Gå til innhold

Blir engstelig etter å ha tatt opp ting i forholdet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vært sammen 5 år, men lærer stadig noe nytt om hverandre da vi tenker ulikt om en del ting. Man hører stadig viktigheten av å kommunisere, men jeg blir så sykt engstelig av å ta opp tibg. Føler det fort kan bli mye "snakk". Og hjelper ikke at samboer ga uttrykk for at det kunne bli litt mye av og til. Samtidig vet jeg ikke om det er noen vei utenom? Tar ting opp på en rolig og konstruktiv måte, men sitter oftr igjen med følelsen av å være "for mye", eller "nå gidder han sikkert ikke mer". Kommer man utenom å ta opp ting ila langvarige forhold? 

Anonymkode: 0600a...20e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sånn i mitt forhold også, og vi har vært sammen i seks år. Vi har nesten konstant en konflikt på gang føles det ut som av og til. Det er ganske slitsomt. Vet ikke om jeg er rett person å råde deg, siden jeg har det sånn selv?

Anonymkode: 42a0b...9f1

Skrevet

Nei, man kommer ikke utenom å ta opp ting. Men det finnes jo grenser for hvor ofte det skal gjøres. Har du noen eksempler? Hvor ofte har dere slike diskusjoner, og er det bare du som tar opp ting?

Man må også svelge noen kameler i et forhold, og akseptere noen ting ved partner som de er. Min søster er ganske konfronterende i formen, det har hun vært hele oppveksten, og også i forhold, og det er typisk at det alltid rettferdiggjøres med at "kommunikasjon er essensen i et forhold".

Anonymkode: cdb53...62c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, man kommer ikke utenom å ta opp ting. Men det finnes jo grenser for hvor ofte det skal gjøres. Har du noen eksempler? Hvor ofte har dere slike diskusjoner, og er det bare du som tar opp ting?

Man må også svelge noen kameler i et forhold, og akseptere noen ting ved partner som de er. Min søster er ganske konfronterende i formen, det har hun vært hele oppveksten, og også i forhold, og det er typisk at det alltid rettferdiggjøres med at "kommunikasjon er essensen i et forhold".

Nei, jeg er helt enig. Og jeg biter i meg ganske mye. Også varierer det jo veldig og. Men kjenner jeg noe gnager vil jeg gjerne lufte det. Blir ikke sint, men tar det opp så begge får mulighet til å gi sitt perspektiv. Han tar også opp ting! Idag tok jeg opp en hendelse i går hvor jeg ikke følte at han tok hensyn eller ivaretok meg slik jeg kunne ønsket. Var veldig nyttig med hans perspektiv til en annen gang. 

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, jeg er helt enig. Og jeg biter i meg ganske mye. Også varierer det jo veldig og. Men kjenner jeg noe gnager vil jeg gjerne lufte det. Blir ikke sint, men tar det opp så begge får mulighet til å gi sitt perspektiv. Han tar også opp ting! Idag tok jeg opp en hendelse i går hvor jeg ikke følte at han tok hensyn eller ivaretok meg slik jeg kunne ønsket. Var veldig nyttig med hans perspektiv til en annen gang. 

Hvorfor tok du det ikke opp med han der og da, idet det skjedde? Det kan være et godt tips til neste gang. All den tiden du holder på det, så jobber hjernen din med denne irritasjonen og smerten, og den bygger seg større. Da vil du ha langt mer behov for å snakke ut enn du ville hatt dersom du tok han i det akkurat da det skjedde. 

Anonymkode: 463de...406

• Liker 2
Skrevet

Hvert sammen i 4 år og slår hatt behov for å ta opp noe. Ting flyter bra i forholdet og ingenting som er så irriterende at det trengs å snakkes om.

Vi har vel en diskusjon to til 4 ganger i året om barnemor som misbruker oss litt vel mye når det kommer til barna. At hun dumper dem hos oss når hun selv føler for det. Uten å gi beskjed. Men aldri noen krangling 🙂

Når forholdet inneholder så mye alvorsprat er det kanskje på tide å vurdere hele forholdet. Da er det ingen match hvis dere er så forskjellige 🤔

Anonymkode: b2e9d...0cd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor tok du det ikke opp med han der og da, idet det skjedde? Det kan være et godt tips til neste gang. All den tiden du holder på det, så jobber hjernen din med denne irritasjonen og smerten, og den bygger seg større. Da vil du ha langt mer behov for å snakke ut enn du ville hatt dersom du tok han i det akkurat da det skjedde. 

Fordi det var andre til stede rett og slett. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det blir også større for den andre parten. I stedet for "hva mente du med det?", så blir det "jeg må ta opp noe med deg". 

Jeg hadde det litt slik i starten av forholdet, at jeg kunne bli usikker på ting, og så gikk det en eller to dager før jeg følte at jeg måtte si noe. Det at man ikke har den spontanreaksjonen betyr kanskje at man er litt selvbevisst eller vokter seg for mye?

Jeg har nå vært sammen med kjæresten i tre år, og nå tar jeg ting når de oppstår, så vi har veldig sjelden sånne "ta opp"-diskusjoner.

Skrevet

Hvor alvorlig er det før du føler at du må ta opp ting? Tar du samtalen om det ligger en gaffel igjen på kjøkkenbordet?

Anonymkode: d3d62...f87

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvor alvorlig er det før du føler at du må ta opp ting? Tar du samtalen om det ligger en gaffel igjen på kjøkkenbordet?

Nei, sist var det at han ikke sa ifra om at han skulle ha gjester hjemme, og heller ikke inkluderte meg eller introduserte meg til dem, slik at jeg ble veldig usikker. Ville ta opp at jeg liker å få vite på forhånd hvis mulig, og at jeg ville forklare at jeg kan bli utrygf i slike settinger pga. diverse. Er på det nivået. Overser veeeeldig mye småting fordi det ikke er verdt det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, sist var det at han ikke sa ifra om at han skulle ha gjester hjemme, og heller ikke inkluderte meg eller introduserte meg til dem, slik at jeg ble veldig usikker. Ville ta opp at jeg liker å få vite på forhånd hvis mulig, og at jeg ville forklare at jeg kan bli utrygf i slike settinger pga. diverse. Er på det nivået. Overser veeeeldig mye småting fordi det ikke er verdt det. 

Jeg ville sagt at sånn oppførsel var helt uaktuell. Selv random roomies sier jo fra om man planlegger å bruke stua. Og hva er vitsen med å bo sammen om man hverken tar hensyn eller er inkludert i hverandres liv?

Anonymkode: b1e6e...a39

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville sagt at sånn oppførsel var helt uaktuell. Selv random roomies sier jo fra om man planlegger å bruke stua. Og hva er vitsen med å bo sammen om man hverken tar hensyn eller er inkludert i hverandres liv?

Anonymkode: b1e6e...a39

Nemlig. Så ingen liten ting å ta opp slil folk her antar at jeg driver med. Sukk. 

Skrevet

Angående besøk når man er samboere. Planlegger man besøk hvor man skal okkupere stua så den andre må ut av huset eller være på kjøkkenet eller soverommet resten av kvelden, så er det greit å avtale på forhånd. Ellers så spør vi ikke om lov om noen stikker innom for en kaffe. Men da er vi jo inkluderende; "Hei! Husker du Knut fra Trondheim som jeg har fortalt deg om? Han stakk innom en tur siden han var i byen" "Så hyggelig! Trine, her. Blir du til middag, eller? Vi skal ha Taco, vi lager alltid plenty! Det hadde vært kjempekoselig,"

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Angående besøk når man er samboere. Planlegger man besøk hvor man skal okkupere stua så den andre må ut av huset eller være på kjøkkenet eller soverommet resten av kvelden, så er det greit å avtale på forhånd. Ellers så spør vi ikke om lov om noen stikker innom for en kaffe. Men da er vi jo inkluderende; "Hei! Husker du Knut fra Trondheim som jeg har fortalt deg om? Han stakk innom en tur siden han var i byen" "Så hyggelig! Trine, her. Blir du til middag, eller? Vi skal ha Taco, vi lager alltid plenty! Det hadde vært kjempekoselig,"

Ikke sant. Så absolutt noe verdt å ta opp. Forhåpentligvis bedre neste gang.. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nemlig. Så ingen liten ting å ta opp slil folk her antar at jeg driver med. Sukk. 

Folk antar selvsagt at du tar opp småting, fordi det er noe galt med forholdet hvis du til stadighet må ta opp "store ting" som han burde ha forstått.

Gjest CamillaCollett
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.10.2021 den 15.43):

Vært sammen 5 år, men lærer stadig noe nytt om hverandre da vi tenker ulikt om en del ting. Man hører stadig viktigheten av å kommunisere, men jeg blir så sykt engstelig av å ta opp tibg. Føler det fort kan bli mye "snakk". Og hjelper ikke at samboer ga uttrykk for at det kunne bli litt mye av og til. Samtidig vet jeg ikke om det er noen vei utenom? Tar ting opp på en rolig og konstruktiv måte, men sitter oftr igjen med følelsen av å være "for mye", eller "nå gidder han sikkert ikke mer". Kommer man utenom å ta opp ting ila langvarige forhold? 

Hvorfor blir du engstelig av å ta opp ting? Det er jo kanskje det viktigste å ta opp ;) Det skal ikke være sånn at du er redd for å spørre om noe eller si fra om noe du synes er ugreit. Han har vel i blant ting han vil ta opp, han også?

Skrevet
CamillaCollett skrev (1 minutt siden):

Hvorfor blir du engstelig av å ta opp ting? Det er jo kanskje det viktigste å ta opp ;) Det skal ikke være sånn at du er redd for å spørre om noe eller si fra om noe du synes er ugreit. Han har vel i blant ting han vil ta opp, han også?

Redd han skal bli lei av å snakke om forholdet.. 

Skrevet

Prøv å ta opp ting uten å kritisere han. Bare fokusere på hva ditt behov er.

Ikke si det er dumt at han ikke presenterte deg og at det virket som han er flau over deg. Ikke klag over at han ikke sa han skulle ha besøk og at du sto der som en idiot når du egentlig kunne lagt andre planer.

Si at du har behov for å være inkludert i ditt eget hjem og at du gjerne vil hilse på gjestene hans neste gang. Si også at du gjerne kan finne på ting når han har besøk, og at det da er lurt om han gir beskjed i forkant så du kan planlegge med dine venner

• Liker 1
Gjest CamillaCollett
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Redd han skal bli lei av å snakke om forholdet.. 

Den frykten må du øve deg på å ignorere. Kan man ikke ta opp problemer er ikke forholdet verdt å beholde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...