Gå til innhold

Slankeoperere seg på nytt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stilles det noe krav for å få slankeoperere seg på nytt? Hvis man feks ikke gadd trene og spise særlig sunt første gang? 

Anonymkode: bdeea...007

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fjerner man ikke en bit av magen, da? Hvor mye kan man fjerne?

Høres ut som en operasjon nr 2 ville drastisk økt risikoen for kronisk sykdom

Anonymkode: a06c5...7cc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fjerner man ikke en bit av magen, da? Hvor mye kan man fjerne?

Høres ut som en operasjon nr 2 ville drastisk økt risikoen for kronisk sykdom

Anonymkode: a06c5...7cc

Nei de gjør magesekken mindre. Men hvis man starter å spise mye igjen så vil jo magesekken vide seg ut og bli svær igjen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Stilles det noe krav for å få slankeoperere seg på nytt? Hvis man feks ikke gadd trene og spise særlig sunt første gang? 

Ikke gadd? Om man ikke følger opplegget i etterkant, har man jo ikke forstått noen ting. Å tro at en gastric bupass/sleeve er en quick fix, er bare tull. Det er etter operasjonen jobben begynner. Om man tror man bare kan gå tilbake til gamle vaner, uten at man legger på seg igjen, er man i beste fall dum.

Anonymkode: fb9d7...838

• Liker 6
Skrevet

Det forekommer ja, men du må nok argumenter din sak bedre andre gangen. 

Anonymkode: d3efa...7eb

Skrevet

Hvorfor i all verden vil noen slankeoperere seg på nytt hvis de ikke hadde utbytte av den første operasjonen? Det følger risiko med ethvert kirurgisk inngrep. Slankeoperasjon er ikke noen quick fix, det krever egeninnsats. Var man ikke villig til egeninnsats etter første operasjon, er man det nok ikke ved neste operasjon heller. 

• Liker 8
Skrevet

Det som er, leste et sted men husker ikke hvor… men at slankeopererte ikke bør overstige 1200 resten av livet sitt… fordi de forbrenner ikke som alle andre fordi de har gått såpass ned i vekt. Dvs man må spise så lite resten av livet for å ikke gå opp i vekt 

Anonymkode: 6a105...610

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det som er, leste et sted men husker ikke hvor… men at slankeopererte ikke bør overstige 1200 resten av livet sitt… fordi de forbrenner ikke som alle andre fordi de har gått såpass ned i vekt. Dvs man må spise så lite resten av livet for å ikke gå opp i vekt 

Anonymkode: 6a105...610

Uhm, sikker på det? Kilde? 
For jeg har hørt det motsatte ser du, at når du går «naturlig» mye ned i vekt, så vil forbrenningen være redusert (ift en på samme høyde/vekt som alltid har vært normalvektig. Derimot vil den effekten ikke inntreffe hos slankeopererte. Har ikke kilde selv dessverre, så ta det med en klype salt. Troooor det var han der Jørgen Hj….(?) som blir intervjua om fedme overalt.

Anonymkode: d8bd2...926

Skrevet

en gang må da være nok. Skal vi bruke offentlige midler slik? 

Anonymkode: 0abe0...714

• Liker 5
Skrevet

Man kan slankeopperere seg akkurat så mange ganger en vil og så lenge en finner en kirurg til å gjøre det. Men regningrn får de ta selv.

En opperasjon kan dekkes av det offentlige. Men gidder de ikke følge opp i ettertid og trenger en opperasjonen nr.2 er det selvfølgelig inne fellesskape sin regning.

Anonymkode: 7d4f0...913

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.10.2021 den 12.17):

Nei de gjør magesekken mindre. Men hvis man starter å spise mye igjen så vil jo magesekken vide seg ut og bli svær igjen. 

Gjør den det? Trodde folk ble skikkelig dårlige om de spiste for mye.

Anonymkode: 94510...c96

Skrevet

Kjenner to som er slankeoperert og begge raste ned 30-40 kg det første året, men nå 7 år etterpå har den ene bli sterkt overvektig og den andre har gått opp 20-25 kg.

Jeg har ikke turt å spørre de hvorfor de har est ut igjen, men kanskje noen her inne kan svare meg?

Hun ene spiser veldig lite, men hun spiser alt mulig mat, men det er jo bittesmå baby porsjoner.

Anonymkode: 98ed9...30a

Skrevet

Jeg er selv vektoperert, og jeg tror at om man ikke klarer å holde vekta nede etter første operasjon, har det lite for seg å operere på nytt. Da er det hodet som er problemet, ikke tarm og magesekk. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kjenner to som er slankeoperert og begge raste ned 30-40 kg det første året, men nå 7 år etterpå har den ene bli sterkt overvektig og den andre har gått opp 20-25 kg.

Jeg har ikke turt å spørre de hvorfor de har est ut igjen, men kanskje noen her inne kan svare meg?

Hun ene spiser veldig lite, men hun spiser alt mulig mat, men det er jo bittesmå baby porsjoner.

Anonymkode: 98ed9...30a

Det er vel en stor mulighet for at hun spiser mer enn det du ser.

Jeg kjenner flere som er slankeopererte, og en del av de har lagt på seg igjen ganske mye. Og slik jeg ser det, så har de i tillegg fått en del bivirkninger som gjør at smaksans og cravings er helt på bærtur. Hun ene kan ikke spise salat, for da spyr hun. Men hun kan spise Nugatti med skje midt på natta, for hun får helt syke søtsug på det tidspunktet. Om vi er ute og spiser, orker hun kanskje en kvart middagsporsjon, men dessert er null problem. Hun skjønner ikke noe av dette selv heller, så kanskje det handler om hormonforstyrrelse eller noe sånn som har tullet seg til i forbindelse med operasjonen.

En annen jeg kjenner, klarer ikke å få kontroll på blodsukkeret etter operasjonen. Hennes vektnedgang har stangnert helt, og hun har stått på stedet hvil i ett år.

Også spiller det kanskje en rolle om man har tatt GB eller sleeve. Jeg vet ikke nok om dette, da jeg ikke er operert selv.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.10.2021 den 11.01):

Uhm, sikker på det? Kilde? 
For jeg har hørt det motsatte ser du, at når du går «naturlig» mye ned i vekt, så vil forbrenningen være redusert (ift en på samme høyde/vekt som alltid har vært normalvektig. Derimot vil den effekten ikke inntreffe hos slankeopererte. Har ikke kilde selv dessverre, så ta det med en klype salt. Troooor det var han der Jørgen Hj….(?) som blir intervjua om fedme overalt.

Anonymkode: d8bd2...926

En kropp som veier 80 kg trenger mindre energi for å opprettholde vekten enn en kropp som veier 120 kg.

Hvordan kroppen ble 80 kg tenker den ikke så mye på.

Skrevet

Er du/folk klar over langtidsvirkningene av en bypassoperasjon? Har selv fått en slik operasjon, grunnet en alvorlig kardiovaskulær lidelse, og har stygge bivirkninger av den. Jernopptaket er katastrofalt, og kroppen strever med å ta til seg det man får i seg, da både magesekk og tynntarm er essensielle deler i opptaksprosessen av næring og medisiner. 

Skrevet

Jeg er slankeoperert på 6 året. Ikke gått opp 100 gram en gang. Det er fordi jeg fulgte ALLE råd fra sykehuset. Samme dag jeg kom hjem fant jeg frem treningsskoene mine, og dei har vert i bruk hver dag siden det! 

Det ligger i hode, det er ikke operasjonen som er feilen her. Du hadde sjangsen, du utnyttet den ikke. 

Anonymkode: 7cdb3...bbc

• Liker 3
Skrevet
KjøttOPP skrev (1 time siden):

Er du/folk klar over langtidsvirkningene av en bypassoperasjon? Har selv fått en slik operasjon, grunnet en alvorlig kardiovaskulær lidelse, og har stygge bivirkninger av den. Jernopptaket er katastrofalt, og kroppen strever med å ta til seg det man får i seg, da både magesekk og tynntarm er essensielle deler i opptaksprosessen av næring og medisiner. 

Men gir gastric bypass og bypass på hjertet samme bivirkninger? 
Min far hadde quadruple bypass, men jeg kan ikke huske at han fikk problemer med ernæring, medisinopptak eller jernlagre i kroppen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men gir gastric bypass og bypass på hjertet samme bivirkninger? 
Min far hadde quadruple bypass, men jeg kan ikke huske at han fikk problemer med ernæring, medisinopptak eller jernlagre i kroppen. 

Nå er det jo litt forskjell på hvor disse operasjonene gjøres også da... 

Hjertet fordøyer vel ikke akkurat så mye mat, blant annet. 

Anonymkode: d5a78...68a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå er det jo litt forskjell på hvor disse operasjonene gjøres også da... 

Hjertet fordøyer vel ikke akkurat så mye mat, blant annet. 

Anonymkode: d5a78...68a

Nei, det er jo nettopp derfor jeg spør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...