Gå til innhold

Svertesopp på silikonfuger i dusjsonen, hvordan å bli kvitt det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har prøvd? 

Anonymkode: e6a62...e84

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klorin.

Anonymkode: ab253...25e

• Liker 1
Skrevet

Lurer på det samme, har du bilde av ditt ts? 

Anonymkode: 842e0...b52

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Klorin.

Anonymkode: ab253...25e

Har du prøvd? 

Skrevet

Helt vanlig rengjøring, forebyggende så skal fugene gjøres rent samtidig som alt annet i rommet. Om du mener det er mer enn normalt så kan det hende det er dårlig ventilasjon og/eller gammel fug som burde byttes ut.  En baderomsvifte er ekstremt effektiv og billig å installere.

Anonymkode: 4fe9f...ca1

Skrevet

Går vekk med vanlig rengjøring. Klorin kan brukes.

Årsaken er dårlig ventilasjon og det bør forbedres. Baderomsvite (kan gjerne gå hele tiden hvis det ikke er annen ventilasjon i boligen) og god spalte på minst 15 mm, helst 20 mm, mellom dørblad og terskel. Husk at luften må få sirkulere langs veggene, så ikke sett dusjdørene i helt åpen eller helt lukket stilling.

Skrevet

Jeg opplever ikke at de svarte prikkene som sitter inni selve silikonen går bort ved rengjøring? Det er akkurat som om prikkene ligger inni eller bak silikonen, så umulig å få skrubbet det bort.

For vår del blir nok løsningen å fjerne silikonen og legge ny.

Anonymkode: dbf27...1f1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg opplever ikke at de svarte prikkene som sitter inni selve silikonen går bort ved rengjøring? Det er akkurat som om prikkene ligger inni eller bak silikonen, så umulig å få skrubbet det bort.

Enig, de går ikke bort 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, bytt fugene.

Anonymkode: dcb99...b5a

Skrevet

Vi måtte bytte fugene. Prikkene er jo inni fugene, så man kan jo gnukke og gni så mye man vil, men det går ikke bort før silikonen er borte. Jeg vasker bad, også fuger i badedusjkaret, 2-3 ganger i uka, så har ikke med renholdet å gjøre. 

Vi hadde svært dårlig ventilasjon på vårt bad på den tida, men vi utbedret det så fort vi fikk råd, og ikke hatt problemet siden. 

Anonymkode: a3345...473

Skrevet

Fugene kan byttes ut. Leste nettopp at de burde byttes hvert 5 år. 

Anonymkode: 12352...0a3

Skrevet

Det er superenkelt og superraskt å bytte fuger. Gjør det innimellom selv om det ikke er misfarge, da fuger i dusj og på vaskerom ser slitt ut etterhvert. 

Anonymkode: 4b467...186

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

En baderomsvifte er ekstremt effektiv og billig å installere.

Anonymkode: 4fe9f...ca1

Billig vil jeg ikke si det er. Koster vel rundt 15.000 kr å få tatt hull i veggen pluss elektriker som monterer avtrekksvifte. Det er en jobb som krever flere håndverkere, så det koster deretter.

Anonymkode: 6a5e9...06c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er superenkelt og superraskt å bytte fuger. Gjør det innimellom selv om det ikke er misfarge, da fuger i dusj og på vaskerom ser slitt ut etterhvert. 

Jeg tror ikke jeg kan gjøre noe sånt selv. Er det rørlegger som kan hjelpe? Eller flislegger? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror ikke jeg kan gjøre noe sånt selv. Er det rørlegger som kan hjelpe? Eller flislegger? 

Det er veldig enkelt. Jeg fikset selv første gang, etter en youtube video. Og blir det stygt drar du av og prøver igjen. 

Du drar av en bit, tar det med til jernvare, de finner farge til deg. Du drar av all silikon, skraper med kjøkkenkniv, vasker over med baderomsspray for å fjerne alt fett. Sprøyter silikon (ikke for mye!), drar over med fingeren (dyppes i en liten skål med vann og en dråpe zalo), eller bruker en plastdings fra jernvare jeg aldri har sett vitsen med. 

- Hilsen kvinnelig akademiker med 10 tommeltotter. 

(ja, en fliselegger vil gjøre dette. Men det koster deg ca 3-4 000, i stedet for en tube til 80 kr. Og det er egentlig ingenting å tape, for du klarer ikke å ødelegge noe om du prøver selv først) 

Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Billig vil jeg ikke si det er. Koster vel rundt 15.000 kr å få tatt hull i veggen pluss elektriker som monterer avtrekksvifte. Det er en jobb som krever flere håndverkere, så det koster deretter.

Anonymkode: 6a5e9...06c

Det er en jobb som krever litt praktisk sans og vilje. 1500,- spenn, så får du en pen og effektiv vifte.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er veldig enkelt. Jeg fikset selv første gang, etter en youtube video. Og blir det stygt drar du av og prøver igjen. 

Du drar av en bit, tar det med til jernvare, de finner farge til deg. Du drar av all silikon, skraper med kjøkkenkniv, vasker over med baderomsspray for å fjerne alt fett. Sprøyter silikon (ikke for mye!), drar over med fingeren (dyppes i en liten skål med vann og en dråpe zalo), eller bruker en plastdings fra jernvare jeg aldri har sett vitsen med. 

- Hilsen kvinnelig akademiker med 10 tommeltotter. 

(ja, en fliselegger vil gjøre dette. Men det koster deg ca 3-4 000, i stedet for en tube til 80 kr. Og det er egentlig ingenting å tape, for du klarer ikke å ødelegge noe om du prøver selv først) 

Skrape for platetopp er mer skånsomt og "treffsikkert". 

Anonymkode: a3345...473

Skrevet

Ifølge flisleggeren her går ikke svartsopp i silikonen bort.

Dette er en god grunn til å velge svart silikon når dere skal pusse opp badet

Anonymkode: 13d29...87f

Skrevet

Baderomssilikon har soppmiddel i miksen, så det skal under normale omstendigheter ikke være et problem med soppvekst på bad. Da kan det være noen underliggende problemer man kanskje burde få kontrollert. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...