Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jobbet en stund som pedleder/barnehagelærer/pedagog i barnehage. Har jobbet i forskjellige barnehager og stillinger og er nå så utslitt av hele opplegget barnehage. Brenner virkelig for yrket men kjenner virkelig at jeg må ha en pause. Problemet er hva man da kan jobbe med. Egentlig kunne jeg tenke meg en jobb med mindre jobb med mennesker på den måten, og gjerne mindre ansvar/lederansvar. Rett og slett fordi jeg ikke orker akkurat nå.

noen tips? Er egentlig åpen for nesten hva som helst, men om man kunne benyttet kompetansen eller jobbet innenfor tematikken barn/utdanning osv på en eller annen måte er jo det fint. Men kunne jo feks jobbet i en organisasjon, på et museum eller et bibliotek eller lignende uten riktig utdanning? Og en rekke «enklere» jobber som butikk osv er man jo sikkert overkvalifisert for og må mye ned i lønn. Gaaah, trenger noen inspirerende innspill😊

Anonymkode: f93c1...014

• Liker 1
Skrevet

Vaskedame? 

Anonymkode: 0846b...c7a

Skrevet

Du må nok berre sjekke ledige stillinger der du bor. Vanskeleg for oss å foreslå aktuelle jobbar til deg, gitt!

Skrevet

Jeg har bare begynt på ny utdanning jeg. Slet med å finne jobb. Søkte på jobb ledig jobb på bibliotek barneavdeling. Fikk ikke jobben. De ønsket en som var utdannet bibliotekar. Søkt på jobb i organisasjon, der heller fikk jeg ikke jobb. De ønsket en som hadde erfaring innen administrasjon og organisasjon eller var utdannet innenfor dette. Vanskelig å finne seg jobb innenfor noe annet selv med bhg lærer utdanning. Folk flest tenker at vi er utdannet i å kose og prate med barn. Presiser i en søknad at du har erfaring med alt det som ikke direkte involverer barn, så kommer du sikkert til intervju. 

Anonymkode: edac4...bfd

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har jobbet en stund som pedleder/barnehagelærer/pedagog i barnehage. Har jobbet i forskjellige barnehager og stillinger og er nå så utslitt av hele opplegget barnehage. Brenner virkelig for yrket men kjenner virkelig at jeg må ha en pause. Problemet er hva man da kan jobbe med. Egentlig kunne jeg tenke meg en jobb med mindre jobb med mennesker på den måten, og gjerne mindre ansvar/lederansvar. Rett og slett fordi jeg ikke orker akkurat nå.

noen tips? Er egentlig åpen for nesten hva som helst, men om man kunne benyttet kompetansen eller jobbet innenfor tematikken barn/utdanning osv på en eller annen måte er jo det fint. Men kunne jo feks jobbet i en organisasjon, på et museum eller et bibliotek eller lignende uten riktig utdanning? Og en rekke «enklere» jobber som butikk osv er man jo sikkert overkvalifisert for og må mye ned i lønn. Gaaah, trenger noen inspirerende innspill😊

Det er forresten muligheter innenfor fagenhet og spesialpedagogikk. Litt kontor samtidig som du reiser rundt å jobber med barn i barnehage som har fått ekstra ressurs og hjelp. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er forresten muligheter innenfor fagenhet og spesialpedagogikk. Litt kontor samtidig som du reiser rundt å jobber med barn i barnehage som har fått ekstra ressurs og hjelp. 

Det krever spes.ped, med mindre du bor på et bittelite sted hvor de ikke får kvalifiserte søkere. 

TS: Jeg er også førskolelærer, og i perioder hvor jeg har hatt det som deg, har jeg jobbet som miljøterapeut i bolig med rus/psykiatri/psykisk utviklingshemmede. 

Anonymkode: 002ad...fae

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det krever spes.ped, med mindre du bor på et bittelite sted hvor de ikke får kvalifiserte søkere. 

TS: Jeg er også førskolelærer, og i perioder hvor jeg har hatt det som deg, har jeg jobbet som miljøterapeut i bolig med rus/psykiatri/psykisk utviklingshemmede. 

Jeg kjenner flere som kun har bhg lærer utdanning som jobber som spes Ped i fagenhet. Det er en mellomstor by. Man kan være heldig. Og jeg vet ikke hvor TS bor, om det er en stor eller liten by. Det er lov å sende inn en søknad og prøve ☺️

• Liker 2
Skrevet

Familiehjem eller beredskapshjem. 

Anonymkode: bd937...e94

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Familiehjem eller beredskapshjem. 

Anonymkode: bd937...e94

En som er lei unger skal ha hovedansvar for unge med store problemer. Ikke god i hue du.

Anonymkode: 5827a...e51

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

En som er lei unger skal ha hovedansvar for unge med store problemer. Ikke god i hue du.

