AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #1 Skrevet 24. oktober 2021 For min del syns jeg det hadde vært mest hyggelig å gjøre det enkelt, å bare dra ut og spise på restaurant eller noe. Men min arbeidsplass skal alltid gjøre så mye greier ut av julebord. Jobber i et lite firma med nesten bare mannfolk, og de er så utrolig opptatt av konkurranse. I år skal de på kite-kurs på Hardangervidda på julebord.. Jeg har operert foten og kan ikke bli med på sånne aktiviteter. Og en hel helg med kolleger på en hytte langt borti gokk (uten tv!) er ikke noe jeg ser på som hyggelig, spesielt siden jeg er handicappet og blir mye sittendes alene på hytta. Vi har også hatt julebord i Sveits, på et fancy ski resort. Men jeg er elendig på ski så ble heller ingen positiv opplevelse, ble kjeftet på av sjefen pga han syntes jeg var dårlig på ski Forrige julebord hadde de en hel haug med konkurranser utendørs som var helt grusomt, jeg fikk det ikke til og da kjeftet de på meg siden laget mitt tapte. Forferdelig opplevelse. Jeg har kommet med forslag om andre ting vi kan finne på, men de skal ALLTID drive og konkurrere. Har sagt fra om at jeg ikke blir med i år, men sjefen ble sur og sa jeg hadde dårlig team spirit Er det andre som jobber på arbeidsplasser med elleville julebord? Hva gjør dere når dere blir mast på å bli med? Anonymkode: d04d3...3e3 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #2 Skrevet 24. oktober 2021 Hadde gitt blaffen i å delta. Sånne ting gidder ikke jeg heller. Om sjefen blir sur fordi du ikke blir med så er det hans problem altså. Anonymkode: 6e70e...35a 16
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #3 Skrevet 24. oktober 2021 Nei, vi har ikke sånne julebord. Men vi har derimot noe lignende utenom julebordsesongen, men helt vilt er det ikke da det er lagt opp for å ha med familie. Det er frivillig å være med, men hittil har alle vært med. Julebordene våre er bare mat og drikke på restaurant, og for de som ønsker det kan ta en tur på byen. De fleste har nok å gjøre i desember enn å dra på ski eller lignende med jobben. Anonymkode: 1ad82...100 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #4 Skrevet 24. oktober 2021 Det der hadde jeg ikke giddet 😖 Er alle andre enn deg med, da? Høres ut som en gjeng guttunger😉 På min jobb er vi kanskje i den andre enden av skalaen. Vi bestiller bord en fredag rett etter jobb, og tar middagen ute den dagen. Skravler og koser oss, og går hjem. Noen drikker et glass vin eller to, andre ikke. Helt avslappet. Jeg liker godt en fest, men kollegaene mine er ikke omgangsvenner av meg sånn ellers, så føler det hadde blitt litt krampaktig.. Vi er i alle aldre, forresten. Anonymkode: 086c4...4ad 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #5 Skrevet 24. oktober 2021 Det der hadde jeg aldri giddet å bruke tiden min på og hadde brydd meg lite om sjefen ble sur om jeg ikke blir med. Når du i tillegg pga foten må stå over det meste av aktivitetene og sjefen din ikke skjønner det, så er ikke han verdt å bruke mange kalorier på. Våre julebord er det jeg anser som «normale», middag og fest og bra underholdning. Fri bar sluttet de med for noen år tilbake, men det flyter godt med alkohol likevel. Jeg gidder ikke å dra på de julebordene heller, mest fordi det er for hele selskapet (type 800 stk), blir for mange folk - hadde det kun vært for den avdelingen jeg jobber i hadde jeg nok blitt med Anonymkode: 263a5...c47 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #6 Skrevet 24. oktober 2021 HÆ?! Dette høres mye kjekkere ut en de daffe julebordene på min kommunejobb. Anonymkode: 5482f...cde 5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #7 Skrevet 24. oktober 2021 Det der høres utrolig kult ut, og jeg skulle ønske det var slike initiativ på min arbeidsplass. Jeg jobber på sykehus, så det ser man langt etter. Jeg er bare heldig om jeg får en invitasjon til et julebord. Nå er ikke julebord med kollegaer min favorittgreie, men det handler mest om fyllekalaset som er forbundet med julebord. Jeg drikker uansett med måte i slike settinger. Dette er frivillig, og hvis man ikke ønsker å delta, så får man la være. Hvis man ønsker annerledes arrangementer må man selv være initiativtaker og ikke vente på at andre skal gjøre det. Ja, det er litt kjipt å føle at man sitter alene, men da får man bite i det sure eplet og bli med av og til for å ivareta relasjonene på lang sikt. Har både deltatt på kjipe og helt ok ting av denne grunn, men det er bedre om man forsøker å endre innstillingen sin litt. Men her kan du jo selvsagt klage så mye du vil. Vær så god. Anonymkode: 19494...276 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #8 Skrevet 24. oktober 2021 Du er faktisk veldig heldig som jobber et sted der bedriften ønsker å bruke så mye penger på at de ansatte skal ha det morro og få noe tilbake. Jeg jobber i det offentlige (innen helse), her må vi betale julebordet selv. Noen år er det på hotell med eget rom, andre år er det leid grendahus e.l. I år er det hotell, kr 850 pr pers med mat og aperitiff, annen drikke kommer i tillegg. Fra jobben blir det tradisjon tro et felles fruktfat på vaktrommet, og kanskje en baguette til julelunsjen. Og du sutrer over en helg i Sveits Anonymkode: d1246...3e1 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #9 Skrevet 24. oktober 2021 Vi har ganske kostbare og store julebord og jeg synes det er veldig stas. Jobbet tidligere i et mindre firma der julebord - i den grad vi hadde det - var kjedelige affærer. Vi fikk en middels middag ute, flere som jobbet der var avholds og ville avslutte ganske tidlig, og de så alltid på prisene. Jeg konkluderte med at "man trenger ikke være venn med kolleger", men jeg sluttet også der etterhvert. Så fikk jeg ny jobb, og der er det stor fest, innleid konferansier, live musikk og masse god mat. Firma er mye større, så det er mange å mingle med. De slår på stortromma både på julebord og sommerfest, og jeg gleder meg skikkelig hver gang. Nå ser jeg hvor utrolig gøy det kan være å gjøre ting med kolleger. Tingene du nevner synes jeg høres supert ut. Jeg gjør ikke ting som kiting eller slalom privat, men man kan jo se sånt som en mulighet til å teste noe du ellers ikke ville tatt deg tid til, råd til eller har noen å gjøre det med. Jeg er heller ikke god på slalom, men hadde nok bare sagt ifra om det spøkefullt på forhånd, "jeg er mer en Bridget Jones i skibakken, så bare så dere vet det, vil dette handle mer om after ski for min del!". Jeg hadde forøvrig syntes det vært hyggelig å reise til Hardangervidda eller Sveits selv om jeg ikke er på god på, eller så interessert i, aktivitetene. Slik du beskriver det høres det ut som du egentlig ikke kommer overens med kollegene dine i utgangspunktet? Da er det ikke rart julebord og annet sosialt ikke er så gøy. Det er vel heller relasjonene som er problemet. Anonymkode: 97690...b59 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #10 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Vi har ganske kostbare og store julebord og jeg synes det er veldig stas. Jobbet tidligere i et mindre firma der julebord - i den grad vi hadde det - var kjedelige affærer. Vi fikk en middels middag ute, flere som jobbet der var avholds og ville avslutte ganske tidlig, og de så alltid på prisene. Jeg konkluderte med at "man trenger ikke være venn med kolleger", men jeg sluttet også der etterhvert. Så fikk jeg ny jobb, og der er det stor fest, innleid konferansier, live musikk og masse god mat. Firma er mye større, så det er mange å mingle med. De slår på stortromma både på julebord og sommerfest, og jeg gleder meg skikkelig hver gang. Nå ser jeg hvor utrolig gøy det kan være å gjøre ting med kolleger. Tingene du nevner synes jeg høres supert ut. Jeg gjør ikke ting som kiting eller slalom privat, men man kan jo se sånt som en mulighet til å teste noe du ellers ikke ville tatt deg tid til, råd til eller har noen å gjøre det med. Jeg er heller ikke god på slalom, men hadde nok bare sagt ifra om det spøkefullt på forhånd, "jeg er mer en Bridget Jones i skibakken, så bare så dere vet det, vil dette handle mer om after ski for min del!". Jeg hadde forøvrig syntes det vært hyggelig å reise til Hardangervidda eller Sveits selv om jeg ikke er på god på, eller så interessert i, aktivitetene. Slik du beskriver det høres det ut som du egentlig ikke kommer overens med kollegene dine i utgangspunktet? Da er det ikke rart julebord og annet sosialt ikke er så gøy. Det er vel heller relasjonene som er problemet. Anonymkode: 97690...b59 Jeg kommer veldig godt overens med kollegaene mine, så ingen problemer med det Men det er som sagt ikke hyggelig å dra på tur med folk som skriker og kjefter på meg fordi jeg ikke er like god som de på langrenn eller til hesteskokasting/lasso osv. Kunne tenke meg mer sånt julebord som dere har, det høres gøy ut. Også kan man dra hjem etterpå. Var på julebord på Reykjavik for noen år siden, det er eneste gangen jeg har hatt det morsomt! Masse aktiviteter vi kunne velge i og ikke noe konkurranse. En veldig interessant by og. Jeg jobber innen finans, så vet jeg er heldig som får masse fordeler sånn sett. Skulle bare ønske det var mer inkluderende. De som har barn har heller ikke mulighet til å bli med en hel helg til Hardangervidda, så det blir ikke så mange som drar på dette. Anonymkode: d04d3...3e3 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #11 Skrevet 24. oktober 2021 Kiting eller slalom hadde ingen fått meg med på om de så hadde satt en pistol mot hodet mitt. Veldig lite inkluderende aktiviteter, som slettes ikke passer for mange. Og selv om sjefen blir sur for at du ikke blir med, så får han bare bli det, da. Det er så mange ubrukelige ledere rundt omkring! Anonymkode: 1d94f...782 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #12 Skrevet 24. oktober 2021 Det der hørtes jo helt vilt ut. Jeg hadde blitt hjemme, uten tvil. Min arbeidsplass er stikk motsatt, vi får ikke julebord i det hele tatt, så det arrangeres privat av de ansatte hvert år. Sjefen har i alle fall skamvett til å bli hjemme. Men hadde aldri ønsket den versjonen du får, TS, noe midt i mellom ville vel vært idealet. Anonymkode: 6583a...c41 5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #13 Skrevet 24. oktober 2021 Blir digg med julebord. Kommer til å knulle noen av damene fra HR når de er helt dritings. Har savnet det under korona Anonymkode: debb6...5b3 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #14 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du er faktisk veldig heldig som jobber et sted der bedriften ønsker å bruke så mye penger på at de ansatte skal ha det morro og få noe tilbake. Jeg jobber i det offentlige (innen helse), her må vi betale julebordet selv. Noen år er det på hotell med eget rom, andre år er det leid grendahus e.l. I år er det hotell, kr 850 pr pers med mat og aperitiff, annen drikke kommer i tillegg. Fra jobben blir det tradisjon tro et felles fruktfat på vaktrommet, og kanskje en baguette til julelunsjen. Og du sutrer over en helg i Sveits Anonymkode: d1246...3e1 Dette er jo aktiviteter som er for spesielt interesserte og ts blir kjeftet på fordi hun ikke er flink nok. Det er ikke akkurat inkluderende, til å jobbe innen helse har du ekstremt lite empati. Anonymkode: b850f...80e 5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #15 Skrevet 24. oktober 2021 Jeg syns julebordene deres hørtes morsomme ut, og kunne gjerne tenkt meg å deltatt på noe sånt. Akkurat nå har jeg ikke mulighet, siden jeg er enslig mor, men når barnet blir større… Her har vi julebord på restaurant, også kan de som vil gå ut etterpå. Litt kjedelig, men forutsigbart om ikke annet. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette er jo aktiviteter som er for spesielt interesserte og ts blir kjeftet på fordi hun ikke er flink nok. Det er ikke akkurat inkluderende, til å jobbe innen helse har du ekstremt lite empati. Anonymkode: b850f...80e Ja, ta føler hun blir kjeftet på. Det er ikke sikkert det er ment sånn, men hos folk med vinnerinstinkt kan det gå en kule varmt innimellom. Vi er jo forskjellig. Jeg har ikke særlig vinnerinstinkt, men svarer fra meg om noen blir ufin. Det bør ts også gjøre, slik at de skjønner at ts ikke liker den tonen mot seg selv. Viktig å forstå at en sak har flere sider, og at folk er forskjellig når man deltar i slike debatter. Og at det er unødvendig å komme med slik hersketeknikk som du prøver deg på her. Du kjenner jo ikke engang vedkommende, og har ingen idé om hvor empatisk hn er. Anonymkode: 9a123...c9c 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #16 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er jo aktiviteter som er for spesielt interesserte og ts blir kjeftet på fordi hun ikke er flink nok. Det er ikke akkurat inkluderende, til å jobbe innen helse har du ekstremt lite empati. Anonymkode: b850f...80e Akkurat dette er nok det jeg synes er det kjipeste med greia. Enten er det TS som ikke har selvironi, eller så er de bare kjipe, men uansett er det en grense som trås over når TS ikke har det gøy. Viktig å inkludere alle selv om ikke alle er like flinke. Anonymkode: 19494...276
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #17 Skrevet 24. oktober 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: For min del syns jeg det hadde vært mest hyggelig å gjøre det enkelt, å bare dra ut og spise på restaurant eller noe. Men min arbeidsplass skal alltid gjøre så mye greier ut av julebord. Jobber i et lite firma med nesten bare mannfolk, og de er så utrolig opptatt av konkurranse. I år skal de på kite-kurs på Hardangervidda på julebord.. Jeg har operert foten og kan ikke bli med på sånne aktiviteter. Og en hel helg med kolleger på en hytte langt borti gokk (uten tv!) er ikke noe jeg ser på som hyggelig, spesielt siden jeg er handicappet og blir mye sittendes alene på hytta. Vi har også hatt julebord i Sveits, på et fancy ski resort. Men jeg er elendig på ski så ble heller ingen positiv opplevelse, ble kjeftet på av sjefen pga han syntes jeg var dårlig på ski Forrige julebord hadde de en hel haug med konkurranser utendørs som var helt grusomt, jeg fikk det ikke til og da kjeftet de på meg siden laget mitt tapte. Forferdelig opplevelse. Jeg har kommet med forslag om andre ting vi kan finne på, men de skal ALLTID drive og konkurrere. Har sagt fra om at jeg ikke blir med i år, men sjefen ble sur og sa jeg hadde dårlig team spirit Er det andre som jobber på arbeidsplasser med elleville julebord? Hva gjør dere når dere blir mast på å bli med? Anonymkode: d04d3...3e3 En barnehage der barna har tatt over? Anonymkode: 14928...e3d 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #18 Skrevet 24. oktober 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: En barnehage der barna har tatt over? Anonymkode: 14928...e3d Høres ut som noe innen finans. Anonymkode: 0234f...a1e
Gjest Blondie65 Skrevet 24. oktober 2021 #19 Skrevet 24. oktober 2021 Hvis det er ment å være teambuilding så har sjefen din misforstått: Hvis et lag taper betyr det at alle på laget deler skylden og det er også meningen at oppgaven skal være slik at alle må samarbeide for å vinne. Hvis ikke er det faktisk null poeng i teambuildingen. Hos oss skiller vi mellom julebord - høytidelig affære i pen stasen - og andre anledninger der det er ment å være lagaktiviteter. Hos oss er dette gøy fordi fokuset er på lag. Lagene er sammensatt av alle fra forskjellige avdelinger.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #20 Skrevet 24. oktober 2021 Hos oss blir det bestilt julemat til kontoret på kveldstid, det er vært julebord, så... 🙄 Anonymkode: e0661...4bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå