Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De aller fleste tråder her inne omhandler utfordringer hvor svaret er - dere må prate sammen.

Jeg forstår at man vil lufte frustrasjon. Det er også situasjoner som er så ekstreme at det å få støtte til å komme seg bort virker å være eneste gode løsningen.

Men de fleste trådene omhandler hverdagslige utfordringer som vi her på KG ikke kan hjelpe med. Vi vet ikke hvorfor TS sin partner gjør/sier som h*n gjør.

Hvis partner gjør eller sier noe som sårer eller provoserer - prat sammen!
Hvis partner virker nedfor eller orker lite - prat sammen!
Hvis partner ikke deltar i hverdagen slik du ønsker eller har behov for - prat sammen!

Med prat sammen så mener jeg ikke diskusjon, kjefting og anklagelser. Slikt fører sjelden til noe nyttig. Men sette seg ned og prate om det ordentlig. Si hvordan det får deg til å føle deg når h*n gjør/sier disse tingene. Spør hvorfor vedkommende gjør dette. Spør om de har noen forslag til løsning som dere kan leve med begge to. Lytt til din partner like mye som du selv prater, h*n har også sin side av saken.

Hvis det ikke fungerer - prat igjen. Spør hvorfor det ikke fungerer selv når dere hadde en prat om det. Hvis det å ta det opp gjentatte ganger fortsatt ikke fungerer, så er det likevel ingenting vi her på KG kan gjøre med dette. Da må du vurdere om dere vil ta dette videre med parterapi eller om dette er et forhold du fortsatt ønsker å være i.

Dårlig kommunikasjon er drepen for mange forhold. Det å kunne prate sammen og være ærlig og sårbar ovenfor hverandre uten kjefting og anklagelser er utrolig viktig for å kunne løse de utfordringer man kommer over.

Anonymkode: 3a282...93b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, men det er nok dessverre mange som ikke har lært dette hjemmefra. De er oppvokst i dysfunksjonelle familier og har aldri lært hva en sunn relasjon er. De har aldri lært hvordan man bør kommunisere med andre, de har kanskje bare lært å være passiv aggressiv. Og så tar de med seg det inn i nye parforhold, de overfører det til sine barn og så fortsetter det i neste generasjon også. Det er ikke for å være slem overfor barna eller partner, det er nok bare fordi de ikke vet bedre og fordi de aldri har jobbet med seg selv slik normale, veltilpassede mennesker gjør. 

Anonymkode: 580cc...beb

• Liker 3
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, men det er nok dessverre mange som ikke har lært dette hjemmefra. De er oppvokst i dysfunksjonelle familier og har aldri lært hva en sunn relasjon er. De har aldri lært hvordan man bør kommunisere med andre, de har kanskje bare lært å være passiv aggressiv. Og så tar de med seg det inn i nye parforhold, de overfører det til sine barn og så fortsetter det i neste generasjon også. Det er ikke for å være slem overfor barna eller partner, det er nok bare fordi de ikke vet bedre og fordi de aldri har jobbet med seg selv slik normale, veltilpassede mennesker gjør. 

Anonymkode: 580cc...beb

Enig med deg og dette gjelder nok veldig mange av oss i varierende grad. Når vi blir emosjonelle/trigget så handler vi etter gamle mønstre. Dette kan videreføres inn i et forhold hvor begge havner i samme mønster. Noen er ikke klar over disse, andre vet om det men vet ikke hvordan de skal komme seg ut av det.

TS

• Liker 1
Skrevet

Jeg har sluttet å svare i den typen tråder, da jeg ofte bare føler for å skrike enten "prat sammen!", eller "det er en filleting!", eller "gå!"

Jeg har aldri opplevd at mannen ikke setter seg ned og lytter, og åpner seg om sin side av saken, og at det skjer endring, når vi har en uenighet. Jeg har aldri opplevd silent treatment eller smelling med dører. Vi har aldri lagt oss som uvenner. Fordi vi prater sammen. 

Og i tillegg til dette: Er det noe som irriterer som ikke vil endre seg så må man bare akseptere det, og la det ligge. Ikke fortsette å gnage. Jeg vil alltid kreve en standard på kjøkken- og badvask han ikke møter, så jeg tar de siste 10%. Når jeg igjen ikke har vasket bilen eller fylt diesel så kjører han bare for å fikse. 

Anonymkode: 7a80c...e9a

• Liker 1
Skrevet

Jeg irriterer meg mer over folk som sier "Dere må prate sammen!" og så står det i HI at TS har tatt opp saken men kom ingen vei.

Min erfaring er dessverre ikke at å prate sammen løser ethvert problem. Noen ganger er motparten rett og slett ikke interessert i løsning, men heller å ture fram på den måten som en selv er mest tjent med. Å prate sammen fungerer hvis begge parter anerkjenner motpartens rett til å ha det bra. Dette er en selvfølge for folk i noenlunde velfungerende forhold. Men for folk i dysfunksjonelle forhold, og de er naturlig nok overrepresentert på KG, så kommer det ikke så mye ut av prating. Når det da kommer en person og roper "Skjønner ikke folk at man må prate sammen!" som om TS er tilbakestående, så blir i hvert fall jeg bare mer oppgitt. Samtidig skjønner jeg at folk som ikke har erfaring med dysfunksjonelle forhold ikke forstår hvor selvsentrerte andre kan være.

Jeg tror derfor det er et godt valg at dere som irritererer dere over det dere oppfatter som manglende kommunikasjon, holder dere unna disse trådene.

Anonymkode: d8e7c...8ff

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg irriterer meg mer over folk som sier "Dere må prate sammen!" og så står det i HI at TS har tatt opp saken men kom ingen vei.

Min erfaring er dessverre ikke at å prate sammen løser ethvert problem. Noen ganger er motparten rett og slett ikke interessert i løsning, men heller å ture fram på den måten som en selv er mest tjent med. Å prate sammen fungerer hvis begge parter anerkjenner motpartens rett til å ha det bra. Dette er en selvfølge for folk i noenlunde velfungerende forhold. Men for folk i dysfunksjonelle forhold, og de er naturlig nok overrepresentert på KG, så kommer det ikke så mye ut av prating. Når det da kommer en person og roper "Skjønner ikke folk at man må prate sammen!" som om TS er tilbakestående, så blir i hvert fall jeg bare mer oppgitt. Samtidig skjønner jeg at folk som ikke har erfaring med dysfunksjonelle forhold ikke forstår hvor selvsentrerte andre kan være.

Jeg tror derfor det er et godt valg at dere som irritererer dere over det dere oppfatter som manglende kommunikasjon, holder dere unna disse trådene.

Anonymkode: d8e7c...8ff

Hvis det ikke hjelper å prate sammen, så er det i hvert fall ikke noe noen på KG kan gjøre.  Da bør man enten gå til parterapi eller vurdere om dette er et forhold man ønsker å stå i.

TS

• Liker 2
Skrevet

Jeg er så uenig som det går an å bli.

Dersom jeg har et problem med forholdet, så er det JEG som har problemet, det er MITT problem, og det er da følgelig JEG som må forsøke å løse det.

Å løse et problem involverer oftest at jeg må finne ut hvor problemet egentlig sitter.

Er dette egentlig et problem?

Gjør jeg noe galt?

Gjør han noe galt?

Eller det jeg som reagerer på feil ting?

Går det an å snu på måten jeg tenker på?

Kan jeg gjøre nytte av andres erfaringer?

Og så videre og så videre.

Og i denne forbindelse så kan KG være veldig nyttig.

Etter at jeg har funnet ut hvordan jeg vil angripe problemet, dersom jeg fremdeles mener at det er et problem, da kan jeg si fra;

«Jeg har nå funnet ut at jeg behøver X for å kunne være med på Y.»

Og så kan han svare at dette er OK, eller han kan komme med et bedre forslag dersom han tilfeldigvis har det.

(Hvilket ikke utenkelig😆)

Men altså, denne her prate&skravle&kommunikasjonsgreia som mange av dere klenger dere til, er TERROR.

Ta ansvar for problemene deres selv, folkens. Ikke legg disse på partnerens skuldre, det er ikke partneren som har problemet - det er DU. 

• Liker 1
Skrevet

Blir så takknemlig for at jeg har en kjæreste det går an å prate med når jeg leser her inne.

Anonymkode: 321e0...665

• Liker 1
Skrevet

Det hadde ikke vært noe igjen av dette forumet dersom alle pratet med partner om problemer i parforholdet, forhørte seg med legen om helseproblemer og googlet alt mulig annet en måtte lure på.

Anonymkode: fa2e2...ed6

• Liker 1
Skrevet

Altså, for å utdype mitt svar fra i går;

Klart man ideelt sett skal kunne prate med partneren om små og store ting.

Likevel, de historiene vi hører om her inne er ofte i én av to kategorier;

1. Skåsikkerhet; Hun som reagerer på hver minste følelse og impuls, og deretter løper til mannen sin og skal konfrontere han med at han har gjort noe feil og må gjøre ting annerledes. Hun føler nok selv at hun er en tøff, sterk kvinne som står opp for seg selv, i virkeligheten er hun lite reflektert, dominerende og slitsom.

Det er ikke gitt at det er partneren, eller andre mennesker, som er problemet, når man selv føler tvil og sorg.

Et godt eksempel er egentlig du selv, trådstarter, som føler for å belære oss andre, tydeligvis uten helt å ha tenkt gjennom ting. Du kan få i oppgave å lese tråden om hun som har soppinfeksjon, og som mistenker mannen for utroskap. Fremdeles skråsikker på at hun heller burde snakket med mannen først, enn med oss?

2. Tapsprosjektet; Hun som har prøvd å prate med mannen gjentatte ganger, men som konsekvent blir rundsnakket av mannen. Han vrir seg unna med teknikaliteter, alt hun sier blir vendt mot henne, han manipulerer, han blir sint, etc.

Det slike kvinner burde gjøre, er å snakke med noen andre enn mannen, nært sagt hvem som helst, som kan fortelle henne - og støtte henne i - at det er på tide å gi seg, droppe forsøkene på å prate, i stedet pakke kofferten.

Kan avslutte med å gi deg full støtte mot disse som bare vil blåse ut, og som ikke har noen intensjoner om å løse problemet, kun klage og sukke.

Det samme gjelder forøvrig de som har et problem, men som holder problemet skjult, i håp om at andre vil dra dette ut av de. De såkalte prikk prikk prikk-trådene;

«Jeg har det helt gruuusomt altså . . .»

«Men jeg tør ikke fortelle hva det eeer . . .»

«Jeg tror ikke noooen kan forstå hva jeg mener . . .»

Slike tråder bør man boikotte, da det å svare er å gi næring til noens avhengighet.

Eller vi kan bli mer konsekvent med å svare ‘OK’.

De som startet med ‘OK boomer’ har et poeng. Man skal ikke finne seg i å stadig måtte lytte til gnål og sutring, fra de som mener de har det verre enn alle andre. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det hadde ikke vært noe igjen av dette forumet dersom alle pratet med partner om problemer i parforholdet, forhørte seg med legen om helseproblemer og googlet alt mulig annet en måtte lure på.

Anonymkode: fa2e2...ed6

Ja, hva skulle du da gjort med livet? 

Anonymkode: d6c3f...db3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...