AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #21 Skrevet 24. oktober 2021 Og hvis leietaker bare nekter å flytte ut: Quote Av og til flytter ikke leietaker frivillig, og utleier må tvinge leietaker til å flytte. Dette skjer ved utkastelse, men utleier kan ikke uten videre kaste ut leietaker selv. I Norge er det namsmannen som har myndigheten til å kaste ut en leietaker som ikke flytter frivillig, men prosessen kan være ulik avhengig av hvilket grunnlag utleier har for utkastelse. Mer om regelverket i forbindelse med evt. utkastelse her: https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/leie-ut-bolig/avslutning-av-leieforhold/utkastelse/ Anonymkode: 6a52f...e4f
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #22 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og hvis leietaker bare nekter å flytte ut: Mer om regelverket i forbindelse med evt. utkastelse her: https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/leie-ut-bolig/avslutning-av-leieforhold/utkastelse/ Anonymkode: 6a52f...e4f Ja det er jeg klar over og prøver å gjøre alt riktig her. Blir bare mest bekymret for hvor lang den prosessen med namsmannen eventuelt vil ta… Anonymkode: dd8fc...9d0
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #23 Skrevet 24. oktober 2021 Sånne saker gjør at folk kvier seg for å leie ut. Det gjør at vi har færre utleieboliger enn vi kunne hatt og dermed høyere priser pga at konkurransen da er mer i utleiers favør og fordi noen tar ektra i risikokompensasjon i tilfelle noe sånt skulle skje. Så jeg skjønner ikke de som heier på leietaker i en sånn sak. De ødelegger for andre som leier. Anonymkode: b4f49...0d3 11
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #24 Skrevet 24. oktober 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det står 2 måneder i leiekontrakten ja. Fikk skriftlig oppsigelse og hen har heller ikke protestert på noen som helst måte Anonymkode: dd8fc...9d0 Da har du tydeligvis loven på din side ang. oppsigelsen, og leietaker plikter å flytte. Sjekk det som står på siden til Huseiernes landsforbund(link i mitt forrige innlegg), der står det detaljert om hvordan du videre går fram på korrekt måte. Anonymkode: 6a52f...e4f
nomore82 Skrevet 24. oktober 2021 #25 Skrevet 24. oktober 2021 Det er lov å bli bekymret, men du kan ikke foreta deg så mye mer enn det enda. Så lenge oppsigelsen fra din side er gyldig, oppfyller formkravet i husleieloven og leietaker ikke har protestert så skal leietaker være ute av leiligheten siste dag i leieperioden. Dersom det ikke skjer så kan du først sende leietaker varsel om utkastelse, og deretter kan du kontakte namsmannen for å effektuere utkastelsen. Det er en del krav her og til hvordan dette gjøres, så det kan være lurt å sjekke opp i dette først så du er forberedt. Og dette kan ta tid. Spesielt når det er snakk om barn inne i bilde. 1
Bettyspaghetti Skrevet 24. oktober 2021 #26 Skrevet 24. oktober 2021 Kan dere som plan B for sønnen din leie en campingvogn eller noe? Jeg tror nok jeg ville forsøkt å tatt en prat med leieboer og hørt litt hvordan det ligger an samtidig som jeg ville forsøkt å forberedt meg på det verste.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #27 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da har du tydeligvis loven på din side ang. oppsigelsen, og leietaker plikter å flytte. Sjekk det som står på siden til Huseiernes landsforbund(link i mitt forrige innlegg), der står det detaljert om hvordan du videre går fram på korrekt måte. Anonymkode: 6a52f...e4f Ja jeg har lagret den siden og skal lese gjennom alt. Ringe forsikringsselskapet i morgen og undersøke mer rundt hvordan jeg skal håndtere det med namsmann osv slik at jeg er klar den dagen det trengs. Igjen, jeg håper selvfølgelig alt ordner seg og at boligen står tom dagen etter at leieperioden er over. Og skulle det være slik at hen trenger en dag eller to ekstra for å få flyttet tingene så skal jeg heller ikke være vanskelig på det området så lenge hen har funnet et nytt sted og er i en flytteprosess Anonymkode: dd8fc...9d0 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #28 Skrevet 24. oktober 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja det er jeg klar over og prøver å gjøre alt riktig her. Blir bare mest bekymret for hvor lang den prosessen med namsmannen eventuelt vil ta… Anonymkode: dd8fc...9d0 Det er klare tidsfrister i slike saker så jeg tror sånt pleier å gå rimelig kjapt, du skal slippe å vente i månedsvis. Ta og snakk med namsmannen, så kan du nok få vite hva som er å forvente mtp. hvor lang tid dette kan ta. Anonymkode: 6a52f...e4f
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #29 Skrevet 24. oktober 2021 Selv om jeg vet at de fleste leietakere sannsynligvis er greie folk, gjør slike historier at jeg ikke leier ut sokkelleiligheten i boligen min. Jeg har også forstått at det kan være svært vanskelig å si opp folk som nærmest kan rasere boligen mens de bor der. Kjipt for alle dem som faktisk behøver et sted å bo. Anonymkode: 547e9...4c1 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #30 Skrevet 24. oktober 2021 Hva med å ha litt is i magen før man maler fanden på veggen? Det er en måned igjen av oppsigelsestiden. Kanskje har leieboer ordnet seg annen bolig hos familie, kjæreste, venner eller bekjente mens den finner seg noe annet. Det kan jo umulig utleier vite noe om. Og at leietaker ikke har begynt å pakke enda, er da ikke noe utleier kan legge seg borti. Kanskje er hun en effektiv type som pakker og fikser på en uke eller to. Anonymkode: da399...2e3 5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #31 Skrevet 24. oktober 2021 Bettyspaghetti skrev (1 minutt siden): Kan dere som plan B for sønnen din leie en campingvogn eller noe? Jeg tror nok jeg ville forsøkt å tatt en prat med leieboer og hørt litt hvordan det ligger an samtidig som jeg ville forsøkt å forberedt meg på det verste. Det blir nok litt vanskelig å få leid en campingvogn. Tenker det blir varmere og bedre om vi bare bor litt trangt hos meg, eventuelt få oppbevart mange av tingene på et lager om det trengs. Har, fra min side, følt at jeg har hatt en god dialog med leietakeren og det er derfor jeg er bekymret nå. Siden jeg spurte leietakeren om hvordan det gikk med flytten og hen sa at hen ikke hadde funnet noe enda og fikk bare en stor vibe om at hen ikke brydde seg Anonymkode: dd8fc...9d0
Cata Skrevet 24. oktober 2021 #32 Skrevet 24. oktober 2021 https://www.husleie.no/utleieskolen/oppsigelse-av-leietaker Muligens kontakte husleie.no og beskrive situasjonen der. Kanskje du kan få noen gode tips der. Greit å ha en plan hvis leietaker ikke flytter ut på tida.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #33 Skrevet 24. oktober 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Ja det er jeg klar over og prøver å gjøre alt riktig her. Blir bare mest bekymret for hvor lang den prosessen med namsmannen eventuelt vil ta… Anonymkode: dd8fc...9d0 Det kan ta tid Anonymkode: b8e34...bb5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #34 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Om det nære familiemedlemmet ikke er en i din husstand er oppsigelsen ugyldig Anonymkode: fce2b...9cd Det kan da ikke være tilfelle? Har man ikke lov å si opp et leieforhold uten å måtte ha «riktig» grunn? Anonymkode: c557c...d73 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #35 Skrevet 24. oktober 2021 Du kan faktisk ikke legge deg bort i hva leietaker gjør i forbindelse med utflytting. Det er en privatsak. For alt du vet kan hen ha vært i kontakt med NAV og/eller familie og bedt om bistand der.Det er ikke alt man ønsker å dele med alle, og vedkommende som har fortalt deg hva leietaker har sagt kan ha misforstått eller tatt ting ut av kontekst. Jeg forstår at du er bekymret og det er utrolig kjipt om hen ikke flytter ut. Men det er ikke noe du kan gjøre annet enn å forholde deg til regelverket rundt oppsigelse og utkastelse. Men det kan være greit å ha en alternativ for sønnen din i tilfelle leietaker ikke flytter ut. Anonymkode: 7016a...6d8 1
nomore82 Skrevet 24. oktober 2021 #36 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det kan da ikke være tilfelle? Har man ikke lov å si opp et leieforhold uten å måtte ha «riktig» grunn? Anonymkode: c557c...d73 Nope. Står klart i husleieloven. 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #37 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det kan da ikke være tilfelle? Har man ikke lov å si opp et leieforhold uten å måtte ha «riktig» grunn? Anonymkode: c557c...d73 Ja det er en liste med grunner man skal forholde seg til. Alt fra om leietaker gjør endringer på bolig, ikke betaler husleie, ordensforstyrrelse, huseier skal selge boligen etc Eller i mitt tilfelle, nær familie skal bruke boligen Anonymkode: dd8fc...9d0 3
Bettyspaghetti Skrevet 24. oktober 2021 #38 Skrevet 24. oktober 2021 Uff, håper det ordner seg. Ikke noe morsomt når det blir styr med leieforhold.
Crazydoglady Skrevet 24. oktober 2021 #39 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg har en leietaker som leier en bolig jeg eier. Det er 2 måneders oppsigelse og jeg har nå sagt opp leieforholdet da jeg har et nært familiemedlem som skal overta boligen. Denne leietakeren har et barn, har en måned igjen av leieforholdet. Hen har ikke pakket noe som helst, ikke funnet seg et annet sted å bo, sier hen ser etter leilighet, men har ikke sett at hen har lagt ut noe eller svart på noe på noen av de lokale utleiesidene på Facebook, hen er også veldig avslappet og virker som at hen ikke bryr seg stort om at hen snart må være ute av leiligheten, men det som bekymrer meg mest er at jeg hørte via en som kjenner meg og leietakeren at leietakeren sa at hen egentlig bare kunne bli boende siden hen har barn og at det er kjempevanskelig for meg å gjøre noe med saken Familiemedlemmet står mer eller mindre klar til å flytte inn. Hen har sagt opp sin leilighet og har pakket ned det meste Nå begynner jeg å bli bekymret for at boligen ikke er utflyttet når familiemedlemmet mitt skal flytte inn. Hen kan jo risikere å stå på gaten dersom leietakeren ikke flytter ut i tide Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: dd8fc...9d0 For det første så kan hen ikke det nei. Derimot kunne hen nektet å godta oppsigelsen, det er noe helt annet enn å bare ignorere den. Hadde de ikke godtatt oppsigelsen så kunne det ha vært vanskelig å få dem ut uten spesielle omstendigheter, og det at vedkommende har barn kan feks være en grunn som hadde vektet ekstra i dems retning. Men å bare ignorere hit Dem altså ingen rettigheter, da har de i bunn og grunn akseptert. Er du bekymret for om det stemmer så ville jeg kanskje tipset denne felles bekjente om dette her så de kan gi en heads up. Kjekt for deg, kjekt for leieboer. Om de likevel ikke flytter ut så blir det jo litt styr formodentlig, men i verste fall så får man skifte lås og få de kastet ut. altså ikke bare på eget initiativ, man bør gå gjennom de rette kanalene. Når alt det er sagt så rekker man mye på en mnd. Forutsatt at hen faktisk driver å ordner leilighet. For alt du vet kan det jo hende vedkommende leier seg et lager for ting og tang og har alternativ boplass skulle det ikke ordne seg med bolig innen dato hen må ut. Uansett ikke så mye du kan gjøre med saken før de faktisk er der på overtid. 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #40 Skrevet 24. oktober 2021 Jeg skjønner godt at du er bekymret, når leietaker sier det er bare å bli boende, siden vedkommende har barn og sier det er vanskelig å kaste barnefamilier ut. For det er det jo. Er leietaker typen til det, og vet å balansere på kanten av loven, kan det bli et rent lite helvete å hive vedkommende ut. Denne saken er jo et skrekkens eksempel. https://www.h-avis.no/karmoy/nyheter/nyheter/makteslose-mot-leieboer/s/2-2.921-1.6205641 Sitat Under rettsforhandlingen argumenterte leietakeren med at sønnen hadde behov for spesiell oppfølging på skolen, og at det var uheldig for ham å skifte skolekrets. Tapte i tingretten Retten konkluderte med at det forelå en saklig begrunnet oppsigelse, men mente det var usikkert om leietaker ville kunne skaffe seg alternativ bolig i samme område. – På bakgrunn av ovennevnte er retten etter en samlet vurdering, og under noe tvil, kommet til at oppsigelsen vil virke urimelig overfor leietaker, og oppsigelsen blir dermed å sette til side, konkluderer dommerfullmektig Esben Kyhring. Anonymkode: c6a83...5ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå