Gå til innhold

Barn & tenåringer som skal dusje og vaske klærne sine hele tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mor til en jente på 13 og en gutt på 17.

Da gutten var 13 var det et ork for han å dusje og det var noe han strengt tatt gjorde kun etter fotballtrening, klesvask visste han ikke hva det var for noe.

Han var heller ikke på sosiale medier da han var 13 år.

Nå er datteren min blitt en minifjortis, er på tiktok / snap og Instagram og blitt helt besatt av at klærne skal vaskes etter kun et par timers bruk selv om de er flekkfrie og ikke lukter, og nå har hun fått for seg at hun må dusje 2 ganger daglig og helst vaske sitt lange hår, selv om hun ikke har vært fysisk aktiv.

Årsaken er fordi man blir så skitten og ekkel når man går gjennom byen eller sitter på bussen på vei hjem fra skolen sier hun, og dette har hun lært på Instagram/tiktok og diverse blogger.

Jeg sier det holder med å skifte til innebukse når hun kommer hjem, slik at hun slipper å sitte i sofaen med samme bukse som hun har sittet på bussen med, men jenta er helt besatt av denne dusjingen og bytting av klær, og hun har jo ikke kommet skikkelig i puberteten heller så det er jo ikke sånn at håret er fett og at hun lukter svette.

Er det virkelig så mye innflytelse fra disse influencerne?

Jeg holder på å bli gal av disse divanykkene og badet er konstant fullt av rene klær som hun krever må vaskes.

Noen andre foreldre som opplever dette?

Anonymkode: ee17f...865

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke aktuelt her. Ikke har hun noe ønske om det heller. 

Anonymkode: 329b4...b42

• Liker 11
Skrevet

Ja, kjenner meg igjen. Her er det gutt 14 år som dusjer og skal vaske klær hele tiden (han vasker ikke klær selv).

Han MÅ dusje hver dag, helst i 20-30 minutter. Det går jo så mye varmtvann med at jeg holder på å bli sprø. Har ikke hørt han snakke om at han lærer dette på insta/snap/tik tok, men dette er vel en fase i de fleste ungdommers liv er det ikke?

Anonymkode: 64431...5e3

• Liker 2
Skrevet

Derfor må mine unger vaske klær selv når de kommer i den alderen. Vi vasker ikke, henger ikke på tørk og bretter ikke. Hr man nykker får man ordne seg selv.

• Liker 25
Skrevet

Høres mer ut som OCD for meg...

• Liker 36
Skrevet

Prøv å overtale til at klær også bare kan luften og brukes igjen. Evt bruke kortvask og da får de ordne vasken selv. 

Anonymkode: f8794...b82

• Liker 2
Skrevet
BobbySocks skrev (Akkurat nå):

Derfor må mine unger vaske klær selv når de kommer i den alderen. Vi vasker ikke, henger ikke på tørk og bretter ikke. Hr man nykker får man ordne seg selv.

Lurt å prøve dette, ts! Så kan det hende at hun ikke gidder å holde på sånn lenger, etterhvert.

Anonymkode: 20cb5...220

• Liker 11
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Prøv å overtale til at klær også bare kan luften og brukes igjen. Evt bruke kortvask og da får de ordne vasken selv. 

Luftes 

• Liker 1
Skrevet

Hvis hun "krever" at de skal vaskes så hadde jeg sagt plent nei. Og hun er strengt tatt stor nok til å vaske klær selv.

Anonymkode: 22daa...dc6

• Liker 18
Skrevet

I dag er det jo så moderne blant barn og tenåringer at de skal være miljøvennlige, men dette er jo overhodet ikke miljøvennlig og det har jeg fortalt henne også.

Hun har selv sagt at mange på some sier at håret blir så skittent når man går gjennom byen på grunn av forurensing og svette, derfor må det vaskes morgen og kveld, for man kan ikke legge seg på en ren hodepute med hår som ikke vært vasket siden tidlig på morgenen🙄

Jeg har faktisk ikke husket på å spørre henne om venninnene gjør det samme, men hun refererer til det hun ser på Internett, og da tror hun at det skal være sånn.

Hun har også en besettelse med ansiktsmasker og bruker lommepengene sine på facesheets / masker som hun bruker nesten daglig, og når jeg spør henne hvorfor hun smører på seg disse ansiktsmaskene og hva de skal hjelpe for, så sier hun at det vet hun ikke men det er bare sånn det skal være.

Jeg kan ikke akkurat si at jeg gleder meg til årene som kommer, da hun blir enda mer fjortis

Ts

• Liker 7
Skrevet

Her har ungene vasket alt av egne klær omtrent fra de var 12-13 år. De får selvfølgelig ikke lov å vaske et plagg av gangen, så de må fylle opp så maskinen full. 

Anonymkode: 6729e...517

• Liker 4
Skrevet

Tror det kan være ganske effektivt å la henne vaske og ordne sine egne klær. Du er vel ikke vaskehjelpen hennes?

Vaske håret etter en tur på bussen høres nærmest ut som begynnende tvangstanker...?

Anonymkode: e97a0...f0f

• Liker 17
Skrevet

Det første er å ta en samtale om at ikke alle på Internett snakker sant. Hår og ansikt skades av for mye og ofte vasking. Dersom hun MÅ vaske håret hver dag, så kan du begrense det til en gang om dagen. Du er forelder og har lov til å sette grenser når barna tar dårlige valg. Ang. Klær så tenker jeg at du bare ikke vasker de dersom du vet at de kun har blitt brukt en gang, eller noen timer. Bare la det ligge, eller legg det tilbake på rommet hennes. Vi bruker ikke masse strøm og energi, vaskemidler osv for at hun skal bruke en genser i 3 timer! Etterhvert har hun da ikke klær kan bruke, og må gå naken, eller så bruker hun klærne flere ganger. 

Anonymkode: 04525...9d1

• Liker 19
Skrevet

Har en gutt på 13 som dusjer 2-3 ganger om dagen. Holder på å bli sprø av alle håndklær som ligger slengt utover badet. Bruker gjerne 2-3 håndklær hver gang også! Vi har en ganske stor dusj, så han ligger i dusjen og ser på tlf. Han skifter samtidig undertøy og t-skjorter. Skal sies at han er veldig aktiv og svetter mye, men veldig opptatt av at han skal lukte godt. Hvis din datter vil vaske klærne etter bare å ha brukt de noen timer, kan du ikke late som om du har vasket dem? 

Anonymkode: 677e6...889

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror det kan være ganske effektivt å la henne vaske og ordne sine egne klær. Du er vel ikke vaskehjelpen hennes?

Vaske håret etter en tur på bussen høres nærmest ut som begynnende tvangstanker...?

Anonymkode: e97a0...f0f

Hun tror at alt som disse jentene på Snap og Instagram og tiktok sier er hellig og hun er helt hektet

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det første er å ta en samtale om at ikke alle på Internett snakker sant. Hår og ansikt skades av for mye og ofte vasking. Dersom hun MÅ vaske håret hver dag, så kan du begrense det til en gang om dagen. Du er forelder og har lov til å sette grenser når barna tar dårlige valg. Ang. Klær så tenker jeg at du bare ikke vasker de dersom du vet at de kun har blitt brukt en gang, eller noen timer. Bare la det ligge, eller legg det tilbake på rommet hennes. Vi bruker ikke masse strøm og energi, vaskemidler osv for at hun skal bruke en genser i 3 timer! Etterhvert har hun da ikke klær kan bruke, og må gå naken, eller så bruker hun klærne flere ganger. 

Anonymkode: 04525...9d1

Joda jeg sier det og jeg lar klærne hennes ligge på gulvet på rommet i både en og to uker, og jeg har også tatt klær som hun har kastet på baderomsgulvet og lagt de tilbake til rommet hennes.

Jeg kan ikke nekte henne å dusje men jeg prøver å si at det ikke er nødvendig å vaske håret hver gang, og da sier hun at hun har så fett hår at hun må vaske det.

Jenta har ikke fett hår om unngår en uke uten å vaske det og vet ikke hvordan fett hår ser ut.

Jeg har kjøpt en tørrsjampo til henne som hun kan bruke istedenfor å vaske det, slik at jeg slipper å få en hysterisk krangel hver kveld.

Ts

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har en gutt på 13 som dusjer 2-3 ganger om dagen. Holder på å bli sprø av alle håndklær som ligger slengt utover badet. Bruker gjerne 2-3 håndklær hver gang også! Vi har en ganske stor dusj, så han ligger i dusjen og ser på tlf. Han skifter samtidig undertøy og t-skjorter. Skal sies at han er veldig aktiv og svetter mye, men veldig opptatt av at han skal lukte godt. Hvis din datter vil vaske klærne etter bare å ha brukt de noen timer, kan du ikke late som om du har vasket dem? 

Anonymkode: 677e6...889

God ide😉

Skrevet

Som å lese om meg når jeg var i den alderen, og da fantes ikke SoMe 😂😂😂

Dusjet, vasket håret og skiftet klær over en lav sko. Det gikk over.

Anonymkode: b6207...c76

• Liker 2
Skrevet

Ville iallfall ikke vasket rene klær. Om hun uannsett bare leverer dem til vask så bare sjekk om de er skitne, rist dem og brett dem og lever den tilbake "vasket". 

Sånn ellers tenker jeg at dette bør stoppes tidlig før det utvikler seg til å bli tvangsmessig, men jeg vet ikke om det er bedre å la det gå litt og se om det går over eller om det er best å være streng.. Hvor lenge har det holdt på? Kan du forsøke å få ut av henne igjen om venninner gjør det samme? Om det blir et utbredt "problem" i klassen feks så kanskje helsesøster kan komme og snakke med dem, er jo dumt om man får en generasjon med vaske-tvangstanker pga pandemi og tiktok...

Nå ville ikke jeg latt noen i husstanden sløse masse med strøm og varmtvann på pga innfall, du kan godt forklare hva det koster og at det ikke er ok, hun er gammel nok til det. Man kan sette grenser for ungdommer. 

Anonymkode: a4854...a72

• Liker 18
Skrevet

Vi ser jo en del av dette på forumet og, folk som må skifte bukser etter at de har tatt bussen, og dumper en mann fordi han går med samme par sokker to dager på rad. Mange er fullstendig hysteriske når det gjelder disse tingene, og tror oppriktig dette er hygiene.

Anonymkode: 22e2e...fc2

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ville iallfall ikke vasket rene klær. Om hun uannsett bare leverer dem til vask så bare sjekk om de er skitne, rist dem og brett dem og lever den tilbake "vasket". 

Sånn ellers tenker jeg at dette bør stoppes tidlig før det utvikler seg til å bli tvangsmessig, men jeg vet ikke om det er bedre å la det gå litt og se om det går over eller om det er best å være streng.. Hvor lenge har det holdt på? Kan du forsøke å få ut av henne igjen om venninner gjør det samme? Om det blir et utbredt "problem" i klassen feks så kanskje helsesøster kan komme og snakke med dem, er jo dumt om man får en generasjon med vaske-tvangstanker pga pandemi og tiktok...

Nå ville ikke jeg latt noen i husstanden sløse masse med strøm og varmtvann på pga innfall, du kan godt forklare hva det koster og at det ikke er ok, hun er gammel nok til det. Man kan sette grenser for ungdommer. 

Anonymkode: a4854...a72

Det har eskalert de siste fire til seks månedene og har blitt veldig opptatt av sosiale medier, utseendet sitt og har begynt å smøre på seg tykke lag med foundation og concealer og ser bare på sminkevideoer.

Skal finne ut om venninnene hennes er likedan.

Håper virkelig det er en fase som går over, hvis ikke blir det noen heftige år fremover.

Ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...