Gå til innhold

Truls a la Helstrøm - vegetarburger - parmesan, er det vegetarisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter å ser på litt av årets Truls a la Helstrøm. Og i episoden jeg er på nå lager de vegetarburger. Jeg vet at vegetarianere kan spise ost, men ost med animalsk løpe er vel ikke vegetarisk, da man må drepe dyret for å få tak i løpen fra magen til dyret.

Truls brukte parmesan i burgeren, har vi parmesan uten animalsk løpe? Altså jeg vet at alle Tine sine oster bruker mikrobiell løpe, men jeg trodde ikke man fikk tak i parmesan som bruker det 😅

Bare jeg som ble nysjerrig 😄 jeg er ikke vegetarianer selv, men finnes mange som helt 100% kan hva som er hva bedre enn meg.

Anonymkode: 3000c...e27

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vegetar=ikke kjøtt, kan spise melkeprod, egg etc.

vegansk=Ingenting animalsk

• Liker 15
Skrevet

40A6B71A-6303-4843-9464-A6573E9AB80C.thumb.png.1d2bd30bb87c58f36ab55a105aeab81a.pngVegetar=ikke kjøtt, kan spise melkeprod, egg etc.

• Liker 3
Skrevet

Tja, vegetarianere kan spise ost. Men vil jo tro at de fleste vegetarianere prøver å unngå ost med animalsk løype, da det strengt tatt ikke er så stor forskjell på å spise det og kjøtt. Dyret må jo dø for å få tak i begge deler, så om det er pga. dyrevelferd man er vegetarianer, bør man selvsagt unngå ost av animalsk løype.

Nå så ikke jeg programmet med Truls og Helstrøm, men kan det tenkes at de brukte ost laget av vegetarisk løype? 

Anonymkode: 4e87b...cdb

• Liker 1
Skrevet
Anonym1332 skrev (10 minutter siden):

Se under.

Anonym1332 skrev (8 minutter siden):

40A6B71A-6303-4843-9464-A6573E9AB80C.thumb.png.1d2bd30bb87c58f36ab55a105aeab81a.pngVegetar=ikke kjøtt, kan spise melkeprod, egg etc.

Kanskje jeg ikke skrev spesifikk nok. Jeg vet at Tine har mikrobiell løpe i alle sine oster, men trodde ikke Tine produserte parmesan. Jeg trodde at all parmesan man  kan kjøpe i butikken kommer fra import.

All parmesan jeg har vært borti bruker upasturisert melk og animalsk løpe.

Animals løpe kommer fra magen til kua, altså man må drepe dyret for å få tak i det. Jeg trodde at dette var noe som ikke gikk under vegetarisk kosthold. Melk går fint, da man ikke må drepe dyret for å få tak i den.

Altså spørsmålet mitt ble da, har vi parmesan tilgjengelig i norge, som er produsert med minrobiell løpe?

Eller tar jeg helt feil, mener vegetarianere at animalsk løpe går greit å spise? Går det greit at et dyr har dødd for maten? 😅 jeg kan jo ha misforstått. Dette er noe jeg har passet på at har blitt riktig når jeg har hatt vegetarianere på middag, at osten jeg har brukt har mikrobiell og ikke animalsk løpe i seg.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja, vegetarianere kan spise ost. Men vil jo tro at de fleste vegetarianere prøver å unngå ost med animalsk løype, da det strengt tatt ikke er så stor forskjell på å spise det og kjøtt. Dyret må jo dø for å få tak i begge deler, så om det er pga. dyrevelferd man er vegetarianer, bør man selvsagt unngå ost av animalsk løype.

Nå så ikke jeg programmet med Truls og Helstrøm, men kan det tenkes at de brukte ost laget av vegetarisk løype? 

Anonymkode: 4e87b...cdb

Det kan jo tenkes at det var mikrobiell løpe i den. Det ble kun nevnt at det er «parmesan». Min erfaring med parmesan er at det kommer fra import, er laget av upasturisert melk og animalsk løpe. Men det finner et hav av oster, så kanskje jeg ikke har fått med meg at det finnes noen med mikrobiell løpe 😅

For jeg er jo enig i det du skriver, at vegetarianere burde ikke ønske å spise animalsk løpe, da dyret har dødd for det. Kjenner noen som er veldig glad Tine bruker mikrobiell løpe, for da kan de spise ost, så noen vegetarianere bryr seg om akkurat dette da.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er vegetarianer og det er altså som nevnt ikke det samme som veganer. Jeg spiser ikke noe kjøtt eller fisk. Men jeg spiser ting med melk og egg og gelatin, samt at jeg bruker produkter laget av lær og ull og andre animalske produkter. 

Jeg er vegetarianer av samvittighetsgrunner,  jeg klarer ikke å spise kjøtt eller fisk og har skikkelig avsmak for det fordi jeg bare tenker på at det er et dyr jeg jeg spiser. Samtidig klarer jeg ikke å være helt veganer, det blir for mye for meg. Også har jeg i utgangspunktet forståelse for at man må bruke dyr til kjøtt og utnytte hele dyret. Jeg har ikke noe problem med at andre spise kjøtt og fisk, men håper at de velger kjøtt fra dyr som har hatt det bra. Jeg prøver selv å holde meg til økologisk og tenker dyrevelferd av alt jeg kjøper som er animalsk. 

Tenker at det er ikke "feil" å være vegetarianer og spise ost med løype. Og det er heller ikke feil å være glad i dyr og spise kjøtt. Man må gjøre det som passer en selv. 

Anonymkode: bf944...43d

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er vegetarianer og det er altså som nevnt ikke det samme som veganer. Jeg spiser ikke noe kjøtt eller fisk. Men jeg spiser ting med melk og egg og gelatin, samt at jeg bruker produkter laget av lær og ull og andre animalske produkter. 

Jeg er vegetarianer av samvittighetsgrunner,  jeg klarer ikke å spise kjøtt eller fisk og har skikkelig avsmak for det fordi jeg bare tenker på at det er et dyr jeg jeg spiser. Samtidig klarer jeg ikke å være helt veganer, det blir for mye for meg. Også har jeg i utgangspunktet forståelse for at man må bruke dyr til kjøtt og utnytte hele dyret. Jeg har ikke noe problem med at andre spise kjøtt og fisk, men håper at de velger kjøtt fra dyr som har hatt det bra. Jeg prøver selv å holde meg til økologisk og tenker dyrevelferd av alt jeg kjøper som er animalsk. 

Tenker at det er ikke "feil" å være vegetarianer og spise ost med løype. Og det er heller ikke feil å være glad i dyr og spise kjøtt. Man må gjøre det som passer en selv. 

Takk for innspill.

Jeg kjenner noen jeg hadde en samtale med om akkurat dette, hvor Norvegia og Jarlsberg ble nevnt som 2 oster som kunne spises, pga. Tine bruker mikrobiell løpe i all osten de lager. Har helt ærlig fra dette tatt utgangspunkt i at dette har vært «reglene» for hva som gjelder vegetar mat med ost. 

• Liker 1
Skrevet

Helt ærlig tror jeg mange vegitarianere ikke aner hva løpe er. De bare tror all ost kommer fra juret til en levende ku. 

• Liker 4
Skrevet
BobbySocks skrev (På 24.10.2021 den 15.35):

Helt ærlig tror jeg mange vegitarianere ikke aner hva løpe er. De bare tror all ost kommer fra juret til en levende ku. 

Jeg er vegetarianer og tror mange av oss vet hva forskjellen på animalsk og mikrobiell løpe er. Jeg prøver å unngå oster som inneholder animalsk løpe (som jeg antar er alle parmesanostene man får i butikken), men dersom jeg er på en restaurant og en rett står under vegetar så spiser jeg den selv om den har et parmesandryss eller jeg mistenker at f.eks. en vegetarrisotto kan inneholde parmesan. Det samme gjelder for supper for jeg antar at de inneholder grønnsaksbuljong når de står under vegetar.

Det finnes "parmesan"oster i utlandet laget av mikrobiell løpe og jeg håper at dette kommer til Norge etterhvert. Kaaanskje restauranter allerede importerer disse ostene, men jeg har tvil 

Anonymkode: 32954...308

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.10.2021 den 15.21):

Gelatin og animalsk løpe er ikke vegetarisk

Del av dyr=ikke vegetarisk

Biprodukt av dyr som honning, egg, melk osv=ikke vegansk

Både gelatin og animalsk løpe er deler av dyr

Anonymkode: b76de...577

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Gelatin og animalsk løpe er ikke vegetarisk

Del av dyr=ikke vegetarisk

Biprodukt av dyr som honning, egg, melk osv=ikke vegansk

Både gelatin og animalsk løpe er deler av dyr

Anonymkode: b76de...577

Jo takk, jeg vet at løpe og gelatin er animalsk :) Jeg er ikke dum. Men jeg sier at det er ikke uvanlig at vegetarianere bruker lærprodukter og spiser mat som inneholder gelatin og ost, selv om det er animalsk, jeg er et eksempel :) Veganere holder seg unna alt, så om man kun vil spise ting som ikke inneholder noe animalsk må man se etter at det er merket med vegetar. Jeg vet noen sier de er vegetarianere men spiser fisk, det syntes jeg blir for misvisende. Men å spise egg og ost og gelatin som vegetarianer er ikke så rart. Det er til syvende og sist en selv som velger hva man vil spise. Det er ingen som kommer og kaster deg i vegetar- fengsel om man spiser noe animalsk. Det viktigste er at maten er merket riktig så man kan ta informerte valg :)

• Liker 2
Skrevet
Anonym1332 skrev (På 24.10.2021 den 13.46):

Parmesan inneholder animalsk løpe!

Anonymkode: 64bf7...b10

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.10.2021 den 15.21):

Spiser du gelatin og animalsk løpet er du IKKE vegetarianer 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.10.2021 den 13.58):

Det kan jo tenkes at det var mikrobiell løpe i den. Det ble kun nevnt at det er «parmesan». Min erfaring med parmesan er at det kommer fra import, er laget av upasturisert melk og animalsk løpe. Men det finner et hav av oster, så kanskje jeg ikke har fått med meg at det finnes noen med mikrobiell løpe 😅

For jeg er jo enig i det du skriver, at vegetarianere burde ikke ønske å spise animalsk løpe, da dyret har dødd for det. Kjenner noen som er veldig glad Tine bruker mikrobiell løpe, for da kan de spise ost, så noen vegetarianere bryr seg om akkurat dette da.

Parmesan inneholder ikke mikrobiell løpe

• Liker 2
Skrevet
Anonym1332 skrev (På 24.10.2021 den 13.43):

Det finnes mange osteprodukter som inneholder ANIMALSK løype, og derfor ikke anses som vegetarisk. 

Parmesan meg bekjent inneholder animalsk løype. 

• Liker 1
Skrevet

man definere seg så kategorisk da? Jeg har gått fra å være en person som spiste kjøtt eller fisk hver dag til å begrense det til maks et par ganger i måneden. Dette har vært et bevisst valg av etiske grunner. Per def er jeg ikke vegetarianer. Kanskje jeg blir det en dag, fordi jeg ikke savner animalsk kjøtt noe særlig. Men ost vil jeg savne, vet jeg.

Det som ofte kan være faren med å fronte et dogmatisk veggis-kosthold hvor det eller det ikke er innafor, er at det støter bort de som vi trenger å nå. De der 1 kg biff i uken, "et måltid uten kjøtt er ikke et måltid". Det er jo storforbrukerne vi bør fokusere på, og at de kommer langt med å redusere. Typ at det ikke er så relevant om en som har levd vegetarisk i 10 år, og spiser litt ost innimellom kutter ut osten helt. Men om han der vi alle kjenner kutter ut et par kjøttmiddager i uken. Nettogevinsten er mye større der. 

Anonymkode: f41c9...300

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

man definere seg så kategorisk da? Jeg har gått fra å være en person som spiste kjøtt eller fisk hver dag til å begrense det til maks et par ganger i måneden. Dette har vært et bevisst valg av etiske grunner. Per def er jeg ikke vegetarianer. Kanskje jeg blir det en dag, fordi jeg ikke savner animalsk kjøtt noe særlig. Men ost vil jeg savne, vet jeg.

Det som ofte kan være faren med å fronte et dogmatisk veggis-kosthold hvor det eller det ikke er innafor, er at det støter bort de som vi trenger å nå. De der 1 kg biff i uken, "et måltid uten kjøtt er ikke et måltid". Det er jo storforbrukerne vi bør fokusere på, og at de kommer langt med å redusere. Typ at det ikke er så relevant om en som har levd vegetarisk i 10 år, og spiser litt ost innimellom kutter ut osten helt. Men om han der vi alle kjenner kutter ut et par kjøttmiddager i uken. Nettogevinsten er mye større der. 

Ja det er viktig å bruke riktig terminologi. Gudene vet hvor mange vegetarianere som blir servert fisk fordi vertskapet tidligere har hatt besøk av en «vegetarianer» som spiste folk. Eller veganere som får servert en saus med melk fordi en annen «veganer» har sagt at nei da det går fint jeg spiser kun vegansk hjemme

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja det er viktig å bruke riktig terminologi. Gudene vet hvor mange vegetarianere som blir servert fisk fordi vertskapet tidligere har hatt besøk av en «vegetarianer» som spiste folk. Eller veganere som får servert en saus med melk fordi en annen «veganer» har sagt at nei da det går fint jeg spiser kun vegansk hjemme

Kannibalisme er uansett ikke innafor 😅

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.10.2021 den 15.30):

Parmesan inneholder animalsk løpe!

Litt av hovedproblemet er at det er så mangt som kalles "parmesan". Det finnes egentlig ingen ost som heter "parmesan". Drar du til Italia og spør etter "parmesan", vil de fleste bare se dumt på deg. De vet ikke hva det er. 

"Parmesan" er et ord amerikanerne oppfant for å kunne lage "jukse-oster" som i beste fall ligner litt på de kjente italienske ostene Parmigiano Reggiano og Grana Padano. 

Hehe, det er til og med mange som tror at det finnes ekte og uekte parmesan. Det gjør det selvfølgelig ikke. I og med at det ikke finnes en ost som heter parmesan. Derfor er det omtrent umulig å si hva en "parmesan" er laget av, i og med at hvem som helst kan kline sammen ett eller annet og kalle det for "parmesan". 

Forøvrig er de to nevnte italienske ostene begge laget med animalsk løpe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...