Gå til innhold

Hva kan skje om leietakeren ikke flytter ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en leietaker som leier en bolig jeg eier. Det er 2 måneders oppsigelse og jeg har nå sagt opp leieforholdet da jeg har et nært familiemedlem som skal overta boligen. 
Denne leietakeren har et barn, har en måned igjen av leieforholdet. Hen har ikke pakket noe som helst, ikke funnet seg et annet sted å bo, sier hen ser etter leilighet, men har ikke sett at hen har lagt ut noe eller svart på noe på noen av de lokale utleiesidene på Facebook, hen er også veldig avslappet og virker som at hen ikke bryr seg stort om at hen snart må være ute av leiligheten, men det som bekymrer meg mest er at jeg hørte via en som kjenner meg og leietakeren at leietakeren sa at hen egentlig bare kunne bli boende siden hen har barn og at det er kjempevanskelig for meg å gjøre noe med saken
Familiemedlemmet står mer eller mindre klar til å flytte inn. Hen har sagt opp sin leilighet og har pakket ned det meste

Nå begynner jeg å bli bekymret for at boligen ikke er utflyttet når familiemedlemmet mitt skal flytte inn. Hen kan jo risikere å stå på gaten dersom leietakeren ikke flytter ut i tide

Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: dd8fc...9d0

Skrevet

Nå må du ro deg ned. Er 1 måned igjen og du «stalker» leietaker på nettet?

Skulle h*n mot formodning ikke klare å finne seg noe så kan du IKKE kaste ut noen, spesielt hvis det er barn inne i bildet.

Hva om du heller er behjelpelig med å finne nytt leieobjekter til nåværende leietaker istedenfor å være komplett idiot.

Anonymkode: 9f3cd...113

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skulle h*n mot formodning ikke klare å finne seg noe så kan du IKKE kaste ut noen, spesielt hvis det er barn inne i bildet.

Hva om du heller er behjelpelig med å finne nytt leieobjekter til nåværende leietaker istedenfor å være komplett idiot.

Så da må jeg bare la leietakeren få bo der mener du? Jeg vet at JEG ikke kan kaste ut personen, men overlate det til namsmann, men en leietaker kan vel ikke bare bestemme seg for å bli boende og så må jeg godta det??

Jeg stalker ikke leietakeren, men jeg får høre det fra andre rundt meg. Dette er en liten plass hvor alle kjenner alle. 
Jeg har tilbudt meg å høre med andre om de vet om noe, men det har bare blitt avslått

• Liker 3
Skrevet

Om det nære familiemedlemmet ikke er en i din husstand er oppsigelsen ugyldig 

Anonymkode: fce2b...9cd

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så familiemedlemmet må bo på samme adresse som meg? Jeg tolket det ikke dithen når jeg leste meg litt opp på diverse sider. Det er min egen sønn som skal bo i boligen, men som nå bor på andre kanten av landet

Føler at dette blir første og siste gang jeg leier ut iallefall 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er du seriøs nå? Skal utleier hjelpe med å finne ny leilighet til leieboeren? Det høres veldig rart ut. Dette er helt og holdent leietakers jobb, snakk om å være på bærtur. 

Forstår frustrasjonen din ts. Leieboer henger sikkert på Kvinneguiden, her ropes det alltid høyt om at ingen kan kastes ut av leilighet hvis de har barn. Du kan ta kontakt med forsikringsselskapet ditt i forbindelse med dette, jeg har dette innbakt i husforsikringen at de kan hjelpe med både innkreving og juridisk bistand hvis leieboer ikke flytter ut.

Anonymkode: 183dc...81b

• Liker 14
Skrevet

Så familiemedlemmet må bo på samme adresse som meg? Jeg tolket det ikke dithen når jeg leste meg litt opp på diverse sider. Det er min egen sønn som skal bo i boligen, men som nå bor på andre kanten av landet

Føler at dette blir første og siste gang jeg leier ut iallefall 

Din egen sønn tilhører husstanden og da er oppsigelsen gyldig 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det tror jeg ikke at den er. Man kan si opp leiekontrakten hvis man skal bruke boligen selv og det skal jo ts selv om vedkommende ikke skal bo der selv.

Veldig rart om leietaker bare kan bli boende. Hvis vedkommende ikke har funnet noe så må vel vedkommende kunne vise at de har prøvd. Skjønner ikke at folk oppfører seg sånn.

Anonymkode: 0e574...99f

• Liker 1
Skrevet

Der er faktisk en kjip situasjon, men namsmannen er rett instanse. Men hvis det ikke er tilsvarende boliger (pris og størrelse) kan det være at det kan bli litt en kamp. Det er derfor det alltid anbefales å ha tidsbestemt kontrakt på 1 år av gangen. Når det året er over kan man møtes i leiligheten, se at det ser OK ut og da skrive ny kontrakt hvis man ønsker det. 

Anonymkode: c9a3d...c71

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Yes! 

Anonymkode: 7d87c...016

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du seriøs nå? Skal utleier hjelpe med å finne ny leilighet til leieboeren? Det høres veldig rart ut. Dette er helt og holdent leietakers jobb, snakk om å være på bærtur. 

Forstår frustrasjonen din ts. Leieboer henger sikkert på Kvinneguiden, her ropes det alltid høyt om at ingen kan kastes ut av leilighet hvis de har barn. Du kan ta kontakt med forsikringsselskapet ditt i forbindelse med dette, jeg har dette innbakt i husforsikringen at de kan hjelpe med både innkreving og juridisk bistand hvis leieboer ikke flytter ut.

Anonymkode: 183dc...81b

Takk, da skal jeg ringe de i morgen tidlig og forhøre meg litt. Krysser selvfølgelig fingrene for at leietaker finner noe rimelig kjapt. Bryr meg ikke så mye om leietakeren, men får jo sympati for barnet

Skrevet

Yes! 

Anonymkode: 7d87c...016

Dette er jo helt feil. Så lenge det er nær familie, som sønn definitivt er, er det gyldig grunn 

Anonymkode: 692b4...eb3

• Liker 4
Skrevet

Der er faktisk en kjip situasjon, men namsmannen er rett instanse. Men hvis det ikke er tilsvarende boliger (pris og størrelse) kan det være at det kan bli litt en kamp. Det er derfor det alltid anbefales å ha tidsbestemt kontrakt på 1 år av gangen. Når det året er over kan man møtes i leiligheten, se at det ser OK ut og da skrive ny kontrakt hvis man ønsker det. 

Anonymkode: c9a3d...c71

Det finnes en del boliger som har blitt lagt ut for leie i området. Men ikke så mange eneboliger som den jeg eier. Men når det er sagt så kan hen jo ikke forvente å få leid en ny enebolig heller. En leilighet med 2 soverom som det finnes flere av her burde jo være tilstrekkelig. Leieprisene i området ligger på ca samme pris som den hen betaler til meg, de fleste er noe lavere, men bare noen få som er 1-2 tusenlapper høyere

• Liker 2
Skrevet

Din leieboer har min sympati. 

Anonymkode: 7078e...f83

• Liker 2
Skrevet

Googlet litt nå og det ser ut som at hvis leietaker ikke flytter ut så må du først sende varsel om at vedkommende må flytte ut innen 14 dager og hvis vedkommende ikke gjør det så tar du saken videre til namsmannen.

Ganske kjipt hvis sønnen din må vente såpass lenge.

• Liker 7
Annonse
Skrevet

Din leieboer har min sympati. 

Anonymkode: 7078e...f83

Hvorfor? Jeg føler jeg har gjort alt riktig så jeg klarer ikke se hva som er galt. 
Leier man så må man jo regne med at man ikke kan bo der resten av livet. Iallefall så gjorde jeg det på den tiden jeg leide. Ble sagt opp et par ganger og tenkte aldri noe over det

• Liker 16
Skrevet

Googlet litt nå og det ser ut som at hvis leietaker ikke flytter ut så må du først sende varsel om at vedkommende må flytte ut innen 14 dager og hvis vedkommende ikke gjør det så tar du saken videre til namsmannen.

Ganske kjipt hvis sønnen din må vente såpass lenge.

Så vente 14 dager pluss den tiden det tar for namsmann å bli ferdig med saken

Ja, selv bor jeg i en leilighet med 1 soverom siden jeg ikke trengte så stor plass lengre, men i verste fall så får vi bare stue alle tingene hans inn her og han får sove på sofaen til saken blir oppklart

• Liker 1
Skrevet

Kan dette besvare spørsmålet ditt, TS?

§ 10-3.Erstatning for forsinkelse og mangel

Stilles ikke husrommet til utleierens disposisjon den dagen leieforholdet er opphørt, kan utleieren kreve vederlag tilsvarende avtalt leie inntil leierens bruk opphører.

Men husk også at:

§ 9-6.Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.(...)

(Denne bestemmelsen kan fravikes ved avtale i kontrakten. Du skriver at i ditt tilfelle er det 2 måneders oppsigelse; står dette i eksisterende leiekontrakt?)

§ 9-7.Formkrav til utleierens oppsigelse

Oppsigelse fra utleier skal være skriftlig.

Oppsigelsen skal begrunnes. Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c.

En oppsigelse som ikke fyller kravene i første og annet ledd, er ugyldig. Har leieren flyttet i henhold til oppsigelsen, anses den som godtatt.

Anonymkode: 6a52f...e4f

• Liker 1
Skrevet

Så vente 14 dager pluss den tiden det tar for namsmann å bli ferdig med saken

Ja, selv bor jeg i en leilighet med 1 soverom siden jeg ikke trengte så stor plass lengre, men i verste fall så får vi bare stue alle tingene hans inn her og han får sove på sofaen til saken blir oppklart

Såpass. Det var lenge. Uff, håper dette løser seg før det.

Skrevet

Kan dette besvare spørsmålet ditt, TS?

Men husk også at:

(Denne bestemmelsen kan fravikes ved avtale i kontrakten. Du skriver at i ditt tilfelle er det 2 måneders oppsigelse; står dette i eksisterende leiekontrakt?)

Anonymkode: 6a52f...e4f

Det står 2 måneder i leiekontrakten ja. Fikk skriftlig oppsigelse og hen har heller ikke protestert på noen som helst måte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...