Gå til innhold

Må man ringe arbeidsgiver om man blir sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller kommer den automatisk?

Anonymkode: 8ebf6...255

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ringe og informere om at du blir fraværende, ja. 

Anonymkode: c2424...cc8

• Liker 22
Skrevet

Selvfølgelig ringer du og sier ifra. 

• Liker 14
Gjest Smeltemann
Skrevet

Det varierer mye, fra bedrift til bedrift.  Det er normal praksis å ringe å varsle om sykemelding. Noen bedrifter kan ordne tilrettelagt for deg så du slipper å benytte sykemelding også.

Skrevet

Ja. Sykemld kommer også digitalt til arbeidsgiver, men du må selvsagt ringe og si fra. 

• Liker 11
Skrevet

Sykemelding får de beskjed om ja, men man ringer og sier i fra selv også. 

Anonymkode: 2fa97...8d0

• Liker 4
Skrevet

Men hvorfor? Sjefen får jo beskjed🤔

• Liker 1
Skrevet

Du vet jo ikke når sjefen leser mailen om sykemelding,  greit å vite at sjefen har fått beskjed før du skullle vert på jobb liksom… 

• Liker 12
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Haha, er du seriøs? Vurderer du virkelig å ikke si ifra? 😂

Anonymkode: 9d7a3...17f

• Liker 17
Skrevet

Er det en klein samtale? Spør og graver sjefen om hvorfor man er sykmeldt? 

Anonymkode: eb758...d5f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er det en klein samtale? Spør og graver sjefen om hvorfor man er sykmeldt? 

Anonymkode: eb758...d5f

Sist uke var jeg på jobb, og da var det en som hadde ringt inn og sagt hun var sykemeldt. Da hørte jeg sjefen si etterpå "Herregud kom nettopp inn en sykemelding, hun har jo nesten ikke vært her jo etter ferien!"

Redd hun blir sur. 

Er bare snakk om 1-2 uker for min del da men.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sist uke var jeg på jobb, og da var det en som hadde ringt inn og sagt hun var sykemeldt. Da hørte jeg sjefen si etterpå "Herregud kom nettopp inn en sykemelding, hun har jo nesten ikke vært her jo etter ferien!"

Redd hun blir sur. 

Er bare snakk om 1-2 uker for min del da men.

Det var uprofesjonelt av henne, men reaksjonen blir vel ikke noe bedre om du ikke gir beskjed om at du blir sykemeldt.

Anonymkode: 76f51...a7d

• Liker 23
Skrevet

Ja, ble sykemeldt noen få dager. Jeg måtte ringe å gi beskjed to ganger, jeg ble oppringt og i tillegg måtte jeg fylle ut skjema fra nav at det ikke skyldtes sosiale forhold, at jeg hadde jobbet et annet sted eller gått på skole, det var 2 meldinger fra NAV.

Dette skyltes sykemelding på 3 dager ( fikk en infeksjon som jeg fikk medisiner mot).

Anonymkode: 58d34...9b2

Skrevet

Du kan vel sende en melding til sjefen om dette, hvorfor skal du måtte ringe? Det er jo ikke alltid man kan ta telefonen. Send mail eller sms, det er bra nok.

Anonymkode: cb410...222

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan vel sende en melding til sjefen om dette, hvorfor skal du måtte ringe? Det er jo ikke alltid man kan ta telefonen. Send mail eller sms, det er bra nok.

Det er ikke lov. Fravær skal ringes inn. Hvertfall på min arbeidsplass, og mine tidligere arbeidsplasser har det vært sånn. 

• Liker 14
Skrevet
Diana skrev (1 minutt siden):

Det er ikke lov. Fravær skal ringes inn. Hvertfall på min arbeidsplass, og mine tidligere arbeidsplasser har det vært sånn. 

Såpass, det visste jeg ikke.

Skrevet
Diana skrev (1 minutt siden):

Det er veldig varierende praksis på dette. Min leder har veldig mange ansatte, og sitter i møter hele dagen. Hun vil ikke ha mulighet til å ta telefonen hvis alle skal ringe inn fravær. Mail leser hun kontinuerlig og svarer på mellom møter. Dette er selvfølgelig i en jobb som ikke krever å sette inn en vikar, da stiller saken seg annerledes.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

............

Redd hun blir sur. 

............

Det er verre at hun blir sur for at du ikke overholder opplysningsplikten din.

• Liker 9
Skrevet
Diana skrev (7 minutter siden):

Ingen generell lov dette, opp til arbeidsgiver. Der jeg har jobba har vi alltid praktisert sms (3 arbeidsgivere)

Anonymkode: 96c4f...de6

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...