Er forsåvidt ikke lei av unger. Men av barnehageppplegget med alt det innebærer av et ekstremt stress og press og for dårlige rammer for god faglighet. Men når det er sagt har du  rett i at jeg nok kunne tenkt meg noe annet enn å jobbe med barn / mennesker med problemer akkurat nå ja😀

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjenner flere som kun har bhg lærer utdanning som jobber som spes Ped i fagenhet. Det er en mellomstor by. Man kan være heldig. Og jeg vet ikke hvor TS bor, om det er en stor eller liten by. Det er lov å sende inn en søknad og prøve ☺️

Jeg kjenner også flere. Dette er i Oslo. Jeg søkte på en sånn stilling selv, som vernepleier, og de var desperate etter å få meg, da de trengte 5 stk på kort tid.

Anonymkode: 67f31...ae0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vaskedame? 

Kjære tid. Så nedverdigende, som om man som bhg lærer ikke kan brukes til annet en bhg og vasking. 

Anonymkode: 110aa...c5f

Skrevet

Fikk du da lønn som miljøterapeut eller miljøarbeider? 

Jeg har erfaring med at det mer helserelaterte utdanninger som får disse stillingene. 

• Liker 1
Skrevet
Blodbøk skrev (6 minutter siden):

Fikk du da lønn som miljøterapeut eller miljøarbeider? 

Jeg har erfaring med at det mer helserelaterte utdanninger som får disse stillingene. 

Jeg fikk lønn som miljøterapeut. Trivdes egentlig veldig godt i den jobben, men som du sier, man har jo feil utdanning, og da går selvfølgelig kvalifisert helsepersonell foran i ansettelser. Jeg fikk ikke fast ansettelse fordi jeg hadde feil utdanning, og da valgte jeg å gå tilbake til barnehage og fast jobb.

Skrevet

Man trenger ikke være lei av barn selv om man ikke ønsker barnehagejobb lenger. Jeg blir aldri lei av barna. Barna var det jeg elsket mest å jobbe med ❤️ Man blir så uendelig glad i de. For min del så dro jeg hjem med dårlig samvittighet hver dag. Jeg følte aldri at jeg fikk jobbet med barna som jeg ønsket eller hadde forestilt meg. Hadde jeg visst at språkgrupper, pedagogiske aktiviteter og annet hele tiden måtte vike for møter og plantid og alt mulig annet så hadde jeg aldri valgt yrket. Hadde jeg visst at jeg skulle sende over så mange barn i skole som ikke fikk den hjelpen de trengte for å møte skole med ressurser så hadde jeg aldri valgt den jobben. Hadde jeg visst at alle de barna som trengte mest ofte fikk minst, så hadde jeg aldri valgt den jobben. Så jeg orket ikke mer. Men jeg kommer til å savne kosen det var å lese bøker, ha barna på fanget, lære de nye ting, trøsten jeg ga når de var lei seg, klemmene og omsorgen. Så kanskje jeg begynner i bhg etter en liten pause 😅🥰

• Liker 1
Annonse
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjære tid. Så nedverdigende, som om man som bhg lærer ikke kan brukes til annet en bhg og vasking. 

Har man hjulpet barn med å gå på do og smøre brødskiver som yrke, så er vel ikke vaskedame så ille?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har man hjulpet barn med å gå på do og smøre brødskiver som yrke, så er vel ikke vaskedame så ille?

Når man vet så lite om barnehageyrket, bør man egentlig bare tie stille. Jeg aner ikke noe om renholdsyrket, så da svarer jeg ikke i tråder som omhandler det. Ser du så enkelt det kan være? 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

🤣🤣 så tøysete 😂😂 

Skrevet

Jeg valgte å ta spesialpedagogikk 1 og 2,i tillegg til klinisk miljøterapi. Dette har åpnet opp for at jeg kan jobbe i PPtjenesten, miljøterapeut, familieråd, abup, barnevern mm. Så om du er villig til ekstra utdanning er det en mulighet. Sfo leder er og en ting, men igjen lederansvar. Jeg trivdes faktisk veldig godt på bensinstasjon hvor man fikk utdelt rutiner på et ark for det aktuelle skiftet, det var en god kontrast. Man fikk og bruk for bhg utdanning i form av å tenke kreativt i litt forskjellig situasjoner, omsorg for økt kundeservice. Av og til litt løse konflikter når feks to kunder er uenige i køa. 

Anonymkode: ea69a...82c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg fikk lønn som miljøterapeut. Trivdes egentlig veldig godt i den jobben, men som du sier, man har jo feil utdanning, og da går selvfølgelig kvalifisert helsepersonell foran i ansettelser. Jeg fikk ikke fast ansettelse fordi jeg hadde feil utdanning, og da valgte jeg å gå tilbake til barnehage og fast jobb.

Jeg har hørt litt forskjellig. Har hørt om pedagoger som jobber fast som miljøterapeut også? Hvor langt vikariat hadde du? Og kunne du jobbet tilnærmet fult, bare ikke få fast? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...