Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere enn meg som nå har gått inn i førjulsmodus?

Jeg elsker å planlegge julen. Har begynt å pakke inn kalendergavene. Jeg skriver lister, tenker over hvordan jeg skal pynte (har gjort litt ommøblering rundt omkring, som krever nytenking), kjøper inn gaver og mat (litt og litt), leser oppskrifter og juleblader. Og hører på Juleradioen!

Nå går tiden fort framover, og snart kan utelysene henges opp, julebaksten startes, og vi kan ønske advent velkommen. Adventstida brukes til kos: Juleverksted, lystenning på søndagene, utelek, høytlesning, gløgg, kakao, julefilmer osv. Ungene pynter trærne sine til advent, og litt pynt kommer fram i huset, mens selve julegrana, juledukene og hovedpynten, blir satt fram på lillejulaften.

Anonymkode: 89663...285

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Flere enn meg som nå har gått inn i førjulsmodus?

Jeg elsker å planlegge julen. Har begynt å pakke inn kalendergavene. Jeg skriver lister, tenker over hvordan jeg skal pynte (har gjort litt ommøblering rundt omkring, som krever nytenking), kjøper inn gaver og mat (litt og litt), leser oppskrifter og juleblader. Og hører på Juleradioen!

Nå går tiden fort framover, og snart kan utelysene henges opp, julebaksten startes, og vi kan ønske advent velkommen. Adventstida brukes til kos: Juleverksted, lystenning på søndagene, utelek, høytlesning, gløgg, kakao, julefilmer osv. Ungene pynter trærne sine til advent, og litt pynt kommer fram i huset, mens selve julegrana, juledukene og hovedpynten, blir satt fram på lillejulaften.

Hvorfor pynter du så sent? 

Neida, men jeg pynter tidlig. Elsker å ha julen stående en stund, men etter julaften er jeg liksom ferdig med julen og magien er borte. Derfor pynter jeg fullt til jul en uke før advent. Eller enda tidligere. :sjenert:

Skrevet

Jaa, jeg er veldig i førjulsmodus! Har flyttet inn i leiligheten til samboer, og det er første jula jeg bor her. Driver og planlegger hvilken julepynt vi trenger, for han har jo virkelig ingenting her fra før. Adventsstake med lilla lys i, juleservietter, lyslenker (både inne og på verandaen), adventskalendere, kunstig juletre 90 cm som skal stå på TV-benken, pynt til å henge på oog noe smådekor hist og her er det jeg har tenkt på. Noe jeg har glemt som er essensielt? 

Gleder meg masse til advent! Julemarked, julelunsj på hotellrestaurant med pappa, kakao, julefilmer, julegater… Åå magisk!

Anonymkode: 18050...406

Skrevet

JA! Jeg skal hjem til jul i år. Det ble ikke slik i fjor siden jeg jobbet, så nå har jeg noe å se frem til. Jeg skal se familie jeg ikke har sett på lang tid, og jeg er heldigvis ferdig med de økonomiske utgiftene for jula. Det eneste som gjenstår av preps er å rocke til julemusikk mens jeg pakker inn gaver til kalender. :laugh:

Anonymkode: 7c782...98d

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jaa, jeg er veldig i førjulsmodus! Har flyttet inn i leiligheten til samboer, og det er første jula jeg bor her. Driver og planlegger hvilken julepynt vi trenger, for han har jo virkelig ingenting her fra før. Adventsstake med lilla lys i, juleservietter, lyslenker (både inne og på verandaen), adventskalendere, kunstig juletre 90 cm som skal stå på TV-benken, pynt til å henge på oog noe smådekor hist og her er det jeg har tenkt på. Noe jeg har glemt som er essensielt? 

Gleder meg masse til advent! Julemarked, julelunsj på hotellrestaurant med pappa, kakao, julefilmer, julegater… Åå magisk!

Høres koselig ut. Takk for koselige tips for å komme i julestemning! Lurer litt på om jeg skal ta en tur på julemarkedet i Røros i desember som en dagstur eller en helg. Noen som har vært der og vet om det er verdt å være der en hel helg eller om en dag holder? 

• Liker 1
Skrevet

Høres koselig ut. Takk for koselige tips for å komme i julestemning! Lurer litt på om jeg skal ta en tur på julemarkedet i Røros i desember som en dagstur eller en helg. Noen som har vært der og vet om det er verdt å være der en hel helg eller om en dag holder? 

Åå vi skal ha førjulshelg på Røros, men det er etter julemarkedet, for det er så kaos der de helgene. Har lyst til å se byen, lysene og bygningene uten en massiv folkemengde. Jeg tror det holder med en dag på marked 😊 De har jo strekt det ut til å vare i to uker nå, så kan hende det gjør at trykket per dag er litt mindre

• Liker 2
Skrevet

Åå vi skal ha førjulshelg på Røros, men det er etter julemarkedet, for det er så kaos der de helgene. Har lyst til å se byen, lysene og bygningene uten en massiv folkemengde. Jeg tror det holder med en dag på marked 😊 De har jo strekt det ut til å vare i to uker nå, så kan hende det gjør at trykket per dag er litt mindre

Ja, ikke sant! Tusen takk for at du tok deg tid til å svare. Høres veldig lurt ut å gjøre det etter julemarkedet da. Hmm, skal tenke litt, men skal i alle fall smette inn en dag eller to der. :) 

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Har sånn smått begynt å tenke på julegaver, men ikke noe julemodus enda. 

Skrevet
loveli skrev (10 minutter siden):

Elsker å ha julen stående en stund, men etter julaften er jeg liksom ferdig med julen og magien er borte.

Det er dette som har blitt så sykt mtp at folk begynner å pynte gørtidlig, tar helt av med 3-4 kalendere osv..

Når vi andre endelig kan senke skuldrene og kose oss, julen ringes inn, pakkene er åpnet og julefreden endelig kan senke seg i heimen: Da er faen meg jula OVER i følge de som starta jula i november. Herregud jula har mistet sin mening

Anonymkode: a9ea8...7ac

• Liker 1
Skrevet

Jula har helt mistet både stemning og mening😕 Var innom Europris i går, og det første som møtte meg var ei hylle med nisser.. Desember er greit, men oktober?! Man er jo drittlei lenge før jul😖 Jeg er muligens sær, men det eneste som gjøres før 1.desember her i huset, er at jeg ordner kalender til barna. Og det gjøres i skjul! Den våkner de til 1.desember, og den dagen henges også utelysene opp, og adventsstake/stjerne inne. Juletre hogger vi rundt den 20. og det pyntes inne i stua lille julaften🎄 Jeg elsker advent og jul, og gjør det jeg kan for å bevare litt julestemning og "magi"💕🌟

Anonymkode: a2a6d...2fd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er dette som har blitt så sykt mtp at folk begynner å pynte gørtidlig, tar helt av med 3-4 kalendere osv..

Når vi andre endelig kan senke skuldrene og kose oss, julen ringes inn, pakkene er åpnet og julefreden endelig kan senke seg i heimen: Da er faen meg jula OVER i følge de som starta jula i november. Herregud jula har mistet sin mening

Jula etter julaften for meg: ligge på sofaen, alt er stengt, alle er inne og hjemme, vi har ingen juleselskaper i familien (men det har «alle» andre, så de er utilgjengelige for annen sosialisering)… 

Jeg har syntes at jula er dritstusselig. Helt til jeg innså at jeg kan omfavne advent. Jeg nyter julemarked feks den 4. og 10. desember SÅ mye mer enn andre juledag hjemme med foreldrene mine. Å bake til jul er superkoselig, åpne julekalender, gå i tente julegater, drikke kakao på kafé… Ingenting av dette skjer i selve julen. Så da melker jeg advent for alt den er verdt og koser meg skikkelig da. Også føles julen over andre juledag, fordi det er sånn hos meg og mine. Det betyr ikke at din jul må være over idet DU føler den begynner. Jula di begynner når du vil at den skal være. Men jeg vil ha det meste klart til første søndag i advent og bare nyte fram til det for meg er ferdig

• Liker 3
Skrevet

Snart jul:) gleder meg

Anonymkode: 1c63f...e4c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor og hvordan mener du det går ut over deg at jeg pynter tidlig? 

Jeg har alltid følt at jula er over på julaften, derfor pynter jeg tidlig for å faktisk få den gode julefølelsen. Jeg synes det var så trist som barn for vi pyntet ikke før lille julaften og så var julefølelsen min over dagen etter...

Heldigvis kan jeg leve mitt liv slik det passer meg best og du ditt liv slik det passer deg best.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jula etter julaften for meg: ligge på sofaen, alt er stengt, alle er inne og hjemme, vi har ingen juleselskaper i familien (men det har «alle» andre, så de er utilgjengelige for annen sosialisering)… 

Jeg har syntes at jula er dritstusselig. Helt til jeg innså at jeg kan omfavne advent. Jeg nyter julemarked feks den 4. og 10. desember SÅ mye mer enn andre juledag hjemme med foreldrene mine. Å bake til jul er superkoselig, åpne julekalender, gå i tente julegater, drikke kakao på kafé… Ingenting av dette skjer i selve julen. Så da melker jeg advent for alt den er verdt og koser meg skikkelig da. Også føles julen over andre juledag, fordi det er sånn hos meg og mine. Det betyr ikke at din jul må være over idet DU føler den begynner. Jula di begynner når du vil at den skal være. Men jeg vil ha det meste klart til første søndag i advent og bare nyte fram til det for meg er ferdig

Akkurat sånn er det! ❤❤

Skrevet

Ts her

Jeg elsker at jula er kommet i butikkene, selv om det for meg ikke er jul før lillejulaften. Elsker å kunne se, og eventuelt handle, i god tid før jul. På den måten unngår jeg stress. Det er jo så mye fint og koselig, så mye å glede seg over og til! Og jeg syns det er koselig å se når folk får opp juletre i stuene sine, enten det er november eller desember. Folk må få gjøre som de selv vil. Jeg nyter førjulstida, og jeg nyter jula. Helt til tjuendedag jul.

Når jeg tenker meg om, er nok adventspynten min sikkert julepynt for noen, og det er koselig julestemning i hele desember. For julegardinene på kjøkkenet kommer opp til vi begynner å bake i slutten av november, og noen få engler og nisser titter fram i løpet av desember. Vi har pepperkakehus og adventsappelsiner, i tillegg til adventsbelysningen. Og masse levende lys og røkelsesduft i huset. Men full jul blir det ikke før kvelden lillejulaften. Alle ungene forventer å stå opp på julaften, til et hus som er forvandlet i løpet av natten. Både lillesøster på 9 og største storebror på godt over 20. Da er det jul i alle rom, og det omfatter alt fra røde julehåndklær og nissesåpedispenser på alle bad, til juletreet som glitrer i stua. Vi koser oss i romjula, med hjemmekos, god mat, familietid og juletrefest. Sånn liker vi det.

Hos naboen kommer nissen med sin magi, og pynter hele huset, inkludert juletreet, natt til 1. desember. Det er deres juletradisjon, og de trives med den. 

Ingen kan påstå det ene er bedre enn det andre.

Skrevet

Jeg pynter til jul første søndag i advent. Når 1.nyttårsdag kommer er jula ut, da er det nytt år og for meg er det bort med julestasen. Orker ikke å ha jul til 20.dag Knut som andre har, men det er jo det som er fint at vi er alle ulike.

Anonymkode: 984f3...93a

• Liker 1
Skrevet

Jeg pynter i adventstiden til jul, koser meg med det. 

Anonymkode: 6e2a0...87b

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Helt enig ang advent ; koser meg med førjulkos, baking, lage julegaver, dra på julemarked og julekonserter :) For mange er det stress,for meg er det kos. 

Anonymkode: c5ade...825

Skrevet

Her er en til som virkelig omfavner adventstiden. Jeg har langt mer julestemning tidlig i desember enn jeg har halvveis i romjulen (og etter nyttårsaften er definitivt all julestemning helt over) så derfor er det jul hele desember her. Vi nyter forberedelsene, baking, juleavslutninger, teater, julemarked, julefilmer og annen førjulskos. 1. desember pynter vi litt, dvs tar fram julegardiner, juleduker og julete telysholdere/lysestaker og henger krans på døren. Det gir en god stemning før resten av julepynten kommer fram lille julaften.

Vi har så smått begynt planleggingen og kjøper nok de første julegavene i løpet av uka og jeg er godt i gang med årets julekalendere. Datteren min insisterte på å spille julemusikk mens vi satt og drev med noe hobbygreier sammen i helgen og selv om selv jeg syntes det var hakket for tidlig var det faktisk veldig hyggelig og jeg kjente første blaff av  julestemning. :hjerter_rundt:

Skrevet

Jeg er ferdig med julegavene. Dem er allerede innpakket. 😄 

Juledukene er vasket og strøket, julegardinene er strøket. 

Skal snart gå i gang med å vaske og rydde og pusse glass i hele huset. Begynner med kjelleren denne helga. :) 

Midt i november kommer gardinene, dukene og adventsstjernene opp. Samt utelys. Midt i desember, eller rettere sagt den 17. desember, er det full peise jul hjemme. Jeg trenger denne uka med jul før jul for å føle på jula og nyte jula. Jula er som kjent et sosialt maraton fra morgen til kveld, så da klarer jeg ikke finne juleroen. Den finner jeg nå uka før jul. Deilig! Gleder meg! 

Anonymkode: 3ebf7...9be

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...