AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #41 Skrevet 24. oktober 2021 23 minutter siden, AnonymBruker said: Ja det er en liste med grunner man skal forholde seg til. Alt fra om leietaker gjør endringer på bolig, ikke betaler husleie, ordensforstyrrelse, huseier skal selge boligen etc Eller i mitt tilfelle, nær familie skal bruke boligen Anonymkode: dd8fc...9d0 Men korttidsutleie er vel fortsatt lov? Feks fem måneder. Anonymkode: b4f49...0d3
Flamme Skrevet 24. oktober 2021 #42 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Det står 2 måneder i leiekontrakten ja. Fikk skriftlig oppsigelse og hen har heller ikke protestert på noen som helst måte Anonymkode: dd8fc...9d0 Det er ikke lov til å avtale dårligere premisser enn hva loven gir. Det skal være 3 mnd her uansett. 4
jabx Skrevet 24. oktober 2021 #43 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Det står 2 måneder i leiekontrakten ja. Fikk skriftlig oppsigelse og hen har heller ikke protestert på noen som helst måte Anonymkode: dd8fc...9d0 Det er vel ikke lov å avtale dårligere vilkår enn de som er i loven? 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #44 Skrevet 24. oktober 2021 Selvsagt er det lov å avtale 2 måneders oppsigelsestid. Anonymkode: c6a83...5ea 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #45 Skrevet 24. oktober 2021 Flamme skrev (2 minutter siden): Det er ikke lov til å avtale dårligere premisser enn hva loven gir. Det skal være 3 mnd her uansett. jabx skrev (2 minutter siden): Det er vel ikke lov å avtale dårligere vilkår enn de som er i loven? Jeg leste meg opp før utleie og da står det at så lenge ingenting annet er avtalt så gjelder 3 mnd oppsigelse. Her er det avtalt 2 mnd Anonymkode: dd8fc...9d0 1
Flamme Skrevet 24. oktober 2021 #46 Skrevet 24. oktober 2021 jabx skrev (2 minutter siden): Det er vel ikke lov å avtale dårligere vilkår enn de som er i loven? Det stemmer. Ulovlig kontrakt.
jabx Skrevet 24. oktober 2021 #47 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg skjønner godt at du er bekymret, når leietaker sier det er bare å bli boende, siden vedkommende har barn og sier det er vanskelig å kaste barnefamilier ut. For det er det jo. Er leietaker typen til det, og vet å balansere på kanten av loven, kan det bli et rent lite helvete å hive vedkommende ut. Denne saken er jo et skrekkens eksempel. https://www.h-avis.no/karmoy/nyheter/nyheter/makteslose-mot-leieboer/s/2-2.921-1.6205641 Anonymkode: c6a83...5ea Helt avskyelig. Jeg har all sympati for de som må leie og har det vanskelig, men når de ikke klarer å oppfylle sin del av kontrakten, blant annet ikke betaler, så skal det for helvete ikke gå ut over utleier. Jeg tenker at hvis barnet har det så vanskelig, så bør det omplasseres. Tas fra denne udugelige, ubrukelige drittsekken av en "forelder" som åpenbart ikke engang klarer å ha orden på sitt eget liv. Stakkars barn.
Fireflies Skrevet 24. oktober 2021 #48 Skrevet 24. oktober 2021 Flamme skrev (3 minutter siden): Det er ikke lov til å avtale dårligere premisser enn hva loven gir. Det skal være 3 mnd her uansett. jabx skrev (2 minutter siden): Det er vel ikke lov å avtale dårligere vilkår enn de som er i loven? man kan avtale kortere oppsigelsestid. 3 måneder er det du har så lenge det ikke er avtalt noe. «Det avhenger av leieavtalen din. Oppsigelsestiden kan avtales til et bestemt antall måneder, uker eller dager. Er det ikke avtalt hvor lang oppsigelsestiden skal være, er oppsigelsestiden tre måneder. Oppsigelsestiden løper fra oppsigelsen kommer fram, og er det antall måneder som er avtalt med tillegg av tiden fram til det neste månedsskiftet.» Kilde: https://hjelpesenter.hybel.no/knowledge/jeg-leier-og-vil-si-opp-leieavtalen 1
Fireflies Skrevet 24. oktober 2021 #49 Skrevet 24. oktober 2021 Flamme skrev (1 minutt siden): Det stemmer. Ulovlig kontrakt. Det er ikke noe i loven som sier en minste oppsigelsestid. 4
nomore82 Skrevet 24. oktober 2021 #50 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men korttidsutleie er vel fortsatt lov? Feks fem måneder. Anonymkode: b4f49...0d3 Nei ikke uten videre. Paragrafen finner du her: https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§9-3 Minstetid er satt til 3 år. Det finnes noen unntak for å kunne gå ned til 1 år minstetid.
Flamme Skrevet 24. oktober 2021 #51 Skrevet 24. oktober 2021 Fireflies skrev (2 timer siden): Det er ikke noe i loven som sier en minste oppsigelsestid. Ser jeg har tatt feil, ja.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #52 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det står 2 måneder i leiekontrakten ja. Fikk skriftlig oppsigelse og hen har heller ikke protestert på noen som helst måte Anonymkode: dd8fc...9d0 Da er kontrakten ugyldig, du har ikke lov til å gi dårligere kontraktsvilkår enn husleieloven. Du skal også opplyse om klagerett så hvis du ikke har gjort det er den også ugyldig. Her må du nok begynne på nytt. Anonymkode: 5cbc5...6f4
Wenda Skrevet 24. oktober 2021 #53 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Da er kontrakten ugyldig, du har ikke lov til å gi dårligere kontraktsvilkår enn husleieloven. Du skal også opplyse om klagerett så hvis du ikke har gjort det er den også ugyldig. Her må du nok begynne på nytt. Anonymkode: 5cbc5...6f4 Da burde du lese husleieloven om igjen. Man kan ha så lang oppsigelsestid man bare vil så lenge det står skrevet i kontrakten. Dersom ingenting er skrevet så er det automatisk 3 måneder 4
Wenda Skrevet 24. oktober 2021 #54 Skrevet 24. oktober 2021 jabx skrev (5 timer siden): Det er vel ikke lov å avtale dårligere vilkår enn de som er i loven? Loven sier at det er 3 måneders oppsigelse dersom ingenting annet står skrevet i kontrakten 1
Wenda Skrevet 24. oktober 2021 #55 Skrevet 24. oktober 2021 En venn av meg driver med utleie og dette med namsmann kan ta forskjellig tid avhengig av situasjonen. Vet at han kastet ut en hvor det tok 1 uke etter at namsmann ble kontaktet til leietageren var ute, mens i andre saker så har det dratt ut på flere måneder. Krysser fingrene for at det går lett i din sak om det blir en sak🤞 3
Fireflies Skrevet 24. oktober 2021 #56 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Da er kontrakten ugyldig, du har ikke lov til å gi dårligere kontraktsvilkår enn husleieloven. Du skal også opplyse om klagerett så hvis du ikke har gjort det er den også ugyldig. Her må du nok begynne på nytt. Anonymkode: 5cbc5...6f4 Nå er det skrevet flere ganger og vist kilder, og andre som trodde det samme har sagt de tok feil, så slutt med den infoen. Kontrakten er ikke ugyldig med tanke på oppsigelsestiden. 7
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #57 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Googlet litt nå og det ser ut som at hvis leietaker ikke flytter ut så må du først sende varsel om at vedkommende må flytte ut innen 14 dager og hvis vedkommende ikke gjør det så tar du saken videre til namsmannen. Ganske kjipt hvis sønnen din må vente såpass lenge. Anonymkode: 0e574...99f Er det ikke kjipt at en alenemor må kastes på gata med barnet sitt fordi hun er så uheldig å leie av en bedriten utleier som ikke engang følger husleieloven? Anonymkode: 7d77b...c38
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #58 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er det ikke kjipt at en alenemor må kastes på gata med barnet sitt fordi hun er så uheldig å leie av en bedriten utleier som ikke engang følger husleieloven? Anonymkode: 7d77b...c38 Hvilken lov er det jeg ikke følger? Kontrakten sier at det 2 mnd oppsigelse, hen har fått skriftlig oppsigelse, årsaken til oppsigelse er fordi jeg selv har behov for boligen grunnet min sønn. Alt dette er lovlig Anonymkode: dd8fc...9d0 6
Hengebuksvinet Skrevet 24. oktober 2021 #59 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Om det nære familiemedlemmet ikke er en i din husstand er oppsigelsen ugyldig Anonymkode: fce2b...9cd Dette stemmer. Du har kun lov å si opp kontrakten om du skal bruke leiligheten selv, så lenge leietaker har forholdt seg til kontrakten.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #60 Skrevet 24. oktober 2021 SS skrev (13 minutter siden): Dette stemmer. Du har kun lov å si opp kontrakten om du skal bruke leiligheten selv, så lenge leietaker har forholdt seg til kontrakten. Kan også si opp kontrakten om en nær familiemedlem - i dette tilfellet sønnen - skal bruke leiligheten. Det er ikke et krav at det er utleier eller en i hustanden som skal bo i boligen. Leietaker har det man kaller oppsigelsesvern. Derfor er det viktig at man som utleier har en saklig grunn til å si opp leieboeren. Saklig grunn til oppsigelse av leieforhold kan være: Leietaker ikke har stilt med depositum eller annen godkjent sikkerhet Leietaker betaler ikke husleien Leietaker betaler uregelmessig Leietaker bryter ordensregler Leietaker gjør forandringer i boligen som han ikke har lov til Leietaker vedlikeholder ikke boligen Leietaker driver med ulovlig fremleie Utleier eller nær familie av utleier skal bruke leieobjektet selv Boligen skal gjennomgå omfattende oppussing Utleier skal selge boligen link Anonymkode: 7016a...6d8 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå