Gå til innhold

Tips til skjønnlitteratur som gir godfølelese...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Elsker samtidslitteratur, og leiter nå etter gode bøker ... liker ikke sånne overromantiske bøker med handling fra 1800tallet :) men gjerne koselige historier om kjærlighet....noen som kan hjelpe meg? Lyst å ha bøker som jeg ikke klarer å legge fra meg..

Anonymkode: 9d273...cce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du lest noe av John Irving? Han har humor, ihvertfall. Han kan også være alvorlig.  Min favoritt er Graham Greene; Tante augusta, Vår man in havana, the third man, brighton rock, the comedians, the quiet american etc. Men det er en stund siden han gikk bort nå.

Skrevet
Michaelhe skrev (1 time siden):

Har du lest noe av John Irving? Han har humor, ihvertfall. Han kan også være alvorlig.  Min favoritt er Graham Greene; Tante augusta, Vår man in havana, the third man, brighton rock, the comedians, the quiet american etc. Men det er en stund siden han gikk bort nå.

takk for tips,skal sjekkes ut :) ts

Skrevet

Kan du nevne et par bøker og/eller forfattere du har likt? Da bli det litt lettere å snevre inn og forstå hva du er på utkikk etter. :) 

Anonymkode: 60777...247

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du nevne et par bøker og/eller forfattere du har likt? Da bli det litt lettere å snevre inn og forstå hva du er på utkikk etter. :) 

Takk for svar. Jeg liker alle bøkene til Trude Marstein, Helga Flatland, Marit Eikemo...så er glad i samtidsromaner. Har lest litt av Lucinda Riley, men ble litt likt syns jeg. Ellers likte jeg veldig godt bøkene til Anne Karin Elstad og mange av Vigdis Hjort sine. ts:) 

• Liker 1
Skrevet

Olga Tokarzuck - Før plogen over de dødes knokler

Rune Kristiansen - ensomheten i Lydia Ernemanns liv

Geir Gulliksen - Historier om et ekteskap

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Takk for svar. Jeg liker alle bøkene til Trude Marstein, Helga Flatland, Marit Eikemo...så er glad i samtidsromaner. Har lest litt av Lucinda Riley, men ble litt likt syns jeg. Ellers likte jeg veldig godt bøkene til Anne Karin Elstad og mange av Vigdis Hjort sine. ts:) 

Du har ganske lik smak som meg, så her er noen bøker jeg har likt. Du får si i fra hvis jeg har bommet og du heller vil ha andre anbefalinger. :) 

Sofi Oksanen – Hundeparken

Lina Wolff – De polyglotte elskerne

Ian McEwan – Chesil beach

Jan Kjærstad – Tegn til kjærlighet

Siri Hustvedt – Sommeren uten menn

Jenny Erpenbeck – Alle dagers ende

Karin Alvtegen – En sannsynlig historie

Selma Lønning Aarø – Venstre hånd over høyre skulder

Helene Uri – Hålke

Margaret Atwood – Den spiselige kvinnen

Birgit Alm – Ensom planet

Hanne Ørstavik?

Berljot Hobæk Haff

Jonathan Frantzen?

Doris Lessing – Den gylne notatbok

Mary McCarthy – Gruppen

Betty Smith – Et tre vokser i Brooklyn

Amalie Skram – Professor Hieronimus

Sigrid Undset – Fru Marta Oulie

Hvis du vil prøve deg på dikt anbefaler jeg Gro Dahle. Flere av diktsamlingene hennes kan leses som e-bok via bibliotekets app.

Hvis du ikke har lest Herbjørg Wassmos Tora-trilogi anbefaler jeg at du stikker innom biblioteket og låner den. Veldig sterk og fin fortelling.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du har ganske lik smak som meg, så her er noen bøker jeg har likt. Du får si i fra hvis jeg har bommet og du heller vil ha andre anbefalinger. :) 

Sofi Oksanen – Hundeparken

Lina Wolff – De polyglotte elskerne

Ian McEwan – Chesil beach

Jan Kjærstad – Tegn til kjærlighet

Siri Hustvedt – Sommeren uten menn

Jenny Erpenbeck – Alle dagers ende

Karin Alvtegen – En sannsynlig historie

Selma Lønning Aarø – Venstre hånd over høyre skulder

Helene Uri – Hålke

Margaret Atwood – Den spiselige kvinnen

Birgit Alm – Ensom planet

Hanne Ørstavik?

Berljot Hobæk Haff

Jonathan Frantzen?

Doris Lessing – Den gylne notatbok

Mary McCarthy – Gruppen

Betty Smith – Et tre vokser i Brooklyn

Amalie Skram – Professor Hieronimus

Sigrid Undset – Fru Marta Oulie

Hvis du vil prøve deg på dikt anbefaler jeg Gro Dahle. Flere av diktsamlingene hennes kan leses som e-bok via bibliotekets app.

Hvis du ikke har lest Herbjørg Wassmos Tora-trilogi anbefaler jeg at du stikker innom biblioteket og låner den. Veldig sterk og fin fortelling.

ååå no ble jeg glad. Så hyggelig at du tar deg tid å svare så utfyllende. Her var mange tips, skal sjekkes ut :) Kjøpte bok av Kjersti Annesdatter Skomsvold idag, hørte en podcast der hun var gjest, fikk sansen for ho. TS

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ååå no ble jeg glad. Så hyggelig at du tar deg tid å svare så utfyllende. Her var mange tips, skal sjekkes ut :) Kjøpte bok av Kjersti Annesdatter Skomsvold idag, hørte en podcast der hun var gjest, fikk sansen for ho. TS

Monstermenneske fra henne er veldig, veldig bra :jepp:

Fin liste du fikk over her, jeg vil også foreslå Merete Morken Andersen, Cecilie Enger og Linn Ullmann.

Endret av Rumle
  • Liker 1
Skrevet

Ok, den var utsolgt på Norli jer jeg bor....men tenker kjøpe den :) Jeg kjøpte : Idag jeg , i morgen du. TS

• Liker 1
Skrevet

Pan og Victoria av Knut Hamsun. Her snakker vi ekte kjærlighet.

Anonymkode: 0e4c4...034

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pan og Victoria av Knut Hamsun. Her snakker vi ekte kjærlighet.

Anonymkode: 0e4c4...034

Kanskje det ja...:) ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...