Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg forstår ingenting, har prøvd å google lenge nå men jeg må visst ha ting inn med teskje :)

Jeg går på AAP, kan jeg da ta ut engangsstønad og beholde AAP (så lenge jeg klarer å gjennomføre avtalt aktivitet etter fødsel) ?
Mannen min er i full jobb, og jeg leste at dersom jeg tar ut engangsstønad mister han retten til fedrekvoten - men han kan enda ha rett til foreldrepenger? Hva er forskjellen på fedrekvote og foreldrepenger? Hva ville dere gjort i min situasjon?

Jeg har forresten en plan om å enten begynne i jobb igjen eller ta opp studier noen måneder etter babyen kommer, viss det har noe å si?

Anonymkode: cb335...936

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du velger engangsstønad kan verken du eller far ta foreldrepermisjon. Det betyr at far ikke får foreldrepenger. Det vil ikke lønne seg for dere.

Når du går på aap har du rett på foreldrepenger. Beløpet vil være samme som aap +barnetillegg. 

Siden du tenker å begynne i jobb eller studier noen mnd etter fødsel er Det lurt om far kan ta foreldrepermisjon, slik at noen får betalt for å være hjemme med babyen. Far vil få foreldrepenger beregnet ut i fra sin inntekt.

Anonymkode: dc11c...06d

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvis du velger engangsstønad kan verken du eller far ta foreldrepermisjon. Det betyr at far ikke får foreldrepenger. Det vil ikke lønne seg for dere.

Når du går på aap har du rett på foreldrepenger. Beløpet vil være samme som aap +barnetillegg. 

Siden du tenker å begynne i jobb eller studier noen mnd etter fødsel er Det lurt om far kan ta foreldrepermisjon, slik at noen får betalt for å være hjemme med babyen. Far vil få foreldrepenger beregnet ut i fra sin inntekt.

Anonymkode: dc11c...06d

Hvis mor velger engangsstønad har far rett på foreldrepenger, men ikke pappakvoten. Kravet er at mor er for syk til å ta seg av barnet, eller er i godkjent aktivitet som kan utføres etter fødsel (etter 7 uker) gjennom veilederen sin på NAV. Far kan få 40 eller 50 uker (100 eller 80%) med foreldrepermisjon. 

https://m.facebook.com/navforeldrepenger/photos/a.252484214773052/2186553314699456/

Se kommentarfelt, litt langt ned, for nettopp AAP. 

Anonymkode: a1942...a94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...