Gå til innhold

Avspasering som lærer, hva er rett (ikke i høstferie etc)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har steppet inn som vikar noen ganger, og skal avspasere de timene. Men nå krever avdelingsleder at jeg skal lage opplegg til elevene for de timene. Det er altså ikke snakk om at jeg skal gi beskjed om hvor langt vi er kommet (det er jo en selvfølge), men at jeg skal lage et undervisningsopplegg med alt det innebærer, legge det ut på læringsplattformen og ha etterarbeidet med å sjekke at elevene har gjort det etc.). 

Dette kan da ikke være rett? Her gjør jeg jo all jobben, bare på andre tidspunkt enn akkurat da i klasserommet?  Og så skal det kalles avspasering?

Setter pris på innspill og erfaring,  og gjerne med noe om hvordan det bør være.

Anonymkode: fdaeb...a65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor får du ikke lønn for vikartimene? 

Det som er rimelig er å avspasere like mye tid som vikartimene. Hvis du hadde for- og etterarbeid, så skal det også avspaseres. 

Skrevet

Det opplegget der har jeg aldri hørt om i min karriere. Du skal jo få betalt eller avskrevet vikarpotten din hvis du er ordentlig vikar og faktisk har undervisning. Hadde du hatt tilsyn med klassen hadde det vært noe annet.

Anonymkode: 87ad6...7cc

• Liker 1
Skrevet

Men laget du opplegg til vikartimen? For opplegget til egen klasse må du jo lage uansett i utgangspunktet.

Anonymkode: 691f6...e92

Skrevet

Laget du opplegg til vikartimene du hadde? Hvis du gjorde det, er det ikke greit. Men hvis du kun hadde undervisningen og ikke noe forberedelse/etterarbeid da du var vikar (mao slik du nå blir bedt om), går det jo opp i opp. 

Anonymkode: 3a12b...fe3

• Liker 2
Skrevet

Her lager vi opplegg til vikartimer, ved avspasering. Egentlig litt ugreit, men så har vi vel sett det som en gunstig ordning å kunne få en oval helg eller kunne gå i en begravelse uten å bli trekt i lønn. Og elevene kommer jo alltid først, og da er det vanskelig å ikke lage er ordentlig opplegg. (Prøver å være greie ved vikariering innenfor teamet, sånn at det blir lite arbeid for den som er borte).

• Liker 1
Skrevet

Ved planlagt fravær må vi lage vikaropplegg. Uavhengig av hvorfor man er borte. 

Anonymkode: b9381...7a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men laget du opplegg til vikartimen? For opplegget til egen klasse må du jo lage uansett i utgangspunktet.

Anonymkode: 691f6...e92

Ja, jeg laget opplegg til vikartimene og hadde mye ekstraarbeid med å få det til å gå opp. 

Dette er ikke snakk om å si til en vikar hva han/hun skal gjøre. Det er snakk om å lage opplegg som elevene kan jobbe med alene mens jeg er borte. Uten vikar. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg laget opplegg til vikartimene og hadde mye ekstraarbeid med å få det til å gå opp. 

Dette er ikke snakk om å si til en vikar hva han/hun skal gjøre. Det er snakk om å lage opplegg som elevene kan jobbe med alene mens jeg er borte. Uten vikar. 

Du har vel fremdeles tid til for/etterarbeid selv om du skal avspasere, eller skal du avspasere disse timene også? At du som vikar lager vikaropplegg og hvordan det skal kompenseres må du jo avklare i forkant. Nytter ikke å komme etterpå og si «jamen..». 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har vel fremdeles tid til for/etterarbeid selv om du skal avspasere, eller skal du avspasere disse timene også? At du som vikar lager vikaropplegg og hvordan det skal kompenseres må du jo avklare i forkant. Nytter ikke å komme etterpå og si «jamen..». 

Vikartimer er per definisjon med for- og etterarbeid, og det er selvsagt greit.

Det som ikke føles greit, er å "avspasere" ved å gjøre forberedelser til timene mer detaljert enn om jeg har timen selv og har mer etterarbeid ved  å sjekke 30 arbeidsoppdrag etter "avspaseringen". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...