 2/3 intervju fikk jeg ros fordi jeg var godt forberedt også. 

Jeg bruker for øvrig å informere om at jeg ønsker å notere underveis selv også, og det har det aldri vært innvendinger på. 

Intervju er jo en toveissamtale hvor man skal utveksle et bytteforhold. Intervjuerne bruker notater, skjemaer, penn og papir, så hvorfor skal ikke kandidaten gjøre det samme? Ser faktisk mye mer profesjonelt ut også.

Du tar med notater? Det vil jeg jo gjerne også, men redd det skal se ut som jeg "jukser" da, at jeg ikke egentlig vet hva jeg skal svare og må ha med meg "juksenotater". 

Aldri slått meg at det er sett på som greit å gjøre.

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Pleier å lese meg godt opp på dem jeg skal til intervju hos. Og så pleier jeg å tenke gjennom egen motivasjon og hvorfor jeg mener jeg passer for stillingen, men aldri pugge svar på tentative spørsmål. Gjør man det, kan man gå helt i stå hvis man glemmer noe.

Anonymkode: e45a9...3f0

Akkurat dette. Trenger ikke å lese deg "altfor godt opp", men du skal vite hva de driver med og hva deres verdier er.
Ta deg en runde med intervjuspørsmål som du finner på nettet, slik at du er noenlunde forberedt på hva de kommer til å spørre deg om.

Tenker at du bør bruke minst 1-2 timer på å øve deg på intervjuspørsmål før du skal på intervju. :)

Anonymkode: 96b56...920

Skrevet

Som en som ofte sitter på andre siden av bordet, har jeg gjort meg noen erfaringer. De som oftest gjør det best på intervju, er de som er seg selv og har en god kjemi med oss fra arbeidsgiversiden. De som svarer "perfekt" på alle spørsmål, viser ikke nødvendigvis et troverdig og jordnært bilde av seg selv. Høyttenkning er ikke farlig, det viser derimot hvordan du kommer fram til svaret ditt, noe som ofte forteller oss mer enn innøvde svar.

Men! Det er kjempe, kjempe lurt å ha gjort seg noen tanker om motivasjon og hva en selv kan bidra med i bedriften, inkludert noen konkrete eksempler å vise til. En såkalt elevator pitch kan man nok gjerne øve inn. Og det er veldig bra å stille gode spørsmål til arbeidsgiver. Men det er forskjell på gode og dårlige spørsmål, og det kan være bedre å ikke stille noen enn å bare spørre om klisjeer som "hvordan er arbeidsmiljøet?". Det gjør inntrykk dersom vi blir litt utfordret med spørsmålene og selv må klare å komme med gjennomtenkte svar.

Mitt beste råd er altså å prøve å være deg selv, men med klare tanker om hvorfor de bør velge deg. Vi har brent oss på perfekt innøvde intervjuer før (det har vist seg at de er flinke til å pugge, men ikke så analytiske på sparket, noe som er veldig viktig hos oss), så det i hvert fall ikke det VI ser etter.

Anonymkode: a4c05...aee

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Som en som ofte sitter på andre siden av bordet, har jeg gjort meg noen erfaringer. De som oftest gjør det best på intervju, er de som er seg selv og har en god kjemi med oss fra arbeidsgiversiden. De som svarer "perfekt" på alle spørsmål, viser ikke nødvendigvis et troverdig og jordnært bilde av seg selv. Høyttenkning er ikke farlig, det viser derimot hvordan du kommer fram til svaret ditt, noe som ofte forteller oss mer enn innøvde svar.

Men! Det er kjempe, kjempe lurt å ha gjort seg noen tanker om motivasjon og hva en selv kan bidra med i bedriften, inkludert noen konkrete eksempler å vise til. En såkalt elevator pitch kan man nok gjerne øve inn. Og det er veldig bra å stille gode spørsmål til arbeidsgiver. Men det er forskjell på gode og dårlige spørsmål, og det kan være bedre å ikke stille noen enn å bare spørre om klisjeer som "hvordan er arbeidsmiljøet?". Det gjør inntrykk dersom vi blir litt utfordret med spørsmålene og selv må klare å komme med gjennomtenkte svar.

Mitt beste råd er altså å prøve å være deg selv, men med klare tanker om hvorfor de bør velge deg. Vi har brent oss på perfekt innøvde intervjuer før (det har vist seg at de er flinke til å pugge, men ikke så analytiske på sparket, noe som er veldig viktig hos oss), så det i hvert fall ikke det VI ser etter.

Da er det jo snakk om at folk har misforstått hva som menes med øvelse. 

Når jeg snakker om å øve meg til et innlegg, eller et møte, er det ikke snakk om å øve inn formuleringer.  Det vil aldri høres bra ut. Men akkurat det du beskriver i avsnitt to. Man har kontroll på faktum, man snakker litt høyt med seg selv for å finne formen, man reflekterer litt over ulike aspekter med temaet. Men så må man finne tilbake til den naturlige flyten i monologen/dialogen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da er det jo snakk om at folk har misforstått hva som menes med øvelse. 

Når jeg snakker om å øve meg til et innlegg, eller et møte, er det ikke snakk om å øve inn formuleringer.  Det vil aldri høres bra ut. Men akkurat det du beskriver i avsnitt to. Man har kontroll på faktum, man snakker litt høyt med seg selv for å finne formen, man reflekterer litt over ulike aspekter med temaet. Men så må man finne tilbake til den naturlige flyten i monologen/dialogen. 

Akkurat :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...