AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #1 Skrevet 24. oktober 2021 Når barna ikke har lyst i begravelse? Får de velge? Ni år Anonymkode: e2006...0e4
GammelKaktus Skrevet 24. oktober 2021 #2 Skrevet 24. oktober 2021 Ja, det synes jeg. Man skal ikke tvinge noen til å gå i en begravelse men det går jo an å prate om at det kan være godt å si "farvel" på det viset men man presser ikke. Mener jeg da. 9
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #3 Skrevet 24. oktober 2021 Det er snakk om oldeforeldre Anonymkode: e2006...0e4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #4 Skrevet 24. oktober 2021 Det er noe som ikke skal påtvinges. Men man kan snakke med dem og forklare hvordan en sorgprosess gjerne kan bli lettere ved å si farvel i en begravelse, for så å samles med familie etterpå, da blir ofte stemningen lettere og det føles bedre. Anonymkode: 5ea4a...1b8 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #5 Skrevet 24. oktober 2021 Frivillig. I den alderen var mine med på ene oldemoren, men ikke den andre sin begravelse. Husker selv når jeg var ti år og pappaen til naboen og min beste venn døde og jeg måtte bli igjen alene hjemme mens alle dro i begravelse var tungt, og det var ikke engang familie så jeg synes det kan være litt frivillig. Kan være motsatt at barn ikke vil. Mine ville i en, men syntes det var greit å slippe den andre. Anonymkode: 40018...1a2 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #6 Skrevet 24. oktober 2021 Snakk sammen om hva som er grunnen til at barnet ikke vil gå? Noen grunner er legitime, men i utgangspunktet går jeg mot strømmen her, og mener at det er forventet at man deltar i begravelse til nære familiemedlemmer, og det har ikke barn vondt av å lære. Det er også en måte å bearbeide sorgen over tapet, ta farvel, og stå sammen som familie. Anonymkode: 2e037...64e 8
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #7 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Snakk sammen om hva som er grunnen til at barnet ikke vil gå? Noen grunner er legitime, men i utgangspunktet går jeg mot strømmen her, og mener at det er forventet at man deltar i begravelse til nære familiemedlemmer, og det har ikke barn vondt av å lære. Det er også en måte å bearbeide sorgen over tapet, ta farvel, og stå sammen som familie. Anonymkode: 2e037...64e Enig! Anonymkode: eecd7...bbb 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #8 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Snakk sammen om hva som er grunnen til at barnet ikke vil gå? Noen grunner er legitime, men i utgangspunktet går jeg mot strømmen her, og mener at det er forventet at man deltar i begravelse til nære familiemedlemmer, og det har ikke barn vondt av å lære. Det er også en måte å bearbeide sorgen over tapet, ta farvel, og stå sammen som familie. Anonymkode: 2e037...64e Helt enig. Man skal ikke skjerme barn for alt som forventes av dem. Noen ting må man. Anonymkode: 4ba6b...42c 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #9 Skrevet 24. oktober 2021 50 minutter siden, AnonymBruker said: Helt enig. Man skal ikke skjerme barn for alt som forventes av dem. Noen ting må man. Anonymkode: 4ba6b...42c Jeg er også enig. Anonymkode: 360c1...96c
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #10 Skrevet 25. oktober 2021 Spørs hvem avdøde er for barna. Kjær besteforelder, da går man. Mer perifert slektskap/kjennskap, barna hadde møtt personen noen få ganger, da fikk de velge. Og de valgte å ikke delta. Når det er sagt, så synes jeg det er lurt å ta med barna i begravelse første gang til noen de ikke er så nær. Så de kan lære om seremonien og høytideligheten uten at det er så emosjonelt. Deretter kan de velge. Anonymkode: 141b7...787
Michaelhe Skrevet 25. oktober 2021 #11 Skrevet 25. oktober 2021 (endret) Edit: slettet av meg selv Endret 25. oktober 2021 av Michaelhe
Ulrikke Skrevet 25. oktober 2021 #12 Skrevet 25. oktober 2021 Det kommer an på hvorfor de ikke vil. Er det første begravelse og dermed noe ukjent og "skummelt"? Hadde ikke barnet noe forhold til avdøde? Er barnet ukomfortabel med at folk gråter? I utgangspunktet skal ikke barn tvinges til å være med. Men da synes jeg at valget skal tas på riktig grunnlag. Å si at man ikke vil fordi man er "redd" eller ukomfortabel vil jo ikke gjøre at man kommer videre. Vet barnet hva en begravelse er og ville blitt med om den avdøde var en annen som kanskje var nærere, så blir det noe annet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå