AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #1 Skrevet 24. oktober 2021 Hei! Jeg er en jente på 22 år og er kjæreste (og samboer) med en på 26. Vi har vært kjærester i over 2 år og bodd sammen i snart 1.5. Vi er bestevenner og vi passer perfekt sammen og er kompatible på nesten alle områder. Forholdet vårt er seriøst, og jeg tror virkelig at det kommer til å bli "oss" . Min familie er blitt hans familie og omvendt. Det eneste er at jeg føler vi bruker litt vel mye rusmidler... Jeg vet ikke om det er lov å skrive disse tingene her, men isåfall kan kanskje moderator redigere det bort? Vi har alltid pleid å røyke hasj regelmessig (flere helger i mnd). Men så var det et brått dødsfall i veldig nær familie tidlig i sommer, noe helt siden da har hatt en enorm tung sorg over. Etter det så har vi brukt hasj tilnærma hver dag. Jeg har hatt det vanskelig i oppveksten, blant veldig mange ting en psykisk og til tider fysisk voldelig far, og bodde siden starten av tenårene i fosterhjem... Og hatt spiseforstyrrelser siden 13-års alderen, hvor det har vekslet mellom anoreksi, overspising og bulimi. Det jeg sliter med er å kontrollere følelsene mine, og når jeg har det vondt er det en enorm trøst og virkelighetsflukt i å overspise. Og det siste halvåret har det blitt sånn med hasj også. Jeg er ikke fysisk avhengig (tror det ikke går an) men er nok psykisk avhengig dessverre😔 Vi møttes gjennom en felles hobby (ekstremsport) og i miljøet vi er i og vennekretsen, er det veldig vanlig å ta rus hvertfall på fest. Jeg/vi har prøvd mange ganger sopp, kokain, amfetamin, LSD, MDMA osv... Jeg er ikke avhengig av noe av det, men kjæresten min er enda mer avslappet rundt dette enn meg, og jeg er fryktelig redd for at han skal bli avhengig i fremtiden. Stoffene utenom hasj tar vi kun på fest max 1 gang i mnd, men jeg er litt bekymret når han ikke virker til å tenke på noen av konsekvensene av dette i det hele tatt... Et par av de nærmeste vennene hans er dealere også.... Jeg har egentlig alltid synes de har vært dårlig innflytelse😔 Dette er egentlig så vanvittig, vanvittig flaut! Det ironiske er at jeg alltid har vært veldig opptatt av helse og sunnhet, og sagt at jeg aldri kom til å røyke noensinne.... Jeg går også på et profesjonsstudium, og han eier boligen vi bor i, så vi leier ikke. Så vi er jo helt normale. Vi prøvde å trappe ned røykinga kraftig, men sprakk og røykte etter bare et par dagers pause... Det er min feil at jeg ikke har større selvkontroll til å stå imot, men det er vanskelig når kjæresten min egentlig ønsker å røyke, mer enn det jeg gjør. Itillegg så har han tatt et glass vin, eller til og med shot glass med vodka noen ganger etter jobb! Jeg vet i meg selv at jeg klarer å kutte ut med dette, men jeg er ikke så sikker på han... Jeg mener, dette må jo vær tegn på en potensiell alkohol- eller annen rusmisbruker, om flere år fram i tid? Hva bør jeg gjøre egentlig for å påvirke han til å vær med å slutte? Jeg har prøvd å si det med at man ikke kan holde på sånn når man har barn, men han tar det som en selvfølge at han klarer å slutte da uten problem når den tid kommer.... Anonymkode: 3db58...65e 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #2 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi har IKKE barn altså dersom noen fikk inntrykk av det fra siste setning😅 Anonymkode: 3db58...65e 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #3 Skrevet 24. oktober 2021 Jeg regner nesten med at dette innlegget er tull, men velger å svare likevel; «Han eier boligen så vi leier ikke så vi er normale»…. Virkelig? Nei. Dere er ikke normale, og dere er ikke mer normale fordi om dere eier en bolig. Det kalles flaks, i så ung alder. Dere er rusmisbrukere narkomane. Det vil nok vises på utseende og stemme etc om noen år om ikke allerede, at dere er det og burde vært motivasjon nok til å holde seg unna sånt til en så ung jente. Anonymkode: d30d0...37b 9
Kenelz Skrevet 24. oktober 2021 #4 Skrevet 24. oktober 2021 Minner meg om en nær bestevenninne og hun fortalte meg en gang at hun var redd for å være «edru» da forholdet deres ikke har vært rusfritt. Hun aner altså ikke hvordan det er å være sammen med mannen sin over lengre periode uten å være påvirket av eks. hasj. Hun forteller det samme at hun ikke er avhengig, men allikevel sprekker hun for det ene og den andre grunnen. Hun forteller også at etter 2-3 dager uten hasj så ser hun ikke helt poenget med livet. Hasj får livet til å se bedre ut og alt blir bare rosenrødt. Hun startet med å røyke en sjeldent gang på fest til å gjøre det 1 gang i mnden, og til hver dag/annen dag. Hun gjør det fordi hun føler seg optimistisk etter hasj. Det hun ikke skjønner er at en dag vil hasj ikke være nok til å glede henne/kjæresten. Tar frem denne da mange ikke vet bivirkningene på party stoff: Quote Årsaken til at du kan oppleve å føle deg nedfor er at MDMA påvirker serotoninnivået i hjernen. Mengden av serotonin i sentralnervesystemet har stor betydning for humøret ditt, og kan derfor gjøre at du føler deg deprimert etter at du har brukt MDMA. Man kan bli kronisk deprimert om det ødelegger serotoninnivået. 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #5 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg regner nesten med at dette innlegget er tull, men velger å svare likevel; «Han eier boligen så vi leier ikke så vi er normale»…. Virkelig? Nei. Dere er ikke normale, og dere er ikke mer normale fordi om dere eier en bolig. Det kalles flaks, i så ung alder. Dere er rusmisbrukere narkomane. Det vil nok vises på utseende og stemme etc om noen år om ikke allerede, at dere er det og burde vært motivasjon nok til å holde seg unna sånt til en så ung jente. Anonymkode: d30d0...37b Der kom første «Karen» allerede ja😂 Nå kommer du til å få høre det TS.. kg er sjeldent stedet for empati og forståelse så det er sagt..Du kommer til å få masse bedritne svar fra Karens her pga du er sårbar rundt dette. Før folk kaster seg på deg: Det er ikke verdens verste situasjon. Det viktigste er der du er nå, at du har selvinnsikt og har lyst til å forandre situasjonen! Toppers!👏🏼🥰 Snakk med kjæresten din at du vil kutte ut tunge stoffer, og sett opp en plan..om å samarbeide. vær forberedt på dårlig stemning og lite søvn. Begynn å tren og finn på ting på kveldene før røyksuget kikker inn. Kutt heller ned litt og litt,om du syns bråslutt er for tøft. Viktigst av alt- vær snill med deg selv. Herregud, ja du røyker litt- fleste mennesker har en avhengighet som ikke er bra for en. Dette gjør deg ikke til en ond person!! (Verre å være avhengig av å sitte på ett forum flere timer for å slenge ren dritt til folk) Så slapp av- da klarer du å slutte fortere.. dette er ikke verdens undergang. Så flott å se at du har selvinnsikt for så å be om hjelp.❤️ Lykke til. 😊 Anonymkode: bcfa5...e7a 12
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #6 Skrevet 24. oktober 2021 Du er ung og du kan slutte når du selv vil. Men da må dere slutte sammen. Vil ikke han så må de gå fra hverandre. Et forhold er ikke bra når dere er avhengige av hverandre pga rus. Da er det et destruktivt forhold. Dere ødelegger hverandre dag og dag 😔 Jeg har selv hvert der. Gjorde det fordi jeg var avhengige psykisk og at kjæresten dro meg med. Til slutt kom jeg meg bort og blei rein dagen etter vi flyttet fra hverandre 🙂 Men selv etter 10 år er fortsatt suget der. Så er ingen enkel vei å gå. Du true livet er bra, men nei. Anonymkode: 264e0...90e 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #7 Skrevet 24. oktober 2021 Dere er unge og eksperimenterer. Det er ingenting galt med dere sånn sett. Men du er ikke komfortabel i situasjonen og det er ikke bra. Du må forlate han eller ha en alvorlig samtale med han om dette her, fortelle hvordan dette påvirker deg. Kom dere vekk før det går galt og en av dere blir skikkelig avhengig. Du burde også oppsøke hjelp, fastlege først så kan henvise til psykolog? Jeg og mannen min har hatt et vilt ungdomsliv, prøvd mye forskjellig og jeg var også urolig for hvor avslappet han var. Dette var en periode i livet vårt som nå er over, jeg satt ned foten etter noen år med vill festing i helgene. Nå har vi et helt normalt liv, gode jobber, hus, bil. Det kan gå bra også, men du må velge å avslutte før det går galt. Du er ikke et dårlig menneske bare fordi du eksperimenterer med rusmidler. Mennesker søker rus, så ikke døm deg selv fort hardt. Men gjør det du kan nå for at dere kan komme dere videre. Lykke til ❤️ Anonymkode: 60ab3...b4b 1
Gjest Blondie65 Skrevet 24. oktober 2021 #8 Skrevet 24. oktober 2021 Det største problemet her er at du bor i HANS bolig og derfor ikke kan stille krav. Hadde dere eid boligen sammen kunne du f.eks. stilt krav om at det ikke nytes ulovlige rusmidler i deres felles hjem. Jeg er mer bekymret for daglig inntak av rus, og ikke minst alkohol - til og med vodkashot - enn festbruk av rusmidler. Det er det daglige forbruket dere bør begynne med å kutte ut. Du bør stille deg spørsmålet: hva slags liv ønsker du deg - et liv der du frykter rusavhengighet og utryggheten det gir, eller et liv der denne utryggheten er borte. Dere må enten ha som felles prosjekt hvordan dere skal leve med eller uten rus, eller så må du ta konsekvensen av at dere har forskjellig syn på dette og avslutte samboerforholdet. Mitt beste råd til deg er å få behandling der du lærer deg å håndtere følelser - både rusmisbruket og matmisbruket er jo tegn på å kontrollere følelser på annen måte enn ved å være i dem. Ekstremsport handler om å få et kick - det handler veldig ofte rus også om. Hvordan finne alternativer uten rus? Et annet tips til deg er at du slutter å kalle det å sprekke når dere tar en joint etter tre dager. Dere har latt være å røyke i tre dager - i motsetning til at dere røykte hver dag. Neste mål er å klare flere dager - uten å kalle det sprekk. Det å kalle det "sprekk" betyr at dere "liksom" er tilbake til start og da er det lov å falle helt ut på. Det er jo ikke det! Dere fortsetter der dere er og ser hvor mange dager dere klarer før dere føler trangen igjen. Hvis dere slutter med "vi starter på mandag" holdningen er det større sjanse for at dere klarer dere. Dette forutsetter at dere er enige om målet - rusfrihet - og ikke saboterer hverandre med vilje eller dilter med for å tekkes den andre.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #9 Skrevet 24. oktober 2021 Jeg håper det ikke er et profesjonsstudium hvor du skal jobbe med mennesker. En ruset student på praksis.. Det er slikt man kan bli testet og få underkjent praksis for. Dvs, at man ikke får fullføre studiet. Anonymkode: 71846...bfe 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #10 Skrevet 24. oktober 2021 Et par jeg kjenner begynte sånn som dere. Men mannen måtte etterhvert på avrusning. Etter det sa han til dama si at han ikke kunne være sammen med henne dersom hun fortsatte å ruse seg, for da greide ikke han å la være heller. Så hun valgte han over rusen og de fikk et barn et par år senere. Da det var gått 10 år og de begge hadde tatt høyere utdanning og kjøpt hus og var godt etablerte og fått 2 barn falt hun tilbake til rusen. Hun begynte å kjede seg litt og begynte å dra ut på byen oftere med venninner. Og så traff hun gamle kjente der og fikk nye kjente. Og endte opp med å ruse seg igjen. Hun fikk sjanse på sjanse av mannen, men til slutt ble det slutt. Hun ble kjøpt ut av huset og blåste bort sine 350.000 som hun fikk i overskudd, på rus og tatoveringer og sydenturer og tull og vas. Og pga rusmisbruk fikk hun ikke ha ungene annet enn på samvær hos far når hun var nykter. Sorgen over å miste barna ble stor, og hun ruset seg mer. Så til slutt valgte hun å flytte etter mye konflikter med andre rusmisbrukere og manglende betaling av leie osv. Så hun flyttet til Oslo og vanker fortsatt på plata den dag i dag og er heroinist. Ungene har hun ikke kontakt med. Anonymkode: 8cec3...312 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #11 Skrevet 24. oktober 2021 7 hours ago, Kenelz said: Man kan bli kronisk deprimert om det ødelegger serotoninnivået. Dette gjelder også alkohol. Drikker man for mye, så vil man være noe nedstemt dagen ettrpå. Drikker man tungt kan man ha dempet følelser når man er edru. Det virker litt som om du tror dette gjelder kun partydop, det stemmer ikke. Det er heller ikke alle rusmidler som nødvendigvis har den effekten. LSD er for eks en "upper" der man kan oppleve bedre humør på lang sikt (LSD blir brukt i forskning der man forsøker å finne ut om man kan bruke det terapeutisk med psykolog, lik antidepressiva blir brukt idag). Problemet med rusmdler og dårlig psyke er at det kan ofte bikke over til å bli usunt. Om det er alkohol, hasj eller annet. TS, dere må ta den vanskelige praten om rusmidler og hvor livene dres går. Å få barn vil ikke bli mulig for deg om du ikke klarer gå lengre enn 3 dager uten hasj. Her må bremsene settes på, og du må være ærlig om at det har blitt problem for deg, og at du kanskje ikke ser for deg en fremtid med dere to om dere fortsetter ruse dere. Anonymkode: 1cfe3...dd1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #12 Skrevet 24. oktober 2021 Jeg håper du finner motivasjon til å slutte. På alle profesjonsstudier er det sånn at dersom skolen får beskjed om at du ruser deg, så kan du miste skoleplassen ved positiv prøve. Anonymkode: b611b...10c
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #13 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Et par jeg kjenner begynte sånn som dere. Men mannen måtte etterhvert på avrusning. Etter det sa han til dama si at han ikke kunne være sammen med henne dersom hun fortsatte å ruse seg, for da greide ikke han å la være heller. Så hun valgte han over rusen og de fikk et barn et par år senere. Da det var gått 10 år og de begge hadde tatt høyere utdanning og kjøpt hus og var godt etablerte og fått 2 barn falt hun tilbake til rusen. Hun begynte å kjede seg litt og begynte å dra ut på byen oftere med venninner. Og så traff hun gamle kjente der og fikk nye kjente. Og endte opp med å ruse seg igjen. Hun fikk sjanse på sjanse av mannen, men til slutt ble det slutt. Hun ble kjøpt ut av huset og blåste bort sine 350.000 som hun fikk i overskudd, på rus og tatoveringer og sydenturer og tull og vas. Og pga rusmisbruk fikk hun ikke ha ungene annet enn på samvær hos far når hun var nykter. Sorgen over å miste barna ble stor, og hun ruset seg mer. Så til slutt valgte hun å flytte etter mye konflikter med andre rusmisbrukere og manglende betaling av leie osv. Så hun flyttet til Oslo og vanker fortsatt på plata den dag i dag og er heroinist. Ungene har hun ikke kontakt med. Anonymkode: 8cec3...312 Uff så trist 😕 Anonymkode: 60ab3...b4b 1
Majott Skrevet 24. oktober 2021 #14 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei! Jeg er en jente på 22 år og er kjæreste (og samboer) med en på 26. Vi har vært kjærester i over 2 år og bodd sammen i snart 1.5. Vi er bestevenner og vi passer perfekt sammen og er kompatible på nesten alle områder. Forholdet vårt er seriøst, og jeg tror virkelig at det kommer til å bli "oss" . Min familie er blitt hans familie og omvendt. Det eneste er at jeg føler vi bruker litt vel mye rusmidler... Jeg vet ikke om det er lov å skrive disse tingene her, men isåfall kan kanskje moderator redigere det bort? Vi har alltid pleid å røyke hasj regelmessig (flere helger i mnd). Men så var det et brått dødsfall i veldig nær familie tidlig i sommer, noe helt siden da har hatt en enorm tung sorg over. Etter det så har vi brukt hasj tilnærma hver dag. Jeg har hatt det vanskelig i oppveksten, blant veldig mange ting en psykisk og til tider fysisk voldelig far, og bodde siden starten av tenårene i fosterhjem... Og hatt spiseforstyrrelser siden 13-års alderen, hvor det har vekslet mellom anoreksi, overspising og bulimi. Det jeg sliter med er å kontrollere følelsene mine, og når jeg har det vondt er det en enorm trøst og virkelighetsflukt i å overspise. Og det siste halvåret har det blitt sånn med hasj også. Jeg er ikke fysisk avhengig (tror det ikke går an) men er nok psykisk avhengig dessverre😔 Vi møttes gjennom en felles hobby (ekstremsport) og i miljøet vi er i og vennekretsen, er det veldig vanlig å ta rus hvertfall på fest. Jeg/vi har prøvd mange ganger sopp, kokain, amfetamin, LSD, MDMA osv... Jeg er ikke avhengig av noe av det, men kjæresten min er enda mer avslappet rundt dette enn meg, og jeg er fryktelig redd for at han skal bli avhengig i fremtiden. Stoffene utenom hasj tar vi kun på fest max 1 gang i mnd, men jeg er litt bekymret når han ikke virker til å tenke på noen av konsekvensene av dette i det hele tatt... Et par av de nærmeste vennene hans er dealere også.... Jeg har egentlig alltid synes de har vært dårlig innflytelse😔 Dette er egentlig så vanvittig, vanvittig flaut! Det ironiske er at jeg alltid har vært veldig opptatt av helse og sunnhet, og sagt at jeg aldri kom til å røyke noensinne.... Jeg går også på et profesjonsstudium, og han eier boligen vi bor i, så vi leier ikke. Så vi er jo helt normale. Vi prøvde å trappe ned røykinga kraftig, men sprakk og røykte etter bare et par dagers pause... Det er min feil at jeg ikke har større selvkontroll til å stå imot, men det er vanskelig når kjæresten min egentlig ønsker å røyke, mer enn det jeg gjør. Itillegg så har han tatt et glass vin, eller til og med shot glass med vodka noen ganger etter jobb! Jeg vet i meg selv at jeg klarer å kutte ut med dette, men jeg er ikke så sikker på han... Jeg mener, dette må jo vær tegn på en potensiell alkohol- eller annen rusmisbruker, om flere år fram i tid? Hva bør jeg gjøre egentlig for å påvirke han til å vær med å slutte? Jeg har prøvd å si det med at man ikke kan holde på sånn når man har barn, men han tar det som en selvfølge at han klarer å slutte da uten problem når den tid kommer.... Anonymkode: 3db58...65e Kjære deg. Jeg ville helst gitt deg en god klem, men skal prøve å si hva jeg mener likevel. Du går på et profesjonsstudium som det er vanskelig å komme inn på. Tenk på hvilken framtid du vil ha når du fullfører, og får jobb innen det! Og jeg blir så imponert over at du har klart det til tross for både fosterhjem, voldelig far og spiseforstyrrelser. Det er jammen meg godt jobba!! Så IKKE gi opp nå!!! Jeg vil helst at du skal tenke langt fram i tid. Tida går fort, og plutselig er 20 år gått, det har jeg erfart selv. Hva slags liv vil du ha om 5 år? 10 år? Du er bare 22, det er bare 10 år siden du var et barn på 12 år. Så ikke la denne mannen og dette miljøet prege deg for de neste årene. Enten det er 5 eller 20 år fram i tid. Om 10 år så har du enten fullført studiet, eller du er i jobb på butikken hvis du var heldig. Om du gjør det slutt med han her mannen, så har du en mye bedre framtid foran deg. Du har allerede jobba mye for å komme dit du er, så min anbefaling er å kutte han ut, gå videre for deg selv, få en god og godt betalt jobb, så du kan leve et godt liv, Finn en mann som matcher deg på utdanning og personlighet, Hvis du fortsetter med han: Du har minst to barn med en mann som bruker rusmidler. Du er rusmisbruker selv, og bruker dagen på å bli rusa. Eller om du ikke er misbruker så du har en eks som er rusa hele tiden, og som du ikke tør sende barna til for samvær. Også skal du takle den butikkjobben i tillegg. Du har kommet deg så langt, med at du studerer profesjon, så du bør prioritere det før alt annet. Men din kjæreste kommer til å begrense deg, ettersom han allerede har rusproblemer. Jeg tolker det sånn etter hva du sier. Vin og vodka etter jobb, og deretter røyke. Ja, du vet hvor det går. Jeg gjetter på at din far også hadde rusproblemer? Jeg ville helt enkelt gjort det slutt med denne mannen, fordi han er på vei ned i grøfta, og dit vil han ha selskap av deg også. Han vil ta med seg deg dit, og han driter i din utdanning og framtid, så lenge han har en dame som vil ruse seg sammen med han. Prøv å få han til å slutte, da tenker jeg han viser en annen og ikke så hyggelig side. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå