Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er førstegangs i tredje trimester. Leser flere steder (termingruppe Facebook etc) at veldig mange er på sykehus på vektkontroll av foster og ul i tredje trimester. Får alle tilbud om dette? Jeg ligger litt over median på symfyse/fundus. Ikke mye, rett over. Er dette tilbudet noe man bare får viss legen tenker at det er store avvik eller viss det er risikofødsel? 

Anonymkode: 54541...9e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke standard, nei. (Har hørt at noen sykehus har det som rutine, men slett ikke alle.) Jeg fikk vekstkontroll fordi baby lå i seteleie og da var det viktig å vite hvor stor hun var med tanke på vaginal fødsel vs keisersnitt. 

De målingene bommer uansett ofte ganske kraftig. Min ble estimert til 3,5 kg og var såvidt 3 når hun kom. 

Anonymkode: 25259...bb5

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er ikke standard. Jeg var også pga seteleie. For min del var målingene midt i prikk. Babyen ble estimert til rundt 3700 gram og veide omtrent som estimert da han kom ut. :)

Anonymkode: 7cb17...bc3

Skrevet

Det må være en årsak til det. For min del var det først for høy bmi før svangerskapet, i tillegg fikk jeg svangerskapsdiabetes. Begge deler, hver for seg, er grunnlag for vekstkontroller. Forrige svangerskap hadde jeg ikke det, lavere bmi før svangerskapet og ingen svangerskapsdiabetes.

Det kan være flere andre årsaker, men så lenge symfysemålet følger kurven og ikke plutselig hopper eller flater ut anses det vel som normalt.

Skrevet

Hadde vektkontroller pga svangerskapsdiabetes og født barn tidliger som var over 4.5kg

Anonymkode: d9b3b...32f

Skrevet
Kicki_90 skrev (1 time siden):

Det må være en årsak til det. For min del var det først for høy bmi før svangerskapet, i tillegg fikk jeg svangerskapsdiabetes. Begge deler, hver for seg, er grunnlag for vekstkontroller. Forrige svangerskap hadde jeg ikke det, lavere bmi før svangerskapet og ingen svangerskapsdiabetes.

Det kan være flere andre årsaker, men så lenge symfysemålet følger kurven og ikke plutselig hopper eller flater ut anses det vel som normalt.

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hadde vektkontroller pga svangerskapsdiabetes og født barn tidliger som var over 4.5kg

Anonymkode: d9b3b...32f

Takk for svar. Jeg har også svangerskapsdiabetes, men den er kostregulert. Har også vært henvist til spesialist av fastlegen, men da jeg viste spesialisten målingene mine sa han bare at jeg ikke skulle blitt henvist siden de var lave, og at jeg bare skulle fortsette å kostregulere. Hadde bmi på 31 før graviditeten. Så kan det hende at lege og jordmor har glemt at jeg kanskje burde hatt en slik ekstra sjekk med tanke på stor baby, eller er jeg ikke «innenfor» siden Jeg kostregulerer diabetesen og har lave målinger? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Takk for svar. Jeg har også svangerskapsdiabetes, men den er kostregulert. Har også vært henvist til spesialist av fastlegen, men da jeg viste spesialisten målingene mine sa han bare at jeg ikke skulle blitt henvist siden de var lave, og at jeg bare skulle fortsette å kostregulere. Hadde bmi på 31 før graviditeten. Så kan det hende at lege og jordmor har glemt at jeg kanskje burde hatt en slik ekstra sjekk med tanke på stor baby, eller er jeg ikke «innenfor» siden Jeg kostregulerer diabetesen og har lave målinger? 

Det er et godt spørsmål. Slik jeg skjønte det så er det bmi over 34 som gir vekstkontroll. Men jeg trodde svangerskapsdiabetes ga det uansett hvordan det er regulert. Men om du har lave målinger kan det være svaret, det er høyt blodsukker som påvirker veksten, slik jeg fikk det fortalt. Regulerte med metformin selv siden det var det fastende blodsukkeret mitt som var en utfordring, ikke etter måltid.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